0

تاثیر چربی ها بر سن بلوغ

تاثیر چربی ها بر سن بلوغ

تاثیر چربی ها بر سن بلوغ

نتایج مطالعات برای تعیین ارتباط کل دریافت چربی در دوران کودکی و شروع بلوغ متناقض است. تاثیر چربی ها بر سن بلوغ را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

تاثیر چربی ها بر سن بلوغ

در حالی که برخی مطالعات ارتباط معکوس بین کل دریافت چربی در سنین 1 تا 2 سال یا 8 تا 12 سال و سن ابتدای بلوغ گزارش کرده اند، برخی دیگر کمبود چربی یا ارتباط مثبت در یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی از 663 کودک در سنین 8-10 ساله با افزایش کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم، محدود کردن چربی کل به 28٪ کل کالری ها منجر به اختلاف سن در منارک نمی شود. با این حال، دختران گروه مداخله در مرحله فولیکولی چرخه قاعدگی و تستوسترون بالاتر در فاز لوتئال چرخه قاعدگی از استرادیول پایین تر از دختران گروه کنترل بودند. این نتایج به دوره یائسگی محدود شده است که می تواند تأثیر چربی کل در کاهش سرعت بلوغ محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان را نشان دهد. در بین پسران، هیچ تفاوتی در میزان حجم بیضه یا پیشرفت مرحله برنزه مشاهده نشد و هورمونهای جنسی و همچنین غلظت پروتئین اتصال بین گروههای درمانی مشابه بود.

از دیدگاه های بیولوژیکی و بهداشت عمومی، شناسایی اثرات احتمالی کیفیت چربی از شناسایی چربی های کل اهمیت بیشتری دارد.

روابط بین انواع چربی و شروع بلوغ در چند مورد بررسی شده است که نتایج متفاوتی دارد. آنها در زیر خلاصه شده است.


موارد پیشنهادی


چربی های اشباع شده

مطالعات طولی در دختران ایالات متحده، کانادا و یونان ارتباطی بین مصرف چربی اشباع و سن در شروع بلوغ مشاهده نکرده اند. با این حال، در بیشتر این مطالعات، برآوردها برای اقدامات آنتروپومتریک کودک تنظیم شده است که می توانند واسطه در مسیر علی باشند.

چربی اشباع شده

در مطالعه کوهورت و مورد کنترل دختران کانادایی، مصرف قبل از بلوغ اسیدهای چرب اشباع نشده به طور معکوس با سن در منارک همراه بود. در یکی از مطالعات، این انجمن پس از تنظیم متغیرها از جمله وزن بدن پایه، ضعیف شد. برعکس، در یک مطالعه 213 دختر از ایالات متحده، Maclure و همکاران رابطه معنی داری بین میزان مصرف اسید اولئیک در 10 سال و سن در منارک مشاهده کرد، اگرچه این تخمین ها همچنین از نظر قد و وزن در زمان ارزیابی رژیم غذایی تنظیم می شدند.

چربی اشباع نشده

در مطالعه ALSPAC، مقدار کل اسید چرب اشباع نشده در 3 سالگی مربوط به سن زودرس در منارک بود. یک مطالعه مقطعی همچنین از رابطه معکوس بین کل دریافتی اسید چرب اشباع نشده و سن در منارک بین 200 دختر از ایالات متحده پس از تنظیم کالری، سن، قومیت، قد و وزن خبر داد، در حالی که پتریدو و همکاران دریافتند که کل اسید چرب اشباع نشده با سن در سن منارچه در دختران یونانی رابطه مثبت دارد. شواهد کمی در مورد اسیدهای چرب غیر اشباع نشده خاص در رابطه با شروع زمان بلوغ وجود دارد. مک لور و همکارانش دریافتند که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 به طور معکوس با سن در منارک همراه است، در حالی که اسید لینولنیک بی ارتباط است. محدودیت مشترک این مطالعات، تعدیل تخمین برای اقدامات آنتروپومتریک کودک است.

انرژی دریافتی از کربوهیدرات ها در دوران کودکی هیچ ارتباطی با نشانگرهای رشد بلوغ در مطالعات کوهورت ندارد. با این حال، در یک مطالعه آینده نگر که در ایالات متحده انجام شده است، مصرف نوشیدنی های شیرین قند (SSB) با رشد جنسی زودرس در 5،583 دختر همراه بوده است. دختران پیش از قاعدگی که بیش از 1.5 وعده غذای SSB در روز در سنین 9-14 سال مصرف می کردند، از نظر آماری 24٪ بیشتر از احتمال بروز منارک در طول پیگیری نسبت به دخترانی که 2 بار از وعده های SSBs را به صورت هفتگی پس از تنظیم برای خصوصیات اجتماعی و نگارشناسی و مادران مصرف می کردند، داشتند. فعالیت بدنی و کل کالری دریافتی این ارتباط لزوماً نمی تواند به قند نسبت داده شود، بلکه ممکن است به جای دیگر ترکیبات موجود در این نوشیدنی ها، از جمله کافئین باشد. در یک مطالعه آینده نگر دختران از ایالات متحده، هر انحراف استاندارد از مصرف کافئین در سن 10 سالگی مربوط به 22٪ خطر بالاتر از ابتلا به منارک زودرس (<11 سال سن) پس از تنظیم متغیرهای احتمالی مخدوش کننده بود. در همان مطالعه، هر SD از مصرف آسپارتام مربوط به 20٪ خطر بالاتر از ابتلا به منارک اولیه بود، در حالی که نه فروکتوز و نه ساکاروز مصرفی مربوط به زمان بلوغ نبود.


بهتر است بدانید: مراقبت از پوست کودکان


ریز مغذی ها

نیازهای ریز مغذی در دوران بلوغ افزایش می یابد. بنابراین، وضعیت ریز مغذی قبل از تولد ممکن است زمان بلوغ جنسی را تحت تأثیر قرار دهد. در یک مطالعه از 134 دختر ایرانی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کلسیم ، منیزیم و فسفر موجود در لبنیات مربوط به سن در منارک است. دختران دريافت كننده متوسط هر يك از اين مواد مغذي شانس بيش تري از تجربه منارك قبل از سن 12 سالگي را در مقايسه با دختراني كه دريافت مي كنند دريافت كردند. به طور مشابه، در یک کارآزمایی کنترل شده تصادفی بین 160 پسر گامبیا، کسانی که به مدت 12 ماه با کلسیم تجویز شده بودند، دارای APHV زودرس و قد بالاتری نسبت به پسران در گروه کنترل بودند. در یک مطالعه تصادفی دیگر در بین 144 دختر سوئیسی، آنهایی که کلسیم از سنین 7.9 تا 8.9 سال داشتند، زودتر از دخترانی که دارونما دریافت کرده بودند، به منارچه رسیدند.

اثرات ظاهری دریافت پروتئین حیوانی در زمان بلوغ جنسی ممکن است به مواد مغذی غیر از پروتئین مربوط باشد. ریز مغذی ها، از جمله آهن و روی، در منابع غذایی حیوانات به شکل های بسیار قابل دسترس زیستی یافت می شوند. با توجه به نقش های کلیدی که این مواد مغذی در عملکردهای تولید مثل و رشد فرزندان ایفا می کنند، وضعیت این مواد مغذی در دوران کودکی ممکن است مربوط به زمان بلوغ جنسی باشد. نظریه تکاملی پیش بینی می کند که نقص در این مواد مغذی با تأخیر در شروع بلوغ تولید مثلی باشد، در حالی که کودکانی که زودتر از موعد کلسیم و آهن و روی دریافت کردند زودتر رشد می کنند. در یک کارآزمایی تصادفی کوچک از 17 کودک ایرانی، آنهایی که روی مصرف کردند، در مقایسه با کودکانی که به گروه دارونما اختصاص داده شده بودند، بلوغ زودرس داشتند. در مطالعه مشاهده ای ALSPAC، مصرف روی در هفت سالگی با سن منارچه رابطه معکوس داشت. با این حال، این انجمن از نظر آماری معنی دار نبود. کیسینجر و سانچز از نظر آماری معنی داری بین میزان مصرف آهن و سن در منارک بین 230 دختر از ایالات متحده گزارش دادند.

سموم موجود در مواد غذایی

اثرات زمان بندی ترکیبات غیر طبیعی که مواد غذایی را از طریق تهیه، ذخیره یا نگهداری آنها آلوده می کنند، ارزش یک تفسیر کوتاه را دارند زیرا می توانند به عنوان مواد شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز (EDC) عمل کنند. مطالعات حیوانی حاکی از ارتباط قابل قبول بین EDC و زمان بلوغ است، اما شواهد اپیدمیولوژیک مانند اخیراً در جاهای دیگر بررسی نشده و متضاد است. بیفنیل های پلی کلر (PCB) در ماهی های موجود در آب های آلوده یافت می شوند. PCB هر دو مربوط به زمان اولیه و بعد از رشد جنسی بوده است. غلظت سرب خون مربوط به بلوغ تأخیر در تجزیه و تحلیل مقطعی است، اما داده های حاصل از مطالعات طولی فاقد است. بیسفنول A  یک ترکیب استروژنی مورد استفاده در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی است، در برخی از تحقیقات اما نه همه، مربوط به تاخیر بلوغ است. فتالات که در بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، مربوط به ابتلا به نارسایی قبلی در دختران است. منابع این آلاینده ها منحصر به رژیم غذایی نیستند. اگرچه ممکن است زمان بلوغ جنسی در دوزهای زیاد مختل شود، اما اثرات ناشی از مصرف آنها از غذاهای آلوده نامشخص است. اثرات سوء آنها بر سایر پیامدهای بهداشتی ممکن است کنترل دقیق تر حضور آنها در محیط زیست را تضمین کند.

نتیجه گیری

شواهد مربوط به نقش تغذیه اولیه در زمان رشد جنسی با توجه به اثرات چاقی کودکان در دختران سازگار است. به اندازه کافی مطالعات مشاهده ای انجام شده نشان می دهد که چاقی و افزایش سریع وزن در دوران کودکی به سنین پایین در منارک و سایر نشانگرهای بلوغ مربوط می شود. بررسی اثر بلوغ جلوگیری از افزایش وزن بیش از حد در دوران کودکی در آنالیزهای ثانویه از مطالعات مداخله تصادفی می تواند به علیت کمک کند.

در تحقیقات بیشمار، مصرف غذاهای حیوانی با شروع زودرس بلوغ مرتبط بوده است، اما مکانیسم های توضیح یک اثر علیت بالقوه ناشناخته مانده است. اگرچه این مکانیسم ها می توانند شامل افزایش پروتئین واسطه بیان فاکتور رشد باشند، اما نقش سایر مواد مغذی موجود در غذاهای حیوانات، از جمله ریز مغذی ها و اسیدهای چرب خاص، مورد مطالعه قرار نمی گیرد. بررسی اثرات انواع مختلف منابع حیوانی (به عنوان مثال، گوشت قرمز در مقابل مرغ، ماهی های چرب یا ماهی های آب شیرین)، اشکال تهیه و سطح پردازش می تواند در فرآیند تولید فرضیه ها در مورد عوامل خاص رژیم غذایی با واسطه این تأثیرات کمک کند. برخی مطالعات نشان می دهد که مصرف منابع پروتئین گیاهی در کودکی با تاخیر در رشد بلوغ همراه است.


بیشتر بخوانید: حرفهای خطرناک والدین به کودک


شواهد در مورد تأثیر چربی ها، کربوهیدرات ها و ریز مغذی ها در زمان بلوغ کافی و متناقض نیست. نتایج جالب توجه از مطالعات اخیر در مورد مصرف SSBs و کمبود ویتامین D به بلوغ زودرس در دختران قابل توجه است و نیاز به تأیید در سایر جمعیت ها دارد. اثرات بالقوه تغذیه قبل از تولد و شیوه های تغذیه نوزادان بر زمان بلوغ جنسی می تواند در تجزیه و تحلیل مداخلات تصادفی با پیگیری های طولانی از فرزندان مشخص شود.

تحقیقات در مورد تعیین کننده های تغذیه ای زمان بلوغ در پسران به دلیل عدم وجود شاخص های معتبر و به راحتی قابل اندازه گیری از بلوغ جنسی در سطح جمعیت اندک است. برخی از شواهد موجود نشان می دهد که اثرات محیط بر زمان بلوغ ممکن است بین جنس ها متفاوت باشد. برای بستن این شکاف، سرمایه گذاری های اضافی در تحقیقات مربوط به پسران لازم است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − یک =

مشاهده بیشتر