0

هفت خوراکی که به پیشگیری از سرطان کمک میکنند

هفت خوراکی که به پیشگیری از سرطان کمک میکنند

هفت خوراکی که به پیشگیری از سرطان کمک میکنند

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به معرفی هفت خوراکی که به پیشگیری از سرطان کمک میکنند ، بپردازیم. به سراغ این غذاهای فوق العاده بروید تا شانس خود را برای جلوتر از سرطان حفظ کنید و سلامت خود را به حداکثر برسانید.

یک کاسه پر از بروکلی بخارپز سبز روشن خیلی خوشمزه هست و همانطور که می دانید کلم بروکلی برای شما خیلی مفید است. سوال این است که کلم بروکلی چقدر مفید است؟ و نکته مهمتر، آیا می تواند به پیشگیری از بیماری ها مانند سرطان کمک کند؟

پاسخ این است که بله ، برخی از غذاها مانند کلم بروکلی خواص مبارزه با سرطان را از خود نشان می دهند، اگرچه هنوز هیچ کس نمی تواند بگوید غذایی می تواند از سرطان پیشگیری کند یا آن را متوقف کند. با این حال، مجموعه‌ای از تحقیقات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی سالم به طور کلی مملو از میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ، کلید درمان بیماری قلبی، دیابت و احتمالاً سرطان است.

در واقع، دانشمندان بیشتر از اینکه چه میوه‌ها و سبزیجاتی را در بشقاب خود جمع کنید، می‌دانند – گوشت‌های فرآوری‌شده، غذاهای شور، نوشیدنی‌های شیرین، کمک‌های بزرگ گوشت قرمز. اما آنها می دانند که این غذاها مهم هستند.

هزاران مطالعه درباره رژیم غذایی ، فعالیت بدنی و وزن انجام شده است. تحقیقات جهانی سرطان به مزایای خوردن غذاهایی مانند بروکلی، انواع توت ها و سیر برخی از قوی ترین پیوندها را با پیشگیری از سرطان نشان دادند.

آنها کالری و چربی کمی دارند و سرشار از مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان ها هستند که ممکن است به کاهش خطر سرطان شما کمک کند.

آنتی اکسیدان ها، فیتوکمیکال ها و سرطان

در مورد آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، لیکوپن و بتاکاروتن شنیده اید که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات وجود دارند. مطالعات نشان می دهد افرادی که وعده های غذایی غنی از میوه ها و سبزیجات می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند. انواع مواد شیمیایی از گیاهان که به عنوان فیتوکمیکال‌ها شناخته می‌شوند، همچنین از سلول‌ها در برابر ترکیبات مضر موجود در غذا و محیط محافظت می‌کنند و همچنین از آسیب سلولی و جهش جلوگیری می‌کنند.


موارد پیشنهادی


رژیم غذایی که می تواند سرطان را از بین ببرد به هیچ وجه تفاوت چندانی با غذاهای سالمی که باید مصرف کنید ندارد. این بدان معنی است که مقدار زیادی میوه و سبزیجات و همچنین غلات کامل و گوشت بدون چربی یا ماهی باید مصرف کنید.

البته باید گفت وزن هم اهمیت دارد مقیاس را در یک عدد سالم نگه دارید و در صورت نیاز مقداری پوند کاهش دهید. اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان سینه پس از یائسگی، سرطان روده بزرگ، سرطان آندومتر، سرطان تخمدان و غیره را افزایش می دهد.

بنابراین چه غذاهایی را باید مصرف کنید تا بدنتان بهترین شانس را برای جلوگیری از سرطان داشته باشد؟

سیر: بدبو اما فوق العاده سالم

چه کسی فکر می کرد که نفس بدبوی سیر برای شما مفید باشد؟ همان ترکیبات گوگردی که باعث ایجاد آن بو می شوند ممکن است مانع از تشکیل مواد سرطان زا در بدن شما شوند، ترمیم DNA را سرعت بخشند و سلول های سرطانی را از بین ببرند.

سیر با باکتری ها، از جمله هلیکوباکتر پیلوری که با برخی از زخم ها و سرطان معده مرتبط است مبارزه می کند و تحقیقات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان های معده، روده بزرگ، مری، پانکراس و سینه را کاهش می دهد.

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که بزرگسالان برای ارتقای سلامتی، روزانه تقریباً یک حبه سیر مصرف کنند.

کلم بروکلی

حتما شنیدیم همیشه میگویند کلم بروکلی بخورید. کلم بروکلی و سایر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، کلم پیچ و گل کلم حاوی مواد شیمیایی گیاهی به نام گلوکوزینولات هستند که آنزیم های محافظی تولید می کنند که هنگام جویدن سبزی خام آزاد می شوند و دیواره های سلولی را پاره می کنند.

بدن شما همچنین آنزیم‌ها را در روده‌ها تولید می‌کند، و وقتی کلم بروکلی خام یا پخته شده عبور می‌کند، آنزیم‌ها فعال می‌شوند.

یکی از محافظت کننده ترین این آنزیم ها سولفورافان است. کلم بروکلی بهترین منبع این ترکیب خاص است. دانشمندان در حال تحقیق هستند که چگونه سولفورافان ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد، از سم زدایی مواد مضر (مانند دود و سایر آلاینده های محیطی) در بدن گرفته تا عمل به عنوان نوعی عامل ضد میکروبی با حمله به باکتری H.

بر اساس بررسی صدها مطالعه بالینی انجام شده برای صندوق جهانی تحقیقات سرطان، کلم بروکلی و انواع آن بیشترین محافظت را در برابر سرطان های پروستات، ریه، روده بزرگ، سینه، مثانه، کبد، گردن، سر، دهان، مری و معده دارند.

پس کلم بروکلی را بخارپز کنید و با سیر و روغن زیتون بر روی یک غذای سالم بریزید.

گوجه فرنگی: سلاحی بالقوه در برابر سرطان پروستات

رنگ قرمز گوجه‌فرنگی باعث می‌شود که گوجه‌فرنگی آبدار و رسیده مقاومت کند و آن را به سلاحی بالقوه در برابر سرطان پروستات و بیماری قلبی تبدیل می‌کند. این رنگ قرمز از یک ماده شیمیایی گیاهی به نام لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی، که بیشتر در گوجه فرنگی متمرکز است، می آید. چندین مطالعه نشان می دهد که رژیم غذایی غنی از لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است.

با این حال ، محققان هنوز مطمئن نیستند که آیا منابع و انواع لیکوپن بر سلول ها متفاوت عمل می کنند یا خیر و آیا عوامل دیگر رژیم غذایی و شیوه زندگی در کاهش خطر سرطان پروستات نقش دارند.

در آزمایش‌های آزمایشگاهی، لیکوپن دیگر انواع سلول‌های سرطانی از جمله سینه، ریه و آندومتر (در پوشش داخلی رحم) را متوقف کرده است. محققان حدس می زنند که لیکوپن با تقویت سیستم ایمنی از سلول ها در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به سرطان شود، محافظت می کند.

برای بهره مندی بیشتر از لیکوپن، گوجه فرنگی پخته یا فرآوری شده از جمله آب گوجه فرنگی و سس پیتزا بخورید. پردازش باعث می شود که ترکیبات ضد سرطان بیشتر در دسترس بدن شما باشد زیرا گرما دیواره های سلولی گیاه را می شکند و گنجاندن گوجه فرنگی فرآوری شده در ظروف حاوی روغن مانند پیتزا و پاستا با سس باعث افزایش در دسترس بودن لیکوپن می شود.

توت فرنگی: سرشار از آنتی اکسیدان

تحقیقات به محافظت احتمالی در برابر بیماری های قلبی و کاهش حافظه و همچنین سرطان اشاره می کند. در یک مطالعه اخیر، عصاره توت رشد سلول های سرطانی را کند کرد. به طور خاص، عصاره توت فرنگی و تمشک سیاه بیشترین تاثیر را بر سلول های سرطانی روده بزرگ داشتند.

توت فرنگی و تمشک سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C و الاژیک اسید، یک ماده شیمیایی گیاهی هستند. در آزمایش‌های آزمایشگاهی، به نظر می‌رسد الاژیک اسید دارای خواص ضد سرطانی است که آنزیم‌ها را که مواد سرطان‌زا را از بین می‌برند و رشد تومورها را کند می‌کنند. به نظر می رسد از سرطان های پوست، مثانه، ریه، مری و سینه جلوگیری می کند. آنها همچنین حاوی فلاونوئیدها هستند که آنزیمی را که به DNA آسیب می رساند و با سرطان ریه مرتبط است سرکوب می کند. انواع دیگر توت ها مانند تمشک، زغال اخته و کرن بری همگی سرشار از فلاونوئیدها هستند. زغال اخته مملو از آنتوسیانین است که التهاب را کاهش می دهد و یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها است. توت ها و سبزیجات چلیپایی قوی ترین مواد غذایی محافظ در برابر سرطان می باشند.

بر اساس بررسی صدها مطالعه بالینی انجام شده برای سرطان جهانی، خوردن میوه ها (از جمله انواع توت ها) و سبزیجات احتمالاً خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد و می تواند از سرطان های دهان، گلو، حنجره، مری، معده، لوزالمعده و پروستات جلوگیری کند.

هویج: بهترین غذای پخته شده

هویج که یکی از ساده ترین و دوست داشتنی ترین سبزیجات است ، سرشار از مواد مغذی مقابله کننده با بیماری است. آنها حاوی بتاکاروتن هستند، آنتی اکسیدانی که دانشمندان معتقدند ممکن است از غشای سلولی در برابر آسیب سموم محافظت کند و رشد سلول های سرطانی را کند کند. هویج سایر ویتامین ها و مواد شیمیایی گیاهی را ارائه می دهد که ممکن است از سرطان سینه، دهان، حلق، حنجره، مری و معده محافظت کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که هویج می تواند انسان را در برابر سرطان دهانه رحم محافظت کند، شاید به این دلیل که آنتی‌اکسیدان‌هایی را تامین می‌کند که می‌تواند با HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، عامل اصلی سرطان دهانه رحم، مبارزه کند. به علاوه، هویج حاوی فالکارینول است، یک آفت کش طبیعی که ممکن است اثرات ضد التهابی داشته باشد.

دانشمندان در انگلستان دریافتند که موش هایی که فالکارینول دریافت کردند کمتر در معرض ابتلا به تومورهای سرطانی بودند.

بر اساس گزارشی در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی، هویج پخته شده آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به خام دارد. اگر در حال پختن هویج هستید، آنها را در حین بخارپز یا جوشاندن کامل رها کنید و بعد از تمام شدن آنها را برش دهید. این امر از دست دادن مواد مغذی از جمله فالکارینول را کاهش می دهد و طعم شیرین تری نیز به آنها می دهد.

اسفناج: یک منبع بالای کاروتنوئید

شاید شنیده باشید که لوتئین ، آنتی اکسیدان ، برای چشم شما مفید است. تحقیقات به هیچ وجه تایید نشده است، اما ممکن است در محافظت در برابر سرطان نیز نقش داشته باشد.

اسفناج سرشار از لوتئین و زآگزانتین است، کاروتنوئیدها که مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد را قبل از اینکه به بدن آسیب برسانند، از بدن شما خارج می کنند. آنها در اسفناج و سایر سبزیجات با برگ سبز تیره یافت می شوند و برخی مطالعات نشان می دهد که می توانند از سرطان دهان، مری و معده محافظت کنند. یک مطالعه روی بیش از 490000 نفر نشان داد کسانی که اسفناج بیشتری خوردند کمتر در معرض ابتلا به سرطان مری بودند. برخی مطالعات نشان می دهد که کاروتنوئیدهای موجود در اسفناج و سایر غذاها خطر ابتلا به سرطان تخمدان، آندومتر، ریه و روده بزرگ را نیز کاهش می دهد.

محققان فکر می کنند فولات و فیبر ممکن است خطر ابتلا به سرطان های خاص را کاهش دهد، و در هر برگ سبز تیره منبع تغذیه ای خواهید داشت. فولات به بدن شما کمک می کند تا سلول های جدید تولید کند و DNA را ترمیم کند و به ویژه برای زنان در سنین باروری بسیار مهم است زیرا می تواند از نقص لوله عصبی در جنین در حال رشد جلوگیری کند. بیشترین لوتئین را از اسفناج خام یا کمی پخته شده دریافت خواهید کرد. آن را در سالاد، بخار پز یا تفت داده شده با سیر و روغن زیتون، یا هم زده شده در سوپ میل کنید. برای تغییر، کلم پیچ، سبزی کولارد، شاتوت یا کاهو را جایگزین کنید. اما اسفناج بهترین گزینه است. از بین سبزیجات برگ‌دار، اسفناج یکی از غلیظ‌ترین مواد مغذی است.

غلات کامل: برای کل بدن مفید است

دفعه بعد که می خواهید برای خرید نان بروید، این را به خاطر بسپارید که یک نان سفید بدون سبوس نمی تواند با یک نان تشکیل شده از گندم کامل از نظر تغذیه ای رقابت کند. شاید شما در مورد تبلیغات و دستورالعمل های جدید شنیده اید که توصیه می کند باید غلات مصرفی شما حتما کامل باشند. به همین دلیل است که بسیاری سعی دارند تا مواد غذایی متشکل از غلات کامل را مصرف کنند.

غلات کامل مقدار زیادی فیبر دارند، اما در حالی که رژیم‌های غذایی سرشار از سبزیجات و میوه‌ها با کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال مرتبط است، هنوز مشخص نیست که چگونه اجزای رژیم غذایی، مانند فیبر و انواع خاصی از چربی‌ها، بر خطر سرطان روده بزرگ تأثیر می‌گذارند. با این حال ، غلات کامل حاوی مواد دیگری هستند که ممکن است با سرطان مبارزه کنند ، از جمله لیگنان که به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند و ساپونین ها که می توانند از تکثیر سلول های سرطانی جلوگیری کنند. به دنبال نان با گندم سبوس دار باشید نه نان معمولی ، که احتمالاً حاوی غلات تصفیه شده است. برای لیگنان های بیشتر، نان سبوس دار را انتخاب کنید که با دانه های کتان یا کنجد پاشیده شده است.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − دو =

مشاهده بیشتر