0

نقش والدین در انتخاب شغل

نقش والدین در انتخاب شغل

نقش والدین در انتخاب شغل

احتمالا کودکان تيزهوشی که از استعدادهای بسیار خاصی برخوردارند درمی یابند که مشتاق یافتن حرفه ای هستند که بتوانند از استعدادهای خود بهره بگیرند. با این همه، کودکانی که از چندین استعداد برخوردارند، شاید بتوانند از همان ابتدا مسیر شغلی خود را پیدا کنند و یا شاید هم در این زمینه موفق نشوند. گاهی آنها در چندین زمینه استعداد و علاقه دارند و به همین دلیل، انتخاب یکی از آنها برایشان بسیار مشکل است. با بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید تا نقش والدین در انتخاب شغل را مورد بررسی قرار دهیم.

نقش والدین در انتخاب شغل

 

علاوه بر آن، دانش آموزان تيزهوش در آزمونهایی که برای تشخیص استعدادهای متفاوت تدوین شده است و به دانش آموزان عادی کمک می کند که مسیر خود را بیابند، نمره بسیار عالی می گیرند و این امر فقط ثابت می کند که این دانش آموزان ( تیزهوش) تقریبا در بسیاری از زمینه ها آمادگی دارند.

در مورد برخورداری از توانایی در زمینه های مختلف، وضع وقتی پیچیده تر می شود که استاد دانشکده یا مربی دانش آموزان تيزهوش تشخیص دهد که شاگردانش مهارتهای غیرعادی دارند. یک دانش آموز دبیرستانی که در حال تحصیل در یک محیط دانشگاهی وسیع است توسط دو نفر از اساتید خود که یکی در زمینه فلسفه و دیگری در علوم کامپیوتر تدریس می کند، تشویق شد که به طور جدی زمینه ای که آنها می خواستند، کار کند. هیچ کدام از اساتید تشح که شاگرد شان فقط یک دانش آموز دبیرستانی است. در واقع هر دو تحت تأثیر عملکرد عالی او قرار گرفتند.


موارد پیشنهادی


یک مثال دیگر، استعداد موسیقی و علوم در یک دانش آموز تقریبا در ایک حد است و امکان دارد دو آموزگاری که هرکدام جداگانه این استعدادها را در او تشخیص داده اند، مشتاقانه دانش آموز خود را تشویق کنند که این دو رشته متفاوت را پی بگیرد. اغلب دانش آموزانی که از چنین استعدادهایی برخوردارند، می توانند در هر زمینه ای که انتخاب کرده اند، تلاش خود را بکنند و به همین دلیل، ممکن است بعدها دچار آشفتگی شوند. از سوی دیگر، ممکن است دانش آموزان تیزهوش، به دلیل موفقیتهای خارق العاده پی درپی خود، تحت فشار قرار بگیرند. امکان دارد این فشارها حقیقتا آنها را از انتخاب مشاغلی که احتمال عدم موفقیت دارند، منصرف کنند؛ زیرا می ترسند که شاید در دنیای بزرگ ترها نتوانند به این موفقیتهای پی درپی دست یابند. یک دانشجو که می خواست نویسنده شود، گفته است از وقتی در یک کارگاه نویسندگی بسیار خوب شرکت کرده، دیگر به نویسندگی نمی پردازد. سپس او درباره آرزوی خود برای نوشتن داستانی بکر و منحصر به فرد صحبت کرد و حرفهای او با این جمله تمام شد که ای کاش خاص یا باهوش نبود. این مثالها نشان می دهد دانش آموزان نوجوان تیزهوش که در زمینه های گوناگون استعداد دارند، برای انتخاب شغل خود، دچار فشار بیش از حد هستند و بنابراین، باید از ایشان حمایت شود. این دانش آموزان نه تنها به مشاوره شغلی نیاز دارند، بلکه باید از جانب مشاوری حمایت شوند که در شناسایی فشارهای ذهنی تیزهوشان تخصص دارد.

اگرچه ممکن است بعضی والدین، پیش از این هم کودکان خود را نزد مشاور شغلی برده باشند، بسیاری پدر و مادرها تجربه محدودی در این زمینه دارند و نمی توانند در این مورد راهنمایی لازم را در اختیار فرزندان خود قرار دهند. اگر دانش آموزان به نزد مشاور متخصص نروند، دوستانشان تنها کسانی هستند که از آنها حمایت می کنند. متأسفانه و به احتمال بسیار، دوستانشان درباره هدایت شغلی، به اندازه خود دانش آموزان نا آگاه هستند.

 

چه فرزند نوجوانتان بخواهد از مشاوره شغلی برخوردار شهدا. کار کردن در شرایطی که بتواند شاهد فعالیت استادان مجرب شغا نظر خود باشد، می تواند مفید باشد. استادان دانشگاه اغلب مایلند که چنین دانشجویانی را به عنوان دستیار تحقیق، در آزمایشگاه یا کتابخانه تحقیقی، در کنار خود داشته باشند. متخصصان در زمینه تجاری، پزشکی روانشناسی، حقوق و بسیاری دیگر از زمینه ها خواهان در میان گذاشتن تجارب، مشکلات و لذتهای حرفه خود با جوانان هستند.

زندگینامه هایی که توسط اشخاص معروف نوشته شده و در کتابخانه ها و کتابفروشیها موجود است، شاید به اندازه گفت وگوی شخصی با یک مشاور، کارآیی نداشته باشد، ولی این منابع شامل انواع روشهای پیشرفت در موقعیتهای شغلی متفاوت است. متأسفانه، در جامعه ای که فرصتهای شغلی با شتاب در حال تغییرند، ممکن است دانش آموزان با الهام گرفتن از یک زندگینامه، به سوی حرفه ای بروند که قبلا افراد بسیاری، آن را انتخاب کرده اند.

برای راهنمایی به دانش آموزان تیزهوش، در زمینه انتخاب شغلی که به آن اشتیاق دارند، باید با دقت عمل کرد. گاهی کسانی که این توصیه ها را می کنند، علائق چندگانه دانش آموزان تيزهوش و کمبود فرصتهای شغلی در بسیاری زمینه ها را نادیده می گیرند. چندین دانش آموز، این موضوع را با من در میان گذاشته اند که علاقه وافرشان برای پیوستن به گروه گر، آنها را از ورود به دانشکده منحرف کرده است (تمرین آوازخوانی زیاد، وقت کمی برای مطالعه آنها باقی گذاشته و در بازار کار هم هیچ شغلی پیدا نکرده اند. استعداد و علاقه شدید دانش آموزان به یک حرفه را باید با واقعیت هایی که یک مشاور بینان می کند، تعدیل کرد. حتی زمانی که دانش آموزان بالاخره به این باور می رسند که مسیر شغلی خود را پیدا کر مصاحبه با افراد متخصص بزرگسال، برای تأیید یا نفی انتخاب آنها؛ اهمیت دارد.


بیشتر بخوانید: سن شروع عادت ماهانه


جامعه ای که به سرعت در حال تغییر است نیز باید دانش آموزان خود را برای بسیاری از فرصتهای شغلی مرتبط آماده کند. در مورد بزرگسالان، غیر عادی نیست که در طول زندگی خود چندین بار شغل عوض کنند. دانش آموزان باید امکانها و فرصتهای شغلی بسیاری را در نظر داشته باشند تا بتوانند در این زمینه انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند. علاوه بر آن، بزرگسالان با استعداد، خلاق و باهوش نیز اغلب از تلاش در زمینه های شغلی متفاوت لذت می برند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر