0

روستای وردیج – قلمرو آدمک های سنگی

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

تهران کلان شهر دوست داشتنی ایران مکان های زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد. بسیاری برای گردش عصرانه خود، یکی از پارک های جذاب و مفرح این شهر را انتخاب می کنند و برخی در جستجوی سکوت و آرامش، به یکی از رستوران ها و کافه های متعدد تهران می روند و ساعتی را با دوستان شان خلوت می کنند. در اطراف شهر تهران جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد که پتانسیل بالایی در جذب گردشگر در سراسر کشور را دارد. جاذبه ای که در این مطلب از بخش گردشگری سایت تفریحی جیران درباره آن صحبت کنیم، روستای وردیج در تهران است که در منطقه ۲۲ پایتخت واقع شده است. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با روستای وردیج – قلمرو آدمک های سنگی آشنا شوید.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

روستای وردیج در منطقه ۲۲ شهر تهران، کمی بالاتر از وردآورد واقع شده است. مسیری که برای رسیدن به این روستا طی می کنید جاده ای پر پیچ و خم است و می توانید از طبیعت بی نظیری را در شهر تهران شهری که پر از ساختمان های سر به فلک کشیده است را مشاهده کنید. نکته ای که باید حتما به آن توجه کنید این است که بعد از روستای وردیج روستایی به نام واریش وجود دارد که حتما بعد از وردیج از آن دیدن کنید.نام دیگر روستای وردیج، روستای ارواح سنگی و روستای آدمک جاجیان است. وردیج بزرگ ترین روستا در منطقه ی شمال غرب تهران محسوب می گردد. مسیر رسیدن به روستای ارواح سنگی در امتداد رودخانه ای است که در دره ی کن جاری می باشد.


موارد پیشنهادی


روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

آب و هوای روستا

روستای ارواح سنگی وردیج در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل مقصد مناسبی برای سفرهای یک روزه ی تابستانی محسوب می شود. در فصل های گرم سال روستای وردیج آب و هوای خنک و مطبوعی دارد. اما در فصل زمستان سرمای هوا به قدری شدت می گیرد که موجب خارج شدن ساکنان از آن منطقه می شود.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

جاذبه های گردشگری

زمانی که وارد روستای وردیج در تهران می شوید با تابلویی به مضمون “ورود افراد متفرقه به روستا و باغ های ممنوع” است. شاید این موضوع کمی ممکن است برایتان جالب به نظر نیاید اما باید این را بدانید که شما قرار است از جاذبه هایی که در اطراف این منطقه وجود دارد دیدن کنید نه باغ های خصوصی روستایی های این منطقه را.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

دامنه ارواح سنگی

یکی از دلایل نام گذاری روستای وردیج با عنوان روستای ارواح سنگی، وجود دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان در آن منطقه است. دامنه ی ارواح سنگی یا آدمک حاجیان بعد از روستای وردیج قرار دارد. در این منطقه سنگ هایی وجود دارند که شکل های خاص آن ها باعث متمایز شدن این روستا شده اند. هر یک از سنگ ها به صورت طبیعی شکل و طرح عجیبی به خود گرفته اند. با نگاه کردن به هر یک از سنگ ها تصویری از حیوان و یا جمجمه ی انسان برایتان تداعی می شود.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

مردم بومی این منطقه می گویند که این سنگ ها در گذشته جاندارنی بودند که به سنگ تبدیل شده اند. اما  به گفته ی زمین شناسان این سنگ های عجیب حاصل سال های طولانی فرسایش توسط آب و باد هستند.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

برخی دیگر نیز می گویند در گذشته در این منطقه قلعه ای وجود داشته که با گذر زمان تخریب شده و این سنگ ها بقایای آن قلعه ی تاریخی هستند.

آبشار لت مال

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

آبشاری به نام لت مال در روستای وردیج وجود دارد که نام آن یعنی مالیده شدن و این نام آبشار دلیلی بر مالیده شدن آب بر روی سنگ و سنگ ها می باشد. رودخانه های فصلی این منطقه  تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار در جریان هستند و منظره ی جالبی را برای این به وجود می آورند. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده اند. شنیدن صدای برخورد آب بر روی سنگ ها می تواند نهایت لذت و آرامش را برای کسانی که به این منطقه سفر کرده اند فراهم بیاورد.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

ارتفاعات پهنه حصار

در منطقه روستای وردیج در تهران رشته کوه و قله ای وجود دارد که در ارتفاعات بخش کن به در ارتفاع ۳۳۷۵واقع شده و رودی از دامنه ی شرقی این کوه سرچشمه می گیرد که در مسیر خود آبشار سنگان را می سازد و در نهایت به رود کن می ریزد. این رشته ‌کوه میان جاده سولقان و جاده چالوس قرار دارد و از شمال به شهرستانک، از غرب به روستای خور و جاده چالوس، از شرق به دهکده سنگان و جاده سولقان و از جنوب به منطقه واریش و وردآورد می رسد. بلندترین قله این رشته کوه “پهنه سار” است که”پهن حصار” و “پشته بند” و “گندم چال” هم نامیده می شود.

روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

روستای واریش

بعد از روستای وردیج یا همان روستای ارواح سنگی به روستای واریش می رسید. روستای واریش در ارتفاع ۲۲۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است و با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی آب و هوای سردتری در مقایسه با روستای وردیج دارد. بیشتر مردم روستای واریش در فصل زمستان روستا را ترک می کنند؛ چون در فصل زمستان سرمای هوای روستای واریش غیر قابل تحمل است.

اما با توجه به کوهستانی بودن آب و هوای واریش، این روستا مقصدی عالی برای سفرهای تابستانی یک روزه است. روستای واریش از مقاصد سفر خنک تابستانی محسوب می گردد، اما باید بدانید که در روستاهای وردیج و واریش هیچ اقامتگاه و یا هتلی وجود ندارد و تنها مناسب سفرهای یک روزه هستند. البته اگر علاقه مند به طبیعت گردی و ماجراجویی هستید می توانید شب را در چادر سپری کنید.


بیشتر بخوانید:


روستای وردیج - قلمرو آدمک های سنگی

راه دسترسی به روستای وردیج در تهران

به منظور دسترسی به روستای وردیج در تهران می بایست ابتدا به اتوبان همت غرب بروید و در پایان مسیر تابلوی وردیج و واریش را خواهید دید. زمانی که به جاده کوهستانی وارد شدید با طی کردن حدود ۱۰ کیلومتر در حالیکه ۵۰۰ متر ارتفاع گرفته اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. پس از وردیج با ادامه مسیر در حدود ۵ کیلومتر، به روستای واریش و انتهای جاده آسفالته می رسید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

مشاهده بیشتر