0

درمان یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

درمان یبوست در بارداری

آیا شما مدام نفخ می‌کنید؟ آیا احتمال بروز یبوست بارداری شما را می‌ترساند؟ خوب، یبوست حقیقتا یک وضعیت آزاردهنده است، اما در واقع مشکلی اجتناب‌ناپذیر برای مادران آینده است. و باردار بودن تنها مشکل یبوست را تشدید می‌کند. در این نوشتار از بخش سلامت سایت تفریحی جیران با علل اصلی یبوست در بارداری و نیز روش های درمان یبوست در بارداری آشنا خواهید شد.

درمان یبوست در بارداری

اگر دوست دارید بدانید که چه چیزی در دوران بارداری باعث یبوست می‌شود و با راه‌هایی که می‌توانید اثرات آن را به حداقل برسانید آشنا بشوید، پس مقاله‌ی مناسبی را برای خواندن انتخاب کرده‌اید! دست به کار شوید! مقاله را بخوانید و در این زمینه کسب اطلاع کنید.

 

علل بروز یبوست بارداری چیست؟

زنان غالبا در طول بارداری به یبوست مبتلا می‌شوند. با این حال، بیشتر زنان به خاطر خجالت و دلایل دیگر دوست ندارند در مورد این مشکل صحبت بکنند. بیایید نگاهی داشته باشیم به برخی از علل یبوست بارداری

۱. کم‌تر خوردن و کم‌تر نوشیدن

اگر شما یکی از آن زنانی هستید که از تهوع شدید در اوایل حاملگی خود رنج می‌برند، ممکن است در خوردن و نوشیدن دچار مشکل شوید. در صورت بروز این اختلال، هر گونه از دست دادن مواد مغذی باعث سفتی روده می‌شود. اگر بیش از حد معمول استفراغ می‌کنید، شاید بهتر باشد برخی از خوراکی‌هایی را مصرف کنید فرآیند گوارش را آسان می‌کنند و به این ترتیب مدفوع را نرم می‌کنند.

۲. تغییرات هورمونی

وقتی باردار شدید، بدن شما دچار تغییرات هورمونی مختلف می‌شود. برخی از این تغییرات ممکن است سبب شل شدن بعضی از این عضلات شوند، و گاهی اوقات عضلاتی را شل می‌کنند که مسئول فشردن مواد غذایی در دستگاه گوارش هستند. این شل شدن عضلات می‌تواند منجر به یبوست شود، به ویژه اگر شما فیبر مصرف نکنید یا در رژیم غذایی خود به اندازه‌ی کافی آب ننوشید.

یکی دیگر از دلایل یبوست بارداری، افزایش هورمون پروژسترون است. پروژسترون تمام ماهیچه‌های صاف از جمله دستگاه گوارش را در بدن شل می‌کند. این امر تضمین می‌کند که غذا به آرامی از روده و دستگاه گوارش عبور می‌کند.


بیشتر بخوانید: رفع نفخ معده


۳. رژیم غذایی

باید یادتان باشد که پاستا، کیک و نان سفید و دیگر محصولات آرد سفید از آرد تصفیه‌شده تهیه می‌شوند و دیگر به اندازه‌ی آرد کامل فیبر ندارند. این امر سبب حرکت آهسته‌ی غذا در دستگاه گوارش و اغلب منجر به بروز یبوست می‌شود. این غذاها معمولا مایعات را جذب می‌کنند و ماده‌ای گچ‌مانند را شکل می‌دهند. این ماده‌ی گچ‌مانند می‌تواند یبوست شما را بدتر کند.

۴. مکمل‌های آهن

اگرچه توصیه می‌شود مکمل آهن را در طول بارداری مصرف کنید، اما آهن اصلا به راحتی قابل هضم نیست. آهن معمولا به روده چسبیده و تنها بخش کوچکی از آن وارد خون می‌شود. این آهن باقی‌مانده با دیگر مواد غذایی هضم‌نشده ترکیب می‌شود و به روده می‌چسبد. اگر رژیم غذایی سالمی داشته باشید که حاوی مقدار زیادی از منابع طبیعی آهن باشد، نباید مکمل‌های آهن را مصرف کنید. رژیم غذایی خود را تنظیم کنید تا بتوانید مصرف مکمل‌های آهن را متوقف کنید، به ویژه اگر برنامه‌ی غذایی کم فیبر و کم آب دارید.

علائم ابتلا به یبوست بارداری

بعضی از رایج‌ترین علائم یبوست در دوران بارداری عبارتند از:

– کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج

– مدفوع سفت می‌شود، که این دفع آن را دشوار می‌کند

– کاهش اشتها رخ می‌دهد

– نفخ شکمی و درد

– لکه‌های خون در مدفوع در اثر جراحت روده به خاطر سفتی مدفوع

یبوست در کل یک ناراحتی فرسایشی و خسته کننده است، و می‌تواند اثرات بدی بر سلامتی‌تان بگذارد. به خواندن ادامه‌ی این مطلب بپردازید تا بفهمید کی یبوست اتفاق می‌افتد تا برای مقابله با آن آمادگی لازم را داشته باشید.

یبوست در چه زمانی از دوران بارداری اتفاق می‌افتد؟‌

طبق یافته‌های علمی یبوست از هر ۴ زن باردار ۳ زن را مبتلا می‌کند. این ناراحتی معمولا در سه ماهه‌ی اول بارداری اتفاق می‌افتد، اما این احتمال نیز وجود دارد که به محض باردار شدن‌تان به وجود بیاید. اما، هورمونی که باعث بروز یبوست می‌شود سطحش در هفته‌های نهم و سی و دوم بارداری افزایش پیدا می‌کند، و این معمولا دوره‌ای است که می‌تواند برای شما واقعا تحملش دشوار باشد. یبوست همچنین ممکن است در انتهای دوران بارداری، به خاطر بزرگ شدن رحم و در نتیجه‌ی آن که فشار بر روده‌ها است نیز ایجاد شود.

این ناراحتی توان‌فرسا پتانسیل آن را دارد که باعث اثرات بدی بر بارداری شما بشود و از این رو باید در اسرع وقت درمان شود درست همان لحظه‌ی شروع که متوجه آن می‌شوید. به خواندن ادامه‌ی این مقاله بپردازید تا با بهترین درمان‌های طبیعی ممکن که می‌توانند شما را از دست یبوست خلاص کنند آشنا شوید.

درمان‌های خانگی برای رفع مشکل یبوست بارداری

ممکن است وسوسه شوید داروهای رفع یبوستی را امتحان کنید که نیازی به نسخه‌ی پزشک ندارند، اما در نظر داشته باشید که آنها دارای سطح بالایی از آسپارتام هستند که می‌تواند برای زنان باردار خطرناک باشد. پس چگونه باید یبوست را درمان کنید؟ خوب، در ادامه درمان‌های خانگی زیر را برای رفع مشکل برای یبوست در دوران بارداری می‌بینید:

درمان یبوست در بارداری

۱. لیمو

اضافه کردن آب یک لیمو به یک لیوان آب گرم باعث تحریک ذائقه و حس بویایی شما می‌شود و همچنین به عنوان یک کاتالیزور عالی برای سیستم گوارش عمل می‌کند به این ترتیب که سموم و مواد هضم‌نشده را از روده‌ی بزرگ خارج می‌کند. شما می‌توانید کمی کنستانتره‌ی آب لیمو بخورید. با این حال، اضافه کردن کمی آب شدت عطر و طعم لیمو را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند که مایعات بیش تری به روده‌ی شما اضافه شود. معروف است که ترکیب آب گرم و لیمو سبب پریتالسی (حرکت لوله‌ی گوارش) یا انقباضات روده‌ای می‌شود که به دفع مدفوع کمک می‌کنند.

۲. آب

بهترین راه برای نرم کردن چیزی این است که به آن آب اضافه کنید، این‌طور نیست؟ خوب، در مورد مدفوع سفت هم این قضیه دقیقا صدق می‌کند. نوشیدن حدود ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز به شما کمک می‌کند آب مورد نیاز را در سیستم بدن‌تان دریافت کنید و به این ترتیب مشکل یبوست را از خودتان دور نگه دارید. مصرف مقدار مناسب مایعات نه تنها مدفوع سفت را نرم می‌کند، بلکه همچنین باعث می‌شود که مواد غذایی راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش حرکت کنند.

 

۳. پرتقال

پرتقال غنی از فیبرهای غذایی و ویتامین C است. یکی از دلایل اصلی یبوست فقدان فیبر غذایی است. بنابراین، پرتقال یکی از بهترین داروها برای درمان یبوست است. هر روز مصرف فیبر را به مقدار کمی افزایش دهید تا به ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر در روز برسید. شما همچنین می‌توانید سایر میوه‌های خانواده‌ی مرکبات مانند گریپ فروت و نارنگی را بخورید.

۴. آلو

آیا در فکر این هستید که چه‌طور یبوست را در دوران بارداری از بین ببرید؟ آب آلو به عنوان یک درمان مؤثر برای یبوست به طور گسترده‌ای مورد تحسین قرار گرفته‌است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ۴ تا ۶ بار در روز آب آلو بنوشید تا یبوست را کاهش دهید و مدفوع را نرم کنید. اگر طعم آب آلوی تنها برای شما خیلی قوی است، آن را با کمی آب رقیق کنید و یک تکه لیمو به آن اضافه کنید.

۵. بارهنگ کتانی یا اسفرزه

بارهنگ کتانی یا اسفرزه یکی از بهترین داروهای شناخته شده برای یبوست در هند در نظر گرفته می‌شود، و ملینی است که به مدفوع حجم می‌دهد. اسپرزه حاوی موادی است که مایع را جذب می‌کنند و موسیلاژی تولید می‌شود که حجم مدفوع را زیاد می‌کند. با این حال، اگر شما این روش درمانی را انتخاب کنید، باید هر روز ۸ تا ۱۰ لیوان آب بنوشید. اگر مشکلات قلبی دارید یا مستعد فشار خون بالا هستید، بارهنگ کتانی یا اسپرزه برای شما خوب نیست. به عنوان یک زن باردار، این درمان را تنها به توصیه‌ی پزشک استفاده کنید.

 

۶. تخم کتان

تخم کتان یکی دیگر از داروهای محبوب برای رفع مشکل یبوست بارداری است. این دانه‌های کوچک سرشار از فیبر غذایی هستند که کمک می‌کند فیبر مورد نیاز بدن‌تان را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. تخم کتان همچنین مقدار زیادی امگا ۳ دارد. هرچند همان‌طور که در مورد سایر داروهای خانگی صادق است، شما باید به ازای هر قاشق از تخم کتان ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز بنوشید. از روغن کتان نیز می‌توانید استفاده کنید.

درمان یبوست در بارداری

۷. آب آلو بخارا

مواد لازم:

۱ فنجان آب آلو بخارا

نحوه‌ی مصرف:

۱. یک فنجان آب آلو بخارا مصرف کنید.

۲. یا، می‌توانید به جای نوشیدن آب آن، خود آلو بخارا را مصرف کنید.

باید حداقل ۴ بار در روز این کار را انجام دهید.

علت کارساز بودن:

آلو بخارا حاوی ترکیبی به نام سوربیتول است که خواص ملین از خود نشان می‌دهد، که می تواند در مقابله با یبوست بسیار کارساز باشد.

۸. روغن معطر لیمو یا نعناع فلفلی

مواد لازم:

– ۱ تا ۲ قطره روغن معطر لیمو/نعناع فلفلی

– ۱ قاشق چایخوری از هر نوع روغن حاملی (روغن زیتون یا روغن بادام)

نحوه‌ی مصرف:

۱. روغن معطر را با یک روغن حامل به انتخاب خودتان مخلوط کنید

۲. این مخلوط را روی شکم خود بمالید

– می‌توانید این کار را یک بار در روز انجام دهید

علت کارساز بودن:

ماساژ خوش رایحه با استفاده از روغن معطر نعناع فلفلی یا لیمو می‌تواند به نرم کردن توده‌های سفت مدفوع و درمان یبوست کمک کند.

۹.  کیوی

مواد لازم:

– ۱ عدد کیوی

روزی یک بار از این میوه بخورید

علت کارساز بودن:

محتوای آب و فیبر بالای کیوی می‌تواند اجابت مزاج و عملکرد نرم روده‌ها را موجب شود، و همین آن را به یکی از بهترین درمان‌های یبوست تبدیل می‌کند.

۱۰. ویتامین C

مصرف مرکبات و آب میوه‌ها برای درمان یبوست یک دلیل مشترک دارد – محتوای ویتامین C آن‌ها. ویتامین C وقتی با دوزهای بالا مصرف شود، از خود فعالیت ملین نشان می‌دهد. از این رو ممکن است برای درمان یبوست نیز خوب باشد.

نکته‌ی احتیاطی:

تحمل روده‌ها نسبت به ویتامین C معمولا بین 2000 و 4000 میلی گرم متغیر است. اما، شایان ذکر است که زنان باردار نباید بیش از ۶۰۰۰ میلی گرم ویتامین C در روز مصرف کنند. از این رو، بهتر است قبل از مصرف هر نوع مکمل ویتامینی، به ویژه در دوران بارداری، با پزشک مشورت کنید.

درمان یبوست در بارداری

۱۱. سرکه‌‌ی سیب

مواد لازم:

– ۱ قاشق غذاخوری سرکه‌ی سیب

– ۱ قاشق غذاخوری عسل

– ۱ لیوان آب گرم

نحوه‌ی مصرف:

۱. یک قاشق غذاخوری عسل و سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید

۲. خوب هم بزنید و این محلول را بنوشید.

– هر روز صبح و شب از این محلول بنوشید تا زمانی که شاهد بهبود وضعیت‌تان باشید.

علت کارساز بودن:

سرکه‌ی سیب حاوی پکتین و اسید آستیک است که به بهبود گوارش کمک می‌کنند. همچنین حاوی منیزیم است که اجابت مزاج را سهولت می‌بخشد و یبوست را برطرف می‌کند.

۱۲. روغن نارگیل

مواد لازم:

۱-۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل

نحوه‌ی مصرف:

۱. یک قاشق روغن نارگیل به صورت روزانه مصرف کنید

۲. می‌توانید این روغن را به سالادتان اضافه کنید یا اینکه به تنهایی بخورید.

– این کار را حداقل دو بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن:

روغن نارگیل درمان طبیعی فوق‌العاده‌ای برای رفع یبوست است. این روغن حاوی اسیدهای چرب زنجیره‌ی متوسط است که به سلول‌های روده انرژي می‌بخشند و سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کنند، در نتیجه باعث اجابت مزاج می‌شوند.

۱۳. دانه چیا

مواد لازم:

– ۲/۱ قاشق غذاخوری دانه‌ی چیا

– ۱ فنجان آب میوه یا شیر

نحوه‌ی مصرف:

۱. بگذارید دانه‌ی چیا به مدت ۳۰ دقیقه در آب خیس بخورد

۲. دانه‌های چیای خیس خورده را به نوشیدنی محبوب‌تان بیفزایید و بنوشید.

این کار را یک بار در روز انجام دهید

علت کارساز بودن:

دانه‌های چیا منبع غنی فیبرهای رژیمی است. این فیبر به حجم مدفوع شما می‌افزاید و به اجابت مزاج کمک می‌کند. به علاوه، وقتی دانه‌های چیا در آب جذب می‌شوند، یک قوام ژله مانند پیدا می کنند، که حرکت مدفوع در روده‌ها را تسهیل می کند و در نتیجه یبوست را برطرف می‌کند.

۱۴. آب کرنبری

مواد لازم:

– ۱ لیوان آب کرنبری بدون قند

نحوه‌ی مصرف:

در روز یک لیوان آب کرنبری مصرف کنید.

یک بار در روز از این محلول بنوشید

علت کارساز بودن:

کرنبری منبع خوبی از فیبر رژیمی است، که این آب میوه را به درمان طبیعی موثری برای معالجه‌ی مشکلات گوارشی مختلف من جمله یبوست تبدیل می‌کند. این میوه همچنین محتوای آب بالایی دارد که می‌تواند به هیدراته ماندن بدن شما و تسهیل اجابت مزاج‌تان کمک کند.

درمان یبوست در بارداری

۱۵. نمک اپسوم

مواد لازم:

– ۱ فنجان نمک اپسوم

– آب

نحوه‌ی مصرف:

۱. یک فنجان نمک اپسوم را به آب وان حمام‌تان اضافه کنید

۲. به مدت ۱۵ تا بیست دقیقه خودتان را در کمال آرامش در این آب بخیسانید

حداقل ۳ بار در هفته این کار را انجام دهید.

علت کارساز بودن:

نمک اپسوم، که با نام سولفات منیزیم نیز شناخته می‌شود، به خاطر توانایی‌اش در رفع درد عضلات بسیار معروف است. منیزیم موجود در نمک اپسوم از خود فعالیتی مسهل گونه نشان می دهد و یبوست را درمان می‌کند.

۱۶. چای سبز

مواد لازم:

– ۱ قاشق چایخوری برگ‌های چای سبز

– ۱ فنجان آب

عسل (اختیاری)

نحوه‌ی مصرف:

۱. برگ‌های چای سبز را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و

۲. بگذارید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خیس بخورد

۳. قبل از آنکه سرد شود آن را صاف و مصرف کنید

۴. می‌توانید جهت طعم‌دهی به آن عسل نیز اضافه کنید

باید یک تا دو بار در روز از این محلول بنوشید

علت کارساز بودن:

چای سبز سال‌های سال به خاطر فایده‌های بسیار زیادی که دارد مورد استفاده قرار گرفته است. کافئین موجود در آن خواص ملین ملایمی دارد و یبوست را رفع می‌کند.


بیشتر بخوانید: خواص چای سبز


۱۷. انگور

مواد لازم:

– ۱ فنجان حبه‌ی انگور

نحوه‌ی مصرف:

– یک فنجان کوچک انگور تازه مصرف کنید.

این کار را یک بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن: انگور منبعی سرشار از پکتین است، که می‌تواند به حجیم کردن مدفوع و رفع یبوست کمک کند. علاوه بر این، انگور حاوی مواد مغذی فراوانی است که سلامت شما را در کل بهبود می‌بخشند.

نکته‌ی احتیاطی:

توصیه می‌شود زنان باردار به خاطر وجود رزوراترول در آن، حد اعتدال را در مصرف انگور رعایت کنند. بهترین کار آن است که در سه ماهه‌ی آخر بارداری به طور کلی از خوردن انگور پرهیز کنند.

 

۱۸. موز

مواد لازم:

– ۱ عدد موز

نحوه‌ی مصرف:

– یک عدد موز بخورید.

این کار را دو بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن:

موز سرشار از فیبرهای رژیمی است که بر حجم مدفوع می‌افزایند و حرکت آن را تسهیل می‌کنند. از این رو، موز انتخاب خوبی برای درمان یبوست و علائم آن در دوران بارداری به شمار می‌رود.

۱۹. ماست

مواد لازم:

– ۱ فنجان ماست ساده

هر روز یک فنجان ماست ساده مصرف کنید

این کار را یک بار در روز انجام دهید

علت کارساز بودن:

ماست سرشار از پروبیوتیک‌هایی است که با تغییر میکروبیوتا در روده‌ به گوارش کمک می‌کنند. اثبات شده که این کار برای درمان یبوست مفید است. این حقیقت را مطالعه‌ای که اثر ماست پروبیوتیک را بر زنان باردار مبتلا به یبوست آزمایش می‌کرد تایید شده است..

۲۰. آب سیب

مواد لازم:

– ۱ عدد سیب

– ۱ فنجان آب گرم

نحوه‌ی مصرف:

۱. یک سیب را به قطعات کوچک ببرید و آن را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.

۲. از این آب میوه بنوشید.

این کار را یک بار در روز انجام دهید.

علت کارساز بودن:

سیب حاوی مقداری فیبر طبیعی است که پکتین نامیده می‌شود و اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد و این کار را از طریق افزایش حجم مدفوع انجام می‌دهد. همچنین حاوی سوربیتول نیز هست، که به داشتن خواص ملین معروف است. ترکیب این فعالیت‌ها با هم می‌تواند به رهایی از مشکل یبوست بینجامد.

نکته: پوست سیب را نگیرید

۲۱. ماساژ

یبوست در هفته‌های اولیه‌ی بارداری طبیعی است و ما معمولا آن را نادیده می‌گیریم. با این حال، خیلی زود ممکن است به یک مشکل جدی تبدیل شود، بنابراین باید آن را تحت کنترل دربیاورید. یکی از داروهای موثر برای یبوست بارداری، ماساژ دادن معده است. به یاد داشته باشید این کار را به آرامی انجام دهید. از انگشتان‌تان برای ماساژ شکم خود در جهت عقربه‌های ساعت استفاده کنید. اگر شما در معرض خطر زایمان زودرس هستید یا جفت در قسمت پایین رحم است، از این درمان پرهیز کنید.

۲۲. شل کردن کف لگن

هر زمان که می‌خواهید دفع مدفوع داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که تنها هستید. عمیق نفس بکشید: اجازه بدهید عضلات در کف لگن شل شوند. گاهی اوقات حتی می‌توانید بایستید تا مدفون از بدن‌تان خارج شود، یا می‌توانید یک زانو را خم کنید و آن را روی لبه‌ی کاسه‌ی توالت فرنگی بگذارید. این حالت بالا بودن یک پا، باعث شل شدن عضلات کف لگن می‌شود و به این ترتیب به رفع یبوست کمک می‌کند.

۲۳. رفلکسولوژی (بازتاب‌درمانی)

بازتاب‌درمانی یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ها است. این تکنیک سیستم منحصر به فرد فشار دادن نقاط منحصر به فرد را در اندام به کار می‌برد. بازتاب‌درمانی یک روش کاملا بدون خطر است برای کاهش یبوست در زنان باردار زیرا کاملا طبیعی است. شما می‌توانید از شوهر یا یکی از اعضای خانواده‌تان بخواهید که قسمت سینه‌ی کف پاهای‌تان را برای ریلکس شدن و تسهیل فرآیند گوارش ماساژ بدهند.

اگر در خانه تنها هستید، می‌توانید از مناطق رفلکسولوژی کف دست برای کاهش یبوست استفاده کنید. لبه‌ی کف دست را به طرف انگشتان ماساژ بدهید. به یاد داشته باشید که کف دست خود را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید. شما همچنین می‌توانید زیر هر پای‌تان یک بطری بگذارید. تمام کاری که باید انجام دهید این است که بطری را در هنگام کتاب خواندن یا تماشای تلویزیون به جلو و عقب بر روی زمین غلت بدهید.

 


مطلب مرتبط: خواص روغن زیتون


۲۴. آروماتراپی

حمام آروماتراپی برای کاهش یبوست مفید است. معمولا، استنشاق بوی برخی از روغن‌های خاص می‌تواند به یبوست کمک کند. شما خودتان می‌توانید حمام آروماتراپی را برای کاهش یبوست آماده کنید. ۴ تا ۵ قطره روغن لیمو، گریپ فروت، نارنگی، یا پرتقال شیرین را با روغن حاملی مثل روغن زیتون یا بادام مخلوط کنید و ترکیب حاصل را در آب داخل وان بریزید. این درمان بهترین راه‌حل است اگر به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب داخل وان قرار بگیرید. این روش درمانی بر اساس اصل تحریک مرکز فعالیت در مغز برای القاء خروج مدفوع عمل می‌کند.

درمان یبوست در بارداری

۲۵. سبزیجات

گرچه ما قبلا در مورد برخی از سبزیجات که به رفع مشکل یبوست کمک می‌کنند، صحبت کردیم اما سبزیجات دیگری از قبیل آب‌تره(شاهی آبی)، کلم، آرتیشو، کرفس و اسفناج نیز وجود دارد به به رفع یبوست کمک می‌کنند. مراقب مقدار اسفناجی که مصرف می‌کنید، باشید. اگر شما زیاد آب نمی‌خورید، اسفناج احتمالا بهترین گزینه برای شما نیست زیرا حاوی آهن است که و می‌تواند سبب بروز یبوست شود.

 


مطالب مرتبط: درمان خانگی تهوع در بارداری


 

۲۶. غلات کامل

بسیاری از غذاها به کاهش یبوست کمک می‌کنند، مدفوع را نرم تر می‌کنند، به عنوان ملین طبیعی عمل می‌کنند و با فیبر غذایی یا از طریق سایر فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی مواد زائد را از سیستم گوارش خارج می‌کنند. غلات سبوس‌دار اغلب سبب افزایش مقدار فیبر داخل بدن و نرم شدن مدفوع می‌شوند، و به این ترتیب یبوست را کاهش می‌دهند.

 ۲۷: طب فشاری

این سیستم درمانی متعلق به چین باستان در مواجهه با یبوست موثر بوده‌است. متخصصین این روش درمانی، معمولا معتقدند که یبوست معمولا توسط انسداد انرژی یا چی ایجاد می‌شود. برای رفع انسداد چی، باید نقطه‌ی فشاری را در مرکز شکم پیدا کنید که حدودا ۵ سانتی‌متر زیر ناف قرار دارد. به آرامی این نقطه را فشار داده و فشار را به‌تدریج افزایش دهید. این کار را حدودا ۲۵ تا ۳۰ بار در روز انجام دهید، در مراحل بعدی بارداری خود دست از انجام این روش درمانی بردارید. اگر نگران رخ دادن زایمان زودرس هستید، این نقطه را ۲۰ تا ۳۰ بار فشار دهید و چندین بار در روز تکرار کنید.

۲۸. هومئوپاتی

هومئوپاتی یا همسان‌درمانی تکنیک‌های جایگزین فراوانی را برای بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات فراهم می‌کند. این روش همچنین می‌تواند به رفع یبوست بارداری کمک کند و برخی از تکنیک‌های آن کاملا موثر بوده‌اند. آلومینیا، بایرونیا، گرافیتس، لیکوپودیوم، نوکس وومیکا و سیلیکا بعضی از داروهای محبوب هومئوپاتی هستند که معمولا پزشکان تجویز می‌کنند.

گرچه بیش‌تر متخصصین طب آلوپاتیک به درمان‌های هومئوپاتی اعتمادی ندارند، اما اگر شما به دنبال یک سیستم درمانی بدون عوارض جانبی هستید، هومئوپاتی کاملا بدون خطر است. با این حال، مطمئن شوید که فردی که داروهای شما را تجویز می‌کند، یک متخصص رسمی هومئوپاتی است.

۲۹. ملین‌ها

ملین‌ها معمولا دو نوع هستند: نوعی که حجم مدفوع را زیاد می‌کنند و نوعی که انقباضات روده‌ای ایجاد می‌کنند. داروهای ملینی که معمولا حجم مدفوع را افزایش می‌دهند، این کار را با افزایش میزان آب در مدفوع انجام می‌دهند. با این حال، استفاده از داروهای محرک حرکات روده ریسک بروز گرفتگی در روده را همراه خود دارند و همین می‌تواند به برخی از اختلالات بغرنج منجر شود. به یاد داشته باشید که استفاده نامناسب از ملین‌های مضر می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که برای از بین بردن آنها باید به مدت طولانی تحت درمان قرار بگیرید.

این داروها باید به طور موثر و کارآمد مورد استفاده قرار بگیرند. ملین‌ها معمولا به شما کمک می‌کنند تا یبوست مزمن و حاد را از بین ببرید. مصرف همیشگی داروهای مسهل می‌تواند به تنبل شدن روده و پیچ خوردن آن منجر شود. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری در مورد مصرف ملین‌ها، همیشه با پزشک مشورت کنید. اگر باردار هستید حتما با پزشک خود در مورد بهترین داروهای ملین برای خودتان صحبت کنید.

این درمان‌های طبیعی می‌توانند به شما کمک کنند از اثرات تحریک‌کننده و ناراحت‌کننده‌ی یبوست رهایی بیابید. اگر یبوست بارداری به هیچ یک از این درمان‌های خانگی یا حتی تکنیک‌های جایگزین واکنش نشان ندهد، بهتر است با پزشک‌تان یا حتی یک متخصص درمانی جایگزین مانند متخصص استخوان‌درمانی یا کایروپراکتیک مشورت کنید. متخصصین کایروپراکتیک معمولا معتقدند که عدم بهبودی آسیبی که قبلا به فرد وارد شده ممکن است منجر به بروز تنش و استرس در قسمت‌های ضعیف بدن، از جمله روده و معده شود.

اگر چه این یکی از بهترین روش‌ها برای رفع یبوست بارداری مزمن است، اما شما باید از رابطه‌ی جنسی مقعدی در دوران بارداری خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند منجر به مشکلات بسیاری مانند عفونت واژن یا حتی سوراخ شدن روده شود.

چگونه از بروز یبوست بارداری جلوگیری کنیم؟

چگونه از بروز یبوست بارداری پیشگیری کنیم؟ خوب، اکنون می‌دانیم که تغییرات هورمونی تقریبا همیشه در طول بارداری منجر به یبوست می‌شود، اما روش‌های خاصی برای کاهش یبوستی که ناشی از علل دیگر هستند، وجود دارد. نکات ساده‌ای مانند نکات زیر را دنبال کنید:

– نوشیدن مقدار زیادی آب؛ مطمئن شوید که تشنه نیستید زیرا این امر ممکن است منجر به سفت شدن مدفوع و حتی یبوست شود.

– مقدار زیادی فیبر مصرف کنید. هیچ جایگزینی برای مقدار توصیه شده‌ی فیبر غذایی که باید در رژیم غذایی‌تان باشد، وجود ندارد.

– از خوردن هله هوله پرهیز کنید. اگر چه در هنگام بارداری وسوسه می‌شوید که یک کاسه‌ی بزرگ بستنی یا یک چیزبرگر پر و پیمان بخورید، اما معمولا این خوراکی‌ها حاوی مواد نگهدارنده‌ای هستند که نه تنها برای روده ضرر دارند، بلکه برای شکم نیز مضرند.

موارد بالا بعضی از تکنیک‌های پیشگیری هستند که می‌توانید انجام بدهید تا مطمئن شوید که به دلیل سهل‌انگاری یا زیاده‌روی به یبوست مبتلا نمی‌شوید. به یاد داشته باشید که یبوست بارداری تقریبا اجتناب‌ناپذیر است.

امیدواریم مقاله شما مفید باشد. لطفا هر کدام از این تکنیک‌ها را که دوست دارید برای خلاص شدن از یبوست خود استفاده کنید. تجارب خود را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید!

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 1 =

مشاهده بیشتر