0

بروکلی، ارباب کلم ها

بروکلی، ارباب کلم ها

بروکلی، ارباب کلم ها

بعضی سبزیجات را باید ارج نهاد. باید یک جوری برایشان مراسم تقدیر پر پا کرد از پس که خوب هستند و خواص و فایده دارند. البته خیلی از این سبزیجات آن طور که باید و شایسته آن هستند شناخته نشده اند و حقشان در این دنیای پر از شگفتی ضایع شده. کلم بروکلی یکی از همان ناشناخته هاست. شاید خیلی از مردم بروکلی را بشناسند ولی شاید فقط به عنوان یک نوع کلم از خانواده بزرگ کلم ها. مهم این است که کلم بروکلی را آن طور که باید بشناسی پس با بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید تا با فواید بروکلی، ارباب کلم ها آشنا شوید.

بروکلی، ارباب کلم ها

Sultoraphane

سولفورافان

بروکلی در بین گیاهان مفید مقام اول مبارزه با سرطان را به نام خود ثبت کرده است، بروکلی خاصیت ضد سرطانی اش را، به دلیل ترکیبات گوگردی مثل سولفورافان دارد. سولفورافان ژن های ما را از خطر افزایش آنزیم هایی که باعث سرطان می شود، آگاه می کند. سولفورافان تعداد، اندازه و تکثیر تومورهای سرطانی را به نحو چشمگیری کم می کند. در نتیجه از ابتلا به سرطان به خصوص سرطان سینه، معده، روده بزرگ، رکتوم و ریه ها در انسان جلوگیری می کند. همچنین پژوهش های متعدد نشان داده است که سولفورافان می تواند با باکتری هایی که باعث زخم معده می شود مقابله کند.


موارد پیشنهادی


Calcium

کلسیم

کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان با کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است. کلسیم فراوان موجود در کلم بروکلی استخوان ها و دندان ها را قوی می کند. این مسأله به جلوگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) کمک می کند. این ماده در تنظیم کار سیستم اعصاب بدن به خصوص در انتقال تحریکات عصبی نقش مهمی دارد. میزان کلسیم در سایر بافت ها نیز اگر چه بسیار کم است، اما وجود آن در سلول ها برای فعالیت و حیات سلولی و نهایتا عملکرد بافت ها کاملا ضروری است. کلسیم در انتقال پیام ها در بین و داخل سلول ها و در رشد و تمایز سلولی نقش مهمی دارد؛ همچنین کلسیم در انعقاد خون هم نقش مهمی دارد.

Vitamin K

ویتامین کا

کلم بروکلی مثل بقیه اعضای خانواده اش سرشار از ویتامین کا است. مهم ترین فایده این ویتامین جلوگیری از خونریزی است. ویتامین کا در کنترل و درمان خونریزی ناشی از بیماری های کبد، زردی و زخم معده مفید است و همچنین خونریزی های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین ها و آنتی بیوتیک ها را درمان می کند. این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه و درمان پوسیدگی استخوان هم خودی نشان داده است. محققان در تحقیقاتی تازه دریافته اند افرادی که از مواد غذایی حاوی ویتامین کا بیشتر استفاده می کنند، به انواع سرطان ها به خصوص سرطان ریه و پروستات کمتر مبتلا شده یا کمتر بر اثر سرطان می میرند. مطالعات نشان داده ارتباط مستقیمی میان مصرف این ویتامین و کاهش ابتلا به سرطان وجود دارد.

FolcAcid

اسید فولیک

یکی دیگر از مواد معدنی با ارزش کلم بروکلی، اسید فولیک است. اسید فولیک یک ماده ضد کم خونی است. اسید فولیک برای ساخت گلبول های قرمز خون و DNA که عمل کنترل وراثت را انجام می دهد لازم است. این ویتامین عمل ساخت و نگهداری سلول ها را بر عهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است، پس مصرف آن برای زنان باردار و نوزادان ضروری است. اسید فولیک همچنین در رشد بافت ها کمک می کند و باعث درست عمل کردن سلول ها می شود. این ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا خوردن دارد، باعث افزایش اشتها می شود و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می سازد.

نکته نصف فنجان کلم بروکلی برای هر وعده میزان مناسبی است. بخارپز کردن سریع کلم بروکلی در حدی که تنها کمی نرم شود (رنگ سبز تیره خود را حفظ کند) میزان پخت مناسبی برای حفظ ویتامین های با ارزش مواد معدنی و کلروفیل ضد سرطان این سبزی است. البته اگر بروکلی را خام و در سالاد میل کنید اتفاق بهتری در بدنتان می افتد.

Fiber

فیبر

بروکلی سرشار از فیبر است. فیبر در جلوگیری از بی نظمی روده بزرگ (کولون نقش مهمی دارد، بنابراین برای سلامتی بدن لازم است. مهم ترین کار روده بزرگ، تکمیل عمل هضم مواد غذایی است. غذاهای غیرقابل استفاده در بدن به سرعت از روده کوچک می گذرند. اگر مواد دفعی به کندی از بدن خارج شوند، باعث جذب بیش از حد آب مدفوع و بروز یبوست می شود. فیبر باعث حرکت روده می شود. همچنین، باعث انبساط دیواره درونی روده بزرگ می شود که این اعمال باعث دفع آسان مواد زائد میشود. فیبر همچنین جلوی به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا و کلیه را می گیرد.هضم سریع باعث آزادشدن سریع گلوکز به گردش خون می شود و به دنبال آن قند خون (گلوکز) به طور ناگهانی بالا می رود. برای جلوگیری از این مسأله، بدن باید مقدار زیادی انسولین به گردش خون وارد کند. بنابراین، این مسأله باعث ابتلای شخص به سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا می شود. به همین دلیل دیابت و افزایش کلسترول هم به وجود می آید، پس با مصرف فیبر، هضم منظم و آهسته شده و مانع و این مشکلات می شود.

Betacarotene

بتا کاروتن

یکی دیگر از مواد مهم بروکلی بتاکاروتن است. اگر ذخیره بتاکاروتن در بدن کافی نباشد، توان سیستم ایمنی شما برای مقابله با عوامل بیماری زا کاهش می یابد که به این ترتیب ممکن است بدن در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار بگیرد. بتاکاروتن موجود در بروکلی از بروز آب مروارید در چشم ها جلوگیری می کند. این آنتی اکسیدان همچنین از سلول های مغزی در برابر حمله رادیکال های آزادی که به حافظه آسیب می زند، محافظت می کند. بتاکاروتن برای بیماران آسمی هم مفید است. بتاکاروتن با غیرفعال کردن رادیکال های آزاد موجود در ذرات هوا. از اثرات مخرب آنها در بدن کم می کند.


بیشتر بخوانید: آموزش کراتینه کردن مو در منزل


نکته

موقع خرید بروکلی های سبز تیره و بنفش کم رنگ را انتخاب کنید که بیشترین میزان بتاکاروتن و ویتامین C را دارند. از مصرف ساقه های خیلی نرم و یا گلهای زرد صرف نظر کنید. این بروکلی ها خراب هستند.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =

مشاهده بیشتر