0

قدرت همسالان و همتایان

قدرت همسالان و همتایان

قدرت همسالان و همتایان

چه کسی بر سلامت شما تأثیر می گذارد؟ این یک سوال بسیار مهم است که باید به آن پاسخ بدهیم. در این پست از مجله اینترنتی جیران قصد داریم به بررسی تاثیر و قدرت همسالان و همتایان در انسان بپردازیم.

آیا واقعاً پرندگان با هم جمع می شوند؟ علم می گوید بله. مردم تمایل دارند دوستانی را انتخاب کنند که شبیه آنها باشد. همچنین با گذشت زمان بیشتر شبیه دوستان خود می شوید. و این می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

بسیاری از رفتارها در سطح اجتماعی گسترش می یابد. مثال‌ها عبارتند از اینکه چقدر ورزش می‌کنید، چقدر غذا می خورید، آیا سیگار می‌کشید و چه غذاهایی می‌خورید.

دانشمندان هنوز در تلاشند تا دلیل این امر را حل کنند. مطالعات نشان داده اند که فعالیت در نواحی خاصی از مغز با حضور افراد دیگر تغییر می کند. این می تواند بر کاری که شما انتخاب می کنید تأثیر بگذارد.

اما این کار همچنین نشان می‌دهد که می‌توانید از قدرت روابط اجتماعی برای به دست آوردن عادات سالم‌تر استفاده کنید و دیگران را برای انجام همین کار تشویق کنید.


موارد پیشنهادی


نفوذ اجتماعی

مردم به آنچه دیگران در تمام گروه‌های سنی مختلف فکر می‌کنند اهمیت می‌دهند و این بر میزان ارزشگذاری آن‌ها برای ایده‌ها و رفتارهای مختلف تأثیر می‌گذارد. اینکه چگونه شبکه های اجتماعی بر تصمیم گیری تأثیر می گذارد. این تأثیر اجتماعی یا همسالان نامیده می شود.

نوجوانان به ویژه به تأثیر همسالان واکنش نشان می دهند. این به این دلیل است که مغز آنها دستخوش تغییراتی می شود که آنها را به شدت با موقعیت های اجتماعی هماهنگ می کند. در عین حال، سیستم پاداش در مغز نوجوان بسیار حساس می شود.

سیستم پاداش یک مدار مغزی است که باعث ایجاد احساس لذت می شود. با چیزهایی که از آن لذت می بریم، مانند خوردن غذای خوب، فعال می شود. همچنین با پاداش‌های اجتماعی، مانند گرفتن یک تعریف و تمجید، فعال می‌شود.

و نوجوانان تازه یاد می گیرند که در دنیای اجتماعی حرکت کنند. درک ارزش‌های دیگران و تأثیرپذیری از آنها بخش‌های مهم اجتماعی شدن است. تحت تأثیر قرار گرفتن بر روی چیزهایی مانند انتخاب و خرید لباس و سلیقه موسیقی می تواند به نوجوانان کمک کند تا یاد بگیرند که با آنها دوست شوند. اما شرکت در رفتارهای پرخطر، مانند سیگار کشیدن، می تواند منجر به عواقب بدی برای سلامتی یا آینده آنها شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی داشتن یک همسال دیگر می‌تواند واکنش پاداش در مغز و همچنین تمایلات ریسک‌پذیری نوجوانان را تغییر دهد. دانشمندان بررسی می کنند که چگونه همسالان بر رفتارهای رانندگی نوجوانان و تصمیمات سیگار کشیدن تاثیر می گذارند.

به نظر می رسد برخی افراد نیز راحت تر از دیگران تحت تأثیر قرار می گیرند. آنها ممکن است نسبت به احساس اینکه دیگران در آن حضور دارند یا طرد می شوند، حساس تر باشند. یا ممکن است نسبت به سیگنال‌های اجتماعی، مانند لحن صدای کسی یا زبان بدن او حساس‌تر باشند.

یک تیم پزشکی در حال انجام تحقیقاتی برای درک بهتر چگونگی تأثیر زیست‌شناسی و واکنش‌های یک فرد به موقعیت‌های اجتماعی بر مصرف مواد یا مشکلات سلامت روانی در آینده است.

با استفاده از اسکن مغز، این تیم به بررسی چگونگی واکنش مغز نوجوانان به مشارکت اجتماعی یا طرد شدن می‌پردازد. آنها همچنین در حال بررسی نحوه واکنش سیستم پاداش مغز به موقعیت های مختلف هستند.

این تیم بخشی از یک تلاش بزرگ 10 ساله به نام مطالعه ABCD برای درک عواملی است که بر سلامت نوجوانان و رفتارهای پرخطر در دراز مدت تأثیر می گذارد. عوامل می توانند شامل خانواده، دوستان، مدارس، محله ها و جوامع باشند.

نوجوانی دوره پرخطری است. زمانی که شروع جنسی اتفاق می افتد، شروع و تشدید مصرف مواد و همچنین انواع دیگر رفتارهای مخاطره آمیز و بزهکارانه مانند رانندگی پرخطر اتفاق می افتد.

اما این زمانی است که نفوذ همسالان می‌تواند به رشد نوجوانان کمک کند، اگر آنها را بیشتر با جامعه خود درگیر کند یا به آنها کمک کند رفتارهایی را بیاموزند تا با دیگران کنار بیایند، مانند نحوه همکاری یا همدلی.

کیفیت همسال مهم است نه کمیت آن

تأثیرات مثبت و منفی همسالان می تواند بیش از رفتار شما تأثیر بگذارد. آنها همچنین می توانند احساس شما را تغییر دهند.

مطالعات نشان می دهد که به طور کلی، هر چه دوستان بیشتری داشته باشید و زمان بیشتری را با آنها بگذرانید، شادتر خواهید بود. دوستان افرادی را به شما می دهند تا احساسات خود را با آنها به اشتراک بگذارید، دیدگاه های جدیدی را از آنها دریافت کنید یا فقط با آنها فعالیت های سرگرم کننده انجام دهید.

اما این کیفیت آن دوستی‌ها است و نه کمیت که واقعاً تفاوت را ایجاد می‌کند. کیفیت روابط دوستانه با رضایت بیشتر از زندگی و سلامت روانی بهتر مرتبط است.

همه ما تجربه کرده‌ایم که دوستی را رها کنیم، زیرا احساس خوبی نداشتیم. آزمایشات بررسی می کنند که چگونه روابط همسالان بر رشد عاطفی کودکان و نوجوانان تأثیر می گذارد.

دوستی هایی که احساس می کنید می خواهید آنها را رها کنید ممکن است کیفیت پایینی داشته باشند. آنها ممکن است مملو از درگیری، انتقاد و پرخاشگری باشند. برای جوانان، دوستی های با کیفیت پایین با عملکرد ضعیف تحصیلی و مسائل رفتاری مرتبط است.

دوستی های با کیفیت بالا درک، حمایت و اعتبار ارزش شخصی شما را فراهم می کند. این نوع دوستی ها پایدارتر و رضایت بخش تر هستند.

گذراندن وقت با دوستان می تواند به ویژه برای افراد مبتلا به اضطراب یا افسردگی مفید باشد. با این حال، مطالعات نشان داده است که افسردگی نیز می تواند با ویژگی های دوستی خاص بدتر شود. یکی از آن موارد نشخوار فکری نام دارد.

نشخوار فکری اساساً زمانی اتفاق می‌افتد که افراد دور هم جمع می‌شوند و بیش از حد در مورد هر چیزی که اشتباه پیش می‌رود و احساس بدشان صحبت می‌کنند. با آن شخص، آنها احساس می کنند درک شده، اعتبار دارند، و این شخص از نظر عاطفی به آنها نزدیک است. اما آنها بیشتر افسرده می شوند زیرا توجه خود را روی چیزهای منفی متمرکز می کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به تمرکز مجدد چنین دوستی ها کمک کند. در مورد چیزهای مثبت و منفی در روزتان صحبت کنید. به دنبال فعالیت های سالم مانند پیاده روی برای بیرون رفتن و انجام با هم باشید. یکدیگر را تشویق کنید تا عادات سالمی مانند فعالیت بدنی، تغذیه سالم و داشتن یک خواب خوب شبانه را حفظ کنید.

با توجه به اینکه رفتار ما تحت تأثیر افراد دیگر است، می‌توانیم سعی کنیم روی افرادی تمرکز کنیم که کارهایی را انجام می‌دهند که می‌خواهیم به درون خودمان وارد کنیم. به اشتراک گذاشتن عادات سالم خود با افراد دیگر می تواند تفاوت واقعی برای دیگران ایجاد کند.

والدین نیز می توانند به راهنمایی فرزندان خود به سمت تجربیات اجتماعی مثبت تر کمک کنند. اما همه می توانند از دوستی های باکیفیت بهره ببرند که به شما در پرورش عادات سالم کمک می کند.


موارد پیشنهادی


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 7 =

مشاهده بیشتر