0

نحوه درست کردن جوانه گندم

نحوه درست کردن جوانه گندم

نحوه درست کردن جوانه گندم

با نحوه درست کردن جوانه گندم به روش آسان از بخش آشپزی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نحوه درست کردن جوانه گندم

نحوه درست کردن جوانه گندم 

هر چند توصیه نمیکنم که جوانه گندم رو در خانه تهیه کنید ولی اگر بذر مرغوب در اختیار دارید و میتوانید تمامی ظروف و ابزار مرتبط را کاملا تمیز و ضد عفونی کنید چرا که نه ! همین امروز دست به کار شوید و از بسیاری از خواص جوانه ها بهره مند شوید. جوانه تر حاوی ویتامین های بیشتری نسبت به پودر جوانه است اما ماندگاری بسیار کمتری دارد و همچنین به میزان کمتری میتوانید بخورید ( یک کاسه جوانه تر معادل دو قاشق غذا خوری پودر جوانه است).

طرز تهیه

۱- ابتدا گندم مرغوبی که خریداری کرده ایم را خوب میشوییم. توجه کنید که آثار کپک و باکتری میتواند در گوشه گوشه بذر نامرغوب وجود داشته باشد و در هنگام جوانه زنی این کوچولوهای مضر با سرعتی بسیار بیشتر از گندم رشد و نمو خواهند کرد. پس خوب بذر را بشویید! اگر ماده ضد عفونی پایه گیاهی در اختیار دارید میتوانید از آن استفاده کنید. بنده ضد عفونی کننده ارگانیکی رو که خودمون در شرکت جوانه ساز استفاده میکنیم رو پیشنهاد میکنم، ضد عفونی کننده پوشان . اگه به سایتشون مراجعه کنید متوجه میشین که علمی کار میکنن و استانداردهای بالا رو در کارشون رعایت میکنند. مرحله شستشو و ضد عفونی مرحله بسیار مهمی است. چرا که مسلماً دوست ندارید به همراه جوانه های مفید مقادیر بیش از حد مجاز قارچ (که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند) و باکتری سالمونا را نیز ببلعید !

۲- بعد از شستن وارد مرحله سوپینگ یا خیسوندن بذر میشیم. در این مرحله یک سری واکنش های شیمیایی در بذر اتفاق می افتد . سطح پوسته گندم ها نرم تر شده و یک سری آنزیم ها در بذر گندم تولید میشوند و همه چیز آماده جوانه زدن گندم میگردد. روش کار به این صورت هست که گندم ها را در ظرفی ریخته دو برابر ارتفاع گندم ها در آن آب میریزیم. بعد ظرف را در محلی دور از آفتاب به مدت دوازده ساعت در دمای اتاق نگه داری میکنیم.


بیشتر بخوانید: آموزش آش آبغوره


۳- حال بذر های گندممان آماده هستند که به محض اکسیژن دیدن جوانه بزنند ! (البته در دنیای گیاهان اصطلاح “به محض” به معنی حدود بیست و چهار ساعت میباشد!) . بذر ها را بر روی آبکش ریخته و یکی دو ساعت میگذاریم به همان وضعیت بماند تا آب آن کاملاً خارج شود. از این به بعد ما به رطوبت نیاز داریم و نه آب. در نتیجه اجازه بدین که آب همراه بذر ها کاملا گرفته شود .

۴- حال بذر ها را بر روی بشقاب یا سینی تمیزی که برای این منظور آماده کرده اید پهن کنید. ارتفاع لایه بذر از یک سانت کمتر و از چهار سانت بیشتر نشود. بعد از چند ساعت روی سینی رو با پلاستیک فریزر یا پلاستیک نازک دیگه بپوشونین. هر روز دو الی سه بار پلاستیک نازک رو بردارین و با آب پاش به نحوی که ته ظرف آب جمع نشه روی بذرها اسپری کنید.

۵- پس از یک روز به تدریج رشد ریشه رو مشاهده میکنید. البته حیات ساعاتی قبل در بذر شروع شده ولی هنوز به مرحله ای که قابل مشاهده با چشم باشد نرسیده بود. به محض شکل گیری حیات تمامی مواد موجود در بذر تغییر ماهیت میدن، قبل از این که بذر از نور خورشید برای فتوسنتز و دریافت انرژی استفاده کند بر مواد موجود در بذر تکیه میکند. و این جاست که مواد نایاب و با ارزشی طی پروسه ای به نام فیتوچیمیکال در بذر تولید میشوند.

۶- حال به مرحله هاروست یا برداشت جوانه گندم نزدیک شده اید. توجه کنید که جوانه ها سبز نشوند. سبز شدن جوانه یعنی آغاز دگردیسی گیاه و شروع فتوسنتز و پایان پروسه فیچیمیکال. در نتیجه ظرف حاوی جوانه را در محلی تاریک نگه دارید تا سبز نشوند

جوانه های تولید شده رو سعی کنید خام مصرف کنید. اگر تمایل به پختن دارید در مراحل آخر پخت اضافه کنید تا مواد مفید موجود در بذر کمتر آسیب ببیند. این جوانه ها رو میتونین چرخ کنید و در سالاد و ماست استفاده کنید.


مطالب مرتبط: سالاد جوانه ماش و مرغ


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پنج =

مشاهده بیشتر