0

خواص مریم گلی چیست؟

خواص مریم گلی چیست؟

خواص مریم گلی چیست؟

مریم گلی، یک گیاه چند ساله است که در تابستان با شکوفه های بنفش آبی به ارتفاع 3 فوت رشد می کند . مریم گلی در جنوب شرقی اروپا در منطقه ای که اکنون به عنوان آلبانی و بوسنی شناخته می شود، منشا گرفت. امروزه، اگرچه در برخی از کشورهای اروپایی (به عنوان مثال، آلبانی، بلغارستان، کرواسی، آلمان، لهستان، رومانی، صربستان و مونته نگرو و اسپانیا) و ایالات متحده آمریکا کشت می شود، اما بیش از نیمی از عرضه جهان هنوز به صورت وحشی جمع آوری می شود ( به طور عمده در آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، صربستان و مونته نگرو) ، با افزایش مقادیر زیادی تحت گواهینامه آلی جمع آوری می شود. با سایت تفریحی جیران از بخش گیاهان دارویی همراهتان هستیم تا درباره مریم گلی با هم صحبت کنیم و مطالب جالبی ارائه دهیم و بدانیم خواص مریم گلی چیست؟

خواص مریم گلی چیست؟

برگ مریم گلی کاملاً جویده می شود. خشک شده و به صورت پودر در می آید. به عنوان عصاره مایعات، تنتور یا روغن اساسی تهیه می شود. یا برای آب میوه تازه فشرده شده است

جنس سالویا نسبتاً وسیعی است، شامل صدها گونه است که در این مشخصات به آنها اشاره نشده است و اینها برای انواع مختلفی از کاربردها در طب سنتی در مناطقی که بومی هستند استفاده می شود. برجسته ترین آنها ریشه مریم گلی چینی (dan shen؛ S. miltiorrhiza) و برگ S. divinorum ، توهم زای مشهور از مکزیک است.

تاریخ و اهمیت فرهنگی

نام جنس Salvia از لاتین salvere گرفته شده است ، به معنی “صرفه جویی” ، شاید اشاره به خواص درمانی گیاهان در این جنس باشد. مریم گلی توسط جوامع باستانی در یونان، مصر و روم به صورت دارویی استفاده می شد. به طور سنتی، برای

  • افزایش باروری،
  • متوقف کردن خونریزی ،
  • التیام زخمهای جزئی پوست ،
  • درمان گرفتگی صدا یا سرفه و
  • عملکرد حافظه به کار گرفته شد.

موارد پیشنهادی


گیاه دارویی انگلیسی جان جرارد (1545-1607) ادعا کرد که مریم گلی (معمولاً چای از برگ تهیه می شود) برای سر ، مغز و حافظه و پزشک و متخصص گیاهان دارویی Nicholas Culpeper (1616-1654) نیز فکر کردند که این باعث بهبود حافظه می شود.

در هند، از برگ مریم گلی برای معالجه گاز روده، ناراحتی معده و عفونت های دهان ، بینی و گلو نیز استفاده می شد .

از نظر تاریخی ، مریم گلی برای ترویج نظم در چرخه قاعدگی زنان و کاهش تولید شیر مادر برای تسهیل در روند از شیر گرفتن استفاده می شده است.  از زمان های بسیار قدیم در بیشتر کشورهای مدیترانه ای، مریم گلی به دلیل داشتن عطر و طعم قوی و شدید، به ویژه در غذاهای گوشت و مرغ، به عنوان یک گیاه آشپزی محبوب بوده است.

مصارف کنونی مریم گلی شامل موارد زیر است:

  • سوء هاضمه،
  • درمان التهاب دهان و گلو و تعریق زیاد ،
  • از جمله موارد مرتبط با دوره یائسگی.
  • تسکین لکه های فشار ناشی از استفاده از پروتز ؛
  • و به عنوان یک طعم دهنده برای غذا
  • روغن مریم گلی نیز به عنوان یک عطر در صابون ها و عطرها استفاده شده است.

در سال 1985 ، کمیسیون آلمان E استفاده از مریم گلی را به صورت داخلی برای سوء هاضمه (ناراحتی معده یا سوء هاضمه) و تعریق بیش از حد و به طور خارجی برای التهاب بینی و گلو تصویب کرد. یکی از ترکیبات مریم گلی ، سالوین (یک اسید فنلیک) ، دارای اثرات ضد میکروبی در برابر استافیلوکوکوس اورئوس، باکتری رایج مسئول عفونت های پوستی و دستگاه تنفسی فوقانی است.

مریم گلی همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است .

مجوز استاندارد آلمان برای تزریق برگ مریم گلی استفاده از آن را برای

  • التهاب لثه ها و
  • غشاهای مخاطی دهان و گلو ،
  • لکه های تحت فشار ناشی از پروتزها و
  • درمان حمایتی دستگاه گوارش نشان می دهد.
  • کاتار (التهاب غشاهای مخاطی) 

در سال 2009 ، آژانس داروهای اروپایی (EMA) تک نگاری نهایی را منتشر کرد که جایگزین تک نگاری از مقامات ملی اتحادیه اروپا (از جمله مونوگرافهای آلمان) برای ثبت محصولات دارویی گیاهی سنتی در جامعه اروپا است که حاوی مریم گلی به عنوان یک ماده فعال است.

 مورد تأیید برگ مریم گلی (عصاره خشک ، چای گیاهی ، عصاره مایع و تنتور)

  1.  برای درمان علامتی شکایات سوء هاضمه خفیف مانند سوزش معده و نفخ.
  2. برای تسکین تعریق زیاد
  3. برای درمان علامتی التهابات دهان و گلو ؛ و
  4. برای تسکین التهابات پوستی جزئی.

در مورد روغن ضروری مریم گلی ، EMA نتیجه گرفته است که خطرات آن فواید آن بیشتر نیست. بنابراین ، تا زمانی که شواهد جدیدی درباره ایمنی و کارآیی بالینی در دسترس نباشد ، تک نگاری گیاهی جامعه اروپا تهیه نمی شود.

در ایالات متحده ، برگ مریم گلی به عنوان یک ماده غذایی و به عنوان یک جز supplement مکمل غذایی تنظیم می شود. برگ مریم گلی برای استفاده به عنوان ادویه ، ادویه یا طعم دهنده طبیعی به عنوان GRAS (به طور کلی به عنوان ایمن شناخته می شود) درج شده است، در حالی که روغن اساسی مریم گلی یک ماده طعم دهنده GRAS است. برای استفاده از روغن اساسی به عنوان طعم دهنده ، یک استاندارد کیفیت برای “روغن مریم گلی نوع Dalmatian” توسط کنوانسیون فارماکوپیا ایالات متحده در Codex Chemicals Foods منتشر شده است.

برای استفاده درمانی، به عنوان بخشی از بررسی مداوم محصولات دارویی بیش از حد (OTC) سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)، کمیته فرعی پلاک دندان از کمیته مشورتی داروهای بدون نسخه ، اخیراً ایمنی و اثربخشی روغن مریم گلی همراه با روغن نعناع را ارزیابی کرده است. در حالی که کمیته فرعی به این نتیجه رسید که روغن مریم گلی برای مصارف مورد نظر بی خطر است، آنها همچنین نتیجه گرفتند که اطلاعات کافی از مطالعات کنترل شده برای طبقه بندی نهایی اثر بخشی روغنهای نعناع و مریم گلی ترکیبی به عنوان مواد فعال OTC برای کاهش پلاک و التهاب لثه وجود ندارد.

تحقیقات مدرن

بر اساس استفاده سنتی مریم گلی به عنوان کمک کننده به حافظه، تحقیقات اولیه دارویی در زمینه فعالیت زیستی آن (S. officinalis و S. lavandulifolia) انجام شد که منجر به انجام مطالعات دقیق تر آزمایشگاهی شد که به بررسی ترکیبات شیمیایی که ممکن است در کمک به حافظه از کار افتاده باشند ، می پردازد.

نتایج نشان داد که مونوترپن های حلقوی، سینئول و آلفا پینن ، و همچنین کافور ، مسئول مهار کولین استراز هستند علاوه بر این سینئول ، آلفا و بتا-پینن تا حدی مسئول اثر آنتی اکسیدانی مریم گلی به نظر می رسید. از آنجا که تصور می شود بیماری آلزایمر (AD) تا حدودی به دلیل التهاب و آسیب ناشی از ترکیبات پرو اکسیدانی باشد که بر سلولهای مغز تأثیر می گذارند ، و از آنجا که مهارکننده های کولین استراز یک درمان استاندارد برای بیماران AD است ، مطالعات بالینی در مورد مریم گلی مورد نیاز بود. برای تعیین اینکه آیا این یک درمان مناسب برای بیماران AD است.

یک مطالعه بالینی 2010 اثر روغنهای اساسی مریم گلی و سایر گونه ها را بر شناخت و خلق و خوی در 135 بزرگسال سالم (45 قطره از هر گروه مریم گلی، [ قطره از هر روغن اساسی در 5 میلی لیتر) بررسی کرد.

نویسندگان اظهار داشتند که بر اساس تحقیقات قبلی تفاوت غیر قابل توجهی بین S. lavandulifolia و بدون عطر را پیش بینی نمی کردند ، اما یک توضیح ممکن می تواند عدم استاندارد سازی داروهای مریم گلی باشد. یافته های S. officinalis به طور مطلوب با مواردی که قبلاً پس از مصرف خوراکی مریم گلی در شرکت کنندگان جوان سالم گزارش شده بود ، مقایسه شد.

یک مطالعه متقاطع تصادفی ، کنترل شده با دارونما ، دوسوکور ، متعادل و 5 دوره ای در سال 2008 ، اثرات حاد بر عملکرد شناختی عصاره استاندارد مریم گلی (167 یا 333 میلی گرم از عصاره اتانولی 70٪ خشک شده ، تغذیه ضروری ، Brough ، East Yorkshire ، UK) در بزرگسالان سالم (n = 20) بین 65-90 سال سن.

مطالعه نشان داد که استفاده از عصاره استاندارد مریم گلی می تواند عملکرد شناختی را در افراد مسن سالم بهبود بخشد. به طور خاص ، نویسندگان شاهد بهبود خاص دوز در عملکرد حافظه ثانویه برای دوز 333 میلی گرم بودند. نتایج مطابق با نتایج یافت شده در مطالعات قبلی در مورد جمعیت جوان تر بود و نشان می داد که تحقیقات بیشتر در تعداد بیشتر، جمعیت های دیگر و با رژیم های مختلف دوز، تضمین شده است.

در سال 2006، یک مطالعه متقاطع دوسوکور ، کنترل شده با پلاسبو ، 30 شرکت کننده سالم – در 3 روز جداگانه ، با فاصله 7 روز – یا 600 میلی گرم یا 300 میلی گرم برگ مریم گلی یا دارونما دریافت کردند.

حالت پیش فرض و در 1 ارزیابی شد و 4 ساعت بعد از دوز ، با هر ارزیابی خلق و خوی قبل و بعد از 20 دقیقه عملکرد باتری چند وظیفه ای رایانه ای Defined Intensity Stress (DISS) انجام می شود. رتبه بندی بهبود یافته خلق و خوی در غیاب عوامل استرس زا (قبل از DISS) با هر دو دوز اتفاق افتاد ، با دوز 300 میلی گرم باعث کاهش اضطراب و دوز 600 میلی گرم منجر به هوشیاری ، آرامش و رضایت می شود. اضطراب کاهش یافته با عملکرد DISS ناپدید شد. نتایج مطابق با سایر مطالعات وابسته به دوز بود ، و نویسندگان پیشنهاد کردند که تحقیقات بیشتر در مورد استفاده بالقوه مریم گلی در درمان AD و پیری طبیعی و مکانیسم های تأثیرات مفید ضروری است.

یک مطالعه متقاطع کنترل شده با پلاسبو ، دوسوکور ، متعادل و 2005 اثر S. lavandulifolia را بر خلق و خوی و شناخت در داوطلبان جوان سالم (تعداد 24 نفر ، 16 زن ، 8 مرد ، 18-37 ساله) بررسی کرد .26 دوز منفرد از دارونما ، 25 میلی لیتر و 50 میلی لیتر یک روغن اساسی استاندارد شده (بالدوینز ، لندن ، انگلستان) 4 بار و به فاصله 7 روز داده شد. شرکت کنندگان قبل از دوز و در 1 ، 2.5 ، 4 و 6 ساعت پس از دوز آزمایش شدند. نتایج نشان داد که برای هر دو دوز سرعت حافظه ، هوشیاری ، آرامش و رضایت مضاعف بهبود یافته است.

در یک گروه آزمایشی بالینی 4 ماهه ، کنترل شده با پلاسبو در سال 2003 که 42 بیمار مبتلا به AD خفیف تا متوسط ​​به طور تصادفی به دارونما یا دوز ثابت عصاره S. officinalis (1: 1 در 45٪ الکل ، موسسه گیاهان دارویی ، هالجرد ، ایران) ، بیمارانی که عصاره مریم گلی مصرف می کردند نتایج بهتری نسبت به دارونما در عملکردهای شناختی نشان دادند . علاوه بر این ، به نظر می رسد که تحریک در گروه دارونما بیشتر است.

مطالعات بالینی انسانی در مورد سایر جنبه های مریم گلی نیز انجام شده است. در سال 2009 ، یک کارآزمایی اثر نسبی اسپری مریم گلی / اکیناسه (SE) و اسپری کلرهگزیدین / لیدوکائین (CL) در درمان گلو درد حاد را ارزیابی کرد. 28 درمان SE در کاهش علائم گلودرد کمی بهتر از درمان CL در 3 روز اول (63.8٪ در مقابل 57.8٪ در 3 روز). هیچ تفاوتی در پارامترهای ثانویه مشاهده نشد و هر دو به خوبی تحمل شدند.


بیشتر بخوانید: پالتوی گل گلی ترند زمستان امسال


یک مطالعه آینده نگر ، تصادفی ، دو سو کور و کنترل شده با دارونما اثرات ضد التهابی عصاره مریم گلی را با استفاده از آزمایش اریتم ماوراء بنفش بررسی کرد.

مناطق آزمایش بر روی پشت 40 داوطلب سالم با حداقل دوز اریتم تابش شدند، سپس تحت درمان قرار گرفتند با 2٪ وزنی بر وزنی از عصاره مریم گلی موجود در بازار (Flavex GmbH؛ Rehlingen، آلمان) ، 1٪ کنترل هیدروکورتیزون ، 0.1٪ کنترل بتامتازون ، پماد دارونما یا عدم درمان. عصاره مریم گلی در مقایسه با دارونما و به میزان مشابه هیدروکورتیزون ، اریتم ناشی از اشعه ماورا بنفش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

یک مطالعه بالینی از سال 2001 ، فواید یک کرم مریم گلی برای کاهش مدت زمان فوران لب خارجی ناشی از هرپس سیمپلکس (H. labialis) را به اثبات رسانده است . همان مطالعه نشان داد که کرم مریم گلی نیز در تسکین درد و تورمی که بیماران با شراره های هرپسی تجربه می کنند.

نتیجه گیری

اطلاعات مشخص کمی در مورد آمار فعلی بازار برای برداشت پایدار مریم گلی وجود دارد. اپراتورهایی مجاز هستند که از کشورهای اروپایی مریم گلی جمع آوری شده وحشی را بازاریابی می کنند که نیاز به اجرا و بازرسی از برنامه های مدیریت پایدار منابع وحشی دارد. انجمن تولیدکنندگان گیاهان دارویی اروپا (EUROPAM) 2010 در مورد تولید گیاهان دارویی و معطر (MAPs) در اروپا ، اگرچه خاص نیست ، نشان می دهد که کشت تجاری در بلغارستان افزایش می یابد در حالی که جمع آوری وحشی کاهش می یابد. که مریم گلی یکی از اصلی ترین گیاهان دارویی تولید شده در آلمان است. و اینکه هنوز در رومانی و یونان در تعاونی ها کشت می شود.
به گفته یک منبع ، آلبانی به طور سنتی یکی از تولید کنندگان پیشرو طب سنتی و گیاهان دارویی در جهان بوده است. این یکی از مهمترین صادرات MAPS آلبانی است و در سال 2001 ، 1500 تن با ارزش بازار حدود 2.5 میلیون دلار (دلار آمریکا) صادر شد.

ایالات متحده برگ مریم گلی را که تحت کد تعرفه سیستم هماهنگ 10 رقمی ردیابی شده است وارد می کند (کد HS: 1211.9091.50). در سال 2009 ، ایالات متحده 2،294.5 تن متریک (MT) وارد کرد که نسبت به واردات 2008 به میزان 2،909،1 تن 21٪ کاهش داشته که بیش از 55٪ آن توسط آلبانی صادر می شود.  پس از آلبانی ، دومین تامین کننده برگ مریم گلی به ایالات متحده آلمان است . اگرچه آلمان تولید کننده برگ مریم گلی است ، اما بیشتر صادرات آلمان صادرات مجدد برگ مریم گلی از کشورهای جنوب شرقی اروپا است.

سوابق قبلی نشان می دهد که تولید جهانی در سال 1993 برابر با 35 تن اسانس مریم گلی بوده است که ارزش آن 1،800،000.00 دلار بوده است. مراکش 124.5 تن برگ خشک برای صادرات در سال 1993 تولید کرده است ، اما فقط 81.4 تن در سال 1996 تولید کرده است.

ترکیه یکی از مهمترین کشورهای تولید کننده گیاهان دارویی جهان است. به دلیل جمع آوری بیش از حد گیاهان طبیعی در طبیعت که خطراتی را برای جمعیت بومی ایجاد می کند، یک مطالعه میدانی 2 ساله انجام شد تا مشخص شود کدام یک از چندین روش بهترین کیفیت گیاهچه را برای کشت تجاری گیاه تولید می کند.

گلخانه روش بستر بذر بهترین نتیجه را داشت زیرا منجر به رشد شدید گیاهچه و بالاترین تولید کل گیاهان با وزن خشک شد. یک سیستم شناور اصلاح شده باعث رشد ریشه برتر و آسیب کمتر جانبی ریشه در حین پیوند شد. نویسندگان اظهار داشتند که این تنها داده های مقدماتی است و برای توضیح نیازهای فرهنگی S. officinalis به مطالعات بیشتری نیاز است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 2 =

مشاهده بیشتر