0

جنگل های ارسباران کلیبر

جنگل های ارسباران - کلیبر

جنگل های ارسباران کلیبر

یکی از دیدنی های معروف شهرستان کلیبر جنگل قره داغ یا ارسباران است. با بخش گردشگری سایت تفریحی جیران همراه باشید تا با جاذبه های گردشگری جنگل های ارسباران کلیبر که در آذربایجان شرقی قرار دارد آشنا شوید.

جنگل های ارسباران - کلیبر

ارسباران نام منطقه‌ای وسیع، کوهستانی و جنگلی در شمال آذربایجان شرقی است. این منطقه مرز مشخصی ندارد؛ در کل می‌توان گفت ارسباران منطقه‌‌ای بین شهرستان کلیبر تا سیه‌رود و از شهرستان اهر در جنوب تا رود ارس در شمال است.


موارد پیشنهادی


جنگل های ارسباران - کلیبر

کوهستان ارسباران شامل کل این منطقه می‌شود اما جنگل های ارسباران که همان منطقه حفاظت شده است شامل منطقه کوچکتری می‌‌‌شود.

در واقع نصف منطقه کوهستان ارسباران در غرب آن شامل منطقه حفاظت شده دیزمار می‌شود که بعد از پارک ملی کنتال قرار دارد. مرز این دو منطقه حفاظت شده رودی به نام «ایلنگه چای» است. شرق این رود منطقه حفاظت شده ارسباران و غرب آن دیزمار است.

جنگل های ارسباران - کلیبر

جنگلی پردار و درخت و سرسبز که درختان متنوع و جورواجور دارد و حیوانات مختلفی در آن زندگی می کنند. تا چشم کار می کند جنگل است.

شاید تصورش سخت باشد که ۱۰۸۰ گونه ی گیاهی در قره داغ وجود دارد. بیشتر از همه گردو، بلوط، ممرز، گیلاس وحشی، افرا و سرخدار می بینید.

جنگل های ارسباران - کلیبر

در پارک ملی ارسباران بیشتر از ۳۲۰ گونه جاندار زندگی می کند. عقاب، شاهین، کبک، گرگ، روباه، شغال و خرس قهوه ای در این جنگل خانه دارند.

 

جنگل های ارسباران - کلیبر

جنگل های ارسباران از نظر اقلیمی بسیار شبیه منطقه قفقاز است و البته تنها مرز آن با کوهستان قفقاز رود ارس است.

جنگل های ارسباران - کلیبر

کوه‌های پر از درخت که در میانشان مراتع پراکنده دارد و روستاهایی دور از هم که مردمشان همگی دامدار هستند زیست بوم ارسباران را می‌سازد. اکثر این مراتع محل زندگی عشایر دامدار منطقه است.

جنگل های ارسباران - کلیبر

بارش باران در جنگل های ارسباران بیش از میانگین بارش سالانه در سایر مناطق شمال غربی ایران است. بارندگی بیشتر و جاری بودن چندین چشمه و رودخانه باعث شده تا ارسباران نام‌های مثل «قره‌داغ» بگویند چون جنگل انبوه باعث سیاه دیده شدن کوه‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید:


جنگل های ارسباران - کلیبر

راه های ارتباطی

رسیدن به ارسباران آسان است. می‌توان از سمت استان اردبیل یا آذربایجان شرقی به جنگل‌های ارسباران رسید.

جاده مرزی جلفا-پارس‌آباد از شمال ارسباران می‌گذرد و جاده کلیبر عاشقلو از بخش شرقی جنگل رد می‌شود. با توجه به این که ارسباران یک تفرجگاه مناسب برای کوهپیمایی و کمپینگ است، مسیر اصلی عبور اتوبوس یا تاکسی‌های بین‌شهری نیست.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − سه =

مشاهده بیشتر