0

ارتباط استرس با ریزش مو

ارتباط استرس با ریزش مو

ارتباط استرس با ریزش مو را از بخش زیبایی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

ارتباط استرس با ریزش مو

ریزش مو ممکن است در طول زندگی هر کسی اتفاق بیفتد .فاکتورها و عوامل مختلفی میتوانند در ریزش مو موثر باشند . سلامت روان ، یکی از عواملی است که به سادگی از آن می گذریم . امروز می خواهیم به سلامت روان و تاثیر آن بر ریزش مو بپردازیم. همچنین به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که آیا ریزش موی ناشی از استرس و افسردگی قابل برگشت است یا خیر ؟


موارد پیشنهادی


چه چیزی ریزش مو را به وجود می آورد ؟

فاکتورها و عوامل متعددی برای ریزش مو وجود دارد که ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد . این، همان مسئله ای است که ریزش مو را پیچیده کرده و یافتن عوامل آن را دشوار می کند . به همین دلیل ، مهم است که برای یافتن عوامل ریزش مو به پزشک عمومی یا متخصص پوست و مو مراجعه کنیم.

ریزش مو می تواند دلایل فراوانی داشته باشد؛ از جمله ی آن می توان به سن افراد ، هورمون ها، ژنتیک و حتی سلامت روان اشاره کرد . امروز می خواهیم بر سلامت روانی و تاثیر مسائل مختلف روانی بر ریزش مو تمرکز کنیم.

آیا سلامت روان می تواند بر ریزش مو موثر باشد ؟

همواره از چند فاکتور اصلی در مسئله ریزش مو نام برده می شود ، اما قطعا بخش های مختلفی از زندگی شما بر سلامت موهایتان تاثیر می گذارد. همانطور که بعضی از مشخصه های سبک زندگی مثل رژیم غذایی ، استعمال دخانیات و ورزش بر ریزش مو تاثیر می گذارد، سلامت روان هم می تواند به همان اندازه موثر باشد .

ارتباط استرس با ریزش مو

چیزی که همه ما شنیدیم این است که استرس باعث ریزش مو می شود و این کاملا درست است که استرس ذهنی و فیزیکی موجب ریزش مو می شود . اما نکته امیدوار کننده این است که این نوع ریزش مو موقتی است .

اگر بدن تحت استرس قرار بگیرد فاز رشد در چرخه رشد مو ممکن است متوقف شود، و این می تواند فولیکول های مو را وارد فاز استراحت کند . فاز استراحت طولانی می تواند از رشد مو جلوگیری کرده و فولیکول های مو می توانند تا سه ماه پیش از تخریب ، به اصطلاح ” خاموش ” بمانند . این نشان میدهد که شما ممکن است چند ماه پس از تجربه ای پرتنش ، دچار ریزش شدید مو شوید. هنگامی که استرس پایان یابد ، چرخه رشد مو دوباره از سر گرفته شده و ریزش مو متوقف می شود .
استرس نتیجه ی بیماری های روحی متفاوت مثل افسردگی ، اضطراب ، مشکلات خواب و … می تواند باشد .

افسردگی یکی از بیماری های روحی شناخته شده در کل دنیاست. تقریبا در دنیا، از هر صد نفر سه نفر مبتلا به آن هستند، اما چیزی که از آن خبر نداریم این است افسردگی می تواند بر موها تاثیر گذاشته و باعث ریزش آن شود .

آنهایی که از افسردگی رنج میبرند پس از مدتی متوجه خشکی ، شکنندگی و آسیب پذیری آن می شوند . حالات افسردگی از جمله خمودگی ، دلسردی و کمبود انرژی می توانند فاز رشد مو را کوتاه کنند. همچنین، برخی از داروهای ضد افسردگی مثل پروزاک عوارضی جانبی مثل ریزش مو دارند. اگر احساس کردید که داروهایتان باعث ریزش مو شده و سایر داروها تاثیری بهتر دارند، حتما با پزشک عمومی خود مشورت کنید .

اضطراب و ریزش مو

تعداد افرادی که در دنیا دچار اضطراب هستند ، به بالاترین میزان خود یعنی 5.9 در هر صد نفر رسیده است و آن را به رایج ترین مسئله روانی در جهان تبدیل کرده است. ریزش موی وابسته به اضطراب، بسیار نادر است و معمولا در افرادی با اضطراب شدید ممکن است رخ دهد .

اگرچه اضطراب و استرس دو مقوله ی جدا از هم هستند ، اما آن چیزی که اضطراب را تبدیل به یکی از علل ریزش موی غیر ارثی می کند در واقع همان استرس است. اضطراب یعنی استرس دائمی که می تواند بر رشد مو تاثیر بگذارد و در طولانی مدت باعث ریزش آن شود .

اضطراب همچنین می تواند باعث تریکوتیلومانیا شود – عادتی که در آن فرد موهای خود را در حین اضطراب می کشد – این ممکن است در درازمدت باعث از دست رفتن تعداد زیادی از موهای فرد شود .

چرا اضطراب می تواند موجب ریزش مو ، نازک شدن یا کم پشتی آن شود ؟

از آن جهت که بسیاری از مشکلات روحی می تواند باعث اضطراب یا بروز علائم شبیه به اضطراب شود، توصیه می کنیم که هرگونه بروز علائم جدید ، متغیر ، دائمی و مکرر را با دکتر در میان بگذارید . اگر دکتر تشخیص دهد که علائم شما صرفا بخاطر استرس ( یا استرس ناشی از اضطراب ) است ، می توانید مطمئن باشید که عاملی دارویی باعث ریزش موهایتان نمی شود . پزشکان غالبا تفاوت بین “علائم ناشی از استرس و اضطراب ” ، با سایر علائمی که ناشی از دلایل دیگر است را، به سادگی تشخیص می دهند .

اگر از تشخیص پزشک خود مطمئن نیستید ، شاید لازم باشد تا با یک یا دو پزشک دیگر مشورت کنید . اگر نظر آنها هم مشابه قبلی بود ، می توانید مطمئن شوید که استرس ( که ممکن است ناشی از اضطراب شدید باشد ) موجب ریزش موی شما می شود نه سایر عوامل بیولوژیک یا دارویی.

اگر دکتر شما تشخیص داده که ریزش موی شما بخاطر استرس، یا اضطراب شدید منجر به استرس است ، این استرس باعث ریزش، نازکی مو و کم پشتی می شود . استرس داشتن یا مضطرب بودن باعث می شود تا بدن در پاسخ به آن ، یک سری هورمون های مخصوص استرس را به خون ترشح کند . این هورمون ها به بافت های هدف رسیده و تغییرات فیزیکی ، روحی و احساسی بوجود می آورد تا شما را برای مقابله با شرایط استرس آماده تر کند – بدن را در حالت ستیز یا گریز قرار دهد – . به همین دلیل به واکنش استرس ، واکنش ستیز یا گریز هم گفته می شود .

از آنجا که پاسخ استرس ، به منظور تغییر شرایط روانی فرد برای مقابله آماده تر با دشمن ( یا عامل مخالف ) است ؛ به همین دلیل این هورمون ها قدرتمند اند. اما بقیه هورمون ها هم به همین اندازه قوی هستند . هورمون ها بسیاری از عملکرد های بدن از جمله رشد ، بارداری ، انرژی ، نحوه رشد بدن ، ساعت فیزیولوژیک بدن و غیره را کنترل می کنند. تغییر در مقدار هورمون ها می تواند منجر به تغییرات فراوان در بدن و عملکردهای آن شود .

هورمون ها بر یکدیگر نیز تاثیر می گذارند ؛ به این ترتیب که افزایش یک هورمون ممکن است باعث افزایش یا کاهش هورمونی دیگر شود. این موضوع درنهایت باعث تغییر شرایط بدن، یا در برخی موارد باعث فعالیت های غیرعادی آن می شود .

به طور مثال: هورمون های آندروژنیک ( مثل تستوسترون یا هورمون مربوط به آن یعنی DHT) می تواند باعث تغییرات در رشد مو شود. حضور این هورمون می تواند باعث تحلیل رفتن یا مرگ بعضی از فولیکول های مو شود . این موضوع درباره خانم ها هم صادق است. غدد آدرنال مسئول ترشح هورمون های آندروژنیک و هورمون های استرس هستند. فعالیت بیش از حد غدد آدرنال ممکن است باعث افزایش تزشح هورمون های آندروژنیک و در نتیجه ریزش غیر مستقیم مو شود.

بسیاری از افرادی که با ترس و نگرانی فراوان زندگی می کنند، متوجه ریزش مو، نازک شدن و کم پشت شدن مو می شوند .

چطور می توان از ریزش مو بر اثر استرس جلوگیری کرده و آن را به حالت اول بازگرداند ؟

یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو کاهش استرس می باشد. با کاهش استرس می توان از ریزش مو جلوگیری کرده و آن را ترمیم کرد . اگر به میزان کافی از استرس خود کم کنید و به بدن خود فرصت کافی بدهید ، کم کم متوجه از بین رفتن علائم ریزش مو خواهید شد.

اگر زندگی با ترس و نگرانی دلیل اصلی استرس شماست، حل کردن مشکل اضطراب و حفظ آرامش می تواند بار اضطراب را از دوش شما بردارد .

حدود یک سوم از افرادی که دچار اضطراب ناخوشایند هستند، ریزش مو ، نازکی و کم پشتی آن را تجربه می کنند. اکثر این افراد بعد از حل مشکل اضطراب خود و پس از صبر و فرصت دادن به بدنشان ، شاهد بازگشت موهای خود به حالت اولیه هستند .
متاسفانه هیچ راه حل زود بازده ای برای ریزش مو ،نازکی و کم پشتی مو که وابسته به استرس و اضطراب است وجود ندارد. اما پس از حل مشکل استرس خود می توانند به حالت اول بازگردند. از آنجایی که عوامل دیگری نیز بر ریزش، نازکی و کم پشتی مو موثرند، بهتر است تا با دکتر خود مشورت کرده و فرض را بر این بگذارید که ریزش موی شما صرفا به خاطر استرس و اضطراب است.

بعضی از شخصیت های مضطرب، نسبت به ریزش موی خود بسیار نگران می شوند. این افراد بهتر است بدانند که نگرانی درباره ریزش مو، باعث افزایش پیامدهای نگرانی، از جمله ریزش مو می شود. پس لازم است که این افراد ابتدا مشکل نگرانی خود را حل کرده تا بدن بتواند علائم ریزش مو را برطرف کند.

ترکیب ” خود یاری مناسب ” و همکاری با مربی ،مشاور یا درمانگر مجرب ” موثرترین راه برای مقابله با اضطراب و علائم آن است. تا زمانی که فرد هسته اضطراب – یعنی عواملی که منجر به رفتار مضطرب می شوند – را برطرف نکند، چالش اضطراب مدام تکرار خواهد شد. شناسایی این عوامل اضطراب و یافتن نحوه برخورد مناسب با آنها می تواند به غلبه بر اضطراب های مشکل ساز کمک کند.


بیشتر بخوانید: ارتباط جوش صورت با تغذیه 


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هفت =

مشاهده بیشتر