0

نکات مهم کاشت درختان پیاده رو

نکات مهم کاشت درختان پیاده رو

نکات مهم کاشت درختان پیاده رو

درختان از عناصر اساسی بوجود آورنده فضای سبز می باشند و استفاده مطلوب از آنها در قالب طرح های فضای سبز دارای اصول و قواعدی است که آگاهی از این قواعد و رعایت همان بکارگیری علم طراحی کاشت می باشد. مطالبی که به آنها می پردازیم سعی دارد با بهره گیری از اصول و روش های و تجربیات اجرایی، مطالبی را در خصوص نحوه بکارگیری درختان در پارک های شهری ارائه نموده و در نهایت ما را در چگونگی خلق مناظر زیبای شهری با استفاده از درختان یاری نماید. با بخش گیاهان سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید تا با نکات مهم کاشت درختان پیاده رو و معیارهای انتخاب درختان معابر آشنا شوید.

نکات مهم کاشت درختان پیاده رو

بکارگیری درختان در پیاده روها:

پیاده روها از بخش های اساسی و مهم فضاهای شهری محسوب می شوند استفاده از گونه های درختی مناسب در حاشیه خیابان ها می تواند تأثير بنیادی در کاهش میزان آلودگی هوا و به خصوص آلودگی صوتی ناشی از ترافیک داشته باشد. پس کاشت درخت در پیاده رو در اصول شهری بسیار مهم می باشد.

از مهم ترین شاخص ها در انتخاب گونه های درختی مناسب برای کاشت در حاشیه پیاده روها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

الف) نهال های انتخابی باید سالم بوده و دارای عمر زیستی طولانی باشد.


موارد پیشنهادی


ب) حتی المقدور درختان معابر باید به گونه ای انتخاب شود که نیاز حداقل به مراقبت های پس از کاشت داشته باشد.

ج) شکل و ارتفاع گونه های درختی باید با عرض خیابان و عوارض موجود در پیاده رو متناسب باشد.

د) درختان پیاده رو نباید دارای ریشه های سطحی زیادی باشند، چرا که ریشه های سطحی قوی شود به تأسیسات و کف پوش آسیب می رساند.

ه) نهال انتخابی باید مقاوم به باد بوده و در معرض وزش باد شاخ و برگ آن نشکند.

و) در طرح درختکاری معابر شهری از میان دو گروه پهن برگان و سوزنی برگان درختان پهن برگ به دلایلی مثل سرعت رشد بالاتر، مقاومت بیشتر در برابر تنش های محیطی، اثر بیشتری در تعدیل دما و کاهش آلودگی صوتی، سایه اندازی مطلوب در فصول آرامش روحی… نسبت به سوزنی برگان بیشتر توصیه می شود اما در این میان سوزنی برگان از نظر منظر زمستانه با ارزش تر هستند.

نکات فنی در ارتباط با کاشت درختان پیاده رو:

در کاشت درختان خیابانی نخستین عامل اساسی برای بقاء آنها تنفس لازمه آن ایجاد فضای کافی برای توسعه درختان می باشد. این مسئله در پارک ها به راحتی قابل اجرا است. لیكن در خیابان های شهری که درختان به صورت ردیفی کاشته می شوند و در دو طرف تا آسفالت با سنگفرش وجود دارد چنین مساحتی از سطح خاک آزادانه در اختیار درختان نیست. بنابراین باید سعی شود که تا حد امکان با در نظر گرفتن عرض مناسب نوار کاشت و فاصله مناسب درختان به چنین سطح خاکی برای هر درخت نزدیک شد.

بر اساس قوانین کاشت درختان و نیز تجربیات عملی، حد فاصل درختانی که رشد متوسط دارند ۶ – ۸ متر، درختانی که رشد سریع دارند ۹-۸ متر در نظر گرفته می شود.

جهت ایجاد و دید و منظر مناسب و نیز حفظ و دوام بیشتر درختان و نگهداری آسان تر آنها حتی المقدور باید چاله های کاشت درختان پیاده رو کاملا در یک ردیف خطی تعبیه شود. اگر فضای چاله کاشت دارای توده خاک فشرده و نامرغوب است باید نسبت به تعویض خاک چاله با خاک تقویت شده اقدام نمود.

باید توجه داشت که لوله های فاضلاب، آب، گاز… در مجاورت ریشه درختان نباشد، حداقل فاصله بين درختان و تأسیسات زیر زمینی را ۲ الی 2/5 متر در نظر می گیرند. در پیاده روها به منظور جلوگیری از هرگونه وقفه در تردد، كاشت درختان در معابری صورت می گیرد که حداقل عرض آنها 5/2 متر باشد.

در کاشت درختان پیاده رو، به تناسب طول خیابان، قطعاتی را می توان به کاشت یک گونه اختصاص داد زیرا در صورت کاربرد مخلوط گونه ها و تنوع زیاد، نیازهای اکولوژیکی و فرم تاج و تنه درختان با یکدیگر تفاوت داشته و شلوغی و سردرگمی را در طرح كاشت ایجاد می نماید. در نهایت کاشت نهال های جایگزین در مجاورت با درختان قدیمی باید با رعایت فاصله کاشت صورت گیرد و هرگونه برنامه ریزی جهت قطع درختان قبلی به زمانی موکول شود که نهال های جایگزین به نحو مطلوب استقرار یافته و به رشد قابل قبول برسد.

ضمنا نهال باید مشخصات ذیل را داشته باشد:

١- شادابی

شاخه ها و بخش های هوایی متوازن و متقارن

٣- تنه سالم، راست و ریشه تازه


مطلب پیشنهادی: ایده های زیبا برای طراحی باغ


از خرید نهالهای که دارای مشخصات زیر می باشند خودداری فرمائید

  • نهالهائی که شاخه ها و بخشهای هوایی آنها غير متقارن و یا غیر متوازن باشند.
  • نهالهائی که در خارج از فصل رویشی شروع به جوانه زدن نموده باشند.
  • نهالهائی که دارای برگ و شاخه های آلوده به آفات و امراض باشند.
  • نهالهائي كه دارای برگهای خشک (در فصل رویشی) باشند.
  • نهالهای گلدانی که با کمترین اشاره از گلدان جدا شوند.
  • نهالهای گلدانی چند ساله (بزرگ) که دارای ریشه های خارج شده از سوراخ های زهکش می باشد. (زیرا نهالهای بزرگ دیرتر با محیط و شرایط جدید سازگار میشوند).
  • نهالهای نورسته (نونهال) که همواره با خطر نگرفتن نهال روبروست. ضمنأ سعی شود خرید نهال در فصل کاشت باشد و در کشت آن تسریع گردد. اما اگر به هر دلیلی مجبور به نگهداری آن شوید باید آنها را در پناهگاهی که خطر یخ زدگی یا خشک شدن ریشه ها را نداشته باشد محافظت کرد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + نه =

مشاهده بیشتر