0

چه قدر درباره سندروم کوشینگ می دانید

چه قدر درباره سندروم کوشینگ می دانید

چه قدر درباره سندروم کوشینگ می دانید

با مطلب جالب و آموزنده چه قدر درباره سندروم کوشینگ می دانید از بخش سلامت سایت تفریحی جیران همراه باشید.

چه قدر درباره سندروم کوشینگ می دانید

نماد شاخص این بیماری، چاقی موضعی است که در مواردی شکل خاصی هم به بدن می دهد. مهم ترین آن را می تواند در ناحیه بین دو کتف مشاهده کرد. دلیل آن نیز به هم خوردن ترشح بعضی هورمون ها در بدن است. سندروم کوشینگ، جزو بیماری های هورمونی است که برای کنترل شرایط تغذیه مناسب، ضروری است. این بیماری، با روبان آبی رنگ مشخص می شود. اختلال در ترشح هورمون”گلو کو کورتیکوئیدی” کورتیزول،زمینه ساز ابتلا به سندرم کوشینگ است. به هم خوردن تعادل ترشح این هورمون باعث ایجاد اختلال در متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می وشد. در واقع کوشینگ نوعی بیماری هورمونی است که باعث ایجاد بیماری دیگری به نام سندرم متابولیک نیز می شود. به همین دلیل افراد مبتلا به کوشینگ، چاق هستند.


موارد پیشنهادی


از کجا می آید

شایع ترین علت ابتلا به سندروم کوشینگ آندروژن، افزایش تکثیر سلولی(هیپرپلازی) دو طرفه غده فوق کلیه یا آدرنال است، دلیل آن نیز افزایش ترشح هورمون” آدرنو کورتیکوتروپین” از غذه هیپوفیز در مغز یا افزایش ترشح این هورمون از مرکز ناشناخته دیگر است. البته این بیماری به دو شکل کوشینگ اگزوژن یا برون زا یا کوشینگ آندروژن یا درون زا دیده می شود. آمار ابتلا به بیماری کوشینگ که ناشی از تکثیر سلولی غده فوق کلیه ناشی از اختلال در عملکرد غده هیپوفیز است در زنان سه برابر مردان است. سن شروع این بیماری در زنان بیشتر دهه 30 و 40 است. مصرف بعضی از داروها به مدت طولانی نیز باعث بروز علایمی می شود که این نشانه ها شبیه به علایم بیماری کوشینگ است. بنابراین باید نسبت به مصرف داروها به ویژه داروهای “هیدورکورتیزون” حساس باشید.

تأثیر آن در بدن

کوشینگ مانند هر بیماری دیگری با عوارض ثانویه همراه است. در واقع اختلال در ترشح هورمونی که به آن اشاره شد، باعث بروز بعضی اختلال ها اعم از جسمی و روانی در بدن می شود. از شاخص ترین این نشانه ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. اختلال در متابولیسم: افزایش ترشح هورمون”گلو کو کورتیکوئیدی” کورتیزول باعث بروز سندروم کوشینگ می شود. این سندروم نوعی اختلال متابولیکی است. به این معنی که سوخت و ساز بدن به دلیل این اختلال هورمونی دچار مشکل می شود. با ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن مشکلات دیگر نیز سربلند می کنند.
  2. اختلال در متابولیسم هیدرات کربن: کوشینگ باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز هیدرات های کربن می شود. در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع دوم یا دیابت اکتسابی که ناشی از بالا رفتن قند خون است، افزایش می یابد.
  3. اختلال درمتابولیسم چربی ها: با ایجاد این اختلال، میزان چربی خون افزایش پیدا می کند. به این ترتیب فرد در معرض خطر سکته قلبی و مغزی ناشی از چربی خون بالا قرار می گیرد. یکی از دلایل اضافه وزن و به صورت خاص، چاقی موضعی، بالا رفتن چربی خون است.
  4. اختلال در متابولیسم پروتئین ها: این مساله نیز یکی دیگر عوارض ناخوشایند بیماری کوشینگ است. دفع بیش از اندازه پروتئین از بدن می تواند عوارض ناخوشایندی را به دنبال داشته باشد.
  5. فشار خون بالا: افزایش میزان تجمع چربی در بدن و رسوب آن در نقاط مختلف به ویژه در رگ ها می تواند باعث ابتلا به چربی خون بالا شود. این مساله، فشار خوت بالا را به همراه دارد.
  6. چاقی موضعی: یکی از نشانه های بارز این بیماری، چاقی است. البته چاقی موضعی مشخصه بارزتر آن است. دلیل آن نیز تجمع چربی د ربعضی نقاط بدن است. دلیل آن هم اختلال در سوخت و ساز چربی هاست.
  7. افزایش غلظت خون: این بیماری باعث بالا رفتن میزان غلظت خون می شود. این مساله خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی در اثر ایمجاد اخته خون را افزایش می دهد. دلیل آن نیز آسیب وارد شده به گلبول های قرمز خون است.
  8. بی اشتهایی عصبی: بعضی ازافراد مبتلا به این سندروم دچار بی اشتهایی عصبی می شوند. این اختلال، نوعی اختلال روانی است.
  9. افسردگی: افراد مبتلا به سندروم کوشینگ در معرض خطر ابتلا به این مشکل نیز مشکل نیز قرار دارند. بنابراین در صورت مشاهده نخستین نشانه های این بیماری، یعنی افسردگی باید به متخصص اعصاب و روان مراجعه کرده و در صورت نیاز تحت نظر باشند.
  10. اختلال پنیک: نوعی اختلال اضطرابی است. نشانه های این بیماری احساس هراس و اضطراب شدیدی است. در این بیماری فرد ممکن است دچار تپش قلب بالا همراه با گریه و بی قراری شود.
  11. اختلال در دستگاه تناسلی: در زنان مبتلا به سندروم کوشینگ، اختلال در قاعدگی دیده می شود. در مردان مبتلا به این مشکل نیز کاهش میل جنسی دیده می شود.
  12. آکنه و هیرسوتیسم: اگر جوشهای غرور یا آکنه یا همان جوش های ویژه دوره نوجوانی در بزرگسالی دیده شده و یا در زنان پرمویی یا هیرسوتیسم دیده شود، احتمال ابتلا به کوشینگ باید بررسی شود.

با تغذیه کنترل کنیم

به عوارض بیماری کوشینگ اشاره کردیم. برای کنترل عوارض آن باید تغذیه مناسبی داشته باشید تا حد ممکن از عوارض بیماری کم کنید.

  1. کنترل وزن: یکی از شاخص ترین نشانه های این بیماری، اضافه وزن است. افزایش وزن در افراد مختلف متفاوت است. اما به هر حال این افزایش وزن وجود داشته و بیشتر می توان آنرا در ناحیه میانی بدن دید. در حالی که چربی در پاها و زانوها تجمع پیدا نمی کند. بنابراین برای کنترل وزن باید میزان کالری دریافتی روزانه کنترل شده باشد. بهترین راهکار، مراجعه به متخصص تغذیه و دریافت رژیم غذایی مناسب است.
  2. کنترل چربی: 70 درصد افراد مبتلا به سندروم کوشینگ دچار چربی خون بالا هستند. اگر چه کنترل این شرایط سخت است؛ اما ناممکن نیست. دریافت کلسترول کمتر از 300 میلی گرم و میزان اسیدهای چرب اشباع کمتر از 10درصد کل کالری مورد نیاز دریافتی در روز می تواند به کنترل میزان چربی دریافتی کمک کند. در صورت عدم کنترل چربی دریافتی روزانه، علاوه بر اضافه وزن مشکلات دیگری مانند سکته قلبی و مغزی جان این افرادد را تهدید می کند.
  3. کنترل قند: افراد مبتلا به کوشینگ به دلیل بالا بودن میزان قند خون شان دچار”هیپر گلیسمی” می شوند. بنابراین نیاز به دریافت انسولین دارند. علاوه بر این که بهتر است رژیم غذایی و درمان های مناسب افراد مبتلا به دیابت را رعایت کنند.
  4. کنترل پروتئین: یکی دیگر از عوارض این بیماری، دفع بیش از حد پروتئین از بدن است. بنابراین برای کنترل این مساله گاهی لازم است تا برای جبران این مسالاه روزانه یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دریافت شود.
  5. کنترل پتاسیم: کاهش پتاسیم بدن یا هیپوکالمی از دیگر عوارضی بیماری است. بنابراین لازم است مواد غذایی حاوی پتاسیم مانند موز، سیب زمینی و … مصرف شده یا پتاسیم به عنوان مکمل در اختیار بیمار قرار گیرد.
  6. پوکی استخوان: به دلیل دفع کلسیم و پتاسیم ازبدن، این افراد در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. بنابراین مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند: شیر، دوغ، پنیر، ماست، انواع کلم ها و … توصیه می شود. البته لبنیات باید از نوع کم چرب یا بدون چربی باشند. مصرف مکمل حاوی کلسیم نیز باید تحت نظر متخصص انجام شود.
  7. دریافت ویتامین D: از آنجایی که پوکی استخوان یکی از عوارض این بیماری است. باید ویتامین D کافی دریافت شود. به این ترتیب کلسیم بهتر جذب شده و مشکل پوکی استخوان تا حد زیادی کنترل می شود.
  8. کنترل غلظت خون: بالا رفتن غلظت خون یکی دیگر از عوارض این بیماری است. بنابراین با خوردن میوه های حاوی ویتامین C مانند انواع مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی و … می توان به کاهش غلظت خون کمک کرد.

بیشتر بخوانید: بیماری در خواب دیدن


 

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

مشاهده بیشتر