0

نشانه های ظهور امام زمان در روایات اسلام

نشانه های ظهور امام زمان در روایات اسلام

نشانه های ظهور امام زمان در روایات اسلام

پرسیدن در مورد “ظهور” (ظهور) امام زمان (عج) و نشانه های آن بسیار خوب و پسندیده است، با این وجود نباید آنقدر گرفتار این موضوع شد تا جایی که وی هدف واقعی را فراموش کند. آماده شدن و زمینه سازی برای آمدن او. نشانه های آمدن وی در گروه های مختلفی دسته بندی می شوند، یکی از آنها طبقه بندی آنها در علائم “خاص” و “نامشخص” است. بمناسبت میلاد منجی بشریت مهدی موعود بر آن شدیم تا نشانه های ظهور امام زمان در روایات اسلام مورد بررسی قرار دادیم. با ما از بخش مذهبی سایت تفریحی جیران همراه باشید.

نشانه های ظهور امام زمان در روایات اسلام

بسیاری تصور می کنند که آمدن امام زمان (عج) به این علائم بستگی دارد که قبلاً اتفاق می افتد، در حالی که (آمدن او) فقط به خواست خدا بستگی دارد و نمی توان ادعا کرد که نشانه های “معین” اتفاق می افتد مطمئناً و صد در صد. دلیل چنین ادعایی این است که طبق برخی احادیث، غیر از ظهور او که خود قولی از جانب خداوند است که هرگز شکسته نخواهد شد، سایر نشانه های ظهور او (حتی “برخی” خاص) فقط احتمال وقوع وجود دارد و معمولاً به این معنی است که همراه با ظهور انجام می شود. ظهور و ظهور یک شخصیت شیطانی به نام سفیانی، انعکاس ندای الهی و همچنین ندای شیطانی در آسمان ها، طلوع خورشید از غرب، جنگ داخلی در ارتش باطل و کشتار زکیه نفس همه برخی از نشانه های ظهور است.


موارد پیشنهادی


1- ظهور امام زمان (عج) یکی از مهمترین حوادث رخ داده در این جهان است، تا آنجا که به او لقب “موعود از همه ادیان” و “اصلاح طلب جهانی به مردم جهان ”.

2- از آنجا که ظاهر او از اهمیت بسیاری برخوردار است، باید با علائمی همراه باشد که قبلاً هرگز رخ نداده اند، مانند تولد حضرت محمد (ص) که با چندین نشانه خارق العاده همراه بود.

3- دلایل و مزایای این علائم را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

الف) برخی از این نشانه ها به قدری بزرگ هستند که نوعی تسبیح و ستایش از خود ظهور و فرد را در نظر می گیرند.

ب) تعدادی از آنها تهدید و وسیله ترس برای دشمنان هستند.

ج) تعداد دیگری از آنها بشارت و خبرهای خوبی برای برخی از منتظران قیام او هستند.

4- ترجیح داده می شود که مومنان از این علائم آگاهی داشته باشند تا از فریب آنها جلوگیری کنند، تا هر چیزی را که فکر می کنند به عنوان نشانه ای از ذکر امام زمان (عج) در نظر نگیرند و به این ترتیب “مهدیس دروغین” یا دیگران با چنین اهداف شیطانی به دلیل عدم آگاهی دیگر از آنها بهره نخواهند برد. تنها چیزی که مومنان باید مشاهده کنند این نیست که خیلی دقیق و وقت و انرژی زیادی در تجزیه و تحلیل این علائم بگذارند زیرا چنین موضوعی نیز مطلوب نیست. این موضوع در این مقاله بیشتر توضیح داده خواهد شد.

تفسیر نشانه های ظهور

علائم ظهور دسته بندی های مختلفی وجود دارد ، یکی دسته بندی آنها در نشانه های “معین” و “نامطمئن” است. یک اشتباه رایج که اکثر مردم معمولاً مرتکب می شوند این است که درک می کنند علامت خاصی بودن ظهور را کاملاً به آن وابسته می کند و به عبارت دیگر ، تا زمانی که علامت قبلی رخ ندهد، ظهور رخ نخواهد داد!

اما طبق برخی از احادیث، صرفاً فارغ از اینکه کدام علامت اتفاق افتاده و کدام یک، ذکر دهان صرفاً به اراده خداوند (ع) بستگی دارد. از این رو ، علامت “خاص” نشانگر این است که احتمال وقوع ظهور بعد از آن در مقایسه با علائم دیگر بیشتر است، اما نه به طور قطعی و صد در صد. برعکس، علامت “نامطمئن” علامتی است که احتمالاً با دنباله ظهور دنبال می شود.

حدیث زیر را می توان منشأ این دسته بندی دانست:

داود بن ابیل قاسم گزارش می دهد که او و دیگران با امام جواد (علیه السلام) بودند. موضوع (نشانه های ظهور) و ظهور و ظهور (شخصیتی به نام) سفیانی مطرح شد و اینكه در برخی احادیث آمده است كه (از نشانه های ظهور است) و مطمئناً اتفاق خواهد افتاد. داوود پرسید که آیا خداوند هرگز با ایجاد عدم وقوع حادثه یا فقط ایجاد برخی تغییرات جزئی در جزئیات آن، تغییری در حوادث مطمئن ایجاد می کند که باید اتفاق بیفتد (البته این تغییر در حوادث الله است) عالیجناب وی پاسخ داد: “بله ، حتی در حوادثی که به طور حتم اتفاق می افتد ، همیشه احتمال تغییر وجود دارد! داوود به امام (ع) گفت: “اگر این چنین است، پس ما می ترسیم که خداوند نظر خود در مورد خود ظهور را تغییر دهد!

 

امام (علیه السلام) پاسخ داد: “(چنین چیزی هرگز اتفاق نخواهد افتاد، زیرا) قیام قائم (امام زمان (عج)) یکی از وعده ها و وعده های خداوند است ( که هرگز تغییر نخواهد کرد). ”

 

در این باره ، محدث نوری ، محقق حدیث بزرگ و عالیرتبه ، می نویسد:

“غیر از ظهور و ظهور خود حجت ابن الحسن المهدی (عج) ، که به طور حتم و بدون هیچ تغییری اتفاق می افتد، همه علائمی که قبل از آن و در کنار آن اتفاق خواهد افتاد، احتمال بروز آن وجود دارد. با تغییر در زمان وقوع، بعضی ممکن است زودتر اتفاق بیفتند و برخی دیگر دیرتر از حد انتظار. حتی علائمی که “قطعی” شمرده شده اند و مطمئناً! دلیل (اینکه حتی ممکن است برخی از موارد خاص تغییر کنند) این است که منظور از نشانه های “خاص” در احادیثی که آنها را ذکر می کند ، این نیست که آنها کاملاً تغییرناپذیر هستند و دقیقاً همانطور که در احادیث شرح داده شده است ، اتفاق خواهند افتاد، آنچه واقعاً منظور است این است که درجه ای از تأکید بر آنها نهفته است که به هیچ وجه با تغییر آنها در هر مرحله مغایرت ندارد.

از این رو ، همه باید در آمادگی برای آمدن او تلاش کنند و به جای نگرانی بیش از حد (که گاهی اوقات متأسفانه منجر به ناامیدی در مورد رحمت خدا و لطف امام زمان (عج)) می شود، باید صادقانه آن را التماس و دعا کنند و بدن را تقویت کنند و از طریق یادگیری بیشتر در مورد دین و عمل به آن با انجام اعمال واجب و پرهیز از اعمال حرام، روح را به دست آورید.

 

انواع مختلف علائم و تعداد آنها

طبق برخی از احادیث، پنج علامت بعنوان “حتمی” در نظر گرفته می شوند که فهرست خواهیم کرد. البته ، توضیح هر یک از این علائم بسیار گسترده است ، بنابراین سعی خواهیم کرد هر یک را به طور خلاصه توضیح دهیم.

ابوحمزه ثمالی می گوید: “من به امام جعفرصادق (علیه السلام) گفتم كه پدرش ، امام محمد باقر (علیه السلام) یك بار فرمود:” ظهور فردی به نام سفیانی مطمئناً، طنین انداز تماس از آسمانها است. همچنین مطمئناً، همانطور که طلوع خورشید از غرب اتفاق افتاده است. ”

امام جعفرصادق (علیه السلام) سخنان پدرش را با گفتن این جمله به پایان رساند: مقصود از ایشان ، قبيله بني اميه يا شايد لشكر شر ، كشته شدن نفس زكيه (پاك) و ظهور و ظهور قائم (امام مهدي (عج)) است. که در حقیقت نذری است که بدون شک محقق خواهد شد.

من (ابوحمزه) پرسیدم: “آیا می توانید در مورد گریه از آسمان توضیح دهید؟” وی پاسخ داد: “در آغاز یک روز خاص ، یک تماس گیرنده به گونه ای تماس می گیرد که هر ملت آنچه را که گفته می شود از زبان خود بفهمد ، و می گوید:” همه آگاه باشید که حقیقت در علی (علیه السلام) است پیروان او! “، و در پایان روز ، ابلیس (شیطان) فریاد می زند و می گوید:” همه آگاه باشید که حقیقت در سفیانی و پیروان او نهفته است! ”

در اینجا ، کسانی که ایمان پایدار ندارند شک می کنند. ”


مطلب پیشنهادی: آموزش خواندن نماز امام زمان (عج)


یک نقطه

منظور وی از نفس زکیه ، فردی بزرگوار است که از طرف امام مهدی (عج) مسئولیت تبلیغات اسلامی به او داده شده است اما در نزدیکی کعبه (بین رکن و مقام) به شهادت می رسد.

و همچنین ، مقصود از سفیانی ، یکی از دشمنان امام مهدی (عج) است که برای شکست دادن او بر علیه او قیام می کند و به دستور الله به همراه ارتش خود به زمین مکیده می شود. سرزمینی معروف به “بیدا” (در یمن).

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =

مشاهده بیشتر