0

روش جابجایی نهال به زمین

روش جابجایی نهال به زمین

روش جابجایی نهال به زمین

انتقال موفق نهال به عملیات تولید و تصمیمات اتخاذ شده قبل از انجام هرگونه عملیات برگرداندن خاک در زمین، بستگی دارد. انتخاب گونه های مناسب و بستر با کیفیت براساس خصوصیات محل کاشت، مراقبت پس از کاشت، اندازه نهال منتقل شونده، خصوصیات توده ریشه نهال و عملیات بسترسازی بستگی دارد. روش جابجایی نهال به زمین را از بخش  گیاهان سایت تفریحی و سرگرمی جیران مطالعه نمایید تا با نکات مهم انتقال درخت آشنا شوید و درختکاری موفقیت آمیزی داشته باشید.

روش جابجایی نهال به زمین

درختان در مواقع انتقال نهال به زمین اصلی دچار استرس می شوند که در وهله اول به علت تغییر در توانایی جذب آب در اثر از بین رفتن تعدادی از ریشه هایشان می باشد. استرس آبی دلیل اولیه بروز مشكل و وارد شدن کنش به گیاه است.

از بین رفتن ریشه ها بر فرآیند تولید و توزیع تركيبات هورمونی که رشد ریشه را تنظیم می کند، تاثیرگذار است. این هورمون ها ذخیره کربوهیدرات را کاهش داده و در نتیجه بر میزان انرژی قابل دسترس جهت ریشه زائی سریع، تأثیر می گذارد که برای بقا و حيات نهال انتقال یافته به زمین اصلی مهم است. توانایی یک درخت در حفظ مقاومت خود پس از انتقال، موفقیت یا عدم موفقیت کاشت را تعیین می کند.


موارد پیشنهادی


روش جابجایی نهال به زمین

ریشه لخت ( Bare – root ):

سیستم تولید ریشه لخت، چندین مزیت دارد. درختان ریشه لخت با هزینه کمتر از سایر درختان تولید می شوند که این امر به دلیل حفر کردن آسان سوراخ کاشت و نگهداری گیاهان است، سیستم ریشه را می توان بررسی کرد و ریشه های نامرغوب یا ناقص را حذف نمود.

دامنه نوسان اندازه درخت در نهال های با ریشه لخت محدود است که این امر به دلیل ناتوانی در جابجایی درختان بزرگتر می باشد. محدودیت های فصلی در این سیستم تولید بیشتر است، چرا که درختان با ریشه لخت باید در حفره کاشته شده و در فصل خواب منتقل شوند. لازم است که با نهال های دارای ریشه لخت با احتیاط رفتار شود تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. درختان ریشه لخت غالبا نیاز به قیم دارند تا پس از رویش برگ در اثر وزش باد سقوط نکنند.

 

 ریشه توپی و درون پارچه ( Balled burlapped) (B & B )

قدیمی ترین شیوه برای فروش نهال های انتقال یافته به زمین است. این درختان در اندازه های مختلفی معمولا در خزانه ها وجود دارند. در روش B & B در مقایسه با روش نهال های با ریشه لخت، درختان را می توان در طی مدت زمان طولانی تری كاشت و نیاز به نگهداری کمتر دارند و ضمنا كمتر دستکاری می شوند.

این درختان را به طور دستی و یا با استفاده از بیل مکانیکی می توان کاشت و هر موقع که زمین یخ نزده است می توان آنها را منتقل نمود. شکل توپی ریشه به راحتی قابل تغيير است تا شرایط كاشت مثل خاک های فشرده با سفره آب بالا را تسهیل کند. به دلیل وزن خاک موجود در ریشه، پس از کاشت به قیم زدن نیاز چندانی نیست، معایب این شیوه آن است که معمولا ۹۵ درصد سیستم ریشه اصلی درخت در مزرعه باقی می ماند. وزن خاک در درختان بزرگتر باعث افزایش هزینه حمل و نقل شده و نیاز به تجهیزات تخصصی جهت دستکاری و کاشت درخت است.

 

گلدان های قرار گرفته بر روی سطح زمین (Above – grounds containers):

امتیاز این شیوه آن است که درخت را با همه سیستم ریشه ای می توان به زمین اصلی انتقال داد. محیط های مصنوعی با زهکشی خوب که در این گلدان ها استفاده می شوند، بسیار سبک تر از خاک مزرعه موجود در درختان ( B & B ) است و لذا هزینه حمل و نقل این درختان با آن ها آسانتر است.

استفاده از گلدان های درون خاک نیز وزن توپی ریشه درخت را کاهش می دهد. درختان تولید شده در گلدان های روی سطح زمین جهت كاشت در هر زمان از سال در دسترس هستند تا زمانی که خاک یخ نزده است ادامه دارد.

عيب اصلی این شیوه، افزایش صدمات است، آسیب دیدگی ریشه ها در دمای زیاد و کشنده توده ریشه در اضلاع جنوبی و غربی گلدان و پیچیدن ریشه ها است. وزش بادها نیز به گلدان های سطح زمین صدمه می زنند. سیستم های تولید ( Pot= – in – pot ) مشکل وزش باد و افزایش دمای ریشه در اضلاع جنوبی و غربی گلدان را برطرف می کند.

 

 جابجایی گیاه قبل از کاشت :

دستکاری دقیق توده ریشه برای جلوگیری از آسیب به درخت قبل از انتقال نهال به زمین اصلی لازم و ضروری است. توده ریشه، صرف نظر از تکنیک تولیدی بسیار ظریف است و درختان ( B & B ) و درختان گلدان های نرم به آسانی آسیب می بینند. هرگز درخت (خصوصا درختان B & B به دلیل وزن سنگین توده ریشه ها) را با گرفتن تنه آن بلند نکنید.

همواره درخت را در طول انتقال به زمین، محافظت کنید تا ریشه ها آسیب نبینند و شکسته نشود. درختان باید قبل از انتقال، آبیاری و پوشانیده شوند تا هدر رفت آب کمتر شود. درختان را به محض رسیدن به محل کاشت، بکارید. اگر این کار امکان ندارد، درختان را به خوبی آبیاری کرده و آنها را در ناحیه ای دور از معرض باد و نور مستقیم آفتاب قرار دهید. درختان را باید مراقبت کرد تا از خشکیدگی ریشه جلوگیری شود. در صورتی که امکان کاشت سریع وجود نداشته باشد، آبیاری منظم باید تا زمان کاشت صورت بگیرد.


مطلب پیشنهادی: تعبیر خواب سبزه و فضای سبز


نکات مورد توجه هنگام انتقال نهال به زمین اصلی:

  1. برنامه ریزی زود هنگام موجب می شود تا گونه گیاهی با محل کشت سازگاری و انطباق داشته باشد(یعنی درخت مناسب را در مکان مناسب بکارید.)
  2. از گیاهان با کیفیت بالا که بدون آسیب قابل رؤیت هستند، استفاده کنید. گیاهانی را انتخاب کنید که مقاوم و قوی و رنگ برگ خوب و ریشه سفید و محکم داشته باشند.
  3. در هنگام دستکاری و انتقال درخت به زمین اصلی و کاشتن در محل مورد نظر دقت کنید. بسیار مراقب باشید که به پوست تنه درخت یا سیستم ریشه آسیبی نرسانید.
  4. حفره کاشت را به طرز صحیح آماده سازی کنید. پهنای گودال حداقل سه برابر ارتفاع ريشه باشد و دارای کناره ای شیبدار و عمیق تر از کف توپی ریشه باشد.
  5. درخت را هر چه زودتر بکارید و از کود استفاده نکنید.
  6. گودال را با همان خاک خارج شده از حفره پر کرده و از مالچ نیز استفاده کنید.
  7. آبیاری را به تدریج انجام دهید به طوری که آب به داخل خاک نفوذ کرده و آن را به آرامی خیس کند. آبیاری برای چند سال مخصوصا در خلال دوره های خشکی باید صورت بگیرد زمانی که درخت به طور کامل استقرار یابد، باید با دقت کافی انجام شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + ده =

مشاهده بیشتر