0

مواد غذایی را خام بخوریم یا پخته؟

مواد غذایی را خام بخوریم یا پخته؟

با مطلب مواد غذایی را خام بخوریم یا پخته؟ از بخش دانستنی های سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

مواد غذایی را خام بخوریم یا پخته؟

کدام یک از شیوه های طبخ غذا سالم تر است؟

متخصصین طب جدید تأکید دارند که مواد غذایی کمتر پخته شوند تا مواد مغذی و ویتامین های موجود در غذا حفظ شود. در طب سنتی هم به این مسأله اشاره شده که غذاها کمتر دستکاری شوند و به شکل طبیعی استفاده شوند ولی در طب سنتی اصل مهم تر این است که غذا باید با بدن متناسب شود. برای مثال ما نمی توانیم سیب زمینی یا گوشت را به شکل خام استفاده کنیم. طب سنتی بر این باور است که مواد غذایی باید به شکلی در بیابند که هضم راحتی داشته باشند و همین مسأله باعث می شود که طب سنتی از طب جدید فاصله بگیرد. درباره مصرف سبزی در طب سنتی افرادی که هضم ضعیفی دارند باید سبزیجات را بپزند و بخورند تا دچار نفخ نشوند. حتی طب سنتی می گوید باید آب برخی مواد غذایی را که در آن پخت و پز انجام شده است، دور ریخت. مثلاً زا نظر ما آب برنج برای هضم ایده آل نیست. خام خواری سبزیجات و صیفی جات فقط باید در افرادی باشد که هضم قوی دارند. در گذشته برای نگهداری مواد غذایی مجبور بودند آنها را به شکل رب و مربا در بیاورند. برای هر فرد شیوه پختن غذا متفاوت بوده و هر کسی با توجه به شرایط بدن خودش غذا درست می کرده است. برای مثال افرادی که طبع خشک و یا طبع گرم دارند باید گوشت کمتر بخورند یا آن را به شکل آب پز و یا آبگوشت استفاده کنند. افراد با طبع تر و سرد توصیه می شود گوشت را کبابی بخورند. پختن میوه، صیفی و سبزی ها باعث می شود طبع این مواد به سمت گرم تر شدن برود. پس افرادی که طبع گرم دارند این مواد غذایی را به شکل خام بخورند و افراد با طبع سرد این مواد غذایی را به شکل پخته مصرف کنند. در گذشته حبوبات را برای جوان ترها بو می دادند و برای پیرترها حبوبات را می پختند تا برای فرد، تر بودن را در بدن به وجود بیاورد.


بیشتر بخوانید: حقیقت تراریخته بودن ملون


مصرف سبزی ها باید به شکل تازه و خام باشند و صیفی جات هم تا جای ممکن باید به همین شکل استفاده شوند، البته فقط افرادی که مشکل گوارش ندارند می توانند به شکل تازه از این مواد غذایی استفاده کنند. مواد مغذی موجود در برخی سبزی ها و صیفی جات مثل ویتامین B , C زمانی که در مجاورت هوا، حرارت و نور قرار بگیرند خاصیت شان از بین می رود، به همین دلیل توصیه می شود تا جای ممکن از پختن این مواد اجتناب کنید. اما چنانچه تصمیم داشتید این مواد غذایی را بپزید پیشنهاد می شود این کار را به شکل بخارپز در محیطی که در آن خلأ (هوا وجود نداشته باشد) وجود دارد انجام دهید تا آسیب کمتری به آن وارد شود و کیفیت ماده غذایی حفظ شود. برای پخت باید به چند نکته توجه کرد: یکی اینکه مدت پخت غذا خیلی طولانی نباشد و با حرارت شدید این کار انجام نشود ضمن اینکه وجود اکسیژن هوا در زمان پخت باعث می شود ارزش ماده غذایی از بین برود و فقط فیبر سبزی و یا صیفی باقی بماند. به طور کلی اکسیژن در زمان پخت بدترین عامل برای غذاست.

بعد از بخارپز کردن، آب پز کردن می تواند گزینه خوبی باشد به شرط اینکه آبی که در آن غذا پخته می شود را دور نریزید. بعد از آن هم می توان از کبابی کردن کمک گرفت ،به شرطی که سوختگی روی بافت غذا به وجود نیاید. سرخ کردن یکی از بدترین نوع تهیه و طبخ غذاست. به خصوص برای سبری ها و صیفی جات، چرا که قسمت عمده ارزش مواد غذایی از بین می رود. در رابطه با پخت گوشت بهترین روش کبابی یا بخارپز کردن است و بدترین روش را سرخ کردن عمیق باید دانست. البته امروزه سرخ کردن با تکنولوژی های جدیدی همراه شده است و حتی در حرارت زیادی که در آن خلأ وجود داشته باشد هم غذا آسیب کمتری خواهد دید. استفاده از تابه های دو طرفه برای سرخ کردن خوب است و می توان گفت که این تابه ها کار سرخ کردن و بخارپز کردن را باهم به صورت همزمان انجام می دهند.


موارد پیشنهادی

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + هشت =

مشاهده بیشتر