اهمیت رضایت جنسی در اسلام
با اهمیت رضایت جنسی در اسلام از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.
خداپسندانه و لذت آفرین
در این مقاله رضایت جنسی از منظر اسلام و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و گذری نیز به این موضوع در ادبیات فارسی شده است.
هدف و فایده های غریزه جنسی
دختران و پسران، در آغاز گام نهادن به وادی تفتیده نوجوانی، پنهان و آزرمگین به سوی هم کشیده می شوند و آرام آرام در غرقاب پرآشوب جاذبه جنسی و عاطفی یکدیگر فرو می روند.
موارد پیشنهادی
خاستگاه این کشش جادویی چیست و قرار است کاروان مردان و زنان را به کجا بکشاند و در کدامین منزل جای دهد؟ روان شناسان می گویند در مرحله ی بلوغ تغییرات زیست شناختی یعنی افزایش شدید هورمون های جنسی، رشد سریع قد و وزن و دگرگونی نسبت ها و شکل بدن،رسش جنسی نوجوانان را پدید می آورند پس از آن، بلوغ جنسی و روابط عاشقانه و تماس های جسمی در آنها شکل می گیرد.
قرآن انگیزه ی گرایس زنان و مردان به یکدیگر و هدف پیوند عاطفی و جنسی آنها را در آیات زیر بیان می کند:
هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها (اعراف/ 189)
اوست آن کس که شما را از نفس واحدی آفرید و جفت وی را از آن پدید آورد تا به آن آرام گیرند.
و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنو الیها (روم/30)
و از نشانه های او این که از (نوع) خودتان همسرانی برای شما آفرید تا بدان ها آرام گیرند.
در هر دو آیه، مقصد و غیات میل و آمیزش زن و مرد را “سکون” دانسته که بیشتر مترجمان و مفسران قرآن آن را به “آرامش” معنی کرده اند.
معنای دقیق سکون، آرام گرفتن موجود متحرک از جنب و جوش و استقرار یافتن او در مکان یا موقعیتی خاص است. ابن فارس (وفات در 395 ه.ق) د رفرهنگ معروف خود می نویسد: اصل سکن، خلاف اضطرار و حرکت است. ساکم خامه کسی است که پس از پی جویی و سرگردانی، در خانه ی خود جای می گیرد. سکان کشتی را با این واژه می نامند چون کشتی را در برخورد باامواج تند دریا، از ناآرامی ها و این سو و آن سو کشیده شدن باز می دارد.
با نگاهی دینی و در چارچوبی اسلامی ارتباط جنسی زن و مرد عبادتی بزرگ است که زمینه های گناهان و بیماری های اخلاقی گوناگون را از بین می برد و فرد دین باور را محبوب خداوند و مشمول الطاف بی پایان او می سازد.
دیدگاه علامه طباطبایی
علامه طباطبایی در تفسیر گران سنگ المیزان در تبین این که چرا خداوند هدف ازدواج را آرام گرفتن زن و مرد (لتسکنوا الیها) قرار داده است می نویسد:”با مطالعه و دقت در جسم و رفتار آدمیان نکته های زیر را به دست می آویم:
- انسان دو نیاز اساسی دارد: غذا و ازدواج. میل شدید جنسی زن و مرد، مهم ترین انگیزه گرایش پیوند جویی و صمیمیت آنها به یکدیگر است.
- همراه و هماهنگ با انگیزه ی جنسی، دستگاههای تناسلی ویژه هر کدام، آمیزش این دو با یکدیگر را به گونه ای طبیعی و آسان عملی می سازد.
- رابطه ی جنسی زن و مرد به انعقاد نطفه و شکل گرفتن جنین در رحم مادر می انجامد.
- در بدن زن اندام های پیچیده و با کارکرد های دقیق و شگفت انگیزی قرار دارد که امکان نگه داری و نمو جنین را تا زمان تولد فراهم می آورند.
- پس از زاده شدن فرزند و نه پیش از آن، شیر در سینه های مادر جاری می شود تا نوزاد را غذایی باشد تازه و نیروساز و زمینه ای برای ارضای عاطفی او.
- دلبستگی بسیار زیاد پدر و مادر به فرزند، آنها را وا می دارد تا با فداکاری تمام و با هر وضع و شرایطی که کودکشان دارد از او مراقبت کنند تا وی بتواند مسیر رشد و بالندگی را به خوبی و سلامت بپیماید.
- این حکمت های نمایان و شگفت انگیز خداوند می رساند که زن و مرد، پیش از ازدواج نادار و ناقصند و چون هر ناقصی اشتیاق دارد که ناداری و ناتوانی خود را از بین ببرد و به کمال خاص خود برسد، به سوی جنسی مخالف خویش و آمیختن بدون تشویش با او کشیده می شود و زمانی که به او رسید و در جایگاه گرم ازدواج قرار گرفت به سکون و آرامش دست می یابد. پس آرامش، امری انتزاعی نیست بلکه محصول برقراری ارتباط جنسی زن و مرد از طریق پیوند زناشویی است و بدین گونه است که اسلام رابطهی جنسی را پایه ی مهم ازدواج و تدبیری الهی و فطری میداند. این معنا در رساله یحقوق امام سجاد (ع) به روشنی بیان شده است:”حق همسرت که به پیوند زناشویی تو در آمده این است که بدان یخداوند والامرتبه او را مایه ی آرمش ،آسودگی و همدلی و نیز نگه دارنده ی تو قرار داده است… زن برای مرد یاری مهربان و همدم است که از طریق کام بخشی او را به آرامش و لذت می رساند”(تحف العقول)
پس دور نیست که این معادله از رابطه ی زن و مرد به دست می آید:
ناآرامی(جسمی، روانی و فکری) = ازدواج و ارتباط جنسی زن و مرد (سکون) = آرامش (جسمی، روانی و فکری)
با این توضیح، ازدواج هدفی دارد و فایده هایی. هدف ازدواج به دنیا آوردن و تربیت شایسته ی فرزند است و فایده های آن یافتن همراه و همدمی یاری رسان و آسوده ساز و فردی که بتوان با او نیاز جنسی خود را به صورتی دین پسند، قانونی و پایدار برآورده ساخت و به آرامش جسمی ، فکری و روانی رسید. علامه طباطبایی بر این باور است اگر کسی ازدواج نکند و یا ازدواج کند و فرزنددار نشود و در صورت فرزند آوری در تربیت او نکوشد، از دسیده به مراتب بالای کمال باز می ماند.
بیشتر بخوانید: درمان بیضه کوچک با تغذیه
نظرات کاربران