0

شرایط نگهداری کاج مطبق

شرایط نگهداری کاج مطبق

شرایط نگهداری کاج مطبق

با شرایط نگهداری کاج مطبق از بخش گیاهان مجله اینترنتی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری کاج مطبق

کاج مطبق جنسی از خانواده پیناسه می باشد که بلندی آن در انواع مختلف به 80 تا 170 سانتیمتر می رسد. از این گیاه سه تا چهار قسم آنرا در گلخانه سرد در گلدان یا زمین نارنجستان می توان کاشت. این نوع کاج به خاطر شکل زینتی زیبایش بسیار مورد پسند دوستداران گل و گیاه می باشد. اگر مورد بی توجهی قرار گیرد ممکن است نگهداری آن با اشکال مواجه شده برگها زرد و بی حالت شوند.

اصولاً در هر شرایطی همراه با رشد کلی گیاه، شاخه های پایین ریخته و تنه اصلی لخت می گردد. برای رفع این ایراد تنها می توان دو یا چند گیاه کوچکتر را اطراف آن طوری قرار داد تا ساقه بدون برگ کاج را بپوشاند.

این گیاه در فصل رشد گرمای 18 درجه سانتیگراد را دوست دارد، اما در زمستان درجه حرارت همین قدر که بالای صفر باشد برای آن قابل تحمل است. نور به طراوت آن بسیار کمک می کند لیکن بهتر است از تابش مستقیم آفتاب حفاظت شود. قرار دادن گلدان از انتها در آب هر چند وقت یکبار مفید خواهد بود.

چنانچه خاک گلدان حالت اسیدی داشته باشد برای گیاه مناسب تر است. بنابراین باید توجه کرد که آب بدون مواد آهکی (قلیایی) به آن داده شود.

انواع مختلف آن عبارتند از:

  • کاج مطبق کوکی ئی A.cookii : اصل آن از استرالیا است و شاخه های آن طبقه طبقه هستند و در گلدان کاشته می شود.
  • کاج مطبق هتروفیلا A.heterophylla : با برگهای سبز روشن که در موطن اصلی خود و در هوای آزاد به 50 متر می رسد ولی در گلدان به 170 سانتیمتر تجاوز نمی کند و شاخه های آن طبقه طبقه هستند.
  • کاج بلند اکسلسا A.excelsa : که زادگاه آن جزایر آرفولک می باشد. این کاج که در جزایر نامبرده بیش از 50 متر قد میکشد، سبز و دارای زیبایی خاصی است.
  • کاج مطبق کونینگهامی A. cunninghami : بلندی آن به 30 متر می رسد. برگهایش پهن و تیغ دار هستند.
  • کاج مطبق اکس گلوکا A.ex glauca : این اقسام را تا جوان و کوتاه هستند می توان در گلدان کاشته برای زینت سالونها از آستفاده کرد ولی همین که بزرگ شدند یا باید در نارنجستان کاشت و یا در صندوقهای بزرگ گذاشته و در زمستان آنها را در نارنجستان حفظ کرد.

حتماً بخوانید: گیاه زینتی عبائی


تکثیر

این گیاه به دو طریق کاشتن بذر و قلمه زدن زیاد می شود.

  1. بوسیله بذر: بذر این گیاه را در بستری که دارای 12 تا 16 درجه سانتیگراد حرارت باشد کاشته و پس از سبز شدن گیاه آنها را به گلدان یا محل اصلی منتقل می کنند.
  2. قلمه زدن: قلمه را از شاخه های جوان تهیه کرده و در گلخانه تحت حرارت 19 تا 20 درجه سانتیگراد می کارند. خاک مساعد برای نمو آن خاک خلنگ یا خاک برگ پوسیده سالم است.

بیشتر بخوانید: روانشناسی شخصیت افراد


شیر دادن به کاج مطبق

اسیدهای آمینه، پروتئین‌ ها، آنزیم‌ ها و قندهای طبیعی شیر را به غذایی مفید برای انسان و حیوان تبدیل می‌کنند اما آیا این ماده غذایی مهم میتواند تاثیری در رشد گیاهان داشته باشد؟

این درست است که بقایای میوه‌ها و سبزیجات‌، مواد زائد گیاهی، کود، کمپوست، خرده چوب و حتی کاغذ نیز می‌توانند برای گیاهان مفید باشند. ولی باید در انتخاب ماده ای که استفاده می کنیم دقت ویژه ای داشته باشیم.

استفاده از شیر ایده خوبی نیست چرا که باکتری‌ های موجود در آن از بین می‌روند، در نتیجه بوی بد و رشد پژمرده و ضعیفی در گیاه ایجاد می‌شود.

چربی موجود در شیر می‌تواند بوی نامطبوع تولید کند زیرا تجزیه می‌شود. ارگانیسم‌های خوش خیم قارچی که در برگ‌ها قرار می‌گیرند و شیر را تجزیه می‌کنند، می توانند باعث زشت شدن ظاهر گیاه شوند.

گزارش شده است که شیر بدون چربی باعث ایجاد پوسیدگی سیاه، پوسیدگی نرم و لکه برگ آلترناریا در گیاه می‌شود.

افرادی که از شیر برای رشد گیاهان خود استفاده کردند، بعد از مدتی با آفت هایی نظیر کرم در خاک مواجه شدند.

چربی موجود در شیر، بر روی ریشه گیاه اثر بدی میگذارد. این چربی خاک دور ریشه رو احاطه کرده و باعث میشود تا ریشه امکان تنفس نداشته باشد و به همین دلیل بعد از مدتی گیاه کاملا از بین میرود.

حتی با وجود این چند اشکال، کاملاً واضح است که فواید شیر برای گیاهان بیشتر از مضرات آن است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − ده =

مشاهده بیشتر