0

رژیم غذایی مناسب افراد کم خون

درمان کم خونی با تغذیه

رژیم غذایی مناسب افراد کم خون

آیا احساس ضعف یا خستگی می کنید؟ شما ممکن است علائم کم خونی را تجربه کنید. کم خونی هنگامی اتفاق می افتد که تعداد گلبول های قرمز خون (RBC) شما کم باشد. اگر میزان RBC شما کم باشد، بدن شما مجبور است بیشتر کار کند تا اکسیژن را به بدن برساند. RBC رایج ترین سلولهای خون انسان است. بدن روزانه میلیون ها تولید می کند. RBC در مغز استخوان تولید می شود و به مدت 120 روز در اطراف بدن گردش می کند. سپس، آنها به کبد می روند، که آنها را از بین می برد و اجزای سلولی آنها را بازیافت می کند. با بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید تا رژیم غذایی مناسب افراد کم خون را ارائه دهیم.

رژیم غذایی مناسب افراد کم خون

کم خونی می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به تعدادی از عوارض قرار دهد، بنابراین مهم است که سطح RBC خود را در اسرع وقت به حالت اولیه برسانید.

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون یافت می شود. همانطور که در بالا گفته شد، این سلول ها وظیفه حمل اکسیژن به بدن را دارند. هموگلوبین علاوه بر انتقال اکسیژن، دی اکسید کربن را از سلول ها به داخل ریه ها منتقل می کند. سپس با بازدم فرد دی اکسید کربن آزاد می شود. داشتن هموگلوبین پایین می تواند انجام این عملکردها را برای بدن دشوار کند.


موارد پیشنهادی


یک فرد می تواند سطح هموگلوبین خود را در خانه افزایش دهد:

افزایش مصرف آهن:
فرد مبتلا به کاهش هموگلوبین ممکن است از خوردن غذاهای غنی از آهن بیشتر بهره مند شود. آهن برای تقویت تولید هموگلوبین مفید است که به تشکیل سلولهای قرمز خون بیشتر نیز کمک می کند.

غذاهای غنی از آهن عبارتند از:

گوشت و ماهی
محصولات سویا ، از جمله توفو و ادامام
تخم مرغ
میوه های خشک ، مانند خرما و انجیر
کلم بروکلی
سبزیجات برگ سبز ، مانند کلم پیچ و اسفناج
لوبیا سبز
آجیل و دانه ها
کره بادام زمینی

افزایش مصرف فولات:
فولات نوعی ویتامین B (ویتامین B9) است که نقشی اساسی در تولید هموگلوبین دارد. بدن از فولات برای تولید هم ، از اجزای هموگلوبین که به حمل اکسیژن کمک می کند ، استفاده می کند. اگر فردی فولات کافی دریافت نكند ، گلبول های قرمز خون او قادر به بالغ شدن نیستند ، كه می تواند منجر به كم خونی با كمبود فولات و پایین آمدن سطح هموگلوبین شود.

غذاهای غنی از فولات عبارتند از:

گوشت گاو
اسفناج
برنج
بادام زمینی
نخود چشم سیاه
لوبیا قرمز
آووکادو
کاهو

افزایش مصرف B12:
ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما به تنهایی نمی تواند آن را بسازد، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت کنید. گیاهخواران، زنان باردار یا شیرده و سایر افراد در معرض خطر کمبود ممکن است بخواهند رژیم های غذایی خود را از نزدیک پیگیری کنند تا مطمئن شوند که به اندازه کافی سیر می شوند.

این ویتامین محلول در آب عملکردهای اساسی بسیاری در بدن شما دارد. این برای سالم نگه داشتن اعصاب و حمایت از تولید DNA و گلبول های قرمز و همچنین حفظ عملکرد طبیعی مغز ضروری است.

میزان مصرف توصیه شده روزانه (RDI) حدود 2.4 میکروگرم است اما برای زنان باردار یا شیرده کمی بیشتر است.

ویتامین B12 با کمک پروتئینی به نام فاکتور ذاتی در معده جذب می شود. این ماده به مولکول ویتامین B12 متصل شده و جذب آن را در خون و سلول های شما تسهیل می کند.

بدن شما ویتامین B12 اضافی را در کبد ذخیره می کند، بنابراین اگر بیش از RDI مصرف کنید، بدن آن را برای استفاده های بعدی ذخیره می کند.

اگر بدن شما فاکتور ذاتی کافی تولید نکند، یا اگر غذاهای غنی از ویتامین B12 به اندازه کافی مصرف نکنید، ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شوید.

ویتامین B12 عمدتا در محصولات حیوانی، به ویژه گوشت و لبنیات یافت می شود. خوشبختانه برای کسانی که رژیم های وگان دارند، غذاهای غنی شده نیز می توانند منابع خوبی برای این ویتامین باشند.

غذاهای سالم که ویتامین B12 بسیار بالایی دارند:
کبد حیوانات و کلیه ها
صدف “صدف ها صدف های کوچک و جویدنی هستند که مملو از مواد مغذی هستند”
ساردین
گوشت گاو
غلات غنی شده
ماهی تن
مخمر تغذیه ای تقویت شده
ماهی قزل آلا
ماهی سالمون
شیر و لبنیات مانند ماست و پنیر
تخم مرغ

ویتامین C:
این ویتامین ممکن است به بدن شما در جذب بهتر آهن کمک کند. به طور متوسط بزرگسالان حدود 500 میلی گرم در روز نیاز دارند.

بهترین منابع غذایی ویتامین C:

مرکبات مانند پرتقال ، کیوی ، لیمو ، گواوا ، گریپ فروت و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی ، گل کلم ، جوانه های بروکسل و فلفل دلمه ای سرشار از منابع طبیعی ویتامین C هستند. سایر میوه های غنی از ویتامین C شامل پاپایا ، طالبی و توت فرنگی است.

مس:
مصرف مس به طور مستقیم منجر به تولید RBC نمی شود، اما می تواند به RBC شما کمک کند به آهن مورد نیاز برای تکثیر دسترسی پیدا کند.

غذاهای سرشار از مس شامل موارد زیر است:

مرغداری
صدف
کبد
لوبیا
گیلاس
آجیل

فلز روی:
روی یک ماده معدنی کمیاب است که یک کاتیون و فاکتور برای بیش از دویست آنزیم در بدن انسان است که نقش مستقیمی در سنتز RNA ، DNA و پروتئین دارند. روی همچنین یک فاکتور برای آنزیم های درگیر در متابولیسم انرژی است. برای ترمیم زخم، انتقال ویتامین A، درک طعم، رشد و نمو و فاکتورهای مهم در مواد ژنتیکی و پروتئین مهم است. روی یک فاکتور لازم برای آنزیمی است که بخشی از هموگلوبین را سنتز می کند و رژیم های روی با کمبود شدید می توانند منجر به کم خونی شوند.

تخمین زده می شود که نیمی از جمعیت جهان رژیم کمبود روی دارند. این امر تا حد زیادی نتیجه کمبود گوشت قرمز و غذاهای دریایی در رژیم غذایی و تکیه بر غلات غلات به عنوان ماده اصلی غذایی است.

بهترین راه برای اطمینان از سیرابی کافی، داشتن رژیم غذایی متنوع با منابع خوب روی، مانند گوشت، غذاهای دریایی، آجیل، دانه ها، حبوبات و لبنیات است.


بیشتر بخوانید: گیاه ترشک و کاهش غلظت خون


ویتامین A:
ویتامین A (رتینول) نیز از این طریق از تولید RBC پشتیبانی می کند.

غذاهای غنی از ویتامین A عبارتند از:

سبزیجات سبز تیره و برگ مانند اسفناج و کلم پیچ
سیب زمینی های شیرین
اسکواش
هویج
فلفل قرمز
میوه ها مانند هندوانه ، گریپ فروت و طالبی

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 4 =

مشاهده بیشتر