0

آیا چای دادن برای کودکان و نوزادان مضر است؟

آیا چای دادن برای کودکان و نوزادان مضر است؟

آیا چای دادن برای کودکان و نوزادان مضر است؟

با مطلب خواندنی آیا چای دادن برای کودکان و نوزادان مضر است؟ از بخش رژیم تغذیه سایت تفریحی جیران همراه باشید.
در مورد چای دادن به کودکان و نوزادان احتیاط کنید. دادن چای به نوزاد زیر شش ماه یا حتی کودکان خردسال می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد.

آیا چای دادن برای کودکان و نوزادان مضر است؟

برای خیلی از ما گاهی تنها نوشیدن یک فنجان چای خوب، باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشیم. انواع چای با طعم‌های مختلف خواص زیادی برای سلامتی دارند و در خانه‌های بسیاری از مردم در سراسر جهان یافت می‌شوند. اما آیا چای دادن به کودکان و نوزادان نیز بی خطر است؟ ممکن است غافلگیر شوید اگر در مورد تأثیرات منفی مصرف چای برای نوزدان و کودکان بخوانید. در حالی که بزرگسالان می‌توانند از چای و مزایای آن لذت ببرند، تحقیقات نشان داده است که دادن چای و انواع دمنوش‌ها به نوزادان و کودکان می‌تواند به رشد و سلامت آن‌ها آسیب بزند.


بیشتر بخوانید: غذای کمکی کودک شش ماهه


آیا می‌توان به کودک چای داد؟

اعتقاد بر این بود که چای به درمان نوزادانی که از مشکلات گوارشی مانند رفلاکس یا حتی کولیک رنج می‌برند، کمک می‌کند. در حقیقت، دادن چای گیاهی به کودک هنوز هم در بعضی از نقاط جهان روشی معمول است. متأسفانه، تحقیقات نشان داده‌اند که چای دادن به کودکان (مهم نیست که چه نوع و چه طعمی) برای مصرف کودک مناسب نیست.

آنچه نوزادان نیاز دارند

نوزادان برای رشد سالم به مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی احتیاج دارند. پس از تولد، این ویتامین‌ها و مواد مغذی اساسی از طریق شیر مادر یا شیر خشک تامین می‌شوند و تا قبل از اینکه فرزند شما به شش ماهگی برسد، نیازی به مصرف آب یا نوشیدنی اضافی دیگری ندارد. دادن چای به نوزاد قبل از شش ماهگی می‌تواند منجر به مسمومیت با آب شود. حتی بعد از شش ماهگی هنوز هم نیازی به مصرف زیاد مایعات مکمل نیست. بعضی از پزشکان ممکن است توصیه کنند که به نوزادان آب یا آب میوه داده شود تا با مایعات جدید و طعم آن‌ها آشنا شوند. چای را فقط وقتی می‌توان به کودک داد که به اندازه کافی بزرگ شده باشد و البته قبل از آن حتماً با پزشک مشورت کنید.

چای مانع جذب آهن می‌شود

مطالعه‌ای بر روی ۱۲۲ کودک بین ۶ تا ۱۲ ماهگی نشان داد در کودکانی که چای پررنگ می‌نوشند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به کم خونی وجود دارد. مشخص شده است که چای میزان دریافت آهن در بدن کودک را محدود می‌کند. کودک شما برای رشد و نمو سالم به مقدار مناسب آهن نیاز دارد. آهن موجود در بدن برای تأمین اکسیژن استفاده می‌شود و همچنین بخشی اساسی در رشد و عملکرد مغز کودک شماست. کودکانی که به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کنند می‌توانند مشکلات یادگیری طولانی مدت داشته باشند. توصیه می‌شود اگر قرار است کودک چای مصرف کند، این کار ساعت‌ها قبل و بعد از غذا انجام شود تا در جذب مواد مغذی تأثیر منفی نداشته باشد.

آنچه در چای وجود دارد

اغلب اوقات در چای مخصوصا چایی که قرار است به کودک داده شود مقداری زیادی قند وجود دارد؛ قند اضافی که کودک نیازی به مصرف آن ندارد. مصرف بیش از حد غذا‌های قندی یا نوشیدنی می‌تواند عوارضی چون پوسیدگی دندان و اضافه وزن در کودک ایجاد کند. مصرف زیاد غذا‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین باعث کاهش توانایی بدن کودک در جذب مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی می‌شود؛ بنابراین نوشیدن چای شیرین نه تنها می‌تواند باعث اضافه وزن شده بلکه ممکن است موجب سوء تغذیه در کودک نیز شود.


بیشتر بخوانید: برنامه غذایی کودک شش ماهه


نوشیدنی‌های گیاهی نامطمئن برای نوزادان

  • از چای‌های حاوی بادیان خودداری کنید. اگرچه بادیان به طور سنتی در برخی مناطق برای درمان کولیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما WebMD از سال ۲۰۰۴ به احتمال ناسالم و آلوده بودن احتمالی این گیاه اشاره می‌کند.
  • در مورد مصرف چای نعنا نیز محتاط باشید. نوشیدنی‌های نعنا حاوی مقادیر زیادی متانول هستند که ممکن است باعث واکنش شدید و اختناق در نوزاد شود.
  • چای بابونه و نعنا می‌تواند در درمان کولیک مفید باشد، اما برای اثر گذاری، میزان زیادی از آن مورد نیاز است و مطالعات نشان داده است که تا شش ماهگی راه‌های ایمن‌تری برای درمان طبیعی کولیک نوزاد وجود دارد. علاوه بر این خیلی اوقات این دمنوش‌ها به صورت بهداشتی تهیه نشده و ممکن است حاوی فلزات سمی و مواد دیگری باشد که برای کودک مضر است. در نتیجه، چای بابونه گزینه درمانی مناسبی برای قولنج نیست و اثرات آن تا حد زیادی ناشناخته است.

 

هشدار‌ به مادرانی که به نوزادشان چای می‌دهند

FDA (سازمان غذا و دارو آمریکا) اخیرا با استفاده از داده‌های یک مطالعه جدید کشف کرد که تعداد قابل توجهی از مادران به نوزادان تازه متولد شده خود چای گیاهی می‌دهند. ۹٪ از نوزادان، در حالی که چندماه بیشتر ندارند، نوشیدنی‌های گیاهی دریافت می‌کنند. در سال ۲۰۱۰ کمی بیش از ۴ میلیون نوزاد در ایالات متحده به دنیا آمدند. این بدان معنی است که  به حدود ۰۰۰ ۳۶۰ از آن‌ها علاوه بر شیر، نوشیدنی‌های دیگری نیز خورانده می‌شود.
از این جهت به پزشکان اطفال هشدار داده شده است تا هنگام تجویز دارو، احتمال تداخل دارویی با هر ماده دیگری که ممکن است مادر به کودک بدهد را در نظر گرفته و برای پیشگیری از آن از مادران در این مورد سوال کنند. در واقع برای اینکه سلامت کودک به خطر نیفتد، پزشک باید از هر نوع چای یا مکمل که به کودک داده می‌شود، اطلاع داشته باشد.

نتیجه گیری

به یاد داشته باشید، کودکان زیر شش ماه به آب اضافی احتیاج ندارند. آن‌ها از طریق مصرف منظم شیر مادر یا شیرخشک مقدار کافی آب مورد نیاز برای رفع تشنگی و رشد و نمو را دریافت می‌کنند. در حالی که ما به عنوان بزرگسال از نوشیدن چای لذت می‌بریم دلیل نمی‌شود که به کودک خود نیز چای بدهیم. کودک نه تنها نیازی به چای ندارد بلکه ممکن است نوشیدن چای جذب آهن در بدن او را کاهش دهد و قند کنار آن موجب اضافه وزن او شود. اگر در مورد دادن چای یا هر خوراکی دیگری حتی دادن آب قند به نوزاد یا کودک خود سوالی دارید، بهتر است با پزشک مشورت کنید.


موارد پیشنهادی 

غذاهای موثر برای تب نوزادان


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =

مشاهده بیشتر