0

 فشار خون بالا در ماه مبارك رمضان

 فشار خون بالا در ماه مبارك رمضان

 فشار خون بالا در ماه مبارك رمضان

 فشار خون بالا در ماه مبارك رمضان

روزه داري موجب کنترل چربي و فشارخون مي شوداگر به نكات ذيل توجه كنيم:

فشارخون يکي از ريزفاکتورهاي ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي است. توصيه هميشگي پزشکان به بيماران رعايت يک رژيم غذايي کم نمک است. ممکن است برخي بيماران مبتلا به فشارخون، داروهايي را مصرف کنند که بدنشان را نسبت به کم آبي دچار حساسيت کند. مجوز روزه داري براي اين افراد توسط پزشک صادر نمي شود اما به طور کلي بيماراني که فشارخون کنترل شده دارند و تحت درمان هستند با رعايت پيش شرط هايي چون تغذيه صحيح و مناسب در زمان سحر و افطار مي توانند روزه بگيرند.

پزشک بسته به شدت بيماري، تصميم مي گيرد که بيمارش قادر است روزه بگيرد يا روزه داري به سلامتي اش آسيب مي رساند. ناپايداري بيماري، پشت سر گذاشتن يک دوره حاد بيماري بويژه پس از عمل جراحي، لزوم استفاده از دارو در زمان معين خود و تداخل داروها در بيماراني که داروهاي ضد انعقاد مصرف مي کنند از جمله عوامل تاثيرگذار در تصميم گيري و توصيه پزشک براي روزه گرفتن يا نگرفتن بيمارش هستند.

فشار خون بالا

عوامل غيرداروئي مهم و مؤثر بر فشارخون عبارتند از کنترل وزن ، ورزش ، عدم استفاده از الکل و سيگار، کاهش مصرف گوشت و محصولات حيواني در رژيم غذائي و کاهش استرس .روزه ماه رمضان اثر مثبت بر روي تمام عوامل فوق دارد . چون در بيشتر ساعات افراد روزه هستند در نتيجه در ماه رمضان وزن کاهش مي يابد.

تأثیر فیزیولوژی و کارکرد بدن در زمان روزه داری دربرگیرنده کاهش قند خون، کاهش کلسترول و کاهش فشار سیستولی خون است. سیستول به فرآیند انقباض قلب گفته می ‌شود. حقیقت امر این است که روزه داری توصیه ایده آل برای درمان دیابتهای خفیف، متوسط، ثابت و غیر انسولینی، چاقی و فشار خون بالا است.

– اگر افزایش وزن دارید با رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی آن را كاهش دهید.

– خوراكی‌های سالم مانند سبزی‌ها، میوه‌ها، حبوبات و خوراكی‌های كم چرب میل كنید.

– كوشش كنید در حد امكان از میزان نگرانی‌های روزانه هر چه ممكن است بكاهید و شرایط سازگاری با محیط خود را فراهم كنید.

– مقدار مصرف نمك، الكل و كافئین را به حداقل ممكن برسانید.

. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را كاهش دهند. پتاسیم و كلسیم می‌تواند به كاهش فشار خون كمك كند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند كه در كاهش فشار خون بالا موثرند. سیب زمینی، سیر، بروكلی، كدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند.

مركبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت كم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمك برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود.

اگربه جاي تعديل در مصرف غذا، تصور کنيم به اين خاطر که يک مدت زمان طولاني ۱۷-۱۶ ساعته از خوردن پرهيز کرده ايم مجاز هستيم در وعده افطار به منظور جبران آن به ميزان زيادي از غذاهاي پرچربي، پرنمک و يا بسيار شيرين استفاده کنيم. اين مسئله نه تنها موجب کنترل چربي، قند و فشارخون در اين ماه نمي شود بلکه موجب بالا رفتن آنها شده و براي سلامت افراد مضر استاستفاده از غذاهاي پرچرب اشباع شده چون کره پس از افطار و همچنين مواد غذايي چون کله پاچه در سحر موجب بالا رفتن سريع چربي خون شده و توصيه نمي شود. مصرف کربوهيدرات هاي ساده تر و مواد قندي زود جذب و نيز شروع کردن افطار با مصرف مايعات و خرما مناسب هستند.

روزه داران به هيچ وجه به سراغ مواد غذايي سنگين و برخي از سرخ کردني ها نروند و توجه داشته باشند وعده غذايي سحر را هرگز حذف نکنند.

در ماه مبارک رمضان استفاده هرچه کمتر از چربی‌های اشباع شده (روغن حیوانی)، پرهیز از پرخوری، استفاده بیشتر از غذاهایی که مایعات دارند، خوردن سبزیجات و میوه‌جات بیشتر و در نهایت کاهش حجم مقدار مواد غذایی است

ـ از سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز كرد. سبزی‌های كنسروشده در آب نمك، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.

ـ ماهی دودی یا كنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند.

ـ سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، كنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.


مطالب مرتبط: خواص روغن زیتون


افراد دچار فشار خون بالا سوسیس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها ، سبزی‌های كنسروشده در آب نمك، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور را نباید مصرف کنند.

ـ مصرف الكل با فشار خون بالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.

ـ در طبخ به جای كره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، ذرت، سویا و كانولا استفاده كرد.

ـ مواد حاوی كافئین از قبیل قهوه ، چای ، نوشابه‌های كولا و شكلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

ادرار دفع مي شود. البته بخشي از مايعات بدن از طريق مصرف ميوه و سبزيجات تأمين مي شود.افرادي که وزن آن ها بيش از ۷۰ کيلوگرم است نيز به مايعات بيشتري نياز دارند.

لازم است روزانه حدود سه ليتر مايعات بنوشيم، چرا که حدود ۱.۵ تا ۲ ليتر مايعات بدن از طريق ادرار دفع مي شود. البته بخشي از مايعات بدن از طريق مصرف ميوه و سبزيجات تأمين مي شود.افرادي که وزن آن ها بيش از ۷۰کيلوگرم است نيز به مايعات بيشتري نياز دارند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + هجده =

مشاهده بیشتر