0

دیابت بارداری چیست – علائم ، تشخیص و درمان

دیابت بارداری چیست - علائم ، تشخیص و درمان

دیابت بارداری چیست – علائم ، تشخیص و درمان

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به بررسی دیابت بارداری چیست – علائم ، تشخیص و درمان آن خواهیم پرداخت.

دیابت بارداری چیست؟

دیابت بارداری دیابتی است که برای اولین بار در دوران بارداری (بارداری) تشخیص داده می شود. مانند سایر انواع دیابت، دیابت بارداری بر نحوه استفاده سلول های شما از قند (گلوکز) تأثیر می گذارد. دیابت بارداری باعث افزایش قند خون می شود که می تواند بر بارداری و سلامت جنین شما تأثیر بگذارد.

در حالی که هر عارضه بارداری نگران کننده است، خبرهای خوبی نیز وجود دارد. در دوران بارداری می توانید با خوردن غذاهای سالم، ورزش و در صورت لزوم مصرف دارو به کنترل دیابت بارداری کمک کنید. کنترل قند خون می تواند شما و کودکتان را سالم نگه دارد و از زایمان سخت جلوگیری کند.

اگر در دوران بارداری دیابت بارداری دارید، معمولاً قند خون شما بلافاصله پس از زایمان به سطح معمول خود باز می گردد. اما اگر دیابت بارداری داشته اید، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم بیشتر است. شما نیاز به آزمایش بیشتر برای تغییرات قند خون دارید.

علائم دیابت بارداری

در بیشتر مواقع، دیابت بارداری علائم یا نشانه های قابل توجهی ایجاد نمی کند. افزایش تشنگی و تکرر ادرار از علائم احتمالی است.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت امکان، زودتر به دنبال مراقبت های بهداشتی باشید. زمانی که برای اولین بار به تلاش برای باردار شدن فکر می کنید سعی کنید خطر ابتلا به دیابت بارداری خود را پیش پزشک بررسی مایید. هنگامی که باردار شدید، پزشک شما را از نظر دیابت بارداری به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری شما بررسی می کند.

اگر به دیابت بارداری مبتلا می شوید، ممکن است نیاز به چکاپ بیشتر داشته باشید. این موارد به احتمال زیاد در سه ماه آخر بارداری رخ می دهد، زمانی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما سطح قند خون و سلامت کودک شما را کنترل می کند.

علل دیابت بارداری

محققان هنوز نمی دانند که چرا برخی از زنان به دیابت بارداری مبتلا می شوند و برخی دیگر نه. اضافه وزن قبل از بارداری اغلب نقش دارد.

معمولاً هورمون های مختلف برای کنترل سطح قند خون کار می کنند. اما در دوران بارداری، سطح هورمون ها تغییر می کند و پردازش قند خون را برای بدن سخت تر می کند. این باعث افزایش قند خون می شود.

عوامل خطر

عوامل خطر ابتلا به دیابت بارداری عبارتند از:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • عدم تحرک بدنی
  • داشتن پیش دیابت
  • داشتن دیابت بارداری در بارداری قبلی
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • داشتن یکی از اعضای نزدیک خانواده مبتلا به دیابت
  • داشتن نوزادی با وزن بیش از ۴.۱ کیلوگرم
  • داشتن یک نژاد یا قومیت خاص

عوارض دیابت بارداری

دیابت بارداری که به دقت مدیریت نشود می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود. قند خون بالا می تواند مشکلاتی را برای شما و کودکتان ایجاد کند، از جمله افزایش احتمال نیاز به عمل جراحی برای زایمان (سزارین).

عوارضی که ممکن است کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد

اگر دیابت بارداری دارید، کودک شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به موارد زیر باشد:

وزن بیش از حد هنگام تولد: اگر سطح قند خون شما بالاتر از حد استاندارد باشد، می تواند باعث بزرگ شدن بیش از حد کودک شود. نوزادان بسیار بزرگ – آنهایی که ۴.۱ کیلوگرم یا بیشتر وزن دارند – احتمال بیشتری دارد که در کانال زایمان فرو بروند، آسیب های زایمانی داشته باشند یا نیاز به زایمان سزارین داشته باشند.
زایمان زودرس (نارس): قند خون بالا ممکن است خطر زایمان زودرس و زایمان قبل از موعد مقرر را افزایش دهد. یا ممکن است زایمان زودرس توصیه شود زیرا کودک بزرگ است.
مشکلات جدی تنفسی: نوزادانی که زود به دنیا می‌آیند ممکن است سندرم دیسترس تنفسی را تجربه کنند. وضعیتی که تنفس را دشوار می‌کند.
قند خون پایین (هیپوگلیسمی): گاهی اوقات نوزادان کمی پس از تولد قند خون پایین (هیپوگلیسمی) دارند. دوره های شدید هیپوگلیسمی ممکن است باعث تشنج در نوزاد شود. تغذیه سریع و گاهی محلول گلوکز داخل وریدی می تواند سطح قند خون نوزاد را به حالت عادی برگرداند.
چاقی و دیابت نوع دوم در مراحل بعدی زندگی: خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع دوم در آینده در نوزادان بیشتر است.
مرده زایی: دیابت بارداری درمان نشده می تواند منجر به مرگ نوزاد قبل و یا کمی بعد از تولد شود.

عوارضی که ممکن است شما را تحت تاثیر قرار دهد

دیابت بارداری همچنین ممکن است خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • فشار خون بالا و پره اکلامپسی. دیابت بارداری خطر ابتلا به فشار خون بالا و همچنین پره اکلامپسی را افزایش می دهد. یک عارضه جدی بارداری که باعث فشار خون بالا و سایر علائمی می شود که می تواند هم زندگی شما و هم زندگی کودک شما را تهدید کند.
  • انجام زایمان با جراحی (سزارین). در صورت ابتلا به دیابت بارداری، احتمال سزارین بیشتر است.
  • دیابت آینده. اگر دیابت بارداری دارید، احتمال اینکه در بارداری آینده دوباره به آن مبتلا شوید، بیشتر است. همچنین با افزایش سن، خطر ابتلا به دیابت نوع دوم در شما بیشتر است.

پیشگیری از دیابت بارداری

هیچ تضمینی در مورد پیشگیری از دیابت بارداری وجود ندارد اما هر چه عادات سالم تری قبل از بارداری اتخاذ کنید، بهتر است. اگر دیابت بارداری داشته اید، این انتخاب های سالم ممکن است خطر ابتلای مجدد به آن در بارداری های آینده یا ابتلا به دیابت نوع دوم در آینده را نیز کاهش دهد.

غذاهای سالم بخورید. غذاهای پر فیبر و کم چربی و کالری را انتخاب کنید. روی میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. برای تنوع تلاش کنید تا به شما کمک کند بدون به خطر انداختن تغذیه به اهداف خود برسید. بهترین غذاها برای خوردن در دوران بارداری را می توانید بررسی کنید.
همیشه فعال باشید. ورزش قبل و حین بارداری می تواند از شما در برابر ابتلا به دیابت بارداری محافظت کند. در بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه فعالیت متوسط ​​داشته باشید. روزانه یک پیاده روی سریع داشته باشید. دوچرخه سواری و شنا هم بسیار مفید می باشند. فعالیت‌های کوتاه مدت مانند پیاده روی چند دقیقه ای هم بسیار موثر هستند.
بارداری را با وزن مناسب شروع کنید. اگر قصد بارداری دارید، کاهش وزن اضافی از قبل ممکن است به شما کمک کند بارداری سالم تری داشته باشید. روی ایجاد تغییرات پایدار در عادات غذایی خود تمرکز کنید که می تواند در دوران بارداری به شما کمک کند، مانند خوردن سبزیجات و میوه های بیشتر.
بیش از حد توصیه شده وزن اضافه نکنید. افزایش وزن در دوران بارداری طبیعی و سالم است. اما افزایش سریع وزن بیش از حد می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش دهد. از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بپرسید که افزایش وزن معقول برای شما چقدر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 20 =

مشاهده بیشتر