0

پرورش گل آنتوریوم + تکثیر + درمان

پرورش گل آنتوریوم + تکثیر + درمان

پرورش گل آنتوریوم + تکثیر + درمان

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به پرورش گل آنتوریوم + تکثیر + درمان بپردازیم.

فارسی اصیل: گلدم (اشاره به گل دم روباهی شکل آن)

فارسی رایج: آنتوریوم

نام انگلیسی: Wax flower

گلی زیبا از خانواده (آراسه)، برگهای مخملی و زیبای آن در گل آرایی جایگاه ویژه ای دارد، صفحه رنگی که عنوان گل جلب نظر می نماید در حقیقت براکته های رنگی و براق است که گل دم روباهی شکل در انتهای آن قرار دارد.


مزیت این گل در گل آرایی ناشی از دمگل بسیار بلند و طول عمر زیاد گل بریده آن است، هوای گرم و مرطوب و خاک سبک از نیازهای اساسی این گیاه زیباست، در گل آرایی به سبک ژاپنی استفاده فراوان دارد.

نیازها:

نور: گیاه از تابش اشعه مستقیم آفتاب رنج می برد، بهترین نور برای آن نور غیر مستقیم کنار پنجره است.

دما: تامین درجه حرارت 21 در تمام طول سال برای این گیاه مطلوب است درجه حرارت 30 را در صورتی که رطوبت به حد مطلوب باشد تحمل می نماید.

حداقل درجه حرارت در زمستان 16 است، قبل از ظهور گلهای در بهار حدود 6 هفته در زمستان به آن سرما بدهید (با درجه حرارت 16).

آبیاری: در بهار و تابستان هفته ای دو بار به میزان زیاد آبیاری نمایید، خاک گلدان را همیشه مرطوب نگه دارید، آبیاری در زمستان هفته ای یک بار کافی است.

رطوبت: به رطوبت زیادتری احتیاج دارد، در بهار و تابستان هر روز غبارپاشی کنید، در زمستان هفته ای دو بار کافی است، با ریختن آب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت دایمی و پایدار ایجاد کنید، مواظب باشید ته گلدان با آب در ارتباط نباشد.

تغذیه: کمبود عناصر غذایی خاک را با تغذیه مصنوعی هر دو هفته یک بار با کودهای کمکی مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور فروشنده یا سازنده جبران نمایید.

خاک مناسب: مخلوطی از خاک برگ، خاک چوب و ذغال بهترین محیط رشد ریشه را تشکیل می دهند.

تعویض گلدان: پس از اتمام دوران گل دهی در زمستان اقدام به تعویض گلدان نمایید، دقت کنید که در هر حال گلدان باید دارای زهکش مناسب باشد.

تمیز نمودن برگها: برای تمیز نمودن برگها از پارچه یا اسفنج مرطوب استفاده نمایید، در صورت نیاز به مواد براق کننده شیمیایی فقط هر ماه یکبار استفاده کنید.

تکثیر: از طریق کاشت بذر و تقسیم بوته.

عوارض و درمان

  • برگهای جدید ریز، رنگ پریده و گلها ظاهر نمی شوند: حاک خیلی فقیر است و احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، طبق دستور تغذیه عمل کنید.

 

  • گلها ظاهر نمی شوند: نور کافی نیست، گیاه را به محل پرنور تری منتقل نموده و مواظب اشعه مستقیمت آفتاب باشد. این عارضه ممکن است مربوط به آبیاری زیاد از اندازه باشد در زمستان هفته ای یک بار آبیاری کافی است. در صورتی که شرایط محیطی مانند، نور، درجه حرارت و رطوبت برای این گیاه مساعد باشد، زیبایی آن به حدی است که در نگاه اول با گل مصنوعی اشتباه می گردد.

 

  • لکه قهوه ای روی برگها مشاهده می گردند: عارضه مربوط به حمله قارچ است، با محلول قارچ کش نفوذی گیاه را طبق دستور سمپاشی نمایید در صورتی که برگها خیلی صدمه دیده باشند آنها را حذف کنید.

 

  • برگها پرپشت اما گلها ظاهر نمی شوند: خاک از موادغذایی خیلی غنی است، گلدانها را در زمستان تعویض و خاک مناسب انتخاب کنید.

 

  • در زمستان برگها زرد و به طرف پایین می پیچند: هوا سرد و مرطوب است، گلدانها را به محل گرمتری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود سپس آبیاری کنید، اگر برگها در حالی که سبز هستند می پیچند هوا سرد و خشک است گیاه را به محل گرمتری منتقل و آبیاری کنید.

 

  • برگها نازک، کم آب و زرد رنگ به نظر می رسند: گیاه خیلی تشنه است فوراً آبیاری کنید، سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

 

  • برگها سایه می شوند: هوا خیلی سرد است، امکان دارد که برگها در زمستان با شیشه سرد در تماس بوده باشند، شرایط را مساعد نمایید.

 

  • زخمهای سفید پنبه ای شکل در سطح زیرین برگها و قاعده آنها تشکیل شده اند: حشره آفت عامل آن است با پنبه آغشته به سم زخمها را خیس و هر دو هفته یک بار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گیاه را سمپاشی کنید تا علایم برطرف گردند.

 

  • حشرات ریزی اطراف گیاه در حال پرواز هستند: با سم حشره کش موجود در بازار گیاه را هفته ای یک بار سمپاشی کنید تا حشرات از بین برود.

 

  • برگها  براق برودن خود را از دست داده اند: هوا خیلی خشک است. غبارپاشی روزانه را در بهار و تابستان با آب سبک ولرم فراموش نکنید.

 

  • سطح برگها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است، با پارچه و یا اسفنج مرطوب برگها را تمیز و با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کرده تا علایم برطرف گردند تامین رطوبت در کاهش آفت مؤثر است.

 

  • برگها مریض و شکافدار هستند: عامل آن صدمات فیزیکی است، گیاه را از محل پرتردد دور و برگهای صدمه دیده را از قاعده قطع کنید.

 


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 18 =

مشاهده بیشتر