0

در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است

در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است

در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است

با مطلب در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.

در دوران بارداری خوردن چه خوراکی هایی بهتر است
تا متوجه شوند باردار هستید تجویز ها شروع می شود. برخی خوردن خوراکی های خاصی را تجویز می کنند و بعضی دیگر نخوردن خوراکی های دیگر را به هر حال زن باردار برای مدتی سوژه اطرافیان برای تجویز انواع مواد غذایی می شود. حالا زن باردار می ماند با محبت های مادر شوهر برای تجویز این غذا تا فرزند زیباتری به دنیا بیاورد و محبت های مادرش برای نخوردن آن غذا تا نوه سالمی داشته باشد! در نهایت هم نمی داند چه کسی دقیقاً درست می گوید تا بتواند تصمیم بگیرد. برای همین درباره همه مواد غذایی ای که خوردن آن برای زنان باردار مفید است، صحبت می کنیم.


موارد پیشنهادی


از افزایش وزن شروع کنیم، به این دلیل که برخی چاق شدن مادر و برخی دیگر لاغر بودن و اصطلاحاً زبر و زرنگ بودن او در دوران بارداری را نکته مثبتی می دانند، اما حد افزایش وزن برای زنان در دوران بارداری چه قدر است؟

به طور معمول زنان در دوران بارداری بین 10 تا 12 کیلوگرم اضافه وزن پیدا می کنند. البته برای خانم های لاغر ایناضافه وزن تا 18 کیلوگرم و برای خانم های دارای اضافه وزن این مقدار 11 کیلوگرم در نظر گرفته شده است. بنابراین صرف اضافه وزن با کم وزن بودن و چاق نشدن مادر در دوران بارداری نشانه سلامت او نیست، افزایش وزن باید متناسب با شرایط بدنی مادر باشد.

روند افزایش وزن

در دوران بارداری اضافه وزن مادر با آهنگ متفاوتی اتفاق می افتد. در 3 ماهه اول بارداری افزایش وزن آهسته بودهو بین یک تا حداکثر 3 کیلوگرم است. اما بارداری میزان افزایش وزن به اندازه نیم کیلوگرم در هفته است. به غیر از این روند، هر گونه افزایش یا کاهش ناگهانی و غیر عادی وزن مادر باید گزارش شود.

1. انرژی

هر شخصی برای انجام فعالیت های روزانه نیازمند انرژی است. دوران بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. نیاز مادر باردار به انرژی در سه ماهه اول بارداری مانند زمان پیش از بارداری است اما در 3 ماهه دوم و سوم باید هر روز 300 کالری بیش از نیاز طبیعی روزانه انرژی اضافی دریافت شود. بیش از این مقدار باعث افزایش بیش از اندازه وزن مادر شده و برای او مشکل ساز خواهد شد. دریافت کمتر از این مقدار نیز باعث تحلیل بدن مادر می شود. علاوه بر این که با کاهش ذخایر چربی بدن مادر، مشکلاتی نیز در دوران شیردهی ایجاد می شود.

منابع: بهترین منبع مصرف مواد غذایی حاوی انرژی سالم و طبیعی مانند خرما، کشمش، توت، غلات سبوس دار، روغن های مفید مانند زیتون، آفتابگردان و آجیل های خام هستند.

2. معدنی ها

کلسیم یکی از نیازهای ضروری مادران در دوران بارداری است. کمبود دریافت کلسیم باعث پوکی استخوان مادر، آسیب به دندان ها ، مو و ناخن مادر می شود. از طرفی روی رشد قدی جنین نیز تاثیر منفی می گذارد. برای تامین میزان کلسیم مورد نیاز روزانه، مقدار شیر مصرفی باید حداقل از یک لیوان تا 4 لیوان باشد. البته اگر به بوی شیر حساس هستید می توانید همراه با میوه کمی آن را طعم دار کنید. اگر به لاکتوز شیر هم حساس هستید، بهتر است شیر نخورده و به جای آن بامصرف ماست، نیاز بدن به کلسیم رابر آورده کنید. آهن نیاز دیگر زنان باردار است. این نکته به ویژه روی میزان اکسیژن رسانی و تامین مواد غذایی لازم برای جنین اثر دارد. در صورت لزوم به تجویز متخصص زنان یا تغذیه، مصرف مکمل آهن از ماه چهارم باردای توصیه می وشد. مصرف مکمل آهن باعث بروز یبوست می شود. این مساله نکته مهمی برای زنان باردار است. بنابراین سعی کنید با دریافت “فیبر” مانع از بروز این مشکل شوید.

منابع: انواع لبنیات پاستوریزه با چربی متعادل، بستنی، دوغ و … گوشت قرمز(بدون چربی)، انواع آجیل های خام، اسفناج، غلات، حبوبات و …

نکته: انرژی مورد نیاز مادر باردار نباید از مصرف “چربی ها” و “غذاهای پرچرب” تامین شود. این نیاز باید با مصرف هیدرات های کربن طبیعی، پروتئین و غلات تامین شود.

3. ویتامین ها

یکی از نیازهای ضروری زنان در دوران بارداری، مصرف اسید فولیک است. البته مادران قبل از شروع دوران بارداری نیز باید اسید فولیک مصرف کنند. اما در دوران بارداری به دلیل تاثیر این ترکیب روی رشد مغزی جنین، دریافت اسید فولیک ضروری است. مصرف مکمل اسید فولیک به تجویز متخصص معمولاً از ماه دوم بارداری آغاز شده و تا پایان بارداری ادامه دارد. مصرف ویتامین های خانواده B  به ویژه B6 برای مادر ضروری است. مصرف ویتامین های دیگر مانند E , A , D نیز ضروری است. اما به دلیل این که مصرف بیش از اندازه آنها می تواند مسمومیت زا باشد، بنابراین لازم است تا برای مصرف مکمل های این ویتامین ها حتماً با متخصص مشورت شود. علاوه بر این دریافت این ویتامین ها نیز متعادل باشد. درباره مسمومیت با ویتامین C گزارشی اعلام نشده است.

منابع: انواع ماهی ها به ویژه ماهی های چرب، هویج، سیب زمینی، انواع نان سبوس دار، انواع میوه و سبزی تازه.

4. پروتئین ها

این نوع خوراکی های یکی از منابع مهم تامین انرژی و اسید آمینه مورد نیاز بدن مادر باردار است. نیاز روزانه به مواد غذایی حاوی پروتئین تا 60 گرم در روز است. بنابراین نسبت به حالتعادی، مادر باید روزانه بین 10 تا 16 گر پروتئین دریافت کند.

منابع: گوشت قرمز بدون چربی و گوشتی که باعث افت فشار مادر به دلیل طبع سردش نشود. غذاهای دریایی به ویژه ماهی های چرب، حبوبات، غلات و قارچ.

 

نکته: بهتر است در دوران بارداری جگر کمتر مصرف شود. به این دلیل که ممکن است آلودگی های احتمالی موجود در جگر سلامت مادر و جنین را تهدید کند.

5. میوه ها و سبزی ها

اگر چه مادر در دوران بارداری باید مواد غذایی ای مصرف کند که کمتر دچار نفخ و دل پیچه شود. اما مصرف میوه و سبزی باید در برنامه غذایی مادر قرار گیرد.

علت آن هم وجود انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آب و فیبر در میوه هاست. بهترین مقدار مصرف روزانه تا 5 واحد میوه و سبزی است. به این ترتیب که در هر واحد می توانید یک میوه بزرگ مانند سیب را بهمراه مثلا 2 عدد زردآلو مصرف کنید.

درباره سبزی ها نیز حداقل میزان مصرف یک لیوان پخته است. اگر باخوردنمیوه و سبزی ای دچار نفخ می شوید می توانید آن را به شکل پخته و یا کمپوت تهیه شده در خانه مصرف کنید تا مشکل نفخ نداشته باشید.

منابع: مصرف همه انواع میوه ها و سبزی ها به جز آنهایی که ممکن است باعث بروز حساسیت شوند آزاد است. به طور مثال بهتر است مصرف “انبه” ، “آووکادو” و … که ممکن است باعث بروز حساسیت شوند، کاهش پیدا کند.

6. نان

یکی از منابع دریافت ویتامین های خانواده B مصرف نان به ویژه نان سبوس دار است. علاوه بر این که نان سبوس دار حاوی مقدار زیادی فیبر است اما درباره مصرف نان چند نکته را به خاطر داشته باشید:

انواع بدون جوش شیرین: از خوردن نان هایی که جوش شیرین دارند، پرهیز کنید. این نان ها باعث ریفلاکس و معده درد می شوند.

انواع غنی: بهتر است از نان هایی که سبوس دارنداستفاده کنید. به این ترتیب از نظر تغذیه ای موادغذایی لازم مادر و جنین دریافت می شود.

انواع سنتی: بهترین نان، مصرف نان سبوس دار سنتی مانند نان سنگک است. نان بربری، تافتون و لواش نیز در رده های بعدی قرار دارند. البته اگر از نانوایی خرید کردید و نان باعث شد ترش کنید، بهتر است نانوایی تان راتغییر دهید.

جایگزین نکنید: مصرف نان جای مصرف برنج، ماکارونی و دیگر محصولات تهیه شده از گندم را نمی گیرد بنابراین از هر کدام به اندازه استفاده کنید. تناسب بین نان و برنج را رعایت کنید تا باعث اضافه وزن نشود.


بیشتر بخوانید: مستحبات دوران بارداری


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × دو =

مشاهده بیشتر