0

هنگام تغییر در اجابت مزاج چه باید کرد؟

هنگام تغییر در اجابت مزاج چه باید کرد؟

هنگام تغییر در اجابت مزاج چه باید کرد؟

سببها عامل ایجاد بیماری در طب سنتی هستند، پس در درجه اول شناخت سببها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید به درمان علائم پرداخت. با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید تا بدانید هنگام تغییر در اجابت مزاج چه باید کرد؟

هنگام تغییر در اجابت مزاج چه باید کرد؟

 

دکتر علیرضا عباسیان متخصص طب سنتی

سببها عامل ایجاد بیماری در طب سنتی هستند، پس در درجه اول شناخت سببها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و نباید به درمان علائم پرداخت. اسهال و یبوست هم علائمی هستند که به دلیل مشکلاتی در بدن به وجود آمده اند. اگر کسی اقدام به درمان علائم بیماری کند، در واقع درمان علامتی انجام داده و سبب اصلی درمان نشده است و به محض قطع درمان علامتی، مشکل برمی گردد. درمان علامتی که درمان های خانگی را هم شامل می شود، مشکل دیگری را به همراه دارد که می توان به از بین رفتن علائم برای تشخیص بیماری توسط پزشک یا طبیب اشاره کرد، این کار در واقع کار تشخیص را بسیار سخت می کند.


موارد پیشنهادی


افرادی که علامت درمانی انجام میدهند باعث تنبل شدن بدن می شوند. برای مثال وقتی فردی برای درمان يبوست از مسهل کمک می گیرد باعث میشود روده ها حرکت طبیعی و فعال خود را در غیاب مسهل از دست بدهند. اگر دلیل اسهال یا یبوست مشخص باشد و به صورت مقطعی این مشکل به وجود آمده باشد می توان برای رفع آن چیزی مصرف کرد. برای مثال وقتی آب بدن کم می شود، یبوست اتفاق می افتد یا وقتی که فرد از غذای فیبردار استفاده نمی کند باید انتظار یبوست داشت. اگر برای رفع این مشکلات که دلیل آنها کاملا مشخص است درمان مقطعی انجام شود ایرادی ندارد، ولی در صورت ادامه چنین مشکلاتی باید برای برطرف کردن آن از پزشک کمک گرفت. اگر فردی مصرف زیاد میوه و مواد حاوی فیبر داشته باشد، دچار رقیق شدن مدفوع می شود؛ به همین دلیل به هر مدفوع رقیقی نباید اسهال گفت. چنانچه دفع آب از روده زیاد و به دفعات باشد روده واقعا مشکل پیدا کرده است و این مساله می تواند خطرناک باشد. علاوه بر این اگر بعد از اجابت مزاج سوزش، دل پیچه یا بی حالی وجود داشته باشد فرد باید مشکل خود را پیگیری کند. گاهی اوقات ذات میوه ها و سبزی ها خودشان باعث اسهال نمی شود و دلیل اسهال آلودگی میکروبی است و این آلودگی به دلیل خوب نشستن این محصولات به وجود می آید. گاهی اوقات هم آلودگی شیمیایی ناشی از سم مطرح است و در اثر خوب نشستن میوه و سبزی، اسهال و یا یبوست به وجود می آید. وقتی فردی دچار اسهال می شود باید آب و املاح به اندازه کافی بنوشد؛ برای این کار می توان از دوغ همراه با نمک و اسانس نعنا کمک گرفت. افرادی که امکان نوشیدن دوغ ندارند می توانند از آبمیوه ای که در آن آب اضافه شده است کمک بگیرند، به این صورت که اگر در نصف لیوان آبمیوه ریخته شده، به همان میزان هم باید آب اضافه شود. نباید در زمان اسهال مایع خیلی شیرین نوشید، چون باعث تشدید اسهال میشود. نوشیدن چای به شرطی که پررنگ نباشد هم می تواند به فرد کمک کند.

دکتر بهروز مصلحی پزشک و محقق علم تغذیه

اسهال و یبوست، بیماری های شناخته شده ای به حساب می آیند، ولی اجابت مزاج طبیعی را نباید با این موارد اشتباه گرفت. برای مثال ممکن است فردی حدود ۸ بار هم در روز اجابت مزاج داشته باشد، ولی با مشکل و علائم جانبی مواجه نباشد. اگر فردی دچار اسهال شود دو حالت بیشتر برای این مساله نمی توان در نظر گرفت؛ اول اینکه فرد در اثر استفاده از حجم زیاد غذا و فیبر زیاد دچار این مشکل شده است، در چنین شرایطی علائم همراه وجود ندارد و نیاز به درمان نیست، چون به این حالت، مدفوع اسهالی گفته می شود. دلیل دیگری که می تواند باعث اسهال شدید شود ویروس است که به این نوع اسهال، اسهال ویروسی گفته می شود، در چنین حالتی تب وجود ندارد و این نوع اسهال بیشتر در زمستان اتفاق می افتد و با از دست رفتن آب زیاد از بدن بیمار، فرد دچار کمبود پتاسیم شدید می شود و فشار او پایین آمده و در نهایت به کلیه ها آسیب وارد می شود. زمانی که فردی دچار اسهال می شود، به جای استفاده از داروهای ضد اسهال باید از (ORS) استفاده کند؛ البته اگر دچار فشار خون بالا یا نارسایی قلبی نباشد مجاز به انجام این کار است؛ در صورت داشتن این دو مشکل می توان از آب سیب طبیعی یا موز استفاده کرد. و با هم یکی دیگر از دلایل اسهال است، مشخصه این اسهال، سفید و آبکی بودن آن و ایجاد رنگ پریدگی در فرد است. هنگام اسهال نباید خود درمانی کرد و نباید به فرد که با ماست و نبات داغ و.. داد، چون وضعیت فرد ممکن است بدتر شود. دادن آب قند و آب بدون املاح به جای ORS وضعیت فرد را بدتر می کند. برخی از اسهالها برای بهبود، نیاز به تجویز آنتی بیوتیک دارند که تشخیص آن با پزشک است. يبوست علاوه بر اینکه مشکلات جانبی زیادی برای فرد به وجود می آورد در دراز مدت احتمال ابتلا به سرطان روده را افزایش می دهد. خوددرمانی در یبوست باعث می شود که اگر فرد دچار سرطان روده باشد، پزشک نتواند این مساله را تشخیص بدهد.


بیشتر بخوانید: علایم و زمان دندان در آوردن نوزاد


یبوست می تواند نشان دهنده یک مشکل داخلی باشد و باید جدی گرفته شود. قرص های ضد یبوست در دراز مدت مشکلی را حل نمی کند و تنها بدن نسبت به آنها عادت می کند. درمان یبوست باید زیر نظر پزشک انجام شود و خوددرمانی در رابطه با یبوست و اسهال کاری غلط است. یکی از راههای پیشگیری از یبوست خوب جویدن غذا و استفاده به اندازه از میوه ها و سبزی هاست.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

مشاهده بیشتر