0

سن مناسب رفتن به پیش دبستانی

سن مناسب رفتن به پیش دبستانی

با سن مناسب رفتن به پیش دبستانی از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

سن مناسب رفتن به پیش دبستانی

تاریخ ورود به کودکستان، بر اساس رشد عادی بیشتر کودکان 5 ساله و آمادگی آنها تعیین می شود. منطقی است که تاریخ خاصی را در نظر داشته باشید و عاقلانه تر است که مبنایی برای موارد استثنائی در نظر بگیریم. اگر چه در بعضی از نظامهای آموزشی بر اساس آزمونهای انجام شده، استثناهایی اعمال می شود. دیگر نظامهای آموزشی تا رسیدن زمان تعیین شده، اجازه هیچ نوعی بدعتی را نمی دهند. حتی در بعضی از ایالت های یک کشور، ممکن است مدارس مربوط به یک مقطع خاص دارای تاریخ ورود، قوانین و تفاوتهای متعلق به خود باشد.


موارد پیشنهادی


در بعضی نواحی، مرسوم است که کودکان را دیر به کودکستان بفرستند. بخصوص پسرها را. والدین و آموزگاران اغلب انتظار دارند که بزرگتر بودن سن کودک، احتمالاً موجب شود که این کودکان در آینده جزو “بهترین” دانش آموزان و پیشتازان کلاس خود شوند. آموزگاران اغلب به والدین خاطر نشان می کنند که بزرگتر بودن کودک، همچنین باعث پیشرفت عملکرد کودکان در رقابت های ورزشی و اعتماد به نفس آنها می شود. اگر چه در زمینه پیشرفت عملکرد ورزشی یا اعتماد به نفس کودکان شواهدی در دست نیست، آماری در زمینه برخی از موفقیتهای والدین و معلمان؛ از راه مشاهده و تجربه در یافته اند، ثابت کند. یافته ها حاکی از آن است کودکانی که دیر به کودکستان رفته اند، به نسبت بچه هایی که به موقع وارد کودکستان شده اند، عملکرد آموزشی خوبی ندارند. علاوه بر آن، پژوهشهای طولانی مدت نشان داده که کاهش ضریب هوشی، به عقب افتادگی زمان ورود به کودکستان مربوط است و همین طور بیشتر مشکلات رفتاری که در روران راهنمایی و دبیرستان، در میان پسرها مشاهده می شود.

نتایج تحقیقی که بر اساس تعداد افراد شرکت کننده در آن به دست آمده، اگر چه برای جهت دادن به تصمیم گیری سودمند است ولی شما قبل از تصمیم گیری نهایی باید از یک نفر بخواهید که به صورت حرفه ای مسئله را مورد ارزیابی قرار دهد. مدرسه یا روانشناسان خصوصی که در کار کردن با کودکان تیزهوش تخصص دارند، می توانند زمان آمادگی فرزندتان برای ورود به مدرسه را بررسی کنند.

اگر آزمونهای فرزندتان ضریب هوشی او را در سطح بسیار بالایی نشان می دهد، شاید برای او بهتر باشد که در سن کم به مدرسه برود. تحقیقات صورت گرفته در زمینه آموزش تیزهوشان، پیوسته به چنین نتایجی دست می یابد:

کودکانی که زودتر از دیگر بچه ها برای ورود به مدرسه علاقه نشان می دهند و یا زودتر وارد مدرسه شده اند عملکرد بهتری در مواجهه با چالشهای بیشتر دارند. به لحاظ اجتماعی نیز آنها به خوبی کودکان تیزهوشی که در همان سن معمول و نه زودتر از موعد مقرر وارد مهد کودک شده اند خود را با محیط تطبیق می دهند.

دخترها می خواهند که زودتر از پسرها بزرگ شوند. اگر چه بعضی کودکان کمتر از دیگر همکلاسیهای خود رشد کرده اند، در موارد دیگر نشانه های عدم بلوغ نشان می دهد که به کودک به اندازه کافی استقلال داده نشده است. همین نشانه ها، ممکن است ناشی از قدرت بیش از حد کودک باشد بدون اینکه احترام به توصیه های یک بزرگسال را آموخته باشد. بدین نحو، نشانه های نرسیدن به بلوغ، شاید فقط به شکل رفتارهای نامناسب در کودک ظهور کند که قابل تغییر است.

ممکن است بعضی از آموزگاران فرض کنند که کودکان خجالتی به بلوغ کامل نرسیده اند. در حالی که شاید خجالتی بودن آنها در حقیقت به خلق و خو، یا نداشتن تجربه ای گروهی مربوط باشد. ورود به موقع به مدرسه، باعث افزایش تجربه ای گروهی خواهد شد و در واقع شاید به پیشرفت مرحله بلوغ در کودک کمک کند. ممکن است کودکتان ذاتاً خجالتی باشد. با وجود این شاید از شایستگی بسیاری برخوردار باشد و نباید به دلیل داشتن شخصیتی آرام در حق او ظلم شود. با جلوگیری از تجربه های آن محیط، ممکن است در او تردید ایجاد کرده و در واقع به اعتماد به نفس کودک آسیب برسانید.

هیچ دلیل مناسبی برای جلوگیری از ورود کودکان تیزهوش به کودکستان در سن مقرر وجود ندارد. مگر انکه واقعاً تأیید شده باشد که کودک دچار ناتوانی در یادگیری اندکی است. اگر مدرسه امکان ورود زودتر از موعد را در اختیارتان قرار دهد ارزیابیهای آموزشی و هوشی، می تواند بهترین راهنمای شما باشد. اگر کودکتان قدبلند باشد شاید این ویژگی به شما کمک کند که احساس بهتری نسبت به ورود زودهنگام او به بلندی قد کودک، تفاوتی در سازگاری ذهنی یا اجتماعی او پدید می آورد. اگر ورزشهایی که بلندی قد در آنها مهم است برایتان اولویت دارد شاید این اگر مبنای تصمیم گیری خود را بر اساس استعدادهای ورزشی کودکتان قرار دهید. در واقع به فرزندتان نشان می دهید اولین هدفی که از ورود او به مدرسه در نظر دارید هدفی آموزشی نیست. به همین دلیل تعجب نکنید اگر دیدید که کودکتان به ورزش بیشتر از تحصیل اهمیت می دهد. تصمیم گیری در مورد فرزندتان را باید شخصاً و با دقت هر چه تمام تر انجام دهید. بعضی عوامل درونی ، مانند اختلاف فکری بین والدین کودک، شرکت در کلاس جبرانی یک مدرسه خاص و سن خواهر و برادرها از جمله نکته های ظریف دیگری هستند که بر تصیمیم گیری شما تأثیر می گذارند. اگر چه بدون تردید هر کدام از این موارد، به ملاحظات بیشتری نیاز دارد. مهم ترین عامل مؤثر بر تصیمیم گیری که غالباً تکرار می شود و البته کاملاً بی مورد است آن است که والدین آرزو دارند از نظر تحصیلی در بالاترین سطح کلاس قرار داشته باشد. در واقع این یک آرزوی بسیار رقابت جویانه است که می تواند کودکتان را محکوم به کم کاری کند زیرا بعید به نظر می رسد کودک در چند سال اول ورود به مدرسه، به رقابت بپردازد. او به راحتی می خواهد خودش را از نظر یادگیری در سطوح عالی نگاه دارد. وقتی موضوع رقابت پیش کشیده می شود کودک احتمالاً علاقه اش را به مطالعه و پشتکگار خود را از دست می دهد. ترس ناامید کردن والدین و خودش به سبب قرار نگرفتن در بالاترین رتبه کلاس مانع از آن می شود که کودک خود را در معرض خطر رقابتی سخت قرار دهد. برای کودک راحت تر است که اموزگاران را متهم سازد یا خستگی را بهانه کند تا اینکه زیر فشار این سؤال قرار بگیرد که چرا او دیگر باهوش ترین شاگرد کلاس نیست.

اگر کودکتان از دیگر بچه های کلاس کم سن تر است و به اندازه ای که از او انتظار دارید تلاش نمی کند موفقیتهایی را که در اینده می تواند به آنها برسد برایش تشریح کنید. می توانید توضیح دهید که او مجبور خواهد بود کمی بیشتر تلاش کند تا بتواند خود را به کودکانی برساند که کمی از او بزرگتر هستند. اگر فرزندتان فاصله سنی زیادی با کودکان دیگر دارد و به همان اندازه تیزهوش است وقتی نمره های مدرسه افت می کند شاید برای والدین کمی سخت تر باشد تا بتوانند کلمات تشویق آمیز بر زبان بیاورند. اگر کودکتان کمی از همکلاسیهای خود در کودکستان کوچک تر است می توانید انتظار داشته باشید که به تدریج تأثیر این فاصله سنی کمتر شود و نوعاً با رسیدن به کلاس سوم ، اصلاً به نظر نیاید.

کودکان تیزهوش، مثل بقیه کودکان دیگری که وارد مدرسه می شوند باید فرصتهایی برای یادگیری مواد آموزشی جدید داشته باشند. در مورد بعضی از کودکان تیزهوش، این امر با ورود زودتر از موعد به کودکستان محقق می شود. در مورد بسیاری دیگر، سن معمولی ورود به مدرسه مناسب است. به ندرت می توان کودکی یافت که یک سال تأخیر در ورود به کودکستان، برایش سودمند باشد.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 13 =

مشاهده بیشتر