0

توصیه ها و رژیم غذایی مناسب ماه رمضان

توصیه ها و رژیم غذایی مناسب ماه رمضان

توصیه ها و رژیم غذایی مناسب ماه رمضان

سحری مهم ترین وعده غذایی روزه دار محسوب می شود. بلند شدن به قصد سحری خوردن، خود فضیلتی است و زمان خوبی که بیشتر به عبادت خدای خویش بپردازیم. با بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی جیران همراه ما باشید تا با توصیه ها و رژیم غذایی مناسب ماه رمضان آشنا شوید.

توصیه ها و رژیم غذایی مناسب ماه رمضان

شرکت در نمازهای جماعت را در ماه رمضان فراموش نکنیم.

به خاطر بسپاریم که این ماه، ماه قرآن است و هر چه بیشتر به قرآن رو آوریم خود را به خدا نزدیکتر کرده ایم. 

افطاری دادن به روزه داران، که پیامبر اسلام ما را به آن تشویق کرده است و ثواب آن، همانند اجر آن روزه دار است؛ باعث بخشش گناهان و نیز نشانه مهر و محبت اسلامی است و باعث ازدیاد روابط برادری خواهد شد.

به موقع و با نشاط در محل کارمان حاضر شویم و با توجه به روح معنویت روزه، از کم حوصلگی و پرخاش کردن به دیگران جداً دوری کنیم.


موارد پیشنهادی


سعی کنیم قبل از افطار نیم ساعتی را به تلاوت قرآن و مناجات ص دهیم چرا که رسول الله(ص) می فرماید: سه گروه اند که دعایشان مستجاب است… و یکی از آنها روزه دار است هنگام افلا

شروع افطار با دعای «بسم الله، اللهم لک صمت و بك آمنت و رزقك أفطرت).

افطار کردن یکی از زیبایی های روزه داری است که بهتر است روزه دار با رطب یا خرما یا با آب گرم شروع به افطار کند. 

از پرخوری پرهیز کنیم که خود سرچشمه ی همه ی بیماری ها و منافی حکمت و فایده ی روزه است. 

از اسراف و ریخت و پاش کردن غذاها جدا خودداری شود که شایسته ی روزه دار نیست. 

عبادت در شب را فراموش نکنیم تا شامل فرموده ی رسول خدا شویم که می فرماید: «کسی که رمضان را با ایمان به خدا و برای کسب اجر، نماز شب به پا داشت، گناهان ماقبل او بخشیده می شود.» 

رمضان بهترین ماه است که به پدر و مادرمان بیشتر نیکی کنیم و از خویشان و نزدیکان و همسایگان دیدن و احوالپرسی کنیم و نیازهای آنان را جویا شویم و به فقرا و مستمندان و یتیمان احسان کنیم. 

اگر برای کسی میسر شود در این ماه به عمره ی خانه خدا مشرف شود، فضیلت بسیار زیادی دارد و اجر آن همانند حجی است که همراه رسول خدا(ص) انجام بگیرد.

شرکت در نماز عید فطر تجدید عهدی است میان مسلمان با خدایش بر ادامه راه عبادت و بندگی.

علاوه بر افطار، درخصوص سحری نیز خوردن غذای کامل توصیه می شود. خوردن غذای سحر ضمن افزایش کارایی روزانه، از بروز صادمات سیستم عصبی، چشم و قلب جلوگیری می کند. سحری باید شامل یک وعده غذای کامل سبک و سرخ نشده باشد.

بعضی از روزه داران، بدون سحری روزه می گیرند که این امر موجب میش ود نیازهای تغذیه ای تامین نشود و در نتیجه، کمبود بیش از حد انرژی و سوخت ناقص چربی ها، ترکیباتی در بدن ایجاد کند که منجر به ایجاد بوی بد دهان و سر درد و دردهای عضلانی می شود.

حذف وعده سحری سبب پایین افتادن قند خون (هیپرگلیسمی) می شود که منجر به کاهش یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می شود. بنابر این، صرف سحری برای همه روزه داران بویژه نوجوانان در حال رشد ضروری است و سحری باید شامل یک وعده ی غذای کامل برای هر فرد باشد؛ زیرا، در طول روز بدن به پروتئین نیازمند است که می توان با قرار دادن گوشت، برنج، حبوبات و سبزی ها در سحری پروتئین های مورد نیاز بدن را تأمین کرد.

از مصرف بیش از حد قند و غذاهای شیرین جلوگیری کنید، تا بعد از ماه رمضان دچار افزایش وزن نشوید.

همراه غذای خود، آب و مایعات زیاد ننوشید.

حتما وعده سحری را کامل بخورید تا از بروز صدماتی در سیستم عصبی، چشم و قلب جلوگیری کنید.

پس از خوردن سحری، حداقل یک ساعت برای هضم غذا بیدار بمانید.

کودکانی که تمایل دارند روزه بگیرند باید حتما در طول روز استراحت کافی داشته باشند و بعد از افطار، آب، کلسیم و پروتئین بدن مواد غذایی مناسب تأمین شود.

از غذاهای چرب و پر حجم برای سحری استفاده نکنید.

از نوشیدن چای زیاد هنگام سحر خودداری کنید. و از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان، برنج، سیب زمینی در وعلى سحر استفاده کنید. مصرف این مواد باعث کاهش حس گرسنگی درطول روز می شود. 

اگر وعده افطار و شام جدا بودند، شام را سبک و کم حجم میل کنید و هیچ گاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنید.

از زمان صرف افطار تا قبل از خواب، مایعات، به مقدار زیاد بنوشید 

از مصرف انواع دسرها و شیرینی هایی با شکر زیاد در برنامه ی افطار و سحر خودداری کنید.

مصرف غذا در وعده های سحر و افطار به صورتی باشد که هیچ گاه احساس سیری کامل نکنید.

جلوگیری از پرخوری، خوردن آهسته و خوب جویدن غذا در اقطار و سحر ضروری است.

بهتر است بین افطار و شام فاصله ی کوتاهی گذاشت.

در وعده ی شام و سحر بهتر است از تمام گروه های مواد غذایی شامل گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات، سبزی ها، میوه، نان و غلات استفاده کنید. 

به مصرف مایعات از سه گروه (شیر – آب میوه . آب آشامیدنی) به مقدار کافی در بین وعده ها اهمیت دهید. 

در ماه مبارک رمضان، رژیم غذایی ما نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که روی وزن تأثیر زیادی نداشته باشد. البته اگر فرد اضافه وزن داشته باشد، ماه رمضان فرصت مناسبی است تا وزن به حالت طبیعی برگردد.

با توجه به ساعات طولانی ناشتا بودن، باید غذاهایی را مصرف کنیم که به کندی هضم می شوند مثل غذاهای حاوی فیبر زیاد. غذاهای دیرهضم معمولا ۸ ساعت در دستگاه گوارش می مانند، در حالی که غذاهای سریع الهضم فقط ۳ تا ۴ ساعت در معده باقی می مانند. 

غذاهای دیر هضم عبارتند از: حبوبات و غلات مثل جو، گندم، جو دو سر، لوبیا، عدس، آرد، غلات برنج با پوست و غیره ( که کربوهیدراتها نامیده می شوند ).

غذاهای سریع الهضم عبارتند از: غذاهایی که حاوی قند، آرد سفید و غیره هستند که به این گروه کربو هیدرات های تصفیه شده گفته می شود). 

غذاهای حاوی فیبر عبارتند از: غذاهای حاوی سبوس، گندم سبوس دار، غلات و حبوبات، سبزی ها مانند لوبیای سبز، نخود، ذرت، اسفناج، برگ چغندر، میوه های با پوست، میوه خشک شده مثل برگهی زردآلو، انجیر، آلو خشک، بادام و غیره. 


بهتر است بدانید: فواید نان سبوس دار


غذاهای سرخ شده باید محدود شوند؛ زیرا باعث عدم هضم، سوزش سردل و اختلال در وزن می شوند. 

نوجوانان هنگام افطار و سحر، مواد پروتئینی و قندی بیشتری مصرف کنند.

از خوردن غذاهای تند، پر ادویه و سرخ کردنی در این ایام بپرهیزید. و مصرف آب و انواع نوشیدنی تازه چون آب میوه ی تازه را فراموش نکنید. از زمان افطار تا هنگام خواب، حداقل چهار لیوان آب بنوشید.

از خوراکی هایی که باعث تسهيل عملکرد دستگاه گوارش می شوند مانند انجیر، گلابی، آلوی خیس شده و … استفاده کنید.

عادات تغذیه ای مفید را جایگزین تغذیه نامناسب گذشته کنید. برای این منظور سعی کنید هر روز عادت های قبلی را کنار بگذارید تا در پایان ماه مبارک، تحولی جدی در تغذیه و در نتیجه سلامتی شما حاصل شود. 

سعی نکنید حذف وعده ی ناهار را در زمان افطار جبران کن بی توجهی و زیاده خوری چیزی جز سنگینی، احساس کلان خواب آلودگی و سستی و گاه اسهال و استفراغ در بر نخواهد داشت

غذا را آهسته و سر فرصت میل کنید. بگذارید پیام های حسے گوارشی آرام آرام به مغز برسند. 

پس از مصرف شام، حتما وعده مختصری، شامل میوه، شیر یا انواع مغزهای گیاهی مانند پسته و بادام استفاده کنید. 

مصرف قندها و شیرینی های طبیعی مانند خرما و توت را که منابع خوبی از املاح، ویتامین ها و انرژی هستند، به جای انواع شیرینی تهیه شده با شکر توصیه میکنیم.

با وجود این که روزه داری می تواند مشکلات سلامتی مانند فشار خون بالا، چربی خون بالا، چاقی و اختلال های گوارشی را بهبود بخشد، اما افرادی که بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی های کلیه و نوسانات فشار خون دارند، حتما با پزشک معالج خود مشورت کنند. در صورت صلاحدید پزشک می توانند روزه بگیرند. 

از مصرف زیاد موادغذایی شیرین بپرهیزید. 

از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند کوکا، قهوه و چای اجتناب کنید. کافئین ادرارآور است. ۳ تا ۵ روز قبل از ماه مبارک رمضان به تدریج مصرف این گونه نوشیدنی ها را کاهش دهید. کاهش ناگهانی کافئین موجب سردرد و نبود تعادل می شود. 

فراموش نکنید دندان های خود را بعد از افطار و قبل از خواب مسواک نمایید.

داشتن یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت فواید ماه مبارک رمضان، ضروری است.

 استفاده از خرما در ماه رمضان بویژه هنگام افطار برای تأمین قند خون روزه دار بسیار مؤثر است. روزه داران سعی کنند به جای غذاهای چرب و سرخ شده، از غذاهای آب پز و بخارپز شده استفاده کنند.

نیازی به حذف هیچ یک از وعده های غذایی نیست. در ماه رمضان انسان دچار محدودیت یا محرومیت مواد غذایی نمی شود و احتیاج به ذخیره سازی مواد غذایی پیش از ماه رمضان وجود ندارد.

 با توجه به این که در ماه رمضان یک وعده غذایی حذف می شود، همه ی افراد باید حداقل ۲۰ درصد کمتر از ماه های عادی غذا بخورند. با مصرف متعادل مواد غذایی در ماه رمضان، بدن فرصت سوزاندن چربی های اضافه را پیدا می کند. تمامی روزه داران باید وعده ی سحری را در برنامه غذایی خود داشته باشند؛ زیرا حذف این وعده، سلامتشان را به خطر می اندازد.

به هنگام افطار، تغذیه با یک ماده غذایی مناسب مثل شیر، خرما، فرنی، و چای کم رنگ آغاز شود و از آشامیدن آب سرد در شروع افطار خودداری شود.

غذای افطار و سحر نباید پر حجم باشد و حتی الامکان از مصرف پرچرب و دیرهضم خودداری شود. در وسط غذا آب زیاد شنیده نشود، زیرا سبب رقیق شدن شیره گوارشی و دشواری هضم می شود اما در فاصله یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذای سحری، به مقدار کافی آب نوشیده شود.

مصرف سبزی ضد عفونی شده هنگام افطار و میوه هنگام سحر توصیه می شود. از مصرف تنقلات به مقدار فراوان جدا خودداری شود. 

نوجوانان حداقل یک لیوان شیر یا معادل آن ماست بخ مبارک رمضان در غذای افطارشان از گوشت، پنیر و تخم مرغ کنند.

نوجوانان دست کم به ۷ ساعت خواب آرام احتیاج دارند، بنابرای. توصیه می شود شبها زودتر بخوابند تا هنگام سحر بتوانند با نشاط از خواب برخیزند و از برکات معنوی سحرهای ماه مبارک بهره مند شوند. 

ساعات مطالعه و درس خواندن را طوری تنظیم کنید که بلافاصله پس از صرف غذا احساس گرسنگی زیاد نکنید.

برای پیشگیری از یبوست، مصرف سبزی ها به صورت پخته و خام، خودداری از مصرف چای پررنگ، استفاده از غذاهای ملین مثل خورش آلو و کرفس و آشامیدن مقدار کافی آب البته نه همراه غذا، بلکه در فاصله ی بعد از افطار سودمند است. 

ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای ترک استعمال دخانیات است. 

از تغییرات ناگهانی و شدید در برنامه تغذیه در طول ماه مبارک رمضان خودداری شود؛ همچنین غذاهایی که معمولا برای شما ایجاد ناراحتی می کنند را در این ایام مصرف نکنید. 

رمضان فقط ماه ثواب و سلامت روح نیست. اگر برنامه ریزی درستی برای تغذیه داشته باشید، بار ۱۱ ماه خوردن ها و نخوردن های نادرست از جسمتان رها خواهد شد. 

باور کنید و جدی بگیرید. می گویند پس از ماه رمضان، لا۶ و چاق ها، چاق تر می شوند. این باور خیلی هم غلط نیست الاغرها و چاق هایی که فلسفه تغذیه این ماه را نمی دانند.

علم پزشکی ثابت کرده است که در ایام رمضان نه فقط قدرت مقاومت انسان در برابر بیماری ها کم نمی شود، بلکه قدرت ایمنی بدن افزایش می یابد، البته به شرط این که روزه داران از بدخوری و پرخوری پرهیز کنند.

روزه گرفتن در ماه رمضان نه تنها ادای تکلیف الهی است، بلکه آثار روحی، روانی، بهداشتی و جسمی فراوانی دارد که افراد از آن بهره مند می شوند. 

رمضان ماه خانه تکانی بدن است و روزه برای درمان چاقی که در حال حاضر مشکل بسیاری از افراد جامعه است، مفید است. افراد چاق می توانند از افزایش وزن جلوگیری کنند؛ چون بدن در این ماه فرصت می یابد تا ترکیبات جذب نشده را جذب کند. 

زمانی که ماه مبارک رمضان با فصل پاییز و زمستان همزمان می شود با توجه به این که روزها کوتاه و شب ها بلند است، افراد می توانند از سه وعده ی غذایی در ماه رمضان استفاده کنند. 

افراد باید از خوردن غذاهای سنگین هنگام سحر خودداری کنند. اگر قرار است که در وعده سحر غذای پختنی مصرف شود باید به مقدار کم از ان غذا استفاده شود. می توان از نان، پنیر، سبزی ها و میوه ها هم استفاده کرد.

مصرف سبزی ها و میوه ها در طول افطار تا سحر می تواند از تشنگی در طول روز جلوگیری کند.

زنان باردار و شیرده نیاز به تغذیه ی متفاوتی از سایر افراد دارند. با توجه به این که از ماه چهارم بارداری مقداری از غذای مادر صرف رشد جنین می شود؛ بنابراین، نیازمند تغذیه بیشتری هستند. اگر روزه داری به مادر و جنین لطمه می زند مادر باردار باید از گرفتن روزه اجتناب کند.

هر فردی با هر نوع بیماری باید با نظر پزشک خود روزه بگ دین مبین اسلام ضرر رساندن به بدن در هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.

با توجه به اهمیت تغذیه ی نوجوانان نسبت به سایر افراد و آمار بالا سوء تغذیه در میان کودکان و نوجوانان ایرانی، باید با یک متخصص تغن مشورت شود که آیا نوجوان توان روزه داری را دارد یا خیر و آیا در طول روزه داری، رشد و نمو او دچار مشکل نمی شود.

در خصوص سالمندان، با توجه به این که جذب دستگاه گوارشی در سالمندان کمتر است و متاسفانه دفع برخی از مواد در بدن آنها بیشتر می شود، اگر روزه داری موجب بدغذایی سالمند شود، باید از گرفتن روزه اجتناب کند.

از آنجایی که در ماه رمضان، در طول روز آب کافی به بدن نمی رسد ممکن است افراد دچار یبوست شوند. می توان با خوردن سبزی ها، میوه ها و حبوبات که مقدار قابل توجهی پروتئین، فیبر، نشاسته، انرژی و ویتامین دارند استفاده کنند تا از بروز یبوست جلوگیری شود. 

چای، قهوه، کاکائوی غلیظ و فراوان موجب يبوست می شود. مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای کم رنگ از افطار تا سحر برای یک روزه دار کافی است. 

از پرخوری و مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ شده، غذاهای تند و غذاهایی که ایجاد نفخ می کنند مثل تخم مرغ، کلم، عدس، نوشابه های گازدار، اجتناب کنید.

هنگام سحر از خوردن غذاهای خشک نظیر کوکو سبزی، کوکو سیب زمینی، کتلت و گوشت های سرخ شده خودداری کنید.

این دسته از غذاها به همراه غذاهایی که ادویه ی زیادی را می طلبد عطش زیاد و ترشیدگی معده ی روزه دار می شود.

روزه داران خصوصا آنها که دچار بیماری های گوارشی و معده اند، سعی کنند از خوردن این دسته از غذاها بپرهیزند و یا از لیمو ترش ،ماست و سبزی خوردن در کنار این غذاها استفاده کنند.

روزه داران باید از مصرف سس مایونز، خامه، سوسیس و کالباس در سحری یا افطاری خودداری کنند، زیرا این غذاها زمینه بروز ناراحتی های گوارشی چون برگشت غذا از معده به مری و ترش کردن را فراهم می کنند.

روزه داران سعی کنند شش تا هشت لیوان آب در فاصله ی افطار تا سحر بنوشند و برای پیشگیری از احساس تشنگی در طول ساعات روز، لیمو ترش تازه در پایان سحری مصرف کنند.

بر مصرف نکردن غذاهای شور و کنسرو شده در ماه رمضان تأكید می شود. این غذاها علاوه بر صدمه به سیستم قلب و عروق، سبب تشدید تشنگی در ساعات روزه داری می شوند. 

روزه داران هنگام سحر به مقدار کافی و مناسب از انواع غذاها استفاده کنند. خوراکی های تهیه شده از حبوبات چون عدسی به هنگام سحر مفید است؛ زیرا، حبوبات دارای کربوهیدرات ها، فیبر زیاد و نیز املاح و ویتامین هایند. این غذاها برای حفظ قند خون و آثار مطلوب بر سطح انسولین موثرند.

انواع میوه ها، دانه ها ( چون پسته و فندق) و موادی مانند توت خشک، کشمش، برگه آلو و زرد آلو یک ساعت پس از افطار خورده شوند.

تامین نشدن نیازهای تغذیه ای بدن، مقاومت افراد را برابر بیماری ها سس می دهد و فرد در معرض انواع بیماری ها قرار میگیرد.

هنگام افطار مواد غذایی شیرین مانند زولبیا بامیه و حلوا به مقدار زیاد مصرف نکنند، چرا که باعث افزایش وزن می شود. در این ماه از مصرف زیاد غذاهایی که پروتئین حیوانی دارند، خودداری کنید، زیرا باعث تشنگی می شوند.

 تقریبا تمامی کارشناسان تغذیه بر مصرف زیاد آب و مایعات در این تاکید دارند تا جایی که به گفته ی کارشناسان، اگر افراد در ماه در مقدار کافی آب مصرف نکنند و در خوردن لبنیات افراط کنند، امکان اید به سنگ های مجرای ادراری در آنها وجود دارد. 

استفاده از مواد غذایی آبکی مانند سوپ، آش و همچنین مایعات هنگام افطار و سحر موجب حفظ تعادل آب و املاح فرد روزه دار می شود و مصرف سبزیها و میوه ها هنگام سحر و افطار تعادل آب و املاح فرد روزه دار را حفظ می کند.

هرگونه نیاز بدن به غذا باید تأمین شود که حجم آن را خود فرد تعيين می کند. افرادی هستند که در وقت سحر نمی توانند غذا بخورند، ولی باید غذا به اندازه مورد نیاز مصرف شود و در وعده های بعدی جبران شود. اگر بتوانیم آگاهی مردم را از منابع غذایی افزایش دهیم، می توانیم سلامت بدن را حفظ نماییم.

 یک روزه دار در طول روز با کمبود آب و نمک ها یا الکترولیت و قند مواجه است؛ بنابراین هنگام افطار این کمبودها باید جبران شوند. 

شروع افطار با مایعات گرم مانند آب، چای، شیر، سوپ، سبزی همراه | چند عدد خرما مناسب است. مصرف نان، پنیر، سبزی و مایعات، همراه خرما بهترین افطار به شمار می رود و صرف شام برای جلوگیری از پس از افطار (۲ ساعت بعد) توصیه می شود.

علاوه بر افطار، در خصوص سحری نیز خوردن غذای کامل – می شود. خوردن غذای سحر ضمن افزایش کارایی روزانه، از بروز صدماتی بر ارگان هایی چون می کند. سحری باید شامل یک باشد.

این که می گویند روزه خود درمان کننده بسیاری از بیماری هاست کاملا صحیح است، اما به شرطی که روزه دار قبل از شروع ماه مبارک رمضان هم از یکرژیم غذایی متعادل استفاده کرده باشد و مشکلات تغذیه ای متعدد او را آزار ندهد. 

امروزه استفاده ی بیش از حد از انواع قندها و کربوهیدرات های ساده به همراه افزایش تعداد و میزان وعده های غذایی مصرفی و افزایش مصرف چربی های اشباع شده به همراه مصرف انواع غلات سبوس گیری شده و همچنین جایگزین شدن عادات ناصحیح و غیر بومی تغذیه ای با عاداتی ناصحیح و تجمل گرایانه، دست به دست هم داده اند و موجب شده اند که سوء تغذیه در جامعه ی ما بیداد کند. 

وقتی می گویم سوء تغذیه، فردی لاغر که استخوان هایش بیرون زده است در خاطرتان نیاید. امروزه دیگر سوء تغذیه فقط در اثر قحطی و گرسنگی ایجاد نمی شود. بسیارند کسانی که توان مالی بالایی دارند و حتی به نظر متعادل و گاهی چاق هم به نظر می رسند، اما به انواع سوء تغذیه دچارند و این نوع سوء تغذیه را تنها می توان از روی عوارضی نظیر بی حالی و افسردگی و هیجانات ناگهانی نظیر خشم و عصبانیت و پرخاشگری و ضعف مفرط و ناتوانی در به یادآوری مطالب تازه آموخته شده و … شناخت. در هر صورت اگر شخصی به این گونه سوء تغذیه دچار داره برای او همچون نسیمی بهشتی خواهد بود که روح و جسمش را می نوازد.

 افراد روزه دار مانند زمانی که روزه دار نیستند می توانند ۳ وع بخورند که این وعده ها شامل سحری، افطار و شام است. نکته قار در ماه رمضان این است که افراد در یک زمان کوتاه با حرص و ولی هر ماده غذایی ای را با هر حجم غذایی که خارج از حجم دستگاه گوار است مصرف نکنند چرا که این مسئله باعث خارج شدن دستگاه گوارش از حالت تعادل و بروز برخی ناراحتی های معده می شود که گاه افراد آن را به حساب روزه می گذارند.

در طول ماه رمضان میزان سوخت و ساز بدن شما کاهش می یابد و ساز و کارهای تنظیم کننده شروع به فعالیت می کنند. مهم ترین ساز و کار فعال سوخت چربی بدن است که می تواند میزان کلسترول خون را کنترل کند و به همین دلیل نیازی به مصرف غذاهای پرکالری نیست.

برنامه غذایی را باید طوری تنظیم کنید که دچار کاهش یا افزایش وزن نشوید. البته باید توجه کنید برای افرادی که اضافه وزن دارند، این ماه بهترین فرصت برای پیروی از غذاهای سبک و کم کالری و در نتیجه، کاهش وزن است. 

روزه موجب تقویت آرامش و کاهش استرس ورزشکاران می شود. و ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی جلوگیری کرده و عمل سوخت و ساز بدن را تسهیل می نماید.

اگر ورزشکاران روزه بگیرند، دیگر دچار مشکلات گوارشی و قند خون نخواهند شد.

ورزشکاران در ماه رمضان باید از غذای کم حجم اما با کالری مناسب استفاده کنند.

نوشابه از بدترین مواد غذایی است. مصرف نوشابه بخصوص در ماه رمضان باعث پوکی استخوان و کمبود کلسیم در بدن می شود و بهتر است و نوشیدنی های طبیعی مانند آب هویج و آب سیب استفاده شد

خرما، عسل، گوشت تازه و کم چرب و سبزى از مفیدترین مواد خوراکی مورد نیاز روزه داران و ورزشکاران است

ورزشکارانی که معتقدند روزه گرفتن ساختار بدنی آنها را تغییر می دهد، می توانند با یک برنامه غذایی غنی، انرژی مورد نیاز را حفظ نمایند. 

ماه رمضان یک ورزش روحی تلقی می شود.

ما نمی توانیم برای هر ورزشکاری یک نسخه غذایی تجویز کنیم، بلکه رژیم غذایی هر فردی متناسب با ویژگیهای بدنی او توصیه می شود. 

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان چهار ساعت بعد از افطار است. 

بعد از افطار، اندام های بدن مشغول ایفای وظایف خود در تغذیهی سلول ها هستند و فشار ورزشی فعالیت آنها را مختل می کند. برگزاری مسابقات ورزشی بلافاصله بعد از افطار از نظر علمی قابل پذیرش نیست.

ورزش کردن بلافاصله بعد از افطار موجب خستگی، وارد آمدن فشار بر سیستم عصبی، مفصلی، گوارشی و بویژه عضلانی است که در نهایت ممکن است موجب بیماریها و آسیب های ورزشی شود.


بیشتر بخوانید:


ورزش های شدید در ماه رمضان باعث کمبود آهن و کلسیم می شود.

کاهش آهن به واسطه خوردن گوشت قرمز جبران می شود و کاهش کلسیم با خوردن شیر رفع می شود.

ورزشکارانی که نسبت به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و به مشکلات گوارشی دچار می شوند، بهتر است از کلم، اسفناج و گل کلم یا تن میوه ای آن یعنی فروکتوز(قند میوه) بعلاوه رژیم پرکلسیم استفاده نمایند. مصرف مکمل ها همواره به عنوان آخرین ح د می گردد.

روزه استقامت فکری و صبر ورزشکاران را تقویت می کند. 

توصیه می شود تمرینات ورزشی در ماه مبارک رمضان مقداری نسبت به گذشته سبک تر شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 3 =

مشاهده بیشتر