0

حقیقت تراریخته بودن ملون

حقیقت تراریخته بودن ملون

حقیقت تراریخته بودن ملون

با حقیقت تراریخته بودن ملون از بخش دانستنی های مجله اینترنتی جیران همراه باشید.

جدیداً در فضای مجازی صحبت هایی منتشر شده که ملون یک میوه جدید ، حاصل ساخت انسان ، تراریخته و سرطان زا است. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ میوه های دیگر تراریخته هم در ایران وجود دارد؟ علت این حرف ها چیست؟

ملون یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی است . به تازگی شایعات زیادی مبنی بر تراریخته بودن ملون در فضای مجازی منتشر می شود که از همه تقاضا می کند این میوه را نخورند تا از عواقب مضرات محصولات تراریخته و سرطان دور بمانند!

تراریخته بودن ملون واقعیت دارد؟

مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره سلامت میوه ملون اظهار کرد: مدتی است که اخبار و شایعه‌هایی مبنی وجود میوه‌های تراریخته در بازار کشور از جمله ملون در فضای مجازی منتشر می‌شود. این شایعات ملون را میوه‌ای جدید، تراریخته و سرطان‌زا معرفی می‌کنند.

وی بیان‌ کرد: همانند بسیاری از اخبار در فضای مجازی، این خبر هم صحت ندارد. هیچ ملون تراریخته‌ای در بازار مصرف کشور‌های دنیا از جمله ایران وجود ندارد و خانواده‌ها می‌توانند نسبت به سلامت این میوه و سایر میوه‌های موجود در بازار اطمینان داشته باشند.

شایعه تراریخته بودن ملون

ولایی تأکید کرد: تعداد و نوع محصولات تراریخته موجود در بازار جهانی کاملا شناخته شده‌اند و فروش این محصولات به طور مداوم رصد می‌شود؛ عمده‌ترین محصولات تراریخته شامل سویا، ذرت، کلزا و پنبه هستند که اغلب برای استفاده در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند و کم تر شاهد وجود آن‌ها در محصولات غذایی هستیم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآوری کرد: محصولات تراریخته فقط در برخی از کشور‌ها و آن هم در سطح بسیار محدود ارائه می‌شوند؛ محصولات تراریخته‌ای مانند سیب زمینی، یونجه پاپایا یا همان خربزه درختی و چغندر قند هم در برخی کشورها کشت می‌شود، اما همانگونه که اشاره شد در سطح محدود توزیع می‌شود و بیشترین مصرف را در داخل خود کشور‌ها دارند.

وی با تأکید بر تراریخته نبودن محصولات موجود در بازار تصریح کرد: در کشور ما تنها محصولات تراریخته موجود ذرت دامی، کلزا و سویا هستند؛ نه تنها ملون بلکه هیچ نوع میوه تراریخته‌ای در بازار کشور وجود ندارد و می‌توانید از سلامت این میوه‌ها اطمینان داشته باشید.


بیشتر بخوانید: آب هندوانه با ماست و طالبی


پاسخ پرفسور علی کرمی درباره تراریخته بودن ملون و سایر میوه ها

بحث تفاوت اصلاح شده و تراریخته شد، یکسری میوه ها هستند که بیشتر در تابستان در میوه فروشی‌ها می‌بینیم مثلا هلوهایی که ترکیبی شده و به شکل قبل نیستند، خربزه هایی که شکلشان تفاوت کرده اینها اصلاح نژاد شده است یا تراریخته؟

چیزی که بحث را پیچیده کرده همین است تکنولوژی اصلاح بذر از قدیم بوده خیلی از چیزهایی که شما می بینید مثلاً در مورد ملون خیلی حرف ها زده شد تیم ما تحقیق کرد دیدیم صدها نوع خربزه و طالبی در دنیا داریم، بعضی شیرین تر از بقیه هستند چون اینها از یک خانواده‌اند، اصلاح نژاد کرده اند، هلو هم همینطور، ملون تراریخته نیست هرچند ملون تراریخته هم داریم!!

۴۰۰محصول تراریخته داریم اما فقط ۵-۶ نوع آن وارد بازار جهانی شده است. در بازار تجاری بزرگ همه چیز را تراریخته کردند اما مجوز کشت ندارند خصوصاً میوه ها، اصلاً میوه تراریخته نداریم. زمانی شایع شده بود پرتقال تامسون بی هسته تراریخته است نه این برای ۴۰ سال پیش است و تراریخته برای ۲۰ سال اخیر است اینها اصلاح نژاد هستند. بعضی گفتند گوجه فرنگی تراریخته است، گوجه فرنگی تراریخته درآمریکا است اما در ایران نیست.

در وزارت کشاورزی جایی به نام اصلاح نژاد داریم و مخزن بذر جمهوری اسلامی ایران درآنجاست که هم موضع با ما هستند، بذر ترایخته ای وارد ایران نشده است به جز برنج تراریخته که فردی کاشته اما الان در انبار نگه داشته است و مجوز کشت نداده اند و نیست. به هیچ وجه برنج ایرانی تراریخته نداریم فقط اصلاح نژاد شده است. اینکه پرسیدید چطور می‌شود فهمید محصولی تراریخته است تنها ۲ راه دارد: اعلام شرکت فروشنده بذر و آزمایشهای تشخیص تراریخته که ژنهای نمونه بررسی می‌شود، متاسفانه راه دیگری ندارد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

مشاهده بیشتر