0

راه های آموزش خدا باوری به کودکان

راه های آموزش خدا باوری به کودکان

راه های آموزش خدا باوری به کودکان

در مطلب قبل در مورد ضرورت شناخت خدا و آشنا کردن کودکان با خدا خواندیم در اینجا راه های آموزش خدا باوری به کودکان را از بخش مذهبی سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

راه های آموزش خدا باوری به کودکان

برنامه ریزی مناسب
در برنامه ریزی آموزشی خود، به زمان، موضوع و شیوه آموزش توجه کنید. ممکن است خانواده شما به سنت های مذهبی پایبند باشد و سنت های مذهبی، به گونه عادت به فرزندتان منتقل شود، ولی برای تکمیل آموزش مذهبی فرزندتان باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید.

موارد پیشنهادی

گاهی وقت ها مایلید برخی اصول اعتقادی را به شیوه ای سنجیده برای فرزندتان روشن کنید. در چنین مواقعی، به این پرسش ها توجه کنید: چه مواقعی باید آموزش دهیم؟ چه موضوع هایی را باید بیاموزیم؟ شیوه آموزش باید چگونه باشد؟

زمان مناسب آموزش

الف) زمان های منظمی را برگزینید
گرفتاری های روزانه سبب می شود، به علت پرداختن به برخی وظایف از انجام وظیفه های دیگر غافل شویم. بهترین راه برای دوری از این رخداد، اختصاص دادن ساعت های ثابت در روز، برای آموزش دادن به کودکان است.

ب) زمان مفیدی را برگزینید

آموزش درباره خدا، از نظر کیفی با دیگر کارهای روزانه فرق دارد. بنابراین، وقتی را به آن اختصاص دهید که طی آن بتوانید به دور از عجله، با خستگی و آرامش خاطر، به تقویت ایمان و قدرت اندیشه فرزندتان بپردازید.

ج) به چگونگی وقت، بیش از مقدار آن اهمیت دهید.
آموزش کودک درباره رابطه خدا و پدیده ها، یکی از آموزش های اساسی دوران کودکی است، ولی نباید بیشتر اوقات فرزندتان را صرف این نوع آموزش کنید.

 انتخاب موضوع های مناسب

متن های مذهبی، گنجینه هایی از حقایق معنوی هستند. برای نمونه، داستانهای ساده، سرود خوانی و حفظ آیه های قرآن، برای کودکان پنج ساله مناسب است.
داستانهای مهیج، شعرخوانی و حفظ آیه ها، برای کودکان پنج تا هشت ساله مناسب است. همچنین داستانهای جذاب، شعرهای ساده (بدون پیچیدگی و تشبيه  های مبهم)، یادگیری سنت های مذهبی و اصول عقاید مسائل اخلاقی، برای کودکان ته تا دوازده ساله مناسب است.
داستانهای مذهبی، تاریخی، زندگینامه رهبران مذهبی که به پرسش هایی چون «من کیستم؟ و چه وظیفه ای دارم؟» می پردازند، برای نوجوانان آموزنده است.

شیوه آموزش

الف) از روش های گوناگون بهره ببرید.
می توان برای تدریس از روش هایی چون قصه گویی، پرسش گری، بیان زندگی نامه زنان و مردان بزرگ، توضیح دادن، با صدای بلند خواندن، سرودخوانی، نیایش، تماشای طبیعت یا یک نقاشی زیبا در محیطی آرام و گفت و گو درباره رخدادهای روزانه استفاده کرد.

ب) پاسخ گویی مناسب به پرسش های کودکان
بیشتر کودکان، با طرح پرسش های ناگهانی درباره ی خدا، سبب شگفتی بزرگسالان می شوند، پرسش هایی چون «خدا کیست؟» ، «خدا کجا زندگی می کند؟»، «خدا را که آفریده؟» ، «آیا خدا در غاری تاریک هم ما را می بیند؟» ، «آیا خدا می تواند هر کاری را انجام دهد؟» ، «از کجا بفهمیم خدا صدای مرا می شنود؟» ، «چرا خدا همه بدیها را از بین می برد؟» و… .

پاسخهای شما به پرسش های فرزندتان، معمولا با درک و تفسیر فردی شما از خداوند، ارتباط نزدیکی دارند. ممکن است پاسخ برخی پرسش های برای خود شما نیز روشن نباشد یا نتوانید درک خود را به زبانی ساده و قابل فهم، برای کودکتان بیان کنید. بنابراین
– پیش از پاسخ دادن به آنها، مدتی درباره شان فکر کنید.

– صادقانه به فرزندتان بگویید که پاسخ همه پرسش هایش را نمی دانید

– زمان مناسبی را برای پاسخ دادن به آنها برگزینید.

– همه پرسش های فرزند خود را جدی بگیرید.
– فرزندتان را تشویق کنید تا برای یادگیری بیشتر درباره ی خدا با شما گفت و گو کند.
– برای پاسخ به پرسش های او از مثال بهره ببرید و خداوند را در پاسخ های خودتان محدود نکنید.
– هرگز در برابر علاقه و کنجکاوی فرزندتان درباره خداوند و امور معنوی بی توجه نباشید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

مشاهده بیشتر