0

رژیم غذایی مناسب افرادی با کبد چرب

رژیم غذایی مناسب افرادی با کبد چرب

رژیم غذایی مناسب افرادی با کبد چرب

بدن برای انرژی و عایق کاری در بسیاری از مناطق چربی ذخیره می کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل شده است. با این حال، اگر محتوای چربی در کبد بسیار زیاد باشد، این ممکن است نشانه ای از بیماری کبد چرب باشد. تغییرات رژیم غذایی خط اول درمان این بیماری کبدی است. با بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید تا رژیم غذایی مناسب افرادی با کبد چرب را ارائه دهیم.

رژیم غذایی مناسب افرادی با کبد چرب

بیماری کبد چرب دو نوع دارد: بیماری کبدی الکلی و بیماری کبد چرب غیرالکلی. بارداری همچنین می تواند باعث بیماری کبد چرب شود.


موارد پیشنهادی


بیماری کبد چرب به کبد آسیب می زند، از دفع سموم و تولید صفرا برای دستگاه گوارش جلوگیری می کند. هنگامی که کبد نتواند این وظایف را به طور موثر انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به مشکلات دیگری در سراسر بدن خود قرار می دهد.

تغییرات رژیم غذایی و ورزش منظم روش های اصلی مدیریت بیماری کبد چرب است. با این حال، ممکن است برخی از افراد برای ادامه درمان به پزشک مراجعه کنند.

در این مقاله، ما چندین ماده غذایی را که باید در رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب و همچنین غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید، قرار داده ایم.

غذاهایی که باید برای کبد چرب بخورید

سیر در افرادی که بیماری کبد چرب دارند ممکن است به کاهش چربی بدن کمک کند.
رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب باید شامل طیف گسترده ای از غذاها باشد.

کاهش کالری دریافتی و خوردن فیبر زیاد، غذاهای طبیعی نقطه شروع خوبی است. خوردن غذاهایی که حاوی کربوهیدرات های پیچیده، فیبر و پروتئین هستند می توانند انرژی پایدار را تأمین کرده و باعث سیری شوند.

غذاهایی که التهاب را کاهش می دهند یا به بدن در ترمیم سلول های خود کمک می کنند به همان اندازه مهم هستند.

برخی از افراد تصمیم می گیرند برنامه های غذایی خاصی مانند رژیم گیاهی یا رژیم مدیترانه ای را دنبال کنند. یک متخصص تغذیه اغلب می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه غذایی سفارشی متناسب با سلیقه، علائم و وضعیت سلامتی وی ایجاد کند.

علاوه بر این دستورالعمل های اساسی، برخی از غذاهای خاص ممکن است به ویژه برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید باشد. این غذاها عبارتند از:

سیر
سیر در بسیاری از رژیم های غذایی یک ماده اصلی است و ممکن است مزایایی را برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فراهم کند. یک مطالعه در سال 2016 در تحقیقات پیشرفته زیست پزشکی نشان داد که مکمل های پودر سیر به نظر می رسد در کاهش وزن بدن و چربی در کسانی که بیماری کبد چرب دارند، کمک می کند.


بیشتر بخوانید: خصوصیات دارویی سیر


اسیدهای چرب امگا 3
بررسی 2016 تحقیق حاضر نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب امگا 3 باعث بهبود سطح چربی کبد و میزان کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود.

اگرچه برای تأیید این یافته تحقیقات بیشتری لازم است، اما خوردن غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند. این غذاها عبارتند از:

  • ماهی سالمون
  • ساردین
  • گردو
  • بذر کتان
  • قهوه

نوشیدن قهوه برای بسیاری از افراد یک مراسم صبحگاهی است. با این حال، ممکن است فوایدی فراتر از انفجار انرژی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فراهم کند.


بهتر است بدانید: فواید و مضرات قهوه چیست؟


یک مطالعه حیوانی در سال 2019 نشان داد که قهوه بدون کافئین باعث کاهش آسیب کبدی و التهاب در موشهایی می شود که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی، فروکتوز و کلسترول دارند.

مطالعه دیگر روی موش های همان سال نتایج مشابهی را نشان داد. محققان دریافتند که قهوه میزان چربی جمع شده در کبد موش ها را کاهش می دهد و نحوه متابولیسم انرژی در بدن آنها را بهبود می بخشد.

 

کلم بروکلی
خوردن انواع سبزیجات کامل برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است. با این حال، کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که فرد مبتلا به کبد چرب باید به طور جدی در برنامه غذایی خود لحاظ کند.

یک مطالعه حیوانی در ژورنال تغذیه در سال 2016 نشان داد که مصرف طولانی مدت کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش کمک می کند.

محققان هنوز هم نیاز به انجام مطالعات بیشتر در مورد انسان دارند. با این حال، تحقیقات اولیه در مورد تأثیر مصرف کلم بروکلی در ایجاد بیماری کبد چرب امیدوار کننده به نظر می رسد.

چای سبز
استفاده از چای برای اهداف دارویی عملی است که به هزاران سال قبل برمی گردد.

یک بررسی در سال 2015 در مجله جهانی گوارش نشان می دهد که چای سبز ممکن است به کاهش سطح چربی در خون و بدن کمک کند. یکی از مطالعات شامل کاهش سطح چربی در کبد در افرادی است که 5-10 فنجان چای سبز در روز مصرف می کنند.

چای سبز آنتی اکسیدان های متعددی مانند کاتچین را فراهم می کند، که ممکن است به بهبود بیماری کبد چرب کمک کند.

گردو
در حالی که همه آجیل های درختی یک افزودنی عالی برای هر برنامه غذایی هستند، گردو به ویژه دارای اسیدهای چرب امگا 3 است و ممکن است مزایایی را برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فراهم کند.

یک بررسی از سال 2015 نشان داد که خوردن گردو باعث بهبود نتایج آزمایش عملکرد کبد در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می شود.

پروتئین سویا یا آب پنیر
بررسی سال 2019 در مجله Nutrients نشان داد که هم پروتئین سویا و هم آب پنیر باعث کاهش تجمع چربی در کبد می شود.

نتایج یک مطالعه در بررسی نشان داد که چربی کبد در زنان مبتلا به چاقی که به مدت 4 هفته 60 گرم پروتئین آب پنیر می خورند، 20 درصد کاهش می یابد. پروتئین سویا حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام ایزوفلاون است که به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح چربی در بدن کمک می کند.

 

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

افزودن غذاهای مفید به رژیم غذایی یکی از راه های کنترل بیماری کبد چرب است. با این حال، برای افراد مبتلا به این بیماری نیز به همان اندازه مهم است که از مصرف برخی غذاهای دیگر خودداری کنند یا آن را محدود کنند.

شکر و قندهای اضافه شده
قندهای اضافه شده به افزایش سطح قند خون کمک می کنند و می توانند باعث افزایش چربی در کبد شوند.

تولیدکنندگان اغلب به آب نبات، بستنی و نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های میوه ای شکر اضافه می کنند.

قندهای اضافه شده در غذاهای بسته بندی شده، کالاهای پخته شده و حتی قهوه و چای خریداری شده در فروشگاه نیز وجود دارند. پرهیز از قندهای دیگر مانند فروکتوز و شربت ذرت نیز می تواند به حداقل چربی در کبد کمک کند.

الکل
الکل شایع ترین علت بیماری کبد چرب است. الکل بر کبد تأثیر می گذارد، در بیماری کبد چرب و سایر بیماری های کبدی مانند سیروز نقش دارد.

فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید مصرف الکل خود را کاهش دهد یا آن را به طور کلی از رژیم غذایی خود حذف کند.


بیشتر بخوانید: عوارض نوشیدن الکل


دانه های تصفیه شده
دانه های فرآوری شده و تصفیه شده در نان سفید، ماکارونی سفید و برنج سفید وجود دارد. تولید کنندگان فیبر موجود در این دانه های بسیار فرآوری شده را حذف کرده اند که با تجزیه بدن می تواند قند خون را افزایش دهد.

مطالعه ای در سال 2015 روی 73 بزرگسال مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی نشان داد که کسانی که دانه های تصفیه شده کمتری مصرف می کنند، خطر سندرم متابولیک کمتری دارند – گروهی از عوامل خطر که احتمال بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد.

مردم می توانند به راحتی غلات تصفیه شده را جایگزین سیب زمینی، حبوبات یا گیاهان جایگزین گندم سبوس دار و غلات سبوس دار كنند.

غذاهای سرخ شده یا شور
غذای سرخ شده یا شور زیاد احتمال دارد کالری دریافتی و خطر افزایش وزن را افزایش دهد. چاقی یکی از دلایل عمده بیماری کبد چرب است.

افزودن ادویه و گیاهان اضافی به یک وعده غذایی راهی عالی برای طعم دادن به غذاها بدون افزودن نمک است. مردم همچنین می توانند بجای سرخ کردن، غذاها را پخته یا بخارپز کنند.

گوشت
یک مقاله در سال 2019 خاطر نشان می کند که دریافت چربی اشباع باعث افزایش میزان چربی در اطراف اندام ها از جمله کبد می شود. گوشت گاو، گوشت گوسفندی و گوشت خوشمزه سرشار از چربی های اشباع است که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید سعی کند از آنها اجتناب کند.

گوشت بدون چربی، ماهی، توفو یا تمپه جایگزین های مناسبی می سازند. با این حال، ماهی های وحشی و روغنی ممکن است بهترین انتخاب باشند، زیرا این مواد همچنین اسیدهای چرب امگا 3 را تأمین می کنند.

 

تغییر سبک زندگی

ورزش منظم برای همه مهم است. با این حال، مزایای اضافی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب فراهم می کند. حفظ وزن بدن با ورزش ممکن است به فرد کمک کند تا علائم را کنترل و کاهش دهد.

انجمن قلب آمریكا حداقل 30 دقیقه ورزش متوسط ​​پنج بار در هفته را توصیه می كند.

نکاتی برای فعال تر شدن عبارتند از:

  • با استفاده از ایستگاه کاری ایستاده
  • کشش هر روز صبح
  • هنگام تماشای تلویزیون روی تردمیل راه می روید
  • به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید
  • باغبانی

اینها همه روشهای ساده ای برای افزایش سطح فعالیت در طول روز است و نیازی به اختصاص دادن وقت برای یک تمرین کامل نیست.

 

چه موقع به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید

اگر رژیم و ورزش تأثیر مطلوبی بر علائم بیماری کبد چرب نداشته باشد، ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد. پزشک می تواند یک تجزیه و تحلیل کامل انجام دهد و داروهایی را تجویز کند یا شخص را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهد تا به آنها در ایجاد یک برنامه غذایی کمک کند.

هیچ داروی تایید شده فعلی نمی تواند بیماری کبد چرب را درمان کند. با این حال، رژیم های غذایی و سبک زندگی می توانند وضعیت را به طور قابل توجهی بهبود بخشند.

با حمایت پزشک یا متخصص تغذیه، بسیاری از افراد دریافتند که می توانند وزن کم کنند و به راحتی بیماری کبد چرب را مدیریت کنند.

عوارض بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به طور بالقوه می تواند منجر به زخم کبدی، به نام سیروز شود ، که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و با مجموعه ای از علائم بسیار ناخوشایند همراه است.

این علائم شامل درد و تورم شکمی، ضعف، کاهش وزن، کاهش اشتها، خارش پوست، زردی پوست و چشم، کبودی و خونریزی آسان و تورم پا و سایر موارد است.

برای جلوگیری از سیروز، انجام تغییرات سبک زندگی که پزشک توصیه می کند بسیار مهم است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + نه =

مشاهده بیشتر