0

القاب حضرت زهرا

القاب حضرت زهرا

بسم الله الرحمن الرحیم … “مطمئناً ما به شما فراوانی بخشیدیم، پس از پروردگارتان دعا کنید و قربانی کنید، مطمئنا دشمن شما کسی است که بدون فرزندان خواهد بود” این سوره قرآن کریم به احترام فاطمه الزهرا (س) نازل شد. به دلیل وفور حاصل از او به نام الكوثر معروف است. برای آشنایی با نامها و القاب حضرت زهرا (س) و مفهوم هر کدام از آنها با بخش مذهبی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

القاب حضرت زهرا

نامگذاری کودکان تازه متولد شده یک قانون اصلی الهی تلقی می شود. خداوند متعال اولین روزی که آدم و حوا را آفرید، آنها را نام برد. او همچنین همه نام ها را به آدم آموخت. انسان نیز از این قاعده پیروی کرده و آن را دنبال کرده است. نامگذاری یک قانون اساسی برای افراد متمدن است.
نام افراد با توجه به زمان ها، نسل ها و زبان های مختلف متفاوت است. همچنین ممکن است رابطه ای بین نام و معنی آن وجود داشته باشد. گرچه این همیشه درست نیست. بنابراین، برخی از نام ها می توانند از موجوداتی غیر از مواد زبانی گرفته شوند.
با این وجود ، طرفداران دین الله به نام ها اهمیت ویژه ای می دهند. این عمل معنای قابل توجهی دارد، زیرا انسانی به نام او خوانده می شود. از این رو نام خوب یا بد اثر خود را بر دارنده آن می گذارد. در واقع، در نام های خوب اهمیت ویژه ای وجود دارد. قابل ذکر است وقتی همسر عمران دختری به دنیا آورد گفت:
“و بنابراین او را مریم صدا می کنم”.


موارد پیشنهادی


بعلاوه ، خداوند قبل از آنکه باردار شود پیامبر خود را برای یحیی (ع) انتخاب کرد. الله تعالی می فرماید که زکریا، پدر یحیی، گفت:
“پس به من وراثی از جانب خودت بده.” (کسی که) (واقعاً) نماینده من خواهد بود و نمایانگر فرزندان یعقوب است. و پروردگارا او را بساز! کسی که با او خشنود هستی! ”
(دعایش مستجاب شد):
“ای زكریا! ما یك پسر را به تو بشارت می دهیم: نام او یحیی خواهد بود: قبلاً به هیچ كدام از این افراد تمایز قایل نشده ایم.” (سوره مریم، آیه 5 تا 7)

همچنین از قول او وارد شده است: “قبلاً به هیچ کس با این نام تمایز قایل نشده ایم.” که الله (سبحان الله) نام پرستش کنندگان خاص خود ، مانند پیامبران و امامان را به جای والدین خود قرار می دهد.

بیایید نگاهی بیندازیم به گروه بزرگی از روایات که در مورد نامگذاری فاطمه زهرا بحث شده است، به علاوه دلیل این نامگذاری به او. سپس همچنین اظهار کنید که نام او به دلیل برخی تحریکات، نه غیر عادی و نه به دلیل تحسین ترجیح دادن چنین نامی به او داده شده است. بلکه این رابطه بین نام و شخصی است که مورد توجه قرار گرفت.

امام صادق (ع) فرمود:
“فاطمه (س) نه نام نزدیک به خدا دارد: آنها عبارتند از: فاطمه ، صدیقه (صادق) ، مبارکه ( مبارک) ،  طاهره (با فضیلت) ، راضیه المرضیه (او که مورد رضایت است و چه کسی راضی خواهد شد) ،محدثه (شخصی غیر از پیامبری که فرشتگان با او صحبت می کنند) و زهرا (باشکوه). ”

 

خانم فاطمه الزهرا (س) با نه نام مختلف شناخته می شد که فاطمه خاص ترین آنها بود.

نام های او عبارتند از:

فاطمه:

امام صادق (ع) به نقل از پدرش گفت: “رسول خدا(ص) فرمود: ای فاطمه ، آیا می دانی چرا به تو نام فاطمه داده اند؟” حضرت علی (ع) فرمود: “چرا او را فاطمه نامیدند؟” پیامبر (ص) پاسخ داد: “زیرا او و پیروانش (شیعیان) از آتش جهنم محافظت می شوند.” ”

زهرا:

او را از الزهرا می نامند زیرا همانطور که ابن عباس نقل می کند پیامبر خدا (ص) فرمود: «مطمئناً دخترم فاطمه از آغاز تا پایان معشوقه همه زنان است. او بخشی از من و نور چشم من است. او گل قلب من است ، و روح من است. فاطمه هوری انسانی است ، که هرگاه در حضور پروردگار خود به نماز می ایستد (والا نام اوست) ، نور او آسمان را برای فرشتگان روشن می کند ، مانند ستاره هایی که برای مردم روی زمین می درخشند. ”

طاهره:

او طاهره است زیرا خداوند در قرآن “آیه تطهیر” را نازل کرد ، “و الله فقط آرزو داشت که همه مکروهات را از شما ، اعضای خانواده ، دور نگه دارد و شما را پاک و بی عیب نگه دارد.” (سوره احزاب، آیه 33)

مرضیه:

او با خیرخواهی خود که باعث خشنودی خدا و رضایت او از او شد، به این نام و رتبه دست یافت. «به سوى پروردگارت برگرد ، خشنود (از او) ، خشنود (او). (سوره قصص، آیه 88)

صدیقه:

کلمه عربی ‘صدق’ به معنای حقیقت است. فاطمه الصدیقه بود زیرا او حقیقت گوی بود. او هرگز دروغ نگفت. اعمال او مطابق گفته های او بود. او هرگز دروغ نگفت زیرا به حقیقت گویی عادت داشت. او بدون هیچ گونه تردید به دستورات خدا و پیامبرش (ص) ایمان آورد.

بتول:

فاطمه در آیه تطهیر تطهیر شد ، (سوره احزاب، آیه 33). این بدان معنا بود که او نه تنها از گناهان پاک بود بلکه از ناخالصی ها مانند خونریزی زایمان و قاعدگی نیز پاک شد. روایت شده است که اسما بینت اومایس گفت: “هنگامی که خانم فاطمه، الحسن را به دنیا آورد، خونریزی نکرد. وی همچنین خونریزی قاعدگی ندارد. وقتی این را به پیامبر خدا اطلاع دادم ، او گفت:: آیا نمی دانی دخترم عفیف است. او در نتیجه زایمان یا قاعدگی خون ترشح نمی کند. ”


بیشتر بخوانید: راز تربیت کودک حرف گوش کن


زکیه:

فاطمه پاک و پاک از هرگونه گناه بود، به همین دلیل او را الزَّکیه می نامند.

اطهر:

او را اطهر نامیدند زیرا فاطمه هرگز دوشیزگی خود را از دست نداد. پیامبر فرمود: “دخترم فاطمه هوری زن است.” در توضیح این امام صادق (ع) فرمود: “زیرا (حوری ها) از خلوص محض خلق شده اند ، جایی که هیچ بیماری زخمی نمی تواند آنها را تغییر دهد و نه پیری آنها را تحمیل می کند … قاعدگی آنها را آلوده نمی کند.”

مبارکه:

او را المبارکه نامیدند زیرا نعمتهای فراوانی از طرف او حاصل شد. مهمترین آنها نعمت یازده امام بود که او مادر است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + پنج =

مشاهده بیشتر