0

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

آسیاب خرابه جلفا یکی از جاذبه های گردشگری استان آذربایجان شرقی است که برای آشنایی با این مکان زیبا با سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

اطلاعات کلی


موارد پیشنهادی


اگر به دنبال گزینه ای منحصربفرد برای طبیعت­ گردی هستید حتما باید سری به جلفا بزنید. آسیاب خرابه که در گویش ترکی خرابه دییرمان نامیده می­شود یکی از زیباترین مناطق دیدنی استان آذربایجان شرقی است که در منطقه مرزی جلفا و در نزدیکی رود مرزی ارس واقع شده است. وجود بقایای یک آسیاب آّبی قدیمی که اکنون تخریب شده است، سبب شده تا این دره و آبشار زیبایش آسیاب خرابه نامیده شود.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

اگر خودتان را به کوه­های کمچه داغ یا همان کیامکی برسانید در میان کوه­های سرخ رنگ دره­ ای بسیار زیبا و سرسبز را خواهید دید که آبشاری حدودا ده متری در محدوده ­ای 200 متری از بلندای کوه به درون دره سقوط می­کند.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

این آبشار زاییده چشمه­ های جوشان دامنه کوه کیامکی است که بعد از فرود آمدن از بلندای صخره ­ها و سنگ­های آهکی در قالب یک رود در دل دره جاری می­شود. دیوار صخره ­ای پشت آبشار به سبب فرو ریختن آب مملو از خزه­ ها و گیاهان سرسبز است که از دل کوه بیرون زده ­اند و در ترکیبی زیبا با آبشار صحنه­ های جذابی را خلق کرده ­اند. این آبشار تنها آبشار این دره زیبا نیست.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

آبشارهای کوچک و بزرگ دیگری نیز تا انتهای دره به چشم می­خورد که بسیار زیباست. در پیچ و خم این دره و در مجاورت آبشار درختان زیبای انجیر به چشم می­خورد. آب آبشار با فرود آمدن بر روی صخره ­های سرسبز و برخورد با آن­ها همانند قطرات باران به اطراف پخش شده و هوای اطراف آبشار را بسیار لطیف و خنک می­کند.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

زیباترین و پرآب ترین فصل سال برای بازدید از این آبشار بی نهایت زیبا در فصل بهار است چرا که آبشار پرآب و دره سرسبز و باطراوت است. در تابستان نیز به مدد هوای مطلوب و خنک اطراف این آبشار مردم زیادی برای گذران تعطیلات خود را به این دره زیبا می­رسانند. آبشار آسیاب خرابه در زمستان به طور کامل یخ می­بندد و صحنه­ های خارق ­العاده­ ای را خلق می­کند که مشتاقان بسیاری دارد اما در این فصل هوای این منطقه بسیار سرد و بران است. در فاصله 100 متری این آبشار مجموعه­ای کوچک شامل پارکینگ، آلاچیق­هایی برای اقامت، کباب ­پز و سوپرمارکت تعبیه شده است که می­توانید از آن استفاده کنید.

آسیاب خرابه جلفا را بیشتر بشناسیم

برای رسیدن به این آبشار زیبا در شهرستان جلفا باید از خودتان را به محور مواصلاتی مرند-جلفا یا مرند- هادیشهر برسانید. با رسیدن به ورودی منطقه جلفا مسیرتان را به سمت هادی­ شهر ادامه دهید. در این مسیر شما پا به پای رود مرزی ارس حرکت خواهید کرد. در میانه راه و پس از طی کردن 27 کیلومتر تابلوی آبشار آسیاب خرابه را مشاهده خواهید کرد. جاده فرعی آسیاب خرابه هشت کیلومتری طول دارد و شامل یک دوراهی است که یکی به سمت روستای الوان و دیگری به سمت آبشار می­ رود. پس از رسیدن به پارکینگ دیگر مسیر 100 متر تا آبشار را باید پیاده طی کنید.


بیشتر بخوانید: فواید دویدن بر افزایش طول عمر


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − 9 =

مشاهده بیشتر