0

نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی

نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی

نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی

با نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی از بخش خانواده سایت تفریحی جیران همراه باشید.

معیار انتخاب مدرسه برای کودک پیش دبستانی تیزهوشتان، از بسیاری جهات همانند هر کودک دیگری است. فقط برخی ملاحظات خاص وجود دارد که به عنوان آخرین ملاکهای انتخاب، باید به آنها توجه کرد.

نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی

شاید برای ادامه وظایف شغلی خود، نیاز داشته باشید که یک مرکز نگهداری برای کودکتان پیدا کنید و یا شاید فقط می خواهید که کودکتان را به صورت پاره وقت به این مراکز بسارید. انتخاب معیار مورد نظر، به طور شگفت انگیزی یکسان است به جز در موردی که کودکتن بیشتر وقتش را در خارج از خانه می گذراند که باید توجه دقیق تری به تداوم و برقراری ارتباط بین خانه و مدرسه داشت. ارتباط بین مدرسه و خانه نه فقط از این نظر اهمین دارد که شما اطمینان بیشتری نسبت به محیطی که در مدرسه برای کودکتان فراهم شده است داشته باشید.


موارد پیشنهادی


بلکه از آن جهت مهم است که شما به عنوان پدر یا مادر، علی رغم اینکه نمی توانید همیشه کنار فرزندتان حضور داشته باشید همواره بتوانید خودتان را در مسیر رشد فرزندتان سهیم بدانید. برای این کار می توانید پیوسته با مسئولان و مربیان مدرسه در ارتباط باشید و از مراقبین کودک خود بخواهید پیشرفتهای روزانه فرزندتان را در دفتری ثبت کنند. احتمالاً آنها درک می کنند که این موضوع چقدر برایتان اهمیت دارد. در این جا توجه شما را به معیار های دیگری جلب می کنیم:

نکات مهم در انتخاب پیش دبستانی

  • وجود فضایی گرم و صمیمانه در محیط: بازدید شما از مرکز پیش دبستانی،  باید این حس را در شما به وجود آورد که مراقبین کودک، به همه کودکان عشق می ورزند. اگر به نظر برسد که کارکنان در مکالمات خود، کودکان آشوبگر را هدف قرار داده اند، فرزند خود را به جای یکی از این کودکان تصور کنید تا متوجه شوید که این شروغ خوبی برای مدرسه رفتن کودک نیست. در عوض اگر آنها روش مثبت تری برای حل مشکل در پیش گیرند، به نتایج بهتری می رسند.
  • کارکنان ثابت: کارکنان ثابت د رانجام وظایف خود به تداوم اجرای برنامه ها کمک می کنند. مدارسی که مدام کارکنان خود را جابه جا می کنند. بعید نیست در انتخاب کارمندان خود خوب عمل نکرده یا آن طور که باید و شاید به خوب آموزش ندیده باشند. هنچنین شاید مدیر مدرسه فاقد صلاحیت لازم باشد. بدیهی است که تغییرات معمول بین کارکنان عادی است. می توانید با پرس و جو از والدینی که کودکشان از مدتی قبل شاگرد این مدرسه بوده اطلاعات بهتری به دست آورید. اگر آموزگاران به کرّات از کار خود دست کشیده اند شاید نیاز باشد که دلیل این امر را بپرسید.
  • سازماندهی و کنترل کلاس: تحمل محیط یک پیش دبستان بسیار منظم نیز می تواند برای کودکان طاقت فرسا باشد. البته سازماندهی و محدودیتهای منطقی برای یادگیری اصول مقدماتی مسئولیت پذیری و انضباط فردی توسط کودک، ضروری است. دستورالعملهایی که به کودک رفتارهای خوب، مسئولیتهای مربوط به برقراری نظم، توجه به دیگران و احترام به آموزگاران را یاد می دهد، آمادگی خوبی برای سالهای مدرسه و زندگی آینده کودک به وجود می آورد. ممکن است محیط کلاسهایی که سازماندهی مناسبی ندارند و کنترل صحیحی بر آنها اعمال نمی شود، ذهن کودکان پیش دبستانی را مشوش کند به خصوص امکان دارد کودکان تیزهوش، نسبت به بی نظمی حساس باشند.
  • ایجاد فرصت هایی برای بروز خلاقیت و کنجکاوی: اسباب بازیها و لوازم باید شامل وسایل رنگ آمیزی و نقاشی، سازه های کوچک و بزرگ و تجهیزات مقاوم در فضای باز باشد. کودکان می توانند با استفاده از ملزومات و تجهیزات مناسب، از فرصت خود بیشترین استفاده را ببرند. این فضا باید به گونه ای باشد که در آن، کودکان بتوانند به شکلی ملموس کشف کنند، خلاقیت به خرج دهند و بیافرینند نه اینکه از دستورالعملهایی که بزرگسالان برای آنها تعیین کرده اند، تقلید و یا صفحات تکالیف خود را پر کنند. در واقع ایجاد یک فضای خلاقانه، مورد تآکید قرار می گیرد. ببینید آیا محیط کلاس، کودکان را بر می انگیزد که پرسشهایشان را طرح کنند؟ همچنین پاسخهای آموزگار به کودکانی را که زیاد سؤال می کنند، مورد توجه قرار دهید. اگر کودکان تیزهوش به پیگیری علاقه مندیهای خود تشویق نشوند، استعدادهایشان در نطفه خفه می شود. اگر روش تدریس بسیار خشک باشد، کودکان این روش را می پذیرند، ولی حس کنجکاویشان سرکوب می شود.
  • عشق به مطالعه را در بچه ها پرورش دهید: تقریباً همه مراکز نگهداری از کودکان یا پیش دبستانها عشق به کتاب خواندن و نمایش را در کودکان پرورش می دهند. در عین حال، باید توجه داشت این مورد، معیاری نیست که بتون آن را نادیده گرفت، زیرا عشق به کتاب پیش نیاز عشق به یادگیری است. نباید لم دادن جلوی تلویزیون، جایگزین برنامه چند ساعت کتابخوانی در روز شود. فقط بخش کوچکی از برنامه یادگیری کودک در پیش دبستان باید به تماشای تلویزیون اختصاص پیدا کند. شاید هم بهتر باشد که به طور کلی از تلویزیون در این مراکز استفاده نشود. کودکان از همان ابتدای تولد، یعنی حدود هشت ماهگی ، کلمات آشنا را تشخیص می دهند. این موضوع نشان می دهد که کتاب خواندن برای کودکان را می توان پیش از یک سالگی شروع کرد.
  • موسیقی، حرکات موزون و جنب و جوش: حرکت و جنبش، خلاقیت کودکان را بر می انگیزد و فرصت خوبی برای پرورش علاقه آنها به موسیقی و آهنگ به وجود می آورد. حرکان موزون یا بعضی از حرکات بدنی که همراه موسیقی انجام می شود، تقریباً باید بخشی از برنامه روزانه مرکز پیش دبستانی باشد. جست و خیز کردن، لی لی کردن، پریدن و قدم رو رفتن با موسیقی، نمونه های مناسبی از این برنامه هستند. بسیاری از مدارس، به شکل گسترده ای روی این نوع حرکات پایه، کار کرده اند.
  • بازی و کاوش در فضای باز: شاید کاوش در طبیعت، به دلیل زندگی در شهرها محدود شده باشد، اما آموزش آگاهیهایی درباره آب و هوا، حیوانات و طبیعت به بچه ها را می توان در پارکها و زمینهای بازی دنبال کرد و این نوع یادگیری برای کودکان تیزهوش، جنبه موشکافانه تریدراد تا یادگیری از طریق مطالعه کتابها. تقویت مهارت مشاهده و حس کنجکاوی کودکان، از طریق شناسایی محیط بیرون از خانه، بسیار مؤثر است زیرا میزان توجه آنها نسبت به انواع حیوانات و ارتباطشان با طبیعت بیشتر می شود.
  • نظامهای ارزشی: شناخت دیدگاههای مذهبی و پایبندی به ارزشهایی نظیر صداقت، احترام، زندگی حیوانات، حفاظت از محیط زیست و غیره باید در صدر ارزشهای خانوادگی شما قرار داشته باشد و بر سر آن، رقابتی بین اعضای خانواده درگیرد. نیازی نیست که همه افراد خانواده دیدگاههای یکسانی داشته باشند، اما نظر هر عضو خانواده حداقل باید مکمل چیزی باشد که معتقدید برای فرزندتان مناسب است.
  • آزادی انتخاب، با توجه به برخی محدودیتهای خاص: برنامه تحصیلی بعضی از مدارس، برای همه شاگردان کلاس یکسان است در بعضی از مدارس هم به کودکان اجازه داده می شود تا فعالیتهای مورد علاقه خود را انتخاب کنند. افراط و سخت گیری طولانی مدت نیز برای کودکان تیزهوش ثمربخش نیست. درسهای خشک مرحله پیش دبستانی، امکانی برای به کارگیری استعدادهای افراد به وجود نمی آورد. زیرا احتمالاً همه کودکان بر اساس مهارتهای مشابه کار می کنند و به همین دلیل، درسهای سخت به اندازه کافی برای کودک تیزهوشتان بر انگیزاننده نیست. این اکه اجازه داده شود کودکان در مورد همه چیز خودشان تصمیم بگیرند نیز خطرناک است. احتمال دارد که کودکان تیزهوش، زمینه فعالیتهایشان را بر اساس علاقه مندیهای خود انتخاب کنند و آن را ادامه دهند. اما شاید بعضی مهارتهای سخت تر را که ممکن است در کودکستان به آن نیاز پیدا کنند، نادیده بگیرند و یا در کسب آن قصور کنند. علاوه بر آن، مدرسه ای که همه تصمیم گیریها را به عهده کودکان می گذارد، در واقع به بچه های پیش دبستانی اختیارات بیش از حد  می دهد. بعید نیست کودکان گمان کنند که روال کار در تمام مدرسه ها همین طور است و وقتی به مدرسه دیگری بروند، احساست محدودیت کنند.
  • انجام تکالیف مدرسه: مراکز پیش دبستانی باید از کودک به مقدار معینی تکلیف مدرسه بخواهد، اما نه بیش از حد. کودکان تیزهوش اغلب عطش یادگیری دارند که والدین و آموزگاران را وادار به آموزش مطالب بیشتر و بیشتر می کند. ممکن است بعضی از کودکان چهارساله بخواهند تمام طول روز برایشان کتاب بخوانند یا مسئله های ریاضی حل کنند، ولی باید دانست که احتصاص دادن زمان کمی به این امور برای کودکانی که از خود علاقه نشان می دهند، کافی است. باید کاری کرد که کودک تیزهوش، مانند هر کودک دیگر، از جنبه های گوناگون رشد کند. صحیح نیست که اعتماد به نفس کودک، فقط بر اساس ظرفیت یادگیری او شکل بگیرد.
  • تشخیص تیزهوشی کودک: کارکنان یک مرکز پیش دبستان عالی، نباید از صحبتهای والدین درباره توانائیهای فرزند تیزهوششان احساس خطر کنند. اگر در این مواقع آموزگاری به سرعت موضوع بحث را عوض کند و یا پاسخ دهد که همه بچه های مدرسه تیزهوش هستند،باید توجه دشات که احتمالاً این آموزگار پاسخگوی نیازهای خاص کودک تیزهوشتان نخواهد بود. در عوض، وی باید پاسخ دهد که به تفاوتهای فردی کودک توجه نشان می دهد و به برخی زا نیازهای خاص کودکان دیگر اشاره کند تا به شما اطمینان کامل دهد که در فضای مدرسه، به خلاقیت منحصر به فرد و توانائیهای یادگیری فرزندتان، به شیوه ای متعادل ارزش گذاشته می شود.

 

بازدید متوالی از یک کلاس پیش دبستانی در حال فعالیت و یادداشت کردن نکات مورد نظر در یک دفترچه، به شما کمک خواهد کرد معیارهای موجود را با توجه به توقعات خود ارزش گذارید کنید. مصاحبه با آموزگار و تماس تلفنی با والدین شاگردان دیگر، به شما در جمع آوری اطلاعات بیشتر کمک خواهد کرد.

اگر در انتخاب بین چند مدرسه با مشکل مواجه شده اید، برای هر یک از معیارها یک تا پنج درجه در نظر بگیرید و ببینید هر مدرسه چند نمره می گیرد. البته، نباید تصمیم نهایی شما بر اساس نمره ها باشد، اما می توانید از این نمره ها در تصمیم گیری برای انتخاب درست، استفاده کنید. شاید وقتی بفهمید که فقط تعداد کمی از مراکز پیش دبستانی هم توقعات مورد نظر شما را برآورده می سازند، احساس ناامیدی کنید. این فقط مقدمه نوعی واقع بینی است که به انتخاب مدرسه بعدی مربوط می شود. به سختی می توان مدارسی یافت که از هر نظر کامل باشند. به همین دلیل، انتخاب شما باید بر اساس معیارهای واقع گرایانه باشد. مدارس خوب فراوانی وجود دارد.


بیشتر بخوانید:


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =

مشاهده بیشتر