0

تامین آهن بدن کودکان با تغذیه

تامین آهن بدن کودکان با تغذیه

تامین آهن بدن کودکان با تغذیه

یکی از نشانه هایش، رنگ پریدگی است. هرچند علامت های دیگری مانند بدخلقی و کارشناس علوم و کاهش صبر و تحمل را هم می توان به نشانه های کمبود آهن اضافه کرد، اما در مادرانی که به فرزندشان شیر می دهند، پیش از ایجاد این نشانه ها باید مکمل آهن با تجویز متخصص مصرف شود. تامین آهن بدن کودکان با تغذیه را از بخش رژیم و تغذیه سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید.

تامین آهن بدن کودکان با تغذیه

چرا که اهن ابتدا باید از طریق مصرف مواد مغذی حاوی این عنصر در اختیار مادر و بعد هم جنین قرار بگیرد. کمبود آهن می تواند یکی از مشکلات تغذیه ای نوزادان باشد؛ اگر پیش از بارداری در دوران بارداری و پس از آن در دوران شیردهی، مادر به میزان کافی آهن دریافت نکند. یکی از سالم ترین منابع دریافت آهن، غذاست، بنابراین باید ابتدا با تغذیه مناسب نیاز مادر و نوزاد برطرف شده و سپس در صورت لزوم، مکمل آهن مصرف شود. میزان آهن در گروه های مختلف غذایی متفاوت است.


موارد پیشنهادی


سبزی های آهنی

١. انواع لوبیاها: این گروه از مواد غذایی، سرشار از آهن هستند. اما از طرفی نفاخ بوده و با خوردن آنها مادر و نوزاد دچار مشکل نفخ و دل پیچه می شوند، بنابراین اول باید این مشکل را برطرف کرد. برای این منظور کافی است ۲۴ ساعت قبل از تهیه غذا با لوبیا، آنها را خیس کرده و در این فاصله زمانی حداقل سه بار آب آن را خالی کنید. به این ترتیب مشکل نفخ برطرف می شود. بین همه انواع لوبیاها، لوبیا قرمز بیش از بقیه حاوی آهن است
، بنابراین تهیه تدارک یک قورمه سبزی عالی با لوبیا قرمز و کمی اسفناج. غذای بی نظیری برای دریافت آهن است.

۲. نخودها: در دو نوع نخود سبز و نخود آشی، حاوی آهن هستند، اما باز هم این دو نخود نفاخ هستند. برای برطرف کردن این مشکل، کافی است نخود آشی را خیس کنید و آب آن را چند بار خالی کنید. در باره نخود سبز این مشکل کمتر است و نیازی به خیس کردن آن نیست.

3. سبزی های پهن برگ: کاهو، انواع کلم و سردسته همه آنها اسفناج، حاوی آهن هستند. بعضی از این خوراکی ها را به راحتی می توان با تهیه سالاد مصرف کرد، نرگسی، بورانی اسفناج، کوکوی اسفناج، پای اسفناج و … از دیگر روش های مصرف این سبزی سرشار از تیر آهن است. با کاهو و کلم نیز می توان دلمه تهیه کرد.

4. عدس: شکل رایج مصرف آن، عدسی است. همان خوراکی خوشمزه ای که اضافه کردن کمی لیموترش به آن باعت جذب بیشتر آهن می شود. حتما برای نوش جان کردن عدسی به آن «گل پر » اضافه کنید تا مانع نفخ شما و نوزادتان شود.

5. کدو حلوایی: این همان کدویی است که بین خودمان «کدو تنبل» صدایش می زنیم. این کدو هم حاوی آهن است. تهیه خورش، کیک، پای کدو حلوایی و حلیم عدس و کدو حلوایی از راه های مصرف کدو حلوایی و دریافت آهن مورد نیاز برای مادر و جنین است.

6. لوبیا سبز: این سبزی نیز حاوی آهن است. مصرف لوبیای آب پز به عنوان مخلفات انواع خوراک ها و غذای خوشمزه و مرسومی به نام لوبیا پلو، راه های مصرف لوبیا و البته دریافت آهن است.

پروتئین های آهنی
۱. گوشت قرمز: سردسته این گروه، همین گوشت قرمز است. مقدار آهن آن در گوشت های قرمز مختلف کمی متفاوت است؛ اما نکته مهم وجود این عنصر در همه انواع این آهنهاست. هر تکه گوشت قرمز ۹
/ ۵ تا ۹ / ۹ میلی گرم آهن دارد.

نکته 1. گوشت پرندگان مانند مرغ، اردک، قرقاول، بلدرچین و … نیز حاوی آهن است اما مقدار آن کمتر از آهن گوشت قرمز است .

نکته ۲. میزان آهن موجود در گوشت قرمز هیچ ارتباطی به میزان چربی آن ندارد. بنابران با خیال راحت گوشت را چربی گیری کرده و مصرف کنید.

نکته 3. برای مادران باردار مصرف گوشت گوسفند که به لحاظ طبع، گرم است، بهتر است. به این دلیل که مانع دل درد خود و فرزندشان می شود

۲. تخم مرغ: به این خوراکی، غذای کامل می گویند، بنابراین مصرف یک عدد تخم مرغ می تواند پروتئین، مواد معدنی چربی مفید و البته آهن را در اختیار مادر و نوزاد قرار دهد، مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ به عنوان صبحانه، بخش مهمی از آهن مورد نیاز بدن مادر و نوزاد را فراهم می کند
نکته1. تخم مرغ نفاخ است. برای رفع این مشکل، روی تخم مرغ نعنا خشک بریزید و نوش جان کنید.

نکته 2. کلسترول تخم مرغ بالاست. حواستان به این مساله باشد.
نکته 3. اگر احساس کردید مصرف هر روز یک عدد تخم مرغ برای خود و فرزندتان مشکلاتی مثل نفخ، احساس سنگینی و… را به دنبال دارد، مصرف آن را به یک روز در میان کاهش دهید.

٣. جگر: درباره این که این بخش بدن مرغ و گوسفند سرشار از آهن است، شکی نیست. بنابراین برای تامین آهن مورد نیاز بدن، می توانید از این بخش ها استفاده کنید. اما یادتان باشد برای خوردن دل و جگر مرغ و گوسفند، حتما از سلامت آن مطمئن باشید، چرا که جگر همان قدر که مفید است، می تواند مضر هم باشد، به این دلیل که به شکلی تصفیه خانه بدن این حیوانات است و هر نوع عمل مسمومیت یا بیماری زایی نیز می تواند در آن وجود داشته باشد.

دریایی ها

این گروه از خوراکی ها نیز حاوی آهن هستند. علاوه بر این که میزان اسید چرب امگاه آنها نیز زیاد است. هر دوی این ترکیب ها، از نیازهای ضروری مادر و نوزاد هستند. مصرف هر تکه بزرگ ماهی به اندازه یک کف دست آدم بالغ. پین ۲۳ تا ۲۵ میلی گرم آهن دارد. درباره مصرف غذاهای دریایی به چند نکته دقت کنید:

نکته 1. حواستان به نوع ماهی که انتخاب می کنید، باشد. ماهی می تواند جیوه جذب کند. این ماده برای نوزاد بسیار خطرناک است. بنابراین بهتر است از ماهی های پرورشی که از کیفیت آن مطمئن هستید، مصرف کنید.
نکته 2.  مطمئن شوید فرزند شما به ماهی حساسیت ندارد. این خوراکی، یکی از انواع مواد حساسیت زاست. بنابراین حواستان باشد که این خوراکیها در شما یا فرزندتان ایجاد حساسیت نکند.
نکته 3.  ویژگی های تغذیه ای ماهی و دیگر غذاهای دریایی را زمانی دریافت خواهید کرد که آنها را به صورت بخاریز مصرف کنید.

تنقلات آهنی

همه انواع آجیل های خام حاوی آهن هستند. اما سردسته این گروه، «پسته» است. قیمت این خوراکی ها کمی بالاست، اما مصرف آن با درز گرفتن از برخی خرج های بی دلیل امکان پذیر است .

نکته 1. این خوراکی ها را به صورت خام مصرف کنید؛ به ویژه پسته تازه. به این دلیل که شوری این خوراکی ها می تواند زمینه ساز فشار خون بالا و تشنگی مادر و نوزاد باشد.

نکته 2. چربی موجود در این خوراکی ها نیز مفید است. بنابراین خیلی نگران مصرف آن نباشید. مصرف روزانه تا یک سوم فنجان مناسب است.

به این نکته ها دقت کنید:

  1. غلظت خون: خودتان را بیش از اندازه به مصرف غذاهای حاوی آهن مقید نکنید. به این دلیل که مصرف بیش از اندازه آهن نیز می تواند زمینه ساز افزایش غلظت خون مادر و عواقب ناگواری به دنبال این مساله باشد.
  2. فشار خون: یکی از دلایل بالارفتن فشار خون، افزایش غلظت خون است، بنابراین باز هم حواستان به مقدار آهن دریافتی باشد.
  3. مکمل ها: همه دوست دارند به مادر و فرزند لطف کنند و به شکلی مراقب آنها باشند. یکی از این راه ها تجویز مصرف خوراکیها مختلف و البته مکمل هاست، اما یادتان باشد مصرف مکمل آهن فقط باید با تجویز متخصص باشد. در غیر این صورت عواقب ناگواری در انتظار شما و فرزندتان است.
  4. گیاهان آهنی: برخی دم نوش های گیاهی نیز حاوی آهن هستند، اما بدون مشورت با متخصص از این نوشیدنی ها مصرف نکنید. به این دلیل که می تواند اثرات نامطلوبی روی شما و فرزندتان داشته باشد.
  5. کودک و آهن: اگر فرزند شما قطره آهن مصرف می کند، خیلی نگران میزان آهن دریافتی او نباشید. بیشتر این خوراکی هایی را که اشاره شد، مصرف کنید تا خودتان دچار کمبود این عنصر نشوید.

بیشتر بخوانید: اصلاح ناخن جویدن کودکان


نکته

یادتان باشد برای خوردن دل و جگر مرغ و گوسفند، حتما از سلامت آن مطمئن باشید، چرا که جگر همان قدر که مفید است، می تواند مضر هم باشد؛ به این دلیل که به شکلی تصفیه خانه بدن این حیوانات است و هر نوع عمل مسمومیت یا بیماری زایی نیز می تواند در آن وجود داشته باشد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

مشاهده بیشتر