0

راههای افزایش توجه دانش آموزان

راههای افزایش توجه دانش آموزان

راههای افزایش توجه دانش آموزان

در این پست از سایت سرگرمی جیران قصد داریم به بررسی راههای افزایش توجه دانش آموزان بپردازیم. بچه‌ها اغلب برای توجه کردن تلاش می‌کنند، اما وقتی کاری به آن‌ها داده می‌شود که آن‌ها آن را چالش‌برانگیز یا سخت می‌دانند، احتمالاً قبل از اینکه واقعاً تلاش کنند، تسلیم شوند. اگر متوجه شدید که کودکی به طور مرتب در حین انجام وظایف چالش برانگیز تمرکز خود را از دست می دهد، در اینجا چند استراتژی وجود دارد که ممکن است به افزایش دامنه توجه و بهبود نتیجه کلی وظایف کمک کند.

اضافه کردن فعالیت بدنی به آموزش

کودکانی که با توجه دست و پنجه نرم می کنند، اگر استراحت کوتاهی برای بازی فعال به آنها داده شود، اغلب بهتر عمل می کنند. استراحت کردن برای پریدن بر روی توپ ورزشی، تقسیم کردن یادگیری به چند قسمت، و زمان‌های بازی در فضای باز، یا ایجاد حرکات کششی یا جهشی سریع در کلاس درس، همگی می‌توانند به دانش‌آموزی که به چالش کشیده می‌شود کمک کند متمرکز بماند. شروع با 15 دقیقه بازی فعال قبل از انجام یک کار چالش برانگیز نیز می تواند به کودک کمک کند تا بیشتر درگیر شود.

وقفه هایی برای توجه داشته باشید

به کودک یا کودکان بیاموزید که «توجه کردن» به چه معناست و چگونه به نظر می رسد. در طول روز مدرسه در مواقع غیر تهدیدآمیز و غیر مهم رفتاری دقیق را تمرین کنید. سپس، در فواصل زمانی متناوب، وقفه های تمرینی توجه داشته باشید. با استفاده از یک تایمر یا یک برنامه روی تلفن همراه، سیگنال را در طول دوره کاری خاموش کنید و از کودک بخواهید علامت بزند که آیا توجه کرده است یا خیر. این می تواند به آموزش مغز دانش آموز کمک کند تا بفهمد توجه چگونه به نظر می رسد، و هر چند وقت یکبار وسوسه می شود که از درگیر شدن خارج شود.

بازه های زمانی را تنظیم کنید

اگر متوجه شدید که، مهم نیست که چه کاری انجام می دهید، به نظر می رسد که بچه ها نمی توانند به وظیفه خود ادامه دهند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که محتوا را به فواصل زمانی کوچکتر تقسیم کنید. به یاد داشته باشید، کودکان می توانند در هر سال دو تا پنج دقیقه روی یک کار تمرکز کنند. به عنوان مثال، اگر شما یک کلاس درس 6 ساله دارید، انتظار 12 تا 30 دقیقه توجه را برای دانش آموزان خود داشته باشید.


موارد پیشنهادی


اگر نیاز به تنظیم بازه های زمانی برای همه یا برخی از دانش آموزان خود دارید، این کار را انجام دهید. با استفاده از تایمر، از دانش آموزی که با توجه مشکل دارد، بخواهید بعد از مدت کوتاهی کار خود را نشان دهد. این کار را از بین می برد و به کودک اجازه می دهد بدون اینکه کاملاً تحت فشار قرار بگیرد به کار خود ادامه دهد. در نظر داشته باشید که کودک را برای این بررسی ها به میز خود فراخوانید. این حرکت فیزیکی مورد نیاز کودک را برای درگیر ماندن فراهم می کند و همچنین به شما این فرصت را می دهد که پیشرفت او را زیر نظر داشته باشید.

همچنین، در مورد سخنرانی‌های طولانی با بچه‌هایی که بازه‌ی توجه کوتاه دارند، محتاط باشید. این کودکان باید با مطالب درگیر شوند، بنابراین به طور مرتب در مورد موضوعی که در حال گفتگو هستید، بخواهید پاسخ دهید. حتی یک سوال ساده، درخواست بالا بردن دست ها، می تواند چیزی باشد که دانش آموزان را در حال انجام وظیفه نگه دارد.

حواس پرتی بصری را حذف کنید

یکی از راههای افزایش توجه دانش آموزان حذف عوامل حواس پرتی می باشد. هنگامی که کودک با یک کار دشوار دست و پنجه نرم می کند، به هم ریختگی در کلاس درس یا روی میز می تواند نگه داشتن مغز او را در جایی که باید باشد غیرممکن می کند. بی نظمی های غیر ضروری و تجربیات بصری را از فضای کار حذف کنید. این امر بهانه های کمتری را برای تمرکز نکردن بر روی کار مورد نظر به کودک می دهد.

بازی های حافظه را بازی کنید

حافظه واقعاً یک عضله نیست، اما می تواند به بهبود تمرکز کمک کند. بازی‌های حافظه کمک می‌کنند تا تمرکز کودکان را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده تقویت کنند، به طوری که وقتی چیزی چالش‌برانگیز ارائه می‌شود، بتوانند تمرکز کنند. زمان‌های منظمی را در روز عادی مدرسه داشته باشید که در آن کلاس بازی‌های خاطره‌ای انجام می‌دهد، یا با دانش‌آموزان چالش‌برانگیز خارج از زمان عادی کلاس برای انجام بازی‌های تمرکز کار کنید. برای تشویق این نوع بازی در اوقات فراغت، بازی های حافظه را به وسایل الکترونیکی کلاس درس اضافه کنید.

بازی های حافظه نباید پیچیده باشند. حتی یک بازی ساده کودک را مجبور می کند تمرکز کند. از کارت های تطبیق حافظه یا بازی تمرکز نیز می توان برای افزایش توجه استفاده کرد.

به وظایف امتیاز دهید

اگر متوجه شدید کودکی دائماً از کار اجتناب می کند یا بیش از حد حواسش پرت به نظر می رسد، از او بخواهید که سطح چالش موجود در فعالیت را در مقیاس 1 تا 10 رتبه بندی کند. اگر کودک نشان می دهد که فعالیت هشت یا بالاتر است، بپرسید چه چیزی می تواند انجام شود. انجام شود تا کار را دو یا سه. گاهی اوقات، بینش بسیار خوبی در مورد آنچه می توانید انجام دهید برای کاهش سطح ناامیدی دانش آموز به دست خواهید آورد.

وظایف را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید

اگر این استراتژی ها جواب نداد، به خود کار نگاه کنید. آیا می توانید آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید؟ از کودک بخواهید به اندازه کافی تمرکز کند تا بخشی از کار را انجام دهد، سپس استراحت کنید و برای اتمام پروژه به پروژه برگردید. کودکانی که دچار مشکل توجه هستند ممکن است با این استراتژی سریعتر از زمانی که سعی کنند همه آن را در یک جلسه به پایان برسانند، کار خواسته شده را انجام دهند.

برخی از بچه ها بیشتر از بقیه با توجه دست و پنجه نرم می کنند. به عنوان یک معلم، می توانید اقداماتی را برای کمک به بهبود تمرکز دانش آموزان خود انجام دهید. تنها چیزی که لازم است کمی فکر و تلاش بیشتر از سوی شماست تا تغییرات قابل توجهی برای دانش آموزان خود ایجاد کنید.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + نوزده =

مشاهده بیشتر