0

آثار مثبت روزه داری و ورزش

آثار مثبت روزه داری و ورزش

آثار مثبت روزه داری و ورزش

با آثار مثبت روزه داری و ورزش از بخش ورزشی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

آثار مثبت روزه داری و ورزش

  1. بهبود سوخت و ساز بدن و آسایش اندام ها

حذف وعده غذایی ناهار در ماه رمضان سهم زیادی بر بهبود متابولیسم و سوخت و ساز بدن دارد و بدن را مجبور می نماید به وضعیت بهبود بخشد و کالری های اضافه و انباشت شده خود را مصرف کند. تصفیه ی طبیعی بدن به دلیل کاهش کالری و تغذیه ی دیافتی و در مقابل افزایش سوخت و ساز از آثار عالی روزه داری است. استفاده از ذخایر چربی و هیدرات های کربن (قند خون) باعث تنظیم قند خون و کاهش چربی و در نتیجه عملکرد بهتر بدن می شود. قندها مهم ترین عامل تولید انرژِ برای ورزشکاران است . کاهش این قندها در رساندن وضعیت بدن به تعادل ورزشکاران است. کاهش این قندها در رساندن وضعیت بدن به تعادل مؤثر است. ورزشکاران در مقابل استفاده 1 گرم پروتئین و 2 گرم چربی، 4 گرم مواد قندی نیاز دارند. کاهش کلسترول مضر LDLقند، چربی و کالری های دریافتی بر اثر روزه باعث کاهش وزن بدن می شود. همچنین افزایش کلسترول مفید HDL در سلامت فرد روزه دار تأثیر اساسی دارد اصلاح وضع غلظت خون بر اثر روزه و خروج سموم احتمالی موجود در آن بر کار کلیه و جگر مؤثر و آسایش و راحتی را برای آها به ارمغان می آورد. استراحت سیستم گردش خون و بخصوص دستگاههای گوارش مهم ترین ویژگی روزه می باشد که در ماه رمضان اتفاق می افتد. در حالت استراحت قلب یک فرد معمولی 70 تا 80 بار در دقیقه می زند در حالی که قلب یک ورزشکار 50 تا 60 در دقیقه ضربان دارد. در حالت فعالیت شدید قلب یک فرد عادی 170 تا 210 بار در دقیقه می زند در حالی که قلب ورزشکار بین 110 تا 140 و حتی گاهی کمتر در دقیقه می تپد. به دلیل کاهش هموسیستوئین در خون بر اثر ورزش یا کاهش تغذیه بر اثر روزه خطر بروز سکته قلبی در ماه رمضان به شدت کاهش می یابد.

2. کاهش وزن بدن بر اثر ورزش و روزه

تناسب کالری دریافتی با کالری مصرف شده به دلیل روزه در بعضی افراد باعث کاهش وزن می شود و در بعضی دیگر باعث می گردد تا وزن آنها در حد ایده آل باقی بماند. مشخص است که افزایش وزن موجب تجمع چربی در بدن و یکی از دلایل عمده بروز انواع سرطان است. با ازای هر 9.3 کالری، انرژی اضافی که وارد بدن می شود و مصرف نشود یک گرم چربی ذخیره می شود. مکانیسم افزایش و کاهش وزن را می توان مربوط به دریافت و مصرف انرژی غذایی دانست. یعنی اگر مقدار انرژی حاصل از غذا بیش از مصرف باشد وزن بدن اضافه می شود. ورزشکاران در ورزش معمولاً به دنبال کاهش وزن خویش هستند. از دلایل عمده این موضوع می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

الف) رسیدن به یک رده ی وزنی خاص مثل کشتی و وزنه برداری ، بدنسازی.

ب) شرکت در مسابقات و ورزش هایی مثل شنا، شیرجه، ژیمناستیک و اسکیت.

ج) افزایش سرعت مثل مسابقات دوچرخه سواری، است سواری و دو و میدانی.

د) افزایش کارایی اکثر ورزشکاران تصور می نمایند با تغییر رژیم غذایی می توانند به کمترین وزن برسند و آن وزن مطلوب ترین وزن بدن آنهاست در حالی که وزن مطلوب بدن در حقیقت وزنی است که هم سلامت و کارآیی را به دست می دهد و هم حفظ آن عقلانی است. یعنی وزن مناسب کمترین وزن نیست بلکه وزن مطلوب است. چون میزان چربی مطلوب مردان 5 تا 7 درصد وزن بدن و برای زنان حدود 14 درصد چربی وزن بدن است رسیدن به این مسزان چربی با روزه بهتر و بی خطرتر است. از آنجایی که در ماه رمضان مسابقات تا حد زیادی تعطیل است کاهش وزن با روزه در این ماه عقلانی تر به نظر می رسد. چرا که در این زمان از خطرات کاهش وزن شدید و ناگهانی اجتناب شده است. در حالی که اگر قرار باشد در فصل مسابقات این عمل انجام شود بدن ورزشکار باید فشار زیادی را تحمل نماید که البته بسیار هم خطرناک است.


مطالب مرتبط: تأثیرات یوگا بر آرامش


3. تأثیر روزه و ورزش بر هورمون های جنسی و سلامت فرد

انجام فعالیت مستمر ورزشی توسط روزه داران تأثیر عمده ای بر هورمون های جنسی و کاهش سرطان های وابسته به آن هم در مردان و هم در زنان دارد.اگر ورزش با روزه همراه باشد به دلیل اصلاح و بهبود متابولیسم بدن، این تأثیر بیشتر خواهد بود. فعالیت شدید بدنی یک ورزشکار بر کاهش سطح هورمون تستوسترون که عامل عمده بروز سرطان پروستات است، تأثیر می گذارد. سطح هورمون تستوسترون در ورزشکاران نسبت به افراد عادی پایین تر است و در نتیجه فرد روزه دار از خطر بروز سرطان پروستات، تا حد زیادی مصون می ماند.

4. نقش ورزش و روزه در اصلاح شخصیت ورزشکار

انجام حرکات ورزشی باعث کاهش عوامل ایجاد کننده افسردگی می شود و همچنین در افزایش اعتماد به نفس فرد و تقویت سیستم ایمنی ورزشکار مؤثر است. چنانچه ورزش با روزه توأم باشد به شرطی که از حد توان جسمی فرد خارج نباشد، در تقویت منش و شخصیت اجتماعی او مؤثر است و در کاهش آثار افسردگی به دلیل مسائل اعتقادی نقش اساسی ایفا می نماید.

ورزش به تنهایی نمی تواند افسردگی را درمان کند بلکه آن را تا حدی کم می کند یا به عبارت بهتر در بهبود آن مؤثر است. اما روزه در این میان می تواند نقش خوبی را ایفا نماید. در ضمن انجام سایر فعالیت های مذهبی نیز بسیار مؤثر است.

زمان و مکان ورزش در ماه رمضان هم مهم است. هنگام ورزش فعالیت سیستم تنفسی و قلب ورزشکار شدید است و در صورتی که هوای آلوده وارد ریه شود میزان جذب سموم هم به همان نسبت زیاد بوده و در نتیجه ورزشکار با خطر مسمومیت روبرو می شود. کربن مونوکساید، میل ترکیسی شدیدی نسبت به هموگلوبین دارد تا اکسیژن. همین نکته باعث می شود به دلیل افزایش مونوکسید کربن در بدن، گنجایش و توان کاری فرد عادی و یا ورزشکار تا حد زیادی به دلیل آلودگی هوا کاهش یابد. اما در اواخر شب بخصوص بعد از ساعت 21 و 22 به دلیل کم شدن تردد وسائل نقلیه و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، ورزش بسیار مفید است.

در ساعات روز و ساعات اولیه شب، میزان آلودگی هوا بالاست و ورزش های شدید جسمی خطرات عمده ای را متوجه سلامت وزشکار، بویژه متوجه سیستم تنفسی و وضعیت ریه های یک ورزشکار می نماید. متأسفانه وضعیت هوا صبح به وضع نامطلوب بر می گردد و اواسط تا اواخر آن مجدد به اوج می رسد. این موضوع در حالی قابل توجه است که بدانیم اکثر افراد عادت دارند صبح ها کمی دیرتر از حد معمول و تقریباً همزمان با خروج وسائط نقلیه، در پارک ها و مکان های عمومی به ورزش بپردازند. در حالی که با انجام این کار، خطر زیادی را متوجه سلامت خود می نمایند. ورزش در هوای آزاد به جای ورزش در منزل، به شرط عدم وجود مونواکسید کربن و ذرات خطرناک سرب و … بهتر است. هر چند، به دلیل آلودگی روز افزون هوا، سالن های سرپوشیده با تهویه مطلوب مناسب تر است.

پرهیز روزه داران از ورزش های شدید توصیه می شود. چرا که ورزش های شدید، مصرف اکسیژن را 10 ای 20 برابر بالا می برد. در نتیجه تخریب عضلات و سایر بافت های بدن را افزایش می دهد. ورزش شدید، سیستم دفاعی بدن را می شکند و بر ایمنی بدن تأثیر منفی می گذارد. بنابراین کسی که در طول هفته فعالیتی نداشته یا قبل از ماه رمضان ورزش را به صورت منظم دنبال نمی کرده است بهتر است از فعالیت های شدید ورزشی در این ماه خودداری کند.

خوردن سبزی، میوه و انواع ویتامین ها در بهبود عملکرد ورزشکار مؤثر است. هر چند در ماه رمضان بدن با کمبود برخی از این فاکتورها روبرو می شود، ولی با اتخاذ یک برنامه غذایی مناسب حاوی مکمل های غذایی، می توان ضعف مواد معدنی و ویتامین ها را به صورت کامل جبران نمود. کربوهیدرات ها (قندها) ، چربی ها، پروتئین ها، ویتامین ها و املاح معدنی(سدیم، کلسیم و آهن) و سایر فاکتور های مورد نیاز بدن ورزشکار به راحتی با رژیم غذایی مناسب در ماه رمضان تأمین می شوند. به علاوه وزن بدن به وزن مطلوب و ایده ال با روشی مطمئن نزدیک می شود.


بیشتر بخوانید:

رابطه روزه داری و لاغری در ماه مبارک رمضان

تصویر زیبا از پرتاب رنگ در هند


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − دو =

مشاهده بیشتر