0

شرایط نگهداری یاس آبی + تکثیر + درمان

شرایط نگهداری یاس آبی + تکثیر + درمان

شرایط نگهداری یاس آبی + تکثیر + درمان

با شرایط نگهداری یاس آبی + تکثیر + درمان از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری یاس آبی + تکثیر + درمان

فارسی اصیل: سربک: به خاطر رنگی بودن گلهای آن و یا به این علت که این گیاه داروی بیماری سرب است.

فارسی رایج: یاس آبی

گیاهی است بالا رونده و محتاج قیم، از خانواده پلمباجیناسه، زادگاه آن آفریقای جنوبی، برگهای متقابل با سطح زیرین سفید، نام پلمباگو به علت معالجه بیماری سریب با این گیاه است. گلها آبی کمرنگ که در انتهای شاخه در اواسط بهار ظاهر می گردند، بعد از اتمام زمان گل دهی گیاه را باید هرس شدید نمود و طول شاخه ها را به 15 cm کاهش داد. در زمستان احتایج به استراحت و توقف در آبیاری دارد.

نیازها

نور: به نور کافی و کامل احتیاج دارد. گیاه را در برابر اشعه مستقیم آفتاب در ظهر تابستان قرار ندهید. در زمستان گیاه را به سایه ببرید.

دما: گیاه را در زمستان در درجه حرارت 7 و در بهار و پاییز در درجه حرارت 20 نگهداری نمایید.

آبیاری: در بهار و تابستان به آبیاری دوبار در هفته نیاز دارد. در هر حال خاک گلدان را مرطوب نگه دارید. هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان باقی بماند. آبیاری را در زمستان به هر ده روز یک بار کاهش داده و اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود.

رطوبت: در بهار و تابستان گیاه را هر دو روز یکبار غبارپاشی و دقت نمایید گلها مرطوب نشوند.

تغذیه: بعد از ظهر گلها هر دو هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید. در پاییز و زمستان تغذیه را متوقف کنید.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک برگ گیاه و پیت، خاک لوم و شن بهترین محیط است.

تعویض گلدان: هر ساله در بهار گیاه را به گلدانی با یک اندازه بزرگتر از قبلی منتقل و در صورت عدم امکان تعویض خاکهای سطحی گلدان را با خاک نو تعویض نمایید.

تمیز نمودن برگها: با غبارپاشی برگها را تمییز کنید. در آفتاب غبار پاشی ننمایید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نگردد.

تکثیر: کاشت قلمه ساقه در بهار یا تابستان، قلمه ریشه در بهار و کاشت بذر در اواخر زمستان، تقسیم بوته در بهار.

گلهای پلمباگو روی شاخه جدید بهاره تشکیل می گردند به همین علت نیاز شدید به هرس و حذف شاخه های چوبی سال قبل و کاهش ارتفاع آنها تا حدود 15 سانتی متر دارد.

قیم دایره ای: این گیاه جزء گیاهان بالارونده بوده و قادر به ایستادن روی ساقه خود نیست بر حسب اندازه گیاه قطعه ای مفتول یا سیم باریک تهیه و به صورت دایره ای در آورید. قیم را درون خاک گلدان ها نموده و گیاه را به دور آن پیچیده و با نخ به ملایمت گره بزنید.


مطالب مرتبط: آشنایی با گل لیلیوم


عوارض و درمان

  • در فصل بهار و تابستان تعداد گلها کم است: عمل هرس در سال گذشته به خوبی انجام نشده است. پس از پایان یافتن زمان گل دهی گیاه را هرس نموده و شاخه های اضافی را قطع نمایید.
  • حشراتی با مواد چسبنده روی گلها و غنچه ها ظاهر شده اند: گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر هفته سمپاشی نمایید تا علایم برطرف گردند.
  • برگها قهوه ای و چین و چروکدار هستند. گلها و غنچه ها می ریزند: هوا گرم و خشک است. گیاه را به محل سرد با جریان ملایم هوا منتقل نموده و غبار پاشی با آب سبک و ولرم را فراموش نفرمایید.
  • غنچه ها باز نمی شوند: هوا سرد است و نور کافی نیست. گیاه را به محل گرم و با اشعه مستقیم آفتاب منتقل نمایید.
  • برگهای جدید ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است. هر دو هفته یکبار طبق دستور گیاه را تغذیه نموده تا گلها ظاهر شوند.
  • برگهای زیرین گیاه می پوسند: آبیاری بیش از اندازه و خاک باتلاقی شده است. اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید. آب زیر گلدانی را خارج و زهکش را بازدید نمایید.
  • زخمهای سفید و پنبه ای شکل روی برگها و در قاعده آنها تشکیل شده است: حشره آفت عامل آن است. زخمها را با پنبه یا اسفنج آغشته به محلول سم حشره کش نفوذی خیس و یا گیاه را هر دو هفته یک بار با این سم طبق دستور سمپاشی نمایید. در هنگام سمپاشی گلها را محفوظ نگهدارید.
  • کلیه شرایط محیطی مناسب ولی برگها سیاه می شوند: عامل آن ممکن است استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد، از آنها استفاده ننمایید.
  • برگها چروکیده می شوند: ممکن است علل مختلف داشته باشد. هوا سرد و یا آبیاری بیش از اندازه است. شرایط را بازدید و در صورت نیاز گلدانها را به محل گرمتر منتقل نموده و یا اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری کاملاً خشک شود سپس آبیاری نمایید.

موارد پیشنهادی


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =

مشاهده بیشتر