0

افزایش قدرت تمرکز کودکان

افزایش قدرت تمرکز کودکان

افزایش قدرت تمرکز کودکان

“آیا نمی توانید فقط دست و پا زدن را متوقف کرده و تکالیف خود را به پایان برسانید؟” من مطمئن هستم که همه ما حداقل چند ده بار در حین تحصیل از فرزندان خود این را پرسیده ایم. میدونم دارم! به عنوان مادر یک دختر هشت ساله پر جنب و جوش ، سرگرم کننده و خوش صحبت ، برای من اغلب یک چالش است که او را مجبور کنم در یک مکان بنشیند ، به او بیاموزم که چگونه بر تکالیفش تمرکز کند و آن را بدون توجه زیاد به پایان برساند.  بله ، من می گویم “بیش از حد پریشان” زیرا کودکان به طور طبیعی پرانرژی و پرشور هستند و ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که آنها تمرکز کامل داشته باشند و اصلاً حواسشان پرت نشود! اما با توجه به این نکته ، می توان به کودک کمک کرد تا بر یک کار تمرکز کند و مهارت تمرکز را برای مدت زمان طولانی افزایش دهد. با نزدیک شدن سال تحصیلی جدید بر آن شدیم تا در مجله اینترنتی جیران به تکنیک های افزایش قدرت تمرکز کودکان بپردازیم. با ما همراه باشید.

کودکان به طور طبیعی کنجکاو هستند با انرژی غیرقابل مقایسه … و دلیل اصلی مواجه شدن آنها با این مسائل تمرکز، این است که متفاوت عمل می کنند.

دلیل اصلی مواجه شدن کودکان با مشکلات تمرکز این است که با بزرگسالان متفاوت هستند.

وقتی وظیفه ای که به آنها محول می شود جالب نباشد ، حوصله شان سر می رود و سریع توجه خود را به چیز جالب تری معطوف می کنند – برخلاف ما بزرگسالان که خواسته یا ناخواسته وظایف خود را انجام می دهیم!

بنابراین ابتدا بیایید بفهمیم که علائم تمرکز پایین در کودکان چیست:

  • کمبود علاقه
  • ناتوانی در نشستن و حفظ حرکت فکری
  • به راحتی منحرف می شود
  • به نظر می رسد خیال پرداز است
  • مشکل در پیروی از دستورالعمل ها
  • ناتوانی در سازماندهی امور

در اینجا ویدیا راگو ، روانشناس ، متخصص یادگیری و توسعه ، در مورد چگونگی بهبود تمرکز ، محدوده توجه و تمرکز کودک و نحوه برخورد با مشکلات تمرکز در کودکان صحبت می کند.

با این اوصاف ، در اینجا برخی از بهترین راه ها برای کمک به افزایش تمرکز سریع و آسان کودک وجود دارد. نگاهی به تکنیک های افزایش تمرکز در کودکان بیندازید!

تکنیک های افزایش تمرکز کودکان

1. بازی های متمرکز و تمرینات را برای جلب توجه انجام دهید

بازی های تمرکز - افزایش تمرکز کودکان
از بازی ها می توان به طور مؤثر برای افزایش تمرکز استفاده کرد. از آنجا که کودکان با بازی بیشتر یاد می گیرند ، همیشه ایده خوبی است که سعی کنیم فعالیت های آنها را کمی سرگرم کننده تر کنیم.

ابزارها ، رایانه های لوحی و رایانه ها را دور نگه دارید و به کودکان اجازه دهید با اسباب بازی های معمولی بازی کنند ، فعالیت هایی که باعث افزایش توجه و تمرکز می شود و تمرینات تمرکز.

مطالعات نشان داده است که ابزارها در واقع دامنه توجه و قدرت حافظه کودکان را کاهش می دهند ، بنابراین باید از آنها کم استفاده کرد یا اصلا استفاده نکرد.

نگاهی به این بازیها و فعالیتهای قدرتمند تمرکز برای کودکان بیندازید:

  • بازی های تفکر

شما می توانید با انجام بازی های تمرکز که نیاز به تفکر ، برنامه ریزی و استفاده از حافظه دارد ، تمرکز کودک را آموزش دهید. پازل های جدول کلمات متقاطع ، پازل ها و بازی های کارتی مانند “Memory” و “Uno” در واقع توجه را برای کلمات ، اعداد و تصاویر بهبود می بخشد ، در حالی که پازل های تصویری – که در آنها کودک کوچکتر شما باید به دنبال چیزهایی باشد که در تصویر “اشتباه” هستند یا به دنبال اشیایی باشید که به سختی پیدا می شوند-همچنین توجه را افزایش داده و تمرکز را افزایش دهید.

نکته حرفه ای: یک جعبه فعالیت مانند Flintobox را امتحان کنید! Flintobox فعالیت های عملی را ارائه می دهد که در مورد مفاهیم مختلف در فرهنگ ، هنر ، ریاضیات و علوم جهان خلاق و چالش برانگیز است! این رشد مغز کودک را تقویت می کند و رشد مهارت جامع را تقویت می کند!

  • ترتیب دهی

پیوند بین توالی و تمرکز یک رابطه قوی است. پیروی از دستور العمل ها ، چیدن میز و مرتب کردن چیزها به ترتیب حروف الفبا ، فعالیت های فوق العاده ای برای کودکانی است که مشکل تمرکز دارند.

  • فقط بشین

این بازی شامل به چالش کشیدن فرزند شما برای نشستن روی صندلی بدون حرکت یا بی حوصلگی است تا ببیند چه مدت می تواند این کار را انجام دهد. یکی دیگر از بازی های بهبود تمرکز در این دسته ، “مجسمه!” است. از طریق بازی های مکرر ، مغز کودک “تمرین” و به چالش کشیده می شود ، که باعث تقویت ارتباطات ذهن و بدن و بهبود تمرکز می شود.

  • تفاوت را شناسایی کن

اینها به تمرکز طولانی مدت کودک شما کمک می کند و با توجه به جزئیات به تمرکز کودک کمک می کند. شما می توانید تخته های پازل مناسب سن کودک خود انتخاب کنید! و شما نیز می توانید برای بازی به فرزند خود بپیوندید!

  • گردبادهای زبان

بتی کره خرید ؟! وای! فرزند شما برای رسیدن به این هدف نیاز به تمرکز زیاد دارد! در اینترنت برای پیچ و تاب زبان با سطوح مختلف دشواری گشت و گذار کنید تا تمرین تمرکز خوبی را برای فرزند خود ایجاد کنید.

  • چه چیزی کم است؟

دنباله ای از اعداد ، حروف یا کلمات را از قافیه مورد علاقه خود بخوانید – اما نکته مهم اینجاست – از یک عدد/الفبا/کلمه در این مرحله صرف نظر کنید. کارآگاه کوچک شما باید به دقت روی موضوعات گم شده تمرکز کند! یک گزینه دیگر این است که آنها را وادار به شمارش معکوس یا روایت داستانی برعکس (بر اساس گروه سنی آنها) کنید.

  • بازی حافظه

موضوعی را انتخاب کنید و شما و فرزندتان به نوبت به دنباله ای از موارد آن موضوع اضافه کنید. همانطور که کودک شما سعی می کند هر یک را به خاطر بیاورد ، از حافظه خود استفاده می کند ، بنابراین قدرت تمرکز او را افزایش می دهد.


موارد پیشنهادی


2. یک محیط بدون حواس پرتی را آماده کنید

برخی از کودکان در محیطی که آرامش بخش است به خوبی واکنش نشان می دهند اما سایر کودکان ممکن است در محیطی که شلوغی زیادی دارد رشد کنند.

درک اینکه کودک شما برای مطالعه چه محیطی را ترجیح می دهد ، اولین قدم برای افزایش سطح تمرکز در او است.

  • محیط : موسیقی ملایم ساز و نور ملایم به ایجاد روحیه برای مطالعه کمک می کند. “ماناو همیشه داغون بود ، اما بعد از اینکه یک اکواریوم ماهی در اتاقش گذاشتم ، متوجه شدم که او کمی آرام شده است!” کالپانا ، مادر ماناو 4 ساله می گوید. “من فکر می کنم فقط تماشای آرام این ماهی ها در اطراف خود تأثیر شگفت انگیزی بر او داشته است!”
  • ابزارها: در حالت ایده آل ، همه ابزارها از جمله تلویزیون ، iPad ، تلفن همراه و غیره باید خاموش یا در اتاق دیگری نگهداری شوند تا از حواس پرتی جلوگیری شود. اگر برای مطالعه نیاز به استفاده از رایانه دارید ، مطمئن شوید که از آن فقط برای مطالعه استفاده می شود و نه چیز دیگری.
  • مواد قابل دسترسی: هر آنچه را که لازم است در دست داشته باشید تا کودک شما نیازی به بلند شدن نداشته باشد تا چیزی به دست آورد. همه کتاب های مشق شب ، مداد رنگی ، کتاب های درسی ، مداد و حتی آب را می توانید روی میز یا نزدیک آن نگهداری کنید. این همچنین به پیگیری میزان کار باقی مانده و کمک می کند تا زمان خود را بهتر مدیریت کنید. همه اینها به کودکان کمک می کند تا تمرکز خود را افزایش داده و توجه را افزایش دهند!

درک محیطی که فرزند شما ترجیح می دهد مطالعه کند ، اولین قدم برای افزایش تمرکز است.

3. برای بهبود تمرکز به آنها سبزیجات و غذای سالم بدهید

افزایش تمرکز با سبزیجات

نکات تمرکز: خوردن غذای سالم ارتباط مستقیمی با میزان تمرکز کودک دارد. خوردن غذای سالم ارتباط مستقیمی با میزان تمرکز کودک دارد و غذاهای مختلفی وجود دارد که به رشد تمرکز کودک کمک می کند. خوردن غذاهای ناخواسته یا غذای غنی از قند باعث تنبلی کودک می شود در حالی که غذای غنی از پروتئین مانند بادام ، تخم مرغ و گوشت بدون چربی توانایی افزایش آگاهی و افزایش سطح تمرکز را دارد!

  • کافئین: روند اخیر در ایالات متحده نشان می دهد که کودکان مصرف قهوه و نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار را افزایش داده اند. این به آنها دوز ناسالم قند می دهد که می تواند بعداً منجر به “سقوط” انرژی شود.
  • غذای سبز : یک مطالعه جالب در دانشگاه اولستر انگلستان نشان می دهد که خوردن نان تست و لوبیای پخته برای صبحانه باعث افزایش شناخت می شود. کارشناسان می گویند خوردن سبزیجات و میوه ها به بدن آنتی اکسیدان تزریق می کند که به نوبه خود قدرت مغز شما را افزایش می دهد.

4. برای تمرکز بهتر روال عادی را دنبال کنید

افزایش تمرکز کودکان

نحوه تمرکز بر مطالعات: روال عادی به کودکان کمک می کند تا با برنامه مطالعه عادت کنند. آنیتا ، مادر راهول 4 ساله ، همه چیز را برای یک روز برنامه ریزی کرده است. “راهول ساعت 3:30 بعد از ظهر از مدرسه به خانه می آید و یک میان وعده می خورد. ساعت 4 بعد از ظهر او را بیرون می برم تا با بچه های محله دوچرخه سواری کند یا بازی کند. »

“ساعت 5 بعد از ظهر ، او به خانه بازگشته ، یک شستشو و میان وعده دارد واعت 5.30 در میز کار خود است. او می گوید یا تا 19:30 شب تکالیف خود را انجام می دهد و بعد از آن شام خود را می خورد و تا ساعت 8.30 در رختخواب است. ”

در حالی که ما نیازی نداریم مانند آنیتا نظم و ترتیب داشته باشیم ، مهم است که برنامه ای را برای فرزند خود حفظ کنیم ، حتی اگر برنامه ای انعطاف پذیرتر باشد.

این نه تنها به مدیریت زمان کمک می کند ، بلکه به برنامه ریزی مغز کودک شما برای اطلاع از زمان مطالعه نیز کمک می کند.

و این ، به نوبه خود ، به افزایش تمرکز کودک در مطالعات کمک می کند! به عنوان مثال ، راهول می داند که پس از بازی ، باید درس بخواند و پس از اتمام بازی به طور خودکار وارد “حالت مطالعه” می شود.

5. چرت زدن و استراحت باعث افزایش تمرکز می شود!

تاثیر استراحت در افزایش تمرکز

چرت زدن و استراحت کافی ذهن را شاداب می کند و تمرکز را افزایش می دهد. اکثر کودکان می توانند پس از یک استراحت شب خوب ، بهترین تمرکز را داشته باشند.

چرت زدن بیست دقیقه بعد از مدرسه یا بعد از ظهر نیز باید این ترفند را برای افزایش تمرکز انجام دهد.

تمام استراحت های حمام ، احساس گرسنگی و غیره باید قبل از شروع زمان مطالعه مورد توجه قرار گیرند زیرا تمایل به اختلال در تمرکز دارند.

چرت زدن به مدت 20 دقیقه بعد از مدرسه یا بعد از ظهر به افزایش تمرکز کمک می کند.

6. کارهای بزرگتر را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید

تقسیم کار و تمرکز کودکان

چگونه بهتر تمرکز کنیم – کارهای کوچکتری را برای افزایش دامنه توجه و بهبود تمرکز تعیین کنید. مطالعه یک فصل کامل برای یک کودک بسیار دشوار است. همیشه کمک می کند تا آن را به صفحات یا حتی پاراگراف ها تقسیم کنید تا کودک در انجام یک کار کوچک احساس موفقیت کند و این باعث می شود که او به کار خود ادامه دهد.

این امر نه تنها برای تحصیل بلکه برای کارهای خانه نیز صادق است. نیتا ، مادر آنکیت 8 ساله می گوید: “من هفته ها داشتم آنکیت را ناراحت می کردم تا کمدش را تمیز کند ، اما او هرگز به این کار عادت نکرد.”

“سپس من شروع به شکستن آن کردم و به او می گفتم” امروز باید قفسه پایینی را انجام دهی “و مطمئناً تا وقتی که عصر به خانه برگردم ، این کار تمام شده بود!”

7. روش یادگیری فرزند خود را درک کنید (بصری ، شنیداری ، زیبایی شناسی)

تمرکز بصری و شنیداری

همه کودکان به روش های مختلف یاد می گیرند. برخی از کودکان وقتی اطلاعات را می بینند به راحتی پردازش می کنند ، برخی وقتی آنها را می شنوند و برخی دیگر هنگامی که اطلاعات عملی در مورد آن دارند و می توانند آن را لمس کنند.

این مهم است که بفهمید فرزند شما در کدام دسته قرار می گیرد ، بیشتر به این دلیل که به آنها کمک می کند اطلاعات را بهتر بفهمند و یادگیری طولانی مدت تر از کوتاه مدت خواهد بود.

بصری: کودکانی که بصری هستند اطلاعات را هنگامی که بتوانند آنها را ببینند بهتر درک می کنند. در این صورت ، اگر کودک اجازه داشته باشد اطلاعات را بخواند و آنها را نیز بنویسد ، تمرکز بیشتری خواهد داشت.

  • ساخت فلش کارت: اگر فرزند شما در حال یادگیری املا یا حتی مفاهیم است ، نوشتن آنها بر روی کارت های کوچک و نشان دادن مکرر آنها به او کمک می کند تا این مفاهیم را با سرعت بیشتری درک کرده و بیاموزد.
  • نحوه افزایش تمرکز: برای برخی از کودکان ، طراحی ممکن است به تجسم بهتر مطالب کمک کند.
  • نقاشی: درخواست از کودک برای ترسیم آنچه در حال مطالعه است نیز ممکن است به او در تجسم بهتر مطالب کمک کند. یک مزیت این است که این به پیشرفت مهارت های حرکتی خوب او نیز کمک می کند.
  • دودلینگ: اغلب ، ما بچه های خود را در حین درس خواندن می بینیم و فکر می کنیم حواسشان پرت است اما آنچه واقعاً اتفاق می افتد این است که حواس پرتی به آنها کمک می کند آنچه را که در آن زمان مطالعه کرده بودند به خاطر بیاورند و بنابراین به خاطر سپردن آن در مرحله بعد آسان تر می شود.

شنوایی: کودکانی که با شنیدن اطلاعات بهتر یاد می گیرند ماهیت شنوایی دارند.

  • خواندن با صدای بلند: کودکانی که ماهیت شنوایی دارند با خواندن مطالب با صدای بلند یا گوش دادن به خواندن شخص دیگری بهتر یاد می گیرند. در این زمینه ، آنها ممکن است کتابهای صوتی را مفیدتر از کتابهای شومیز بدانند.
  • موسیقی: گوش دادن به موسیقی نیز ممکن است به تمرکز کودکان در مطالعات کمک کند.

بیشتر بخوانید: تکنیک های مهم تمرینات چشم


کینستتیک: کودکانی که حرکات زیبایی دارند باید بتوانند موضوع خود را لمس کرده و احساس کنند تا بتوانند آن را بهتر درک کرده و پردازش کنند. برای این کودکان ، یادگیری با برنامه های کاربردی ممکن است مفیدتر از خواندن با صدای بلند یا نوشتن باشد. “هنگامی که فرزندم در مورد سیاره ها یاد می گرفت ، او را به سیاره زمین بردم و وقتی به خانه برگشتیم ، با هم نشستیم و مدل خورشیدی را ساختیم. سیستم و رنگ آمیزی آن از آن زمان ، او هرگز ترتیب سیاره ها یا اینکه کدام سیاره ها دارای حلقه و غیره هستند را فراموش نکرده است. “نینا ، مادر پراکاش 5 ساله می گوید.

8. فرزند خود را برای کار بعدی آماده کنید

آمادگی برای کار بعدی - افزایش تمرکز

هنگامی که کودک شما مشغول است ، به او بگویید که بعد از آن باید چه کار کند ، اما چند دقیقه وقت بگذارید ، تا او متوقف شود و فعالیت جدید را شروع کند.

این امر به ویژه هنگامی که کودکی مشغول انجام کاری است که دوست دارد و از انجام آن لذت می برد ، کمک می کند ، زیرا تمایلی برای متوقف کردن کار خود و شروع کار دیگر وجود نخواهد داشت.

9. برای تمرکز بهتر اهداف کوتاه مدت تعیین کنید

بهبود تمرکز کودکان - اهداف کوچک

تعیین اهداف کوتاه مدت برای تمرکز بهتر محدودیت زمانی برای تکمیل یک هدف تعیین کنید. اگر در حال مطالعه است ، می توانید بگویید که تعداد مشخصی از صفحات باید ظرف بیست دقیقه انجام شود.

به خاطر داشته باشید که متوسط زمان تمرکز کامل یک بزرگسال حدود 42 دقیقه است و بنابراین محدوده تمرکز کودک بسیار کمتر خواهد بود.

بنابراین ، عاقلانه است که محدودیت های زمانی کوتاه تری مانند 15 دقیقه تا 20 دقیقه وجود داشته باشد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در حالی که برخی از کودکان تحت اهداف زمانی پیشرفت می کنند ، سایر کودکان ممکن است تحت فشار قرار گیرند و ممکن است احساس اضطراب کرده و تمرکز خود را از دست بدهند.

10. یک سیستم پاداش ایجاد کنید

تاثیر پاداش بر افزایش تمرکز

پاداش لزوماً نباید چیزهایی مانند شکلات یا اسباب بازی باشد.

آنها همچنین می توانند به صورت ستایش یا حتی مطالعه بیشتر باشند!

آنوشکا ، مادر منسی 7 ساله ، می گوید: “دخترم عاشق حل مسائل ریاضی است بنابراین به عنوان پاداشی برای مطالعه زبان هندی که از آن متنفر است ، به او اجازه می دهم یک صفحه مبالغ را انجام دهد.”

این مطمئناً به افزایش و افزایش تمرکز کمک می کند ، درست است؟

11. برای حواس پرتی زمان بگذارید

بهبود تمرکز کودکان

برای حواس پرتی زمان بگذارید بچه ها به طور طبیعی پر انرژی و پرشور هستند. وقتی به آنها فرصت دهید تا انرژی خود را تخلیه کنند ، زمانی که محدودیت زمانی آنها برای انجام یک کار تمام شد ، ممکن است به آنها کمک کند تا تمرکز بیشتری بر روی کار بعدی داشته باشند!

اگر فرزند شما در این مدت کاری کاملاً متفاوت انجام دهد ، بسیار مفید خواهد بود.

به عنوان مثال ، شانتا ، مادربزرگ شیفره 8 ساله می گوید: “وقتی املای نوه ام را آموزش می دهم ، 10 املا را در یک زمان انجام می دهیم و پس از آن به او اجازه می دهم که یک یا دو دقیقه در خانه بدود یا اسکیت بازی کند. من متوجه می شوم که این به او کمک می کند تا روی 10 املای بعدی تمرکز کند. ”

او دریافت که ترکیب فعالیت بدنی با فعالیت ذهنی بسیار مؤثر است.

دادن زمان برای تخلیه انرژی ممکن است به کودکان کمک کند تا تمرکز بیشتری روی کار بعدی داشته باشند!

12. برای تمرکز بهتر از انرژی به طور مؤثر استفاده کنید

ارتباط ورزش و افزایش تمرکز

چگونه می توان تمرکز را در مطالعات افزایش داد: وظایف را با توجه به زمان زیاد و کم انرژی فرزند خود برنامه ریزی کنید. برخی از کودکان صبح ها دارای انرژی بالا هستند ، در حالی که دیگران عصرها دارای انرژی بالایی هستند.

مطالعه یا انجام فعالیت ها در این مدت به تمرکز بیشتر فرزند شما در انجام وظیفه کمک می کند. اما چگونه می توان بر مطالعات تمرکز کرد؟

همیشه در زمان انرژی زیاد فرزندتان را با فعالیت های سخت تر شروع کنید.

با پایین آمدن سطح انرژی ، همیشه می توانید به فعالیت سبک تری بروید.

این به افزایش قدرت تمرکز کمک می کند!

13. تنفس عمیق و تصویرسازی را برای بهبود تمرکز امتحان کنید

آرام سازی ذهن - قدرت تمرکز

از تکنیک های آرام سازی ساده برای بهبود تمرکز در کودکان استفاده کنید.
ترکیب تکنیک های ساده آرامش بخش مانند تنفس عمیق با تصاویر بصری مثبت به افزایش قدرت مغز برای بهبود یا یادگیری مهارت های جدید کمک می کند.

به عنوان مثال ، می توانید از یک کودک بخواهید که چشمان خود را ببندد و تصور کنید که او در کلاس توجه می کند.

در تخیل او ، چه چیزی می تواند ببیند؟

او چه می تواند بشنود؟ چه چیزی حواس او را پرت می کند؟

می توانید از او بخواهید تصور کند چگونه از این حواس پرتی ها مراقبت می کند.

هنگامی که او بتواند این را به وضوح تصویر کند ، متوجه می شوید که رفتار او در مدرسه نیز تغییر می کند!

نتیجه

مانند هر مهارت دیگری ، تمرکز را می توان بهبود بخشید و خودکار ساخت. ترفند سازگار بودن است. این 13 نکته برای افزایش قدرت تمرکز یک راه حل برد/برد است زیرا نه تنها به بهبود تمرکز بلکه به تقویت رابطه ای که با فرزند خود دارید کمک می کند.

 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 20 =

مشاهده بیشتر