0

وظایف زن نسبت به شوهر

وظایف زن نسبت به شوهر

وظایف زن نسبت به شوهر

شوهرداری وظیفه مهم یک زن، شوهرداری یعنی مواظبت از شوهر است و انجام این کار به ذوق و زیرکی مخصوصی نیاز دارد. لذا سعادت و خوشبختی و یا بدبختی خانواده در دست اوست. زن می تواند خانه را به صورت بهشت برین در آورد، یا به جهنم سوزانی تبدیلش کند. وظایف زن نسبت به شوهر از نظر اسلام را از بخش خانواده سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه ما باشید.

وظایف زن نسبت به شوهر

شوهرداری به قدری از نظر اسلام اهمیت دارد که آن را در ردیف جهاد در راه خدا قرار داده است و با توجه به اینکه جهاد در راه خدا برای ترقی و عظمت اسلام و اجرای عدالت اجتماعی، بزرگترین عبادت است، ارزش شوهرداری معلوم می شود.

رسول خدا فرمودند:

زن نمی تواند حق خدا را ادا کند مگر اینکه حق شوهرش را ادا کند.1

شوهرداری ابعاد مختلفی دارد که به بعضی از آنها بطور خلاصه اشاره می شود:

 

اطاعت از شوهر

زن در تمامی حالات باید تسلیم فرمان شوهر باشد. بعضی از روایات اطاعت از شوهر را در ردیف مبانی اسلام مثل نماز و روزه قرار داده و گفته اند: زنی که بمیرد در حالیکه شوهرش از او راضی باشد وارد بهشت می شود. 


موارد پیشنهادی


امام صادق (ع) فرمودند: در زمان رسول الله لا اله یکی از انصار به دنبال کاری از خانه خارج شد (و به مسافرت رفت). قبل از رفتن به همسرش گفت: از خانه خارج نشو تا من باز گردم.

اتفاقا در غیاب شوهر پدر زن مریض شد. زن کسی را نزد پیامبر خدا را فرستاد او پیغام داد شوهرم مرا امر به ماندن در خانه کرده و اینک پدرم مریض شده، آیا اجازه عیادت از پدرم را به من میدهید؟ پیامبر (ص) فرمودند: زن در خانه بنشیند و اطاعت امر شوهر را بنماید.

چیزی نگذشت که پدر از دنیا رفت. زن برای پیامبر پیغام فرستاد که پدرم از دنیا رفته، آیا اجازه میدهید برای نمازگزاردن بر پدرم (و حضور در تشییع و مراسم تدفین او) از خانه بیرون بروم؟.

پیامبر فرمودند: بگویید در خانه بنشیند و اطاعت امر شوهر کند!

پس از مراسم تدفین، پیغمبر برای آن زن پیغام فرستادند که: بخاطر آنکه امر شوهر را اطاعت کردی، خدا هم تو و هم پدرت را مورد آمرزش قرار داد.

امام باقر (ع) فرمودند: روز عید قربان رسول خدا سوار بر شتر به خارج مدينه میرفتند. در بین راه به زنانی که در کنار کوچه ایستاده بودند برخورد نمودند و فرمودند: ای زنها، از شوهران خود اطاعت کنید که (در غیر این صورت اکثر شما در آتش هستید.)

زنها این سخن را که شنیدند گریه شدیدی کردند، سپس یکی از آنها برخاست و گفت: یا رسول الله آيا با کافران در آتش خواهیم بود در حالیکه کافر نیستیم؟ حضرت فرمودند: شما (اگر اطاعت از شوهران خود نکنید) کافر به حق شوهرانتان هستید.

در روایت است که زنی خدمت پیغمبر الله آمد و گفت: یا رسول الله! حقوق شوهر بر زن چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه زن از او اطاعت کند و نافرمانی او را نکند، از اموال او بدون اجازه اش صدقه ندهد، روزه مستحبی بدون اجازه شوهر نگو ممانعت نکند، بدون اجازه اش از خانه خارج نشود که اگر بدون اجانها . . شد، پیوسته لعنت ملائکه آسمان و زمین و ملائكه غضب و رحمت براوما خانه باز گردد.

زن پرسید: چه کسی بیش از همه بر گردن مرد حق دارد؟ حضرت فرمودند: بدر پرسید: چه کسی بیشترین حق را بر گردن زن دارد؟ فرمودند: شوهرش. زن گفت: بس من هرگز ازدواج نخواهم کرد (زیرا می ترسم نتوانم حقوق شوهر را ادا کنم و یا……….

در روایات است که زنی که شوهرش از او ناراضی و خشمگین است هیچ نمازی از او پذیرفته نمی شود تا آنکه شوهر از او راضی شود و همینطور است حکم زنی که برای غیر شوهرش، خود را معطر و خوشبو کند.

محبت و اظهار علاقه

همه مردم تشنه دوستی و محبت هستند و دل انسان به محبت زنده است.

یک شوهر نیز از این احساس غریزی خالی نیست و تشنه عشق و محبت است قبلا از محبتهای بی شائبه پدر و مادر برخوردار بوده و بعد از ازدواج خود را در اختی همسرش قرار داده و انتظار دارد که او محبتهای آنها را جبران کند و از صمیم کم بریده و به همسرش پیوسته و انتظار دارد که او به اندازه همه دوستش داشته باشد.

ممکن است زنی قلبا شوهرش را دوست بدارد اما اظهار نکند، ولی این مقدار محبت کافی نیست بلکه باید آن را بر زبان بیاورد و با رفتار و حرکات و گفتار خود، عشق و علاقه اش به شوهر را نمایان سازد، در حضورش رسما بگوید «دوستت دارم» و در غیاب او نزد دوستان و خویشان از او تعریف کند، با رفتارش در آسایش او بکوشد و کاری کند که علاقه اش آشکار شود.

پیغمبر اکرم (ص) فرمودند:

بهترین زنان شما، زنهایی هستند که دارای عشق و محبت باشند.2

امام صادق (ع) فرمودند:

وقتی کسی را دوست داری آن را اظهار کن.3

از جمله وظائف اولیه زن آن است که قبل از آمدن همسرش خود را آماده پذیرایی از او کند و هنگام روبرو شدن با وی با تبسم سلام کند و با گفتگوی خود شادی و نشاط بیافریند و همانگونه که آشغال و كثافات منزل را جاروب میکند، غم و غصه و خستگی را نیز از خود بزداید.

ادای احترام

هر کسی به شخصیت خویش علاقه مند است، خودش را دوست دارد و می خواهد دیگران به شخصیت او احترام بگذارند، لذا هر کس شخصیت او را محترم بشمارد محبوبش می شود و از توهین کنندگان متنفر است.

زن باید شوهرش را چه در منزل و چه در خارج منزل مورد احترام کامل قرار دهد و هرگز به او بی احترامی و توهین نکند.

بعضی از مصادیق احترام زن به شوهر عبارت است از:

ا- به او سلام کند.

۲ – او را با لفظ شما خطاب نماید (مخصوصا در مقابل دیگران).

۳- به هنگام سخن گفتن، کلام او را قطع نکند.

۴- پیش پای او برخیزد.

5- با او، به ادب سخن بگوید.

۶- صدایش را در مقابل او بلند نکند.

۷- در ورود و خروج به هر مکانی او را مقدم بدارد.

۸ – اگر عنوان دیگری را بیشتر دوست دارد، او را با اسم صدا نزند.

۹- در حضور دیگران از او تجلیل و تعریف کند.

۱۰ – به فرزندانش سفارش کند تا به پدرشان احترام بگذارند.

۱۱- در حضور میهمانها، شوهر را زیاد احترام نماید.

۱۲ – سعی کند وقتی شوهر درب منزل را می زند، خودش درب را باز کند.

۱۳ – با لب خندان و چهره باز به استقبالش برود.

۱۴ – وسایل آسایش و آرامش او را در خانه فراهم کند.

اگر زن به شوهرش احترام بگذارد، او هم خود را موظف به احترام متقابل میکند و رشته محبت بین آنها استوارتر و پیمان زناشویی با دوام تر خواهد شد.

 

شکوه و شکایت

هیچکس نیست که ناراحتی و گرفتاری و درد دل نداشته باشد، و هر کسی دوست دارد غمخوار و محرم رازی پیدا کند و گرفتاری هایش را برای او شرح دهد.

ولی برای درد دل موقعیت مناسب لازم است، هر زمان و هر مکان و با هر شرایطی نباید شکایت را شروع کرد، زن نباید وقتی شوهرش خسته است و از کار بازگشته و اعصابی ناراحت دارد با شکایتها و درد دلهای خود، او را از خانه و کاشانه بیزار گرداند.

زن کاردان و دانا آن است که خستگی روزانه، اذیت بچه ها، کمبودهای موجود و نق زدنهای بی مورد را در لحظه ورود شوهر به خانه و به هنگام خستگی او مطرح نکند و بداند که بدترین حرفها و درناک ترین وقایع و حوادث داخل خانه را می توان در مناسب ترین زمانها به شوهر منتقل نمود، بطوریکه نه او زیاد ناراحت شود و نه جو محبت و صمیمیت موجود از بین برود.

اگر منظور بعضی از خانمها از نق زدن و غرغرکردن این است که توجه شوهر را جلب نموده و خودشان را محبوب و زحمتکش و خیرخواه جلوه دهند، مطمئن باشند که نتیجه معکوس خواهند گرفت و بیشتر مبغوض شوهر میشوند و اگر منظورشان این است که اعصاب شوهرشان را ناراحت کنند، باید بدانند که قبل از هر چیز ضرر این کار به خود آنها باز می گردد.


بیشتر بخوانید: راهنمای خرید مبل راحتی


1. مستدرک الوسائل: 552/2

2. بحار الانوار: 235/103

3. بحار الانوار: 181/74

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =

مشاهده بیشتر