0

اهمیت رضایت جنسی در اسلام

اهمیت رضایت جنسی در اسلام

اهمیت رضایت جنسی در اسلام

با اهمیت رضایت جنسی در اسلام از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

اهمیت رضایت جنسی در اسلام

خداپسندانه و لذت آفرین

در این مقاله رضایت جنسی از منظر اسلام و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و گذری نیز به این موضوع در ادبیات فارسی شده است.

هدف و فایده های غریزه جنسی

دختران و پسران، در آغاز گام نهادن به وادی تفتیده نوجوانی، پنهان و آزرمگین به سوی هم کشیده می شوند و آرام آرام در غرقاب پرآشوب جاذبه جنسی و عاطفی یکدیگر فرو می روند.


موارد پیشنهادی


خاستگاه این کشش جادویی چیست و قرار است کاروان مردان و زنان را به کجا بکشاند و در کدامین منزل جای دهد؟ روان شناسان می گویند در مرحله ی بلوغ تغییرات زیست شناختی یعنی افزایش شدید هورمون های جنسی، رشد سریع قد و وزن و دگرگونی نسبت ها و شکل بدن،رسش جنسی نوجوانان را پدید می آورند پس از آن، بلوغ جنسی و روابط عاشقانه و تماس های جسمی در آنها شکل می گیرد.

قرآن انگیزه ی گرایس زنان و مردان به یکدیگر و هدف پیوند عاطفی و جنسی آنها را در آیات زیر بیان می کند:

هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها (اعراف/ 189)

اوست آن کس که شما را از نفس واحدی آفرید و جفت وی را از آن پدید آورد تا به آن آرام گیرند.

و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها (روم/30)

و از نشانه های او این که از (نوع) خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرند.

در هر دو آیه، مقصد و غیات میل و آمیزش زن و مرد را “سکون” دانسته که بیشتر مترجمان و مفسران قرآن آن را به “آرامش” معنی کرده اند.

معنای دقیق سکون، آرام گرفتن موجود متحرک از جنب و جوش و استقرار یافتن او در مکان یا موقعیتی خاص است. ابن فارس (وفات در 395 ه.ق) د رفرهنگ معروف خود می نویسد: اصل سکن، خلاف اضطرار و حرکت است. ساکم خامه کسی است که پس از پی جویی و سرگردانی، در خانه ی خود جای می گیرد. سکان کشتی را با این واژه می نامند چون کشتی را در برخورد باامواج تند دریا، از ناآرامی ها و این سو و آن سو کشیده شدن باز می دارد.

با نگاهی دینی و در چارچوبی اسلامی ارتباط جنسی زن و مرد عبادتی بزرگ است که زمینه های گناهان و بیماری های اخلاقی گوناگون را از بین می برد و فرد دین باور را محبوب خداوند و مشمول الطاف بی پایان او می سازد.

دیدگاه علامه طباطبایی

علامه طباطبایی در تفسیر گران سنگ المیزان در تبین این که چرا خداوند هدف ازدواج را آرام گرفتن زن و مرد (لتسکنوا الیها) قرار داده است می نویسد:”با مطالعه و دقت در جسم و رفتار آدمیان نکته های زیر را به دست می آویم:

  1. انسان دو نیاز اساسی دارد: غذا و ازدواج. میل شدید جنسی زن و مرد، مهم ترین انگیزه گرایش پیوند جویی و صمیمیت آنها به یکدیگر است.
  2. همراه و هماهنگ با انگیزه ی جنسی، دستگاههای تناسلی ویژه هر کدام، آمیزش این دو با یکدیگر را به گونه ای طبیعی و آسان عملی می سازد.
  3. رابطه ی جنسی زن و مرد به انعقاد نطفه و شکل گرفتن جنین در رحم مادر می انجامد.
  4. در بدن زن اندام های پیچیده و با کارکرد های دقیق و شگفت انگیزی قرار دارد که امکان نگه داری و نمو جنین را تا زمان تولد فراهم می آورند.
  5. پس از زاده شدن فرزند و نه پیش از آن، شیر در سینه های مادر جاری می شود تا نوزاد را غذایی باشد تازه و نیروساز و زمینه ای برای ارضای عاطفی او.
  6. دلبستگی بسیار زیاد پدر و مادر به فرزند، آنها را وا می دارد تا با فداکاری تمام و با هر وضع و شرایطی که کودکشان دارد از او مراقبت کنند تا وی بتواند مسیر رشد و بالندگی را به خوبی و سلامت بپیماید.
  7. این حکمت های نمایان و شگفت انگیز خداوند می رساند که زن و مرد، پیش از ازدواج نادار و ناقصند و چون هر ناقصی اشتیاق دارد که ناداری و ناتوانی خود را از بین ببرد و به کمال خاص خود برسد، به سوی جنسی مخالف خویش و آمیختن بدون تشویش با او کشیده می شود و زمانی که به او رسید و در جایگاه گرم ازدواج قرار گرفت به سکون و آرامش دست می یابد. پس آرامش، امری انتزاعی نیست بلکه محصول برقراری ارتباط جنسی زن و مرد از طریق پیوند زناشویی است و بدین گونه است که اسلام رابطهی جنسی را پایه ی مهم ازدواج و تدبیری الهی و فطری میداند. این معنا در رساله یحقوق امام سجاد (ع) به روشنی بیان شده است:”حق همسرت که به پیوند زناشویی تو در آمده این است که بدان یخداوند والامرتبه او را مایه ی آرمش ،آسودگی و همدلی و نیز نگه دارنده ی تو قرار داده است… زن برای مرد یاری مهربان و همدم است که از طریق کام بخشی او را به آرامش و لذت می رساند”(تحف العقول)

پس دور نیست که این معادله از رابطه ی زن و مرد به دست می آید:

ناآرامی(جسمی، روانی و فکری) = ازدواج و ارتباط جنسی زن و مرد (سکون) = آرامش (جسمی، روانی و فکری)

با این توضیح، ازدواج هدفی دارد و فایده هایی. هدف ازدواج به دنیا آوردن و تربیت شایسته ی فرزند است و فایده های آن یافتن همراه و همدمی یاری رسان و آسوده ساز و فردی که بتوان با او نیاز جنسی خود را به صورتی دین پسند، قانونی و پایدار برآورده ساخت و به آرامش جسمی ، فکری و روانی رسید. علامه طباطبایی بر این باور است اگر کسی ازدواج نکند و یا ازدواج کند و فرزنددار نشود و در صورت فرزند آوری در تربیت او نکوشد، از دسیده به مراتب بالای کمال باز می ماند.


بیشتر بخوانید: درمان بیضه کوچک با تغذیه


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 11 =

مشاهده بیشتر