0

اهمیت انتخاب پزشک کودک

اهمیت انتخاب پزشک کودک

اهمیت انتخاب پزشک کودک

ممکن است که شما پدر و مادر در طول عمرتان، با پزشک فرزندتان بیشتر از هر پزشک دیگری مشورت کنید. بنابراین بسیار مهم است که فردی را انتخاب کنید که با شما جور باشد و یا اگر انتخابی داشتید که از آن راضی نبودید، بتوانید رابطه موجود را با یک بحث صریح و رک، بهبود ببخشید و یا اگر این هم اثر نداشت، بتوانید این بار با موفقیت بیشتری پزشکتان را عوض کنید. اهمیت انتخاب پزشک برای کودک را از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه ما باشید.

اهمیت انتخاب پزشک کودک

پدر مادرهای مختلف در مورد پزشک کودکشان نیازهای مختلفی دارند و یک پزشک، نمی تواند انتظار داشته باشد که همه پدر و مادرها را راضی نگه دارد. یک مادر ممکن است فقط به پزشک من که عاقلتر به نظر می رسد، اعتماد کند. دیگری ممکن است از داشتن یک پزشک متخصص مشهور احساس آرامش کند. او احتمالا با پزشک جوانی که چندان رسمی رفتار نمی کند و می توان بسرعت با او رابطه دوستانه برقرار کرد، راحت تر است.


موارد پیشنهادی


یک مادر ممکن است پزشکی را ترجیح بدهد که همه درمان ها را با دفت برایش توضیح می دهد و مادر دیگری ممکن است حوصله این شلوغ بازیها را نداشته باشد و به قضاوت پزشک اعتماد کامل داشته باشید و فقط دستورات او را اجرا کند و علاقه ای به جزئیات امور نداشته باشد. بعضی از مادرها پزشک مرد را ترجیح می دهند و دیگران پزشک زن را.

همه این چیزها اول از همه به این مسأله بستگی پیدا می کند که آیا در جایی که شما هستید و یا در بهداری محله تان بیشتر از یک دکتر اطفال وجود داشته باشد یا نه، تا شما بتوانید پزشک دلخواهتان را انتخاب کنید. اگر این طور نباشد و شما متوجه شوید که از عملکرد پزشک راضی نیستید، باید دل و جرأت به خرج بدهید و رک و پوست کنده، حرفتان را بزنید. در بسیاری از این موارد، حرفهای رک، مشکلات را بخوبی حل می کنند و رابطه ادامه پیدا می کند. نکته ای که نباید از یاد ببرید این است که شما و پزشکتان اولین کسانی نیستید که حرف همدیگر را نمی فهمید و کار کردن با هم، برایتان دشوار است. همچنین صراحت در بحث در هنگام بروز اختلافات، در اغلب اوقات رابطه پزشک و پدر و مادر را اصلاح می کند.

پزشک کودکان بهتر است یا دکتر خانوادگی؟

پزشک کودکان برای درمان بیماریهای خاص کودکان و نوجوانان، دوره دیده است. آموزش های پزشکی یک متخصص اطفال، بر رشد کودک، پیشگیری از بیماری و اختلالات جسمی و عاطفی ویژه کودکان، متمرکز شده است. در اکثر جوامع، مخصوصا اگر در شهر کوچکی زندگی می کنید، پزشک کودکان وجود ندارد. ولی این بدان معنا نیست که کودک از مراقبت های تخصصی محروم خواهد ماند. یک پزشک خانوادگی که دائما با کودکان سر و کار دارد، می تواند تا حد زیادی کارش را درست انجام بدهد و بخش اعظمی از بیماریهای کودکان و سایر اختلالات مربوط به این دوره را درمان کند. عوامل مهم عبارتند از این که آیا پزشک با وضعیت کلی بیماری که باید معالجه کند، آشنا هست یا نه و آیا اصولا آدم با فکر و اهل همکاری و کمک هست یا نه. اگر کودک دچار بیماری ای بود که تشخیص و معالجه آن دشوار است، او می تواند با یک پزشک اطفال در نزدیک ترین شهر مشورت کند.

این روزها، پرستارهای متخصص اطفال و دستیار پزشکانی هم هستند که در مطب پزشکان کار می کنند، سابقه بیمار را ثبت می کنند، آزمایش ها را انجام می دهند و در مورد مسائل روزمره و شیوه برنامه ریزی برای تغذیه کودک، مادران را راهنمایی می کنند. آنها تقریبا به اندازه پزشک در این زمینه ها تجربه دارند و در صورت لزوم می توانند فورا با پزشک مشورت کنند. امروزه اغلب خانواده ها از بیمه پزشکی استفاده می کنند. شما هم باید از پزشک کودکان یا پزشک خانوادگی ای که بیمه قبول می کند، کمک بگیرید تا پرداخت هزینه ها به عهده شما نیفتد. اغلب خانواده ها پرداخت هزینه های پزشکی از طریق بیمه را به پرداخت های آزاد سنتی ترجیح می دهند، مخصوصا اگر بیماری خطرناک و پرهزینه باشد.

شما چگونه دنبال پزشکی برای کودکتان می گردید؟

اگر فقط یک پزشک خانوادگی در دسترس شما باشد، احتمالا کودک را تحویل او می دهید و او پزشک دائمی فرزندتان می شود. اگر در اطراف شما یک متخصص زنان، یک پزشک خانوادگی یا یک پزشک کودکان وجود دارد، بدیهی است که شما جز یک انتخاب، امکان دیگری ندارید. در هر حال اگر پزشکان متعددی در اطراف شما هستند که اطفال را هم معالجه می کنند و یا پزشک خانوادگی دیگران هستند و یا با گروهی از پزشکان سر و کار دارید که بقیه اعضای خانواده به آنها مراجعه می کنند، می توانید از میان آنها پزشک مناسب فرزندتان را انتخاب کنید. اگر پزشک متخصص زنان شما، آدم دلسوز و همراهی است و با او رابطه خوبی دارید، درباره اولویت هایی که در ذهن دارید، با او صحبت کنید ولی اگر احساس می کنید که حرف شما را نخواهد فهمید، بهتر است به پزشک زن مراجعه کنید.

فرض کنید کودک شما دچار بیماری یا اختلالی شده که شما را بسیار نگران کرده و در عین حال از معالجه ها و دستورالعمل های پزشک همیشگی خود راضی نیستید. لازم نیست او را ترک کنید، مگر این که بخواهید به بهانه فرصتی که پیش آمده، این کار را بکنید. شما می توانید درباره نگرانی خود با پزشک صحبت کنید و از او مشورت بخواهید. این کار ممکن است شما را دستپا چه کند چون تا حدی نشانه ای از بی اعتمادی شما نسبت به اوست. ولی این کاری است که مدتهاست همه انجام می دهند. هر چند ممکن است پزشک شما ناراحت شود، ولی اگر روحیه حرفه ای و همکاری کننده ای داشته باشد، قبول می کند. هر چه شما در این مورد عادی تر برخورد کنید، کمتر این تصور را که به او اعتماد ندارید به وجود می آورید. دستپاچه نشوید و حالت عذرخواهانه به خود نگیرید. بهتر است حق مشاوره را بپردازید، مگر این که بیمه بپردازد.

می دانم که یکی از مهمترین موضوعات این است که پزشک کودک شما درباره تلفن های گاه و بیگاه شما چه احساسی داشته با و مادرها در ماههای اول تولد کودک، سؤالات زیادی دارد ساده به مطب پزشک، راهی منطقی برای بدست آورد برای بسیاری از سوالات است. شما شاید نگران باشید سؤالات شما را احمقانه فرض کند. ابدا مهم نیست، مگر این که خودتان

چنین تصوری داشته باشید. پزشک، کارش همین است. بنابراین دنبال پزشکی بگردید که مناسب کودک شماست، از دوست یا پزشک متخصص زنان خود و یا صراحتا از خود پزشک بپرسید که روش او در این مورد چگونه است و دقیقا ببینید که در مقابل تلفن ها چه واکنشی نشان می دهد.

آیا او با نگرانی های تازه مادران همدلی می کند و یا حوصله اش سر می رود؟

یکی از بهترین راههای تصمیم گیری این است که با کاندیدای مورد نظرتان ملاقات کنید و مهمترین سؤالاتتان را از او بپرسید. برای من خیلی عجیب است که اغلب پدر و مادرها این کار را نمی کنند.

یکی از موضوعاتی که اغلب بر سر راه رابطه پزشک و بیمار مانع ایجاد می کند، این است که هر چند مادر فهرستی از مهمترین سؤالات خود را تهیه کرده، ولی آن را در خانه جا گذاشته است و یا موقعی که دارد به خانه بر می گردد، تازه متوجه می شود که سؤالات مهمش را از پزشک نپرسیده است و یا متوجه می شود که بخش اعظم جوابهای پزشک را فراموش کرده است. او از این که این قدر زود به پزشک تلفن بزند، دستپا چه می شود. ابدا در مورد این گونه مسائل، دستپاچه نشوید. این جور چیزها همیشه پیش می آیند.


بیشتر بخوانید: غذای کمکی کودک شش ماهه


بسیاری از پزشکان کودک و پزشکان خانوادگی که تلفن زدن بیماران به آنها اشکالی ندارد، وقت خاصی را در طول روز به این کار اختصاص می دهند و ترجیح می دهند که مراجعین در آن ساعات خاص به آنها تلفن بزنند. مهمترین اشکال این مسأله این است که اغلب مادرها از این که مجبور باشند پشت خط بمانند و تلفن پزشک دائما بوق بزند، دستپاچه و کلافه می شوند. البته، در هنگام موارد فوریتی، مادر باید بلافاصله تلفن بزند. در بعضی از مطب های پزشکان کودک، پرستار یا مددکار دوره دیده ای و یا پزشکی دیگر، مسؤول پاسخ دادن به تلفن هاست روش، اغلب روش بسیار خوبی است چون پزشکی که مشغول معاینه بیماری است، ناچار نمی شود او را ترک کند، مگر این که مسأله بسیار جدی باشد.

بهتر است پزشک و مطب و کارکنانی را که با آنها راحت هستید، پیدا کنید. کسانی که علاقمند به مراقبت از کودک شما باشند و سؤالات شما را با روی گشاده جواب بدهند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =

مشاهده بیشتر