0

روزه داری بیماران چشمی

روزه داری بیماران چشمی

روزه داری بیماران چشمی

افزایش بروز حساسیت های چشمی در ماه مبارک رمضان، به دلیل مصرف بیش از حد مواد پرانرژی و با طبیعت گرم همچون خرما، زولبیا و بامیه است. روزه داری بیماران چشمی در ماه رمضان را از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

روزه داری بیماران چشمی
مصرف آش نیز هنگام افطار و همراه با سیر و پیاز، به دلیل حساسیت زا بودن سیر و پیاز، میزان بروز حساسیت های چشمی را افزایش می دهد. این نوع حساسیت های چشمی که در اثر حساسیت به مواد غذایی بروز می کند، در تمام محدوده های سنی و بیشتر در افرادی دیده می شود که زمینه ی ارثی بروز حساسیت را دارند.

موارد پیشنهادی

بروز جوش های ریز در لبه ی پلک، ایجاد گل مژه، ایجاد شوره های ریز در لبه ی مژه ها، خارش و قرمزی سراسری روی لبه ی پلک، از علایم بروز حساسیت چشمی ناشی از مصرف مواد غذایی است.

حساسیت های چشمی ناشی از مصرف مواد غذایی، پس از بروز ممکن است حتی تا 30 سال ادامه یابد و و به محض خوردن مواد پرانرژی همچون خرما، خربزه، انگور، زولبیا و بامیه، مواد تند همچون فلفل، ادویه های تند، سیر و پیاز بروز کند. مصرف بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل سبز نیز، در بروز حساسیت های چشمی نقش مؤثری دارد. شناخت عامل حساسیت زا در پیشگیری از بروز حساسیت چشمی به موادغذایی مؤثر است و مهم ترین راه در این خصوص، پیشگیری است. درمان بایددر نظر چشم پزشک و با مصرف قطره و پمادهای ضد حساسیت صورت گیرد.

شستشوی پلک ها با آب ولرم و شامپوی بچه و مالش چای با پنبه روی پلک، در درمان این نوع حساسیت چشمی و در صورت بروز شوره و جوش در لبه ی پلک نقش مؤثری دارد.
روزه داری برای بیماران چشمی که شبکیه چشمشان نازک است، موجب آسیب دیدگی شبکیه و کاهش بینایی در آنها می شود. شیوع بیماری چشمی نازک بودن شبکیه در افراد نزدیک بین رایج است. از این رو، این افراد و نیز افرادی که پزشک شبکیه چشم آنها را نازک تشخیص داده است، در صورت روزه گرفتن، به دلیل کاهش آب بدن به ویژه چشم، به تدیج زجاجی چشمشان خشک و خطر جدا شدن شبکیه و کاهش بینایی وجود دارد. به این ترتیب، با پیشرفت بیماری، گروهی از این افراد نیاز به جراحی چشم خواهند داشت.
در بیماران دارای التهاب درونی چشم و بیماری بهجت، گرفتن روزه ضمن ایجاد ضعف عمومی، علایم بیماریشان را تشدید می کند؛ به همین دلیل این بیماران منع روزه داری دارند. بیماری التهاب درونی چشم و بیماری بهجت نباید با حساسیت های چشمی یا عفونت چشم اشتباه گرفته شود؛ زیرا آن دو بیماری (التهاب درونی چشم و بیماری بهجت) با عوارض دیگری و همچون قرمزی چشم (حلقه ای دور قرنیه)، آفت دهان و دستگاه تناسلی و عوارض پوستی همراه اند؛ اما عفونت یا حساسیت چشمی فقط با علامت قرمزی چشم(قرمزی پراکنده در چشم) مشخص می شود.
بیماران دیابتی که روزه می گیرند، در صورتی که با مشکل جدی چشمی مواجه اند از ادامه روزه داری اجتناب کنند؛ همچنین به جزجراحی شبکیه، بیمارانی که یک ماه از جراحی آب مروارید و سایر جراحی های چشمی شان می گذرد، با مشورت پزشک می توانند روزه بگیرند.
جز در موارد نادری مثل نزدیک بینی شدید، با نمره عینک بالاتر از 18 د رموارد دیگر، منعی برای روزه داری وجود ندارد. تغذیه سر عصب بینایی در افراد مبتلا به نزدیک بینی شدید با نمره ی عینک بالاتر از 18، در اثر روزه داری مختل می شود و به همین علت، متخصصان چشم به این افراد توصیه می کنند که روزه نگیرند.
بیماران مبتلا به آب سیاه با فشار طبیعی، دسته دیگر از بیماران چشمی اند که روزه داری برای آنان ممنوع است.
هنوز آثار سویی ناشی از گرسنگی طولانی مدت و روزه داری روی بیماری های دیگر چشمی مثل آب مروارید و پیر چشمی تأیید نشده است، روزه داری سبب تشدید ضعف بینایی یا به عبارتی افزایش نمره عینک افراد نمی شود.
تاری دید در برخی از افراد روزه دار، هیچ ارتباطی به عیوب چشم ندارد و عموماً به دلیل کم خونی، کاهش قند خون، افت فشار خون یا ناشی از اختلال های خون رسانی به چشم و مغز است.

بیشتر بخوانید: آموزش پخت نان و پنیر و سبزی

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =

مشاهده بیشتر