0

معرفی خانه تاریخی زند قم

خانه زند در قم

معرفی خانه تاریخی زند قم

امروز با یک سفر مجازی دیگر سراغتان آمده ایم. با بخش گردشگری سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه ما باشید تا به معرفی خانه تاریخی زند قم که متعلق به دوران قاجار است بپردازیم.

خانه تاریخی زند

لنگه های چوبی در حیاطمان

گرچه کهنه اند و جیر جیر می کنند

محکمند !

خوش به حالشان که لنگه ی همند.

یاد درب های چوبی قدیمی به خیر، همیشه جفت هم بودند و کنار هم هر قدر هم که قدیمی و کهنه می شدند، این درب ها در کوچه ها حكم تابلو هایی گران بها را داشتند وقتی در دل دیوار های کاه گلی می نشستند و صدای کلون هایشان گوش نواز ترین آهنگی بود که در کوچه ها طنین انداز می شد.


موارد پیشنهادی


خانه زند در قم

درب چوبی قدیمی دریچه ای زیبا به خانه ایرانی بود که جایش امروز خالی است.
گذر از پنج دری دلگیر به هشتی دلباز… بدا به حال خانه ای که پنج دری اش به کوچه راه داشته باشد اما به هشتی راه نداشته باشد…

در خانه های قدیمی ایرانی وقتی از درب چوبی رد می شدی به فضایی بسته اما دلنشین می رسیدی به نام هشتی، اولین تجربه ات از فضای داخلی خانه، و چه زیبا گفت رضا امیر خانی که بدا به حال خانه ای که پنج دری اش رو به هشتی باز نشود. هشتی ایرانی را به ورودی خانه های امروزی بیاورید تا خانه هایتان رنگ و بوی اصالت بگیرد.

گردشگری - تاریخچه خانه زند قم

حیاط های با صفا

مادرم ريحان می چیند.

نان و ریحان و پنیر، آسمانی بی ابر، اطلسی هایی تر.

رستگاری نزدیک، لای گل های حیاط.

وقتی فضای بسته هشتی را رد کردی، به فضایی باز و با صفا می رسی به نام حیاط، اصلا انگار هشتی ها را بسته ساخته اند تا جذابیت حیاط های ایرانی برایت دو چندان شود و لذت ببری از این همه تضاد دل نشین در کنار هم، حیاط ها با حوض ها و گلدان ها و دار درخت، به سان باغ هایی کوچک شده در دل خانه ها بودند که به زندگی طراوت و شادی می بخشیدند. و سهراب چه زیبا توصیف کرد حیاط خانه را، رستگاری نزدیک، لای گل های حیاط.

کل مساحت بنا 400 مترمربع است که 320 آن زیربنای مفید است و با توجه به فرم و مصالح به کار رفته، به نظر می‌رسد این ساختمان متعلق به حدود 130 سال پیش باشد؛ اما اهالی قدیمی محل معتقدند که اتاق‌ها و فضاهای جنوبی بنا قدمتی بیش از 1200 سال دارند.

خانه زند در قم

ورودی بنا شامل سردر کوتاه با نمای روکار آجری و بندکشی است که در قسمت پیشانی، اشکال هندسی و تزیینات نازک‌کاری دارد که از طریق پاگرد شش‌ضلعی (هشتی) و دالان جبهه جنوبی به حیاط مرکزی میان سرا ارتباط می‌یابد.

این عمارت شامل سه بخش است که شاه‌نشین تابستانی با بادگیر منفرد خود در جبهه شرقی واقع است، شاه‌نشین زمستانی که فضای بیشتری را در بر می‌گیرد و در جبهه شمال واقع‌شده و بخش سوم، مخصوص خدمه بوده که در جبهه غربی جای دارد .


مطلب پیشنهادی : لقب شهرهای ایران در دوره زندیه و قاجاریه


ایرانگردی - خانه تاریخی قم

خانه زند دارای 14 اتاق، 36 درب و پنجره چوبی از جنس گردو و ون و 14 ستون سنگی است که با سرستون تزیینی در ایوان شمالی و شرقی واقع‌شده‌اند. همچنین نقوش درب‌های چوبی، بادگیر منفرد، سرستون‌ها، پایه ستون‌ها و نیز لب چینی بام و بادگیر از جمله عناصر تزیینی خانه حاج علی‌خان زند محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =

مشاهده بیشتر