0

شناخت علائم بالا بودن قند خون

شناخت علائم بالا بودن قند خون

شناخت علائم بالا بودن قند خون

در این پست از مجله سلامت جیران قصد داریم به موضوع شناخت علائم بالا بودن قند خون بپردازیم.

هیپرگلیسمی چیست؟ نحوه پیشگیری، تشخیص و درمان قند خون بالا

چیزی به سادگی یک وعده غذایی بزرگ یا یک تمرین شدید می تواند باعث افزایش قند خون شود، اما مشکلات زمانی رخ می دهد که بدن شما نمی تواند به دلیل مقاومت به انسولین یا کمبود انسولین، سطح شما را پایین بیاورد.

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم دارای انسولین و مقاومت کافی به انسولین نیستند که منجر به هیپرگلیسمی یا قند خون بالا می شود.

اگر مجبور به ادرار کردن مکرر هستید، با وجود استراحت کافی دائماً خسته هستید یا به طور ناگهانی وزن کم کرده اید، ممکن است به هیپرگلیسمی یا قند خون بالا مبتلا شده باشید.
دقیقاً چه چیزی باعث افزایش قند خون می شود، چه زمانی خطرناک است و چگونه قند خون کنترل نشده می تواند بر سلامت آینده شما تأثیر بگذارد؟

چگونه قند خون بالا تشخیص داده می شود؟

اگر مقاومت به انسولین، پیش دیابت، دیابت نوع 1، دیابت بارداری یا دیابت نوع 2 دارید، بدن شما قادر به استفاده صحیح از هورمون انسولین نیست. انسولین برای تنظیم سطح قند خون حیاتی است زیرا قند خون یا گلوکز را برای انرژی فوری یا ذخیره برای استفاده بعدی به سلول ها و ماهیچه های ما می رساند.

به طور معمول، پزشک پس از مشاهده غیرطبیعی بودن سطح قند خون شما را به مقاومت به انسولین، پیش دیابت یا دیابت تشخیص می دهد. اغلب، آزمایشی که پزشکان استفاده می کنند، آزمایش هموگلوبین A1C است.

A1C میانگین دو تا سه ماهه سطح قند خون شما است و این آزمایش درصد قندی را که به گلبول های قرمز متصل است را اندازه گیری می کند.
نتیجه A1C شما به چه معناست:

  • زیر 5.7 درصد: نرمال
  • 5.7 تا 6.4 درصد: پیش دیابت
  • بیش از 6.5 درصد: دیابت

اگر A1C شما در دو یا چند نوبت جداگانه بیش از 6.5 درصد باشد، احتمالاً دیابت دارید.

پزشک شما ممکن است سطح قند خون شما را از طریق آزمایش گلوکز ناشتا نیز آزمایش کند. معنی این نتایج این است:

  • زیر 100 میلی گرم در دسی لیتر (mg/dL): نرمال
  • 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر: پیش دیابت (یا اختلال در گلوکز ناشتا)
  • بیش از 125 میلی گرم در دسی لیتر: دیابت

همانند آزمایش A1C، اگر سطح گلوکز ناشتا در دو نوبت جداگانه بیش از 125 میلی گرم در دسی لیتر باشد، احتمالاً دیابت دارید.

گلوکز منبع انرژی اولیه بدن شما است که از بسیاری از غذاهایی که می خورید، از میوه و نان گرفته تا سبزیجات دریافت می کنید.
در حالی که بسیاری از افراد تمایل دارند قند خون بالا را بیشتر با دیابت نوع 2 مرتبط کنند، سایر شرایط نیز با هیپرگلیسمی مرتبط هستند.


موارد پیشنهادی


برخی از علائم و نشانه های رایج قند خون بالا چیست؟

اگر به طور منظم قند خون خود را کنترل کنید، مقادیر بالای نمونه های خون یا ادرار را مشاهده خواهید کرد. اما علائم فیزیکی این بیماری نیز ممکن است ظاهر شود.

علاوه بر تکرر ادرار، خستگی، و کاهش وزن ناگهانی، علائم هیپرگلیسمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • گرسنگی شدید
  • تحریک پذیری
  • زخم ها یا زخم هایی که خوب نمی شوند
  • افزایش تشنگی
  • عفونت های مکرر (از جمله عفونت های لثه، روی پوست یا واژن)
  • کتون ها در ادرار (کتون ها محصولات جانبی چربی یا ماهیچه هستند که در صورت ناکافی بودن انسولین ظاهر می شوند)
  • تاری دید
  • سردردهای مکرر

عواقب قند خون بالا برای سلامتی چیست؟

اگر قند خون بالا را درمان نکنید، این علائم می توانند بدتر شوند. سطوح بیش از حد قند خون حتی می تواند منجر به یک وضعیت تهدید کننده زندگی به نام کتواسیدوز دیابتی شود که به آن کمای دیابتی نیز می گویند.

در طی کمای دیابتی، بدن شما مقادیر زیادی چربی را به یکباره تجزیه می کند و در نتیجه کتون ها دفع شده و به ادرار شما فرستاده می شود. اما زمانی که کتون‌ها بیش از حد وجود داشته باشد، بدن شما نمی‌تواند این روند دفع را ادامه دهد و باعث می‌شود کتون‌ها در جریان خون شما جمع شوند. علائم کمای دیابتی ناشی از قند خون بالا می‌تواند شامل خشکی دهان، تنفس با بوی میوه، حالت تهوع و تنگی نفس باشد. حتی ممکن است اضطراب و استفراغ داشته باشید.
یکی دیگر از عوارض احتمالی قند خون بالا سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمی نام دارد. در این شرایط، قرائت گلوکز خون شما ممکن است 600 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر باشد. زمانی اتفاق می‌افتد که انسولین کافی داشته باشید، اما بدن شما از آن به درستی استفاده نمی‌کند. گلوکز توسط بدن شما مصرف نمی شود و در عوض به ادرار شما منتقل می شود. سندرم هیپراسمولار هیپرگلیسمیک یک اورژانس تهدید کننده زندگی در نظر گرفته می شود. علائم ممکن است شامل کم آبی و حتی کما باشد.
با افزایش مداوم قند خون، شما همچنین در معرض خطر چندین عارضه سلامتی هستید از سکته مغزی و بیماری قلبی، تا مشکلات بینایی (رتینوپاتی) و آسیب عصبی (نوروپاتی).

علل مختلف قند خون بالا چیست؟

قند خون بالا در انواع مختلف دیابت از جمله دیابت نوع 1، نوع 2 و بارداری دیده می شود.

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به دلیل اینکه بدنشان انسولین تولید نمی کند، قند خون بالایی را تجربه می کنند. از سوی دیگر، اگر دیابت نوع 2 یا دیابت بارداری دارید، ممکن است انسولین کافی داشته باشید، اما سلول‌ها و ماهیچه‌های شما به دلیل مقاومت به انسولین نمی‌توانند آن را به درستی جذب کنند.
اما اگر دیابت ندارید، می توانید به هیپرگلیسمی نیز مبتلا شوید. در این موارد، دوره های هیپرگلیسمی معمولا موقتی است. قند خون شما ممکن است پس از خوردن یک وعده غذایی بزرگ یا در نتیجه یک تمرین با استقامت بالا افزایش یابد. استرس‌های عاطفی و بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث این نوسانات شوند.

آیا در معرض خطر قند خون بالا هستید؟ چگونه بدانیم

در صورت ابتلا به دیابت و موارد زیر ممکن است در معرض خطر قند خون بالا باشید:

  • غذاهای فراوری شده یا فست فودهای زیادی مصرف می کنید.
  • به طور منظم ورزش نمی کنید.
  • وعده های غذایی بزرگ می خورید یا به پرخوری می پردازید.
  • به طور منظم تحت استرس زیادی قرار می گیرید، چه به دلیل کار یا عوامل دیگر
  • بیماری های عود کننده دارید

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در صورتی که انسولین کافی مصرف نکرده باشند یا مقادیر بهینه کربوهیدرات را نسبت به داروهای خود مصرف نکنند، ممکن است دچار قند خون بالا شوند.
البته ژنتیک نیز می تواند نقش داشته باشد، به خصوص اگر سابقه خانوادگی دیابت داشته باشید. برخی از بیماری‌ها می‌توانند خطر ابتلا به قند خون بالا را افزایش دهند، از جمله آسیب به لوزالمعده مانند سرطان پانکراس یا پانکراتیت ، عفونت، درد و سندرم تخمدان پلی کیستیک یک اختلال هورمونی که می‌تواند باعث ناباروری شود.

بهترین غذاها برای کمک به جلوگیری یا کاهش قند خون بالا

در حالی که چیزی به نام رژیم هایپرگلیسمی به خودی خود وجود ندارد، اما انتخاب های غذایی شما هنوز نقش مهمی در تنظیم سطح قند خون شما ایفا می کند.

اول، بدانید که نمی‌توانید تمام کربوهیدرات‌ها را کاهش دهید یا از خوردن غذاهای حاوی قند برای جلوگیری از افزایش قند خون اجتناب کنید. از این گذشته، غذاهای سالم مانند میوه ها و سبزیجات نیز حاوی کربوهیدرات و قند هستند. ارزش کربوهیدرات ها با توجه به پیچیدگی آنها متفاوت است و قند موجود در غذا با قند خون متفاوت است.

با این حال، باید سعی کنید از خوردن این غذاها برای جلوگیری از افزایش قند خون اجتناب کنید:

  • نان سفید، ماکارونی و برنج
  • تنقلات بسته بندی شده و فرآوری شده، مانند چیپس، چوب شور، کوکی ها و آب نبات
  • نوشابه یا آبمیوه
  • فست فود
  • غذاهای سرشار از چربی اشباع شده مانند هات داگ، بیکن و سوسیس
  • غذاهای سرشار از چربی ترانس، مانند مارگارین و برخی از محصولات پخته شده بسته بندی شده
  • غذاهایی که می توانند کلسترول شما را افزایش دهند، مانند جگر، گوشت قرمز و لبنیات پرچرب

ردیابی مصرف کربوهیدرات، به خصوص اگر دیابت دارید، برای جلوگیری از افزایش قند خون نیز ضروری است.

برای کمک به ثابت نگه داشتن سطح قند خون، خوردن ماهی دو بار در هفته و همچنین تمرکز منظم بر روی چربی های گیاهی و غذاهای غنی از فیبر توصیه می شود.
همچنین می‌توانید با پزشک یا متخصص تغذیه خود در مورد رژیم‌های توصیه شده صحبت کنید.

از آنجایی که خوردن وعده های غذایی بزرگ یکی از دلایل شایع افزایش قند خون است، بهتر است به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی کوچکتر در طول روز مصرف شود. کاهش اندازه کل وعده ها نیز می تواند کمک کننده باشد.
اگر یک وعده غذایی بزرگتر از حد معمول می خورید، ممکن است لازم باشد دوز انسولین خود را برای جبران افزایش دهید. یک مطالعه نشان داد که تغذیه بیش از حد در زنان باردار خطر ابتلا به هیپرگلیسمی و بیماری کبد چرب را در مادر و جنین افزایش می دهد.
استفاده از روش بشقاب را در نظر بگیرید، که می تواند به شما در کنترل وعده های غذایی کمک کند، یا با یک متخصص تغذیه برای تهیه یک برنامه غذایی سفارشی کار کنید.

چگونه تغییر در سبک زندگی می تواند به شما در جلوگیری از قند خون بالا کمک کند

ورزش یکی از بهترین راه ها برای خلاص شدن از شر قند خون بالا است. اما اگر مبتلا به کتواسیدوز هستید، نباید ورزش کنید، بلکه باید به اورژانس مراجعه کنید. شما باید ادرار خود را برای ایمن بودن کتون ها بررسی کنید، به خصوص اگر میزان گلوکز شما 240 میلی گرم در دسی لیتر یا بیشتر باشد.

هنگامی که ورزش می کنید، بدن شما از گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کند. این در واقع به کاهش سطح قند خون شما کمک می کند. ورزش منظم باعث کاهش A1C شما می شود.

اثرات مثبت ورزش منظم غیرقابل انکار است. ورزش کردن می تواند تا 24 ساعت منجر به اثرات کاهش قند خون شود.

با پزشک خود صحبت کنید یا یک مربی شخصی استخدام کنید تا بر اساس اهداف و سطح کلی آمادگی جسمانی‌تان بفهمید کدام تمرین‌ها برای شما بهترین هستند. برخی از ورزش ها می توانند بر قند خون شما بیش از سایرین تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، تمرینات با شدت بالا، مانند دویدن یا چرخش، گلوکز بیشتری می سوزانند، در حالی که دوره های طولانی تر تمرینات با شدت کم، مانند پیاده روی، چربی بیشتری می سوزانند. هر یک از این گزینه ها می تواند به افزایش حساسیت به انسولین کمک کند. همچنین باید قند خود را قبل و بعد از هر تمرین اندازه گیری کنید. شما همچنین می توانید به مقاله 10 روش برای کاهش مصرف قند مراجعه نمایید.

داروی دیابت که می تواند به شما در کنترل قند خون کمک کند

اگر دیابت برای شما تشخیص داده شده است، پزشک احتمالاً گزینه های دارویی را برای کمک به کاهش قند خون شما مورد بحث قرار می دهد. از سوی دیگر، اگر پیش دیابت دارید، احتمالاً به تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی برای کمک به تثبیت تعداد خود تکیه خواهید کرد، اگرچه در برخی موارد ممکن است به دارو نیاز داشته باشید.

کتواسیدوز دیابتی با انسولین اورژانسی و مایعات داخل وریدی درمان می شود. اما هدف از کنترل قند خون جلوگیری از وقوع این نوع اورژانس پزشکی در وهله اول است. اگر میزان گلوکز خون شما به طور مداوم بالاتر از حد معمول باشد، ممکن است انسولین کافی دریافت نکنید. در مورد تنظیم دوز خود با پزشک خود صحبت کنید. همچنین باید در مورد سایر داروهای تجویزی یا بدون نسخه ای که مصرف می کنید به آنها اطلاع دهید، زیرا این داروها می توانند بر قند خون شما نیز تأثیر بگذارند. کورتیکواستروئیدها برای التهاب تنها یک مثال هستند.

اگر برای عوارض قند خون بالا تحت درمان فوری پزشکی هستید، ممکن است پزشک مایعات و الکترولیت ها را تجویز کند.

چگونه فناوری می تواند به شما کمک کند سطح قند خون خود را متعادل نگه دارید؟

اگر دیابت دارید، در صورتی که قند خون شما به محدوده خطرناکی برسد، می توانید از دستبند پزشکی استفاده کنید. حتی می‌توانید یک درایو USB را با اطلاعات شخصی کلیدی که ممکن است یک متخصص پزشکی در مواقع اضطراری به آن نیاز داشته باشد، به دستبند متصل کنید.
ردیابی قند خون بالا را می توان به راحتی با نوک انگشتان خود نیز انجام داد. برخی از برنامه‌هایی را که می‌توانید بر روی گوشی هوشمند خود دانلود کنید، بررسی کنید از جمله برنامه‌های دارای رتبه برتر در iOS و Android می‌توان به Blood Glucose Tracker، Glucose Buddy Diabetes Tracker و mySugr اشاره کرد.

پیشگیری و درمان قند خون بالا

اجتناب و درمان هیپرگلیسمی یک فرآیند سه سطحی است که شامل انجام درمان‌ها طبق دستور، ورزش، و خوردن یک رژیم غذایی سالم با بخش‌های کوچک‌تر است.
تلاش ارزشش را دارد. کنترل قند خون در نهایت می تواند به افزایش کیفیت زندگی شما در حال حاضر و جلوگیری از عوارض در آینده کمک کند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

مشاهده بیشتر