0

شرایط نگهداری از پوتوس ابلق

شرایط نگهداری از پوتوس ابلق

شرایط نگهداری از پوتوس ابلق

با شرایط نگهداری از پوتوس ابلق از بخش گیاهان سایت تفریحی جیران همراه باشید.

شرایط نگهداری از پوتوس ابلق
فارسی اصیل: لوکاز(لوک = عشقه + از = مار) اشاره به پیچیدگی گیاه و ریشه های مار مانند آن است.

فارسی رایج: پوتوس ابلق

این گیاه زینتی جزء خانواده (آراسته) و نیازهایش مانند فیلو دندرون هاست، گونه ها زیادی دارد و زادگاهش آسیای جنوب شرقی است، در تمام خانه ها عمومیت پیدا نموده و سریع الرشد و ارزان و کم توقع است، رنگ برگها از سبز تا سبز ابلقی با مخلوطی از رنگهای زرد  زرد تند و سفید کرمی است، شاخه های بالارونده و آویزان آن در منازل تا حدود 5 متر می رسد که با هدایت ثابت نمودن آنها بدنه دیوارهای اتاق را تزیین می نمایند، رطوبت کم محیط را تحمل و تکثیر آن ساده است.


موارد پیشنهادی


نیازها

نور: این گیاه نیم سایه را ترجیح می دهد، نژادهای ابلق رنگ متنوع خود را در سایه از دست می دهند، گیاه را از معرض نور مستقیم آفتاب در امان نگهدارید.

دما: اگر چه در زمستان تا 13 درجه سانتیگراد مقاومت می نماید ولی درجه حرارت دلخواه در این فصل 16 درجه است درجه حرارت را در تابستان زیر 24 درجه نگهدارید.

آبیاری: اجازه دهید خاک سطح گلدان در زمان بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید، در تابستان هر 4-5 روز و در زمستان هر 7-8 روز آبیاری کنید، زهکش گلدان را مرتباً بازدید نمایید.

رطوبت: در تابستان 2-3 بار در هفته و در زمستان 2 بار در هفته غبارپاشی لازم است از آب ولرم استفاده نمایید.

تغذیه: کمبود عناصر غذایی گلدان را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور و نصف میزان توصیه شده از طرف سازنده هر ماه یکبار جبران نمایید.

خاک مناسب: لیمونی

تعویض گلدان: گلدان کوچک را بر بزرگتر ترجیح می دهد، سن گیاه و حجم ریشه و ساقه معرف زمان تعویض گلدان است.

تمیز نمودن برگها: جهت تمیز نمودن برگها از غبارپاشی یا مالش پارچه یا اسفنج مرطوب بر روی سطح برگها استفاده نمایید.

تکثیر: ریشه دار نمودن ساقه در بهار در شن و پیت در دمای 21 درجه سانتیگراد، کاشت مخلوط پوتوس ابلق با پوتوس قلبی مقایسه جالبی در رنگ برگها در سبد آویزان بدست می دهد.

روش استفاده از قیم خزه دار: گیاه دارای ریشه هوایی است که قادر به رشد درون خزه قیم است، در هنگام تعویض گلدان قیم را درون گلدان جدید نگهداشته و سپس گیاه را از گلدان قدیم خارج و در کنار قیم قرار دهید، خاک جدید اضافه نموده و با فشار دست آنها را متراکم نمایید، گیاه را با نخ به قیم وصل و گره بزنید، آب آبیاری را با ملایمت از روی خره ها عبور دهید تا محیط مناسبی  برای ریشه های هوایی فراهم گردد.

عوارض و درمان

  • زخمهای پنبه مانند سفید رنگ روی برگها ظاهر شده اند: عامل آن حشره آفت است. هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی یا با پنبه آغشته به محلوط سم لکه ها را خیس کنید.
  • برگها و ساقه ها خم شده و خشک می شوند: هوا خیلی گرم و گیاه تشنه است، گلدان را به محل خنک تری منتقل و فوراً آبیاری نمایید، غبار پاشی فراموش نشود.
  • برگها سبز کمرنگ هستند: نور کم است، گیاه را به محل روشن تری با نور غیر مستقیم منتقل نمایید.
  • برگها رنگ پریده هستند: شدت نور زیاد است، گلدان را به محلی با شدت نور کمتر ببرید.
  • گیاه خود را انداخته است: خاک باتلاقی شده یا آبیاری بیش از اندازه و هوا سرد است شرایط را برطرف نمایید.
  • رشد گیاه کند و فاصله بین برگها زیاد است: احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد کمبود عناصر خاک گلدان را با تغذیه هر ماه یکبار در طول سال و نصف میزان توصیه شده جبران نمایید.
  • نقاط زنگ مانند روی برگ ها مشاهده می گردند: از عوارض مواد براق کننده برگها است. از آنها استفاده نکنید. برگها را با اسفنج و پارچه مرطوب تمیز کنید.
  • حاشیه برگها سیاه و نقاط قهوه ای روی آنها ظاهر شده است: آبیاری بیش از اندازه بوده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری کنید، زهکش را بازدید نمایید.
  • برگها زرد و تارعنکبوت در زیر آنها مشاهده می گردد: عامل آن کنه ریز قرمز است، با پنبه آغشته باسم کنه کش سطح برگ را خیس کنید و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید، ازدیار رطوبت محیط در کاهش آفت مؤثر است.

بیشتر بخوانید: سوپر استار ترکیه در ایران


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 4 =

مشاهده بیشتر