0

نگهداری و تکثیر و آفات بنفشه آفریقایی

شرایط نگهداری بنفشه آفریقایی

نگهداری و تکثیر و آفات بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی یکی از زیباترین گیاهان گلدار است که نه تنها دارای گلهایی زیبا بلکه شاخ و برگ آن نیز از جذابیت خاصی برخوردار است. پرورش بنفشه آفریقایی کار دشواری است ولی واریته ها و هیبریدهای جدید آن قویتر و پرگل تر می باشند و در صورت رعایت برخی اصول، پرورش آنها موفقیت آمیز خواهد بود. با شرایط نگهداری و تکثیر و آفات بنفشه آفریقایی از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

شرایط نگهداری و درمان بنفشه آفریقایی

رویشگاه اصلی

اولین گیاه بنفشه آفریقایی که ارغوانی رنگ بود در آفریقا و توسطBaron Walter von St.Paul کشف شد و از آن تاریخ تاکنون طیف وسیعی از این گیاه با انواع رنگها و الگوهای رشدی تولید گردیده است که بخشی از آن نتیجه کاشت و هیبریدگیریهای متعدد از تاریخ 1892 به بعد می باشد.


موارد پیشنهادی


عادت رشدی

گیاهی علفی، همیشه سبز و دائمی، فاقد ساقه به شکل رزت با گلهایی بسیار زیبا است. بلندی آن به حدود 10 سانتیمتر و گستردگی آن حدود 25 سانتیمتر می رسد.

برگ

برگها نسبتاً سبز تیره، قلبی شکل، مخملی، واجد دمبرگ بلند، گوشتی، حداکثر به طول 8 سانتیمتر، با سطح فوقانی سبز رنگ و سطح تحتانی سبز مایل به قرمز می باشند.

گل

به صورت مجموعه های 2 تا 8 تایی از گلهای واجد پنج لوب، به عرض 2.5 سانتیمتر واقع بر روی ساقه هایی بالاتر از برگها و در تمام طول سال ظاهر می شوند.

نور مناسب

در صورت پرورش در محیطی با نور کافی به طور مرتب گل می دهند. بویژه در زمستان نور مستقیم آفتاب برای این گیاهان ضرورت کامل دارد، منبع تامین کننده نور می تواند آفتاب صبحگاهی یا نور حاصل از چراغهای سیمابی یا مهتابی باشد، نکته مهم ان است که منبع نور نباید حرارت زیاد تولید کند و فقط ساعات روشنایی در طول یک روز  و فاصله از منبع نورانی اهمیت دارد. به همین علت نور پنجره جنوبی و شرقی در زمستان و پنجره غربی در تابستان و بهار برای آنها مناسب است. هنگامی که نور کافی به این گیاه نرسد برگهای آن به سمت بالا متمایل می شوند و تعداد گلها نیز کاهش می یابد، در صورت رفع مشکل گیاه به حالت طبیعی خود بر می گردد.

برای آن که گیاه در زمستان نیز گل بدهد باید در تمام مدت شب از نور مصنوعی استفاده کنیم. برای این منظور دو عدد چراغ فلورسنت 40 وات در ارتفاع 30 سانتیمتری بالای بوته و به مدت 14 ساعت از غروب تا طلوع آفتاب روشن می نماییم.

آبیاری

بهترین روش آن است که آبیاری از بالا صورت گیرد اما دقت کنید تاج گل و جوانه های کناری خیس نشوند. در صورتی که تمایل به آبیاری از پایین دارید. گلدان را بیش از نیم ساعت در آب قرار ندهید. زیرا سیستم ریشه ای در بنفشه آفریقایی کوچک و ظریف است و اگر بطور مداوم در آب قرار گیرد خطر پوسیدگی آن را تهدید می کند. البته در مدت گلدهی خاک گلدان باید مرطوب، اما نه خیس باشد و در سایر موارد که گیاه در مرحله گلدهی نیست اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود. تنش سرمایی برای این گیاه بسیار مضر می باشد به همین علت از آب شیر با دمای معمولی استفاده کنید و هیچگاه آب سرد به گیاه ندهید و حتی از خیس کردن ساقه و برگ گیاه با آب سرد خودداری کنید. آب سنگین نیز برای این گیاه مضر است.

رطوبت مناسب

محیط اطراف این گیاهان بایدمرطوب باشد و رطوبت بین 75-95 درصد برای آنها بسیار مناسب است. به منظور افزایش رطوبت محیط می توان تعدادی اسفنج مرطوب در اطراف آنها قرار داد و یا گلدان حاوی آنها را با گلدانهای برگی در یک مجموعه قرار داد.


جالب است بدانید: ۱۱ راه برای تزئین خانه با گل


دمای مناسب

درجه حرارت محیط اطراف این گیاهان باید ثابت و مداوم باشد و تغییر ناگهانی برای آنها مضر است. این گیاهان نسبت به سرما نیز حساس می باشند و حداقل دمای مناسب برای آنها 15 درجه سانتیگراد (59 درجه فارنهایت) است به همین علت در شبهای سرد زمستان گیاهان را از کنار پنجره بردارید.

خاک مناسب

این گیاهان به خاک غنی نیاز دارند و خاک جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با کمی خاک برگ برای آنها مناسب است.

کود دهی

بنفشه های آفریقایی را باید در هر آبیاری با یک کود رقیق حاوی فسفر بالا (12-14-36) تغذیه نمود. هیچگاه غلظت کود را از میزان توصیه شده بالاتر نبرید و خاک را هر 2 تا 3 ماه یکبار شستشو دهید و اجازه دهید خاک با خروج کامل آب از زهکش کف گلدان کاملاً شسته شود. با اجرای یک برنامه کود دهی منظم و مداوم املاح در خاک گلدان تجمع می یابند و در صورت عدم شستشوی خاک، ریشه ها صدمه می بینند.

گلدان مناسب

با توجه به حساسیت این گیاه نسبت به سرما بهتر است آنها را در گلدانهای پلاستیک پرورش دهیم و از گلدانهای سفالی استفاده نکنیم زیرا سفال در طول ماهای سرد، سرما را جذب می کند و نتیجه این تنش سرمایی در گیاه، قهوه ای شدن و مرگ برگها است. در صورت ضرورت تعویض گلدان این کار را در بهار انجام دهید.

تکثیر

الف) تقسیم بوته مادری

تعدا تاجها باعث برهم زدن الگوی رشد در گیاه مادری می شود. به کمک نوک یک چاقوی تیز، گیاهکهای جدید را از گیاه مادر جدا کنید و دقت نمایید که هر یک از آنها واجد تعدادی ریشه باشند. سپس هر یک را در گلدان جداگانه ای قرار دهید و خاک آنرا تا زمان استقرار کامل گیاه به طور دائم مرطوب نگه دارید.

ب) قلمه برگی

تکثیر این گیاهان به کمک قلمه های برگی به آسانی صورت می گیرد. برگی سالم و عاری از حشرات را انتخاب کرده و از ساقه جدا نمایید. 5 سانتیمتر از دمبرگ آن را باقی بگذارید و اضافه طول آنرا حذف کنید و در عمق کم با زاویه 45 درجه در یک گلدان حاوی خاک (تورب یا ماسه نرم) مرطوب قرار دهید. قبل از هر آبیاری خاک آنرا لمس کنید اگر ذرات به دست شما نچسبید آن را آبیاری کنید. زمان مناسب برای این روش تکثیر، تابستان و در حرارت 18-21 درجه سانتیگراد است. ظرف مدت 4 تا 6 هفته گیاهان جدید در پایه دمبرگ تشکیل می شوند. زمانی که بلندی گیاهان تازه تشکیل شده به 5 سانتیمتر رسید آنها را جدا نمایید و جداگانه در گلدانهای 7.5 سانتیمتری قرار دهید. این گیاهان ظرف مدت یکسال باید گل بدهند.

آفات

آفات شایع بر روی بنفشه های آفریقایی، شپشک آرد آلود و کنه سیکلامن می باشند. شپشک آرد آلود، در سطح زیرین برگها و در گلها مخفی می شوند و ازا شیره پرورده گیاه تغذیه می نمایند.

کلیه برگها و گلهایی را که به شدت آلوده می باشند حذف کنید، در این امر غفلت نکنید زیرا حفظ برگها و گلهای آلوده باعث می شود که هیچگاه نتوانید آفت را از محیط دور کنید. اقدام بعدی که معمولاً در محیط منازل توصیه می شود آن است که کلیه قسمتهای گیاه را با پنبه مرطوب کاملا تمیز نمایید. در صورت شدت مشکل، گیاهان را از فضای داخل منزل خارج نمایید و در محیطی مناسب به کمک یک سم فسفره مانند مالاتیون اسپری نمایید.


بیشتر بخوانید: رابطه گل کاری با آرامش


کنه سیکلامن، با چشم غیرمسلح دیده نمی شوند و در رویشهای جدید ایجاد دردسر می کنند، به همین علت کنترل آنها مشکل است. علایم این آفت این است که رویشهای جدید به رنگ خاکستری متمایل می شوند و یا برگهای جدید به صورت متراکم و در هم رشد می کنند. هر گاه اینگونه علایم را در هر یک از گیاهان بنفشه آفریقایی دیدید بلافاصله گیاه آلوده را از بین ببرید و به خاطر داشته باشید گیاهان آلوده را به هیچ عنوان نمی توان درمان کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =

مشاهده بیشتر