0

خواص شگفت انگیز گردو

خواص گردو

خواص شگفت انگیز گردو

خواص شگفت انگیز گردو

تا به حال دقت کرده اید که مغز گردو چقدر شبیه مغز انسان می باشد؟ اگر چه در آموزه های باستانی نیز به این مورد اشاره شده است که گردو یکی از بهترین خوراکی ها برای تقویت مغز می باشد، امروزه نیز علم ثابت کرده است که گردو غذای مغز است و نباید از خوردن آن غافل شد!

این آجیل سالم و مقوی یکی از مغذی ترین انواع مغزیجات می باشد که در طب سنتی و اسلامی نیز بسیار توصیه شده است. گردو به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 که دارد به کاهش کلسترول خون بالا کمک می کند، باعث سلامت قلب و عروق شده و برای لاغری و کاهش وزن مفید است.


بیشتر بخوانید: رابطه روزه داری و لاغری در ماه رمضان


خواص گردو برای پوست و مو

 

نکته مهم (تست عدم حساسیت) : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود و صبر کردن به مدت حداقل 20 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین های گروه B موجود در مغز گردو به کاهش استرس که یکی از علل چین و چروک پوست صورت و دور چشم می باشد، کمک می کند.

ویتامین E موجود در گردو در واقع یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش رادیکال های آزاد کمک کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک گردو برای پوست صورت

4 عدد مغز گردو را با 2 قاشق چای خوری جو، 1 قاشق چای خوری عسل، 1 قاشق چای خوری خامه و 4 قطره روغن زیتون در مخلوط کن بریزید و خوب مخلوط کنید تا خمیر صافی به دست آید، آن را روی صورت خود بمالید و بگذارید بماند تا خشک شود سپس با آب گرم بشویید.

2. مرطوب کننده طبیعی پوست

مغز و روغن گردو دارای خواص آبرسانی قوی هستند که به عنوان مرطوب کننده پوست عمل کرده و به درمان خشکی آن کمک می کنند.

3. رفع سیاهی دور چشم

گفته می شود که استفاده منظم از روغن گردو به دلیل خواص آرامش بخش طبیعی به درمان سریع پف و سیاهی دور چشم کمک می کند.

4. تقویت و افزایش رشد مو

گردو منبع خوبی از پتاسیم، اسید های چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 می باشد که باعث تقویت فولیکول های مو شده و به افزایش رشد مو کمک می کند.

5. درمان شوره سر

مغز و روغن گردو دارای خواص مرطوب کنندگی طبیعی هستند که پوست سر را هیدراته کرده و به پیشگیری و درمان شوره مو کمک می کنند.

6. جنین و زنان باردار

گردو غنی از مواد معدنی ضروری از جمله پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، فسفر، منگنز و پتاسیم می باشد که برای رشد جنین و تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز زنان در دوران بارداری مفید می باشد.

منگنز وجود در گردو یک ماده مهم برای رشد مغز، بافت ها و عضلات جنین می باشد.

7. مردان

مصرف روزانه گردو باعث افزایش کیفیت مایع منی، افزایش قدرت، تحرک و مورفولوژی اسپرم در مردان شده، قدرت باروری را افزایش می دهد و به درمان ناتوانی جنسی در آقایان کمک می کند.

8. تقویت حافظه و تمرکز

متخصصان می گویند که خوردن روزانه گردو باعث تقویت حافظه شده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد؛ تحقیقات در دانشگاه کراچی نشان داده که مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 و ویتامین E موجود در گردو به تقویت حافظه و بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهند.

9. نوزادان و کودکان

بسیاری از متخصصان سلامت توصیه می کنند که گردو را به عنوان تقویت کننده مغز به رژیم غذایی نوزادان و کودکان خود اضافه کنید.

مغز گردو غنی از اسید های چرب امگا 3 است که به درمان اختلالات رفتاری و بیش فعالی کودکان کمک می کند.

فراموش نکنید که گردو ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود پس توصیه می کنیم که قبل از استفاده از مغز گردو برای نوزادان و کودکان با پزشک متخصص مشورت کنید.

10. لاغری و کاهش وزن

تحقیقات انجام شده در دانشگاه لومیا لیندا، کالیفرنیا نشان داده که مصرف 35 گرم گردو در روز باعث افزایش وزن قابل توجهی در افراد نمی شود بلکه مصرف گردو متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و برای لاغری و کاهش وزن مفید می باشد.

گردو همچنین به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین هایی که دارد به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری، کاهش وزن و کاهش چربی شکم می شود.

11. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در گردو به بهبود حرکات روده و افزایش عملکرد آن ها کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

12. کبد چرب

گردو به دلیل مقادیر بالای اسید های چرب سالم موجود در آن به سم زدایی کبد کمک کرده و برای درمان بیماری هایی مانند کبد چرب مفید است.

آرژنین موجود در مغز گردو هم به حذف آمونیاک از کبد کمک می کند.

13. نقرس

مصرف روزانه گردو به دلیل مقادیر کم پورین که دارد به سم زدایی بدن و دفع اسید اوریک اضافی خون کمک کرده و نقرس را درمان می کند.

14. استرس و افسردگی

گردو حاوی مقادیر بالای اسید های چرب امگا 3 می باشد و تحقیقات نشان داده که این اسید های چرب اشباع نشده با بهبود عملکرد انتقال دهنده های عصبی به افزایش میزان هورمون های سروتونین و دوپامین در خون کمک کرده و به پیشگیری و درمان استرس، اضطراب و افسردگی کمک می کنند.

15. دیابت و قند خون

مغز گردو حاوی مقادیر زیادی چربی های غیر اشباع است که مصرف آن خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می دهد. براساس یک مطالعه زنان و مردانی که 28 گرم گردو دو بار در هفته مصرف می کردند 24 درصد کمتر به دیابت نوع 2 مبتلا شده اند.


مطالب مرتبط: آموزش سالاد گردو و کرفس


16. سرطان

مقادیر بسیار بالای آنتی اکسیدان ها و ترکیبات فنولی موجود در مغز گردو به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به انواع سرطان و تومور را کاهش می دهد.

یک تحقیق در سال 2013 در دانشگاه تگزاس نشان داده که مصرف منظم گردو در رژیم غذایی خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

یک تحقیق در سال 2009 نشان داده که مصرف منظم گردو خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد.

17. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در مغز گردو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن و سرماخوردگی را کاهش می دهد.

18. فشار خون

مقادیر بالای چربی های سالم، منیزیم و فیبر موجود در گردو به سلامت عروق خونی کمک کرده و فشار خون بالا را کاهش می دهند.

19. چربی و کلسترول خون

گردو غنی از اسید های چرب امگا 3 بوده و به دلیل خواص ضد التهابی که دارد به کاهش چربی و کلسترول خون بالا کمک می کند.

در طب سنتی از ترکیب گردو با عسل برای کاهش کلسترول خون بالا در افراد استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: خواص عسل


20. قلب

اسید های چرب امگا 3 موجود در گردو به حفظ سلامت شریان ها و بهبود گردش خون در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

یک مطالعه در سال 2012 نشان داده که مصرف گردو، خطر ابتلا به سندروم متابولیک که یکی از علل ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است را کاهش می دهد.

21. ضد التهاب طبیعی

گردو دارای خواص ضد التهابی طبیعی است که خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند آرتریت، آسم و اگزما را کاهش می دهد.

22. درمان بی خوابی شبانه

گردو حاوی ملاتونین است و مصرف منظم آن به بهبود عملکرد مغز و درمان بی خوابی شبانه کمک می کند.

23. سنگ کیسه صفرا

مطالعات در آمریکا نشان داده که مصرف منظم گردو خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را کاهش می دهد.

24. پوکی استخوان

مقادیر بالای مس، منیزیم و منگنر موجود در گردو به تقویت استخوان ها کمک کرده و خطر ابتلا به شکستگی و پوکی استخوان ها را کاهش می دهند.

25. درمان صرع

گفته می شود که افرادی که دچار تشنج و صرع می شوند، منگنز کمتری نسبت به افراد سالم دارند؛ برخی تحقیقات اولیه نشان می دهد که منگنز موجود در گردو به درمان صرع کمک می کند.

خواص برگ گردو

برگ گردو برای کاهش چربی خون بالا، بهبود سلامت دستگاه گوارش و درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

طرز تهیه دم کرده، جوشانده و چای برگ گردو

2 قاشق غذاخوری برگ گردو خرد شده را در 250 میلی لیتر آب جوش بریزید و بگذارید تا 4-5 دقیقه بجوشد، از صافی رد کنید و هر روز 2 یا 3 فنجان در روز بخورید.

بعضی از افراد ممکن است به چای برگ گردو حساسیت داشته باشند که با علائمی مانند تهوع، استفراغ یا درد شکمی مشخص می شود.

خواص پوست گردو

پوست گردو برای رنگ مو

پوست گردو در واقع به عنوان نوعی رنگ موی طبیعی شناخته شده و باعث مشکی شدن مو ها می شود؛

استفاده از پوست گردو برای رنگ مو

پوست گردو را خرد کرده و به اندازه 4 قاشق از آن را با 6 لیوان آب مخلوط کرده و بر روی حرارت قرار دهید. مو های شسته شده خود را به این رنگ موی طبیعی آغشته کرده و پس از چند دقیقه موهای خود را آبکشی کنید.

رفع مو های زائد بدن

پوست گردو برای رفع مو های زائد بدن مفید می باشد؛

استفاده از پوست گردو برای مو های زائد

پوست گردو را بسوزانید، خاکستر حاصل شده را داخل آب بریزید و بگذارید 12 ساعت بماند، یک پنبه را به این ماده آغشته کرده و به محل موهای زائد بزنید  این کار را چندین بار در روز (هر بار 15 دقیقه) تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

عوارض و مضرات گردو

نفخ شکم

زیاده روی در مصرف مغز گردو می تواند باعث نفخ شود، برای اینکه گردو زودتر هضم شود می توانید آنها را به مدت یک شب در آب خیس کرده و سپس استفاده کنید.

مسمومیت

رطوبت و گرما باعث رشد حشرات و قارچ ها بر روی مغز گردو شده و این ها پتانسیل ایجاد رشد آفلاتوکسین ها را که سمی بوده و باعث مسمومیت و سرطان می شوند، افزایش می دهند.

آلرژی و حساسیت

بعضی افراد ممکن است به گردو آلرژی یا حساسیت داشته باشند که با علائمی مانند تنگی نفس، خارش، بثورات و حتی شوک آنافیلاکسی مشخص می شود.

کمبود آهن

در برخی منابع گفته می شود که گردو حاوی مقادیری فیتات است که مصرف آن جذب آهن را کاهش داده و به کم خونی فقر آهن منجر می شود.

 

طبع گردو چیست؟

 

گردو سرشار از چه ویتامین هایی ست؟

طبیعت گردو گرم و خشک می باشد. مغز گردو که به نام های جوز یا گوز هم شناخته می شود سرشار از آنتی اکسیدان ها، کاروتنوئید هایی مانند بتا کاروتن، لوتئین و زاکسانتین، ویتامین A، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، ویتامین B12، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است.

گردو (به انگلیسی : Walnut) از درختان بومی آسیاست که از 8000 سال قبل از میلاد در بالکان رشد کرده است. بزرگترین جنگل هایی که درخت گردو در آن رشد می کنند در استان جلال آباد قرقیزستان یافت می شوند.

میوه گردو یک میوه گرد و دارای دو پوسته می باشد؛ یک پوسته خارجی که سبز رنگ بوده و به مرور خشک می شود و از بین می رود و یک پوسته سفت چوبی و قهوه ای رنگ که شکسته می شود و مغز سفید یا زرد درون آن مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه چین، ایران و ایالات متحده آمریکا بزگترین تولید کنندگان گردو در جهان هستند.

نحوه استفاده از مغز گردو

مغز گردو تازه و خشک شده را می توان به تنهایی به عنوان یک آجیل برای میان وعده استفاده کرد و یا از آن برای تهیه انواع دسر، مربا، ترشی، کیک، کوکی، کلوچه، شیرینی، اسموتی، معجون و انواع سالاد میوه و سبزیجات و سس سالاد استفاده کرد.

مغز گردو را به صورت پخته شده برای تهیه انواع غذا از جمله خورش فسنجان، خاگینه، میرزا قاسمی، انواع پلو و خوراک گیاهی به کار می برند.

حداکثر میزان مصرف گردو در روز

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که روزانه تا 30 گرم آجیل و مغزیجات از جمله گردو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

برای بهره منده ی از فواید مغز گردو حداکثر تا 45 گرم گردو در روز مصرف کنید.

ارزش غذایی گردو (100 گرم)

  • کالری : 654
  • چربی : 65 گرم
  • فیبر : 7 گرم
  • پروتئین : 15 گرم
  • کربوهیدرات : 14 گرم
  • قند : 2.6 گرم

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

مشاهده بیشتر