0

فواید و عوارض بادمجان

فواید و عوارض بادمجان

در این پست از سایت تفریحی جیران قصد داریم به بررسی فواید و عوارض بادمجان بپردازیم.

در بعضی جاها از بادمجان یا برنجال به عنوان پادشاه سبزیجات یاد می شود و بی دلیل نیست. بادمجان دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است. بادمجان به شما کمک می کند تا استخوان های قوی داشته باشید و شروع پوکی استخوان را جبران می کند. به شما کمک می کند تا با علائم کم خونی مقابله کنید، عملکرد شناختی را افزایش می دهد، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و حتی از سیستم گوارش محافظت می کند. علاوه بر این، بادمجان به کاهش وزن کمک می کند، سطح استرس را کاهش می دهد، به محافظت از نوزادان در برابر نقایص مادرزادی کمک می کند و همچنین با برخی از انواع سرطان مبارزه می کند.

بادمجان – تغذیه، فواید، موارد استفاده، عوارض جانبی

بادمجان متعلق به جنس Solanum، گونه ای از شب بو است و عمدتاً برای میوه های خوراکی آن کشت می شود. در جنوب و جنوب شرق آسیا، معمولاً به عنوان برنجال شناخته می شود. گونه های وحشی این سبزی براق بنفش یا سیاه رنگ می تواند تا طولی بیش از سی سانتیمتر رشد کند. با این حال، نسخه های خوراکی معمولی به طور قابل توجهی کوچکتر هستند. بادمجان اساساً یک گیاه چند ساله حساس و گرمسیری است و در آب و هوای معتدل بهترین رشد را دارد. بومی آسیای جنوبی است اما انواع مختلفی از آن در غذاهای مختلف در سراسر جهان استفاده می شود.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه بورانی بادمجان مجلسی


ارزش غذایی بادمجان

اجازه دهید برخی از حقایق تغذیه ای در مورد بادمجان را بررسی کنیم، آنها سرشار از طیف گسترده ای از مواد مغذی هستند که برای سلامتی ما مفید هستند. بادمجان سرشار از فیبر غذایی، ویتامین B۱ و مس است. سایر مواد مغذی مانند منگنز، ویتامین B۶، نیاسین، پتاسیم، فولات و ویتامین K نیز در مقادیر خوب یافت می شوند. بادمجان کلسترول یا چربی اشباع کمی دارد. حاوی مواد مغذی گیاهی مانند ناسونین و اسید کلروژنیک است.

حقایق تغذیه ای در هر ۱۰۰ گرم در بادمجان

حقایق تغذیه ای در هر ۱۰۰ گرم در بادمجان

ویتامین ها و مواد معدنی

ویتامین ها و مواد معدنی

فواید بادمجان برای سلامتی

در زیر به بهترین فواید سلامتی بادمجان اشاره شده است. شما می توانید بادمجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از تمام مزایایی مانند مدیریت کاهش وزن، مشکلات کلیوی، مشکلات تیروئید و حتی دیابت گیاه تخم مرغ استفاده کنید.

فواید بادمجان برای قلب

بادمجان حاوی ویتامین B۶، ویتامین C، پتاسیم و فیتونوترینت است و بنابراین برای سلامت کلی قلب مفید است. بادمجان با افزایش مصرف کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) به حفظ سطح کلسترول در بدن ما کمک می کند.

اگر سطح LDL در بدن ما کاهش یابد، خطر حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شرایین به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. بادمجان همچنین در تنظیم فشار خون ما موثر است و در نهایت استرس و فشار وارد بر سیستم قلبی عروقی ما را کاهش می دهد. این کمک می کند تا قلب ما در حالت خوب باشد.

فواید بادمجان برای سرطان

کرم یا عصاره بادمجان که برای سرطان پوست استفاده می شود، بادمجان دارای پلی فنول هایی است که اثرات ضد سرطانی از خود نشان می دهد. آنتوسیانین ها و اسید کلروژنیک موجود در بادمجان به عنوان آنتی اکسیدان و ضد التهاب عمل می کنند و در نتیجه به مبارزه با اثرات سرطان کمک می کنند. این ترکیبات به از بین بردن رادیکال های آزاد مضر در بدن ما کمک می کند و در نتیجه از سلول های ما محافظت می کند.

بادمجان به جلوگیری از رشد تومورها و رشد و گسترش سلول های سرطانی کمک می کند. ویتامین C که در بادمجان نیز وجود دارد، تولید گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند که خط دفاعی اولیه بدن ما هستند.

فواید بادمجان برای تقویت مغز و حافظه

بادمجان منبع غنی از مواد مغذی گیاهی است که برای افزایش توانایی شناختی و بهبود سلامت کلی مغز شناخته شده است. این فیتونوترینت ها رادیکال های آزاد بیماری زا را از بدن ما حذف می کنند و از مغز ما در برابر آسیب محافظت می کنند.

بادمجان به مغز ما کمک می کند تا خون غنی از اکسیژن دریافت کند و در نتیجه به رشد مسیرهای عصبی کمک می کند. این به نوبه خود حافظه و توانایی تفکر تحلیلی ما را بهبود می بخشد. بادمجان همچنین حاوی پتاسیم است که یک گشادکننده عروق است و برای عملکرد صحیح مغز ما مفید است.

بادمجان برای مشکلات گوارشی

بادمجان حاوی مقدار بسیار کمی کلسترول یا چربی است. اما سرشار از فیبر غذایی است. این فیبر به مدفوع ما حجم می دهد و به دفع موثر مواد زائد از بدن ما کمک می کند. فیبر موجود در بادمجان باعث تحریک ترشح شیره معده می شود که به بدن کمک می کند تا غذا را به راحتی هضم کند و همچنین مواد مغذی را جذب کند.

فواید سلامتی بادمجان برای کاهش وزن

اگر تمایل به کاهش وزن دارید، می توانید بادمجان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. بادمجان فاقد کلسترول، چربی و بسیار کم کالری است. مصرف بادمجان سرشار از فیبر از ترشح هورمونی به نام گرلین جلوگیری می کند.

این هورمون در ایجاد احساس گرسنگی مجدد در ما نقش بسزایی دارد. فیبر ما را سیر می کند و احتمال پرخوری را کاهش می دهد.

خواص بادمجان برای سلامت استخوان ها

بادمجان سرشار از ویتامین K و مس است و به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند، استحکام استخوان ها را افزایش می دهد و همچنین تراکم مواد معدنی را افزایش می دهد. کلاژن موجود در این سبزی به تشکیل بافت همبند و استخوان ها کمک می کند. پتاسیم موجود در این بادمجان به جذب کلسیم کمک می کند و در نتیجه به استخوان های شما سالم و قوی می شود.

فواید سلامتی بادمجان برای کم خونی

افراد مبتلا به کم خونی از سردرد، میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و اختلالات شناختی رنج می برند. بادمجان به عنوان منبعی غنی از آهن به مبارزه با کم خونی و علائم ناشی از آن کمک می کند. بادمجان همچنین حاوی مس است که همراه با آهن به افزایش تعداد گلبول های قرمز خون کمک می کند. مقدار کافی گلبول قرمز برای جلوگیری از احساس استرس و خستگی و احساس انرژی و قدرت لازم است.

فواید بادمجان برای بارداری

فولات برای زنان باردار ضروری است زیرا به رشد مغز نوزادی که حامله است کمک می کند. اسید فولیک از نوزادان در برابر هر گونه نقص در لوله های عصبی محافظت می کند. بنابراین برای زنان باردار توصیه می شود که بادمجان را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

فواید بادمجان برای بیماران دیابتی

بادمجان برای کنترل دیابت مفید است زیرا سرشار از فیبر و کربوهیدرات های محلول کم است. بادمجان برای دیابت مفید است، این سبزی به تنظیم گلوکز و فعالیت انسولین در بدن کمک می کند. سطوح ثابت انسولین به جلوگیری از اثرات خطرناک دیابت در بدن ما کمک می کند.

موارد مصرف بادمجان

پوست بادمجان فواید تغذیه ای زیادی دارد. بادمجان از نظر ظرفیت جذب رادیکال های اکسیژن در بین ۱۰ سبزی برتر قرار دارد. این به این دلیل است که غنی از فنل است که به از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن ما کمک می کند. بادمجان سرخ شده طعم خوبی دارد اما روغن زیادی جذب می کند. بهتر است بادمجان پخته، تفت داده شده یا بخارپز مصرف شود.

عوارض جانبی و آلرژی بادمجان

علیرغم تمام فوایدی که بادمجان برای سلامتی دارد، مصرف مقادیر زیاد این سبزی می تواند اثرات مضری بر بدن شما داشته باشد. ناسونین موجود در بادمجان یک ماده شیمیایی گیاهی است که می تواند با آهن متصل شده و آن را از سلول ها خارج کند. اگزالات موجود در این سبزی باعث ایجاد سنگ در کلیه می شود. در نهایت، بادمجان از خانواده سبزیجات شب بو است و در صورت مصرف زیاد ممکن است در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

کشت بادمجان

اعتقاد بر این است که بادمجان از هند منشا گرفته است و نزدیک به ۱۵۰۰ سال است که در آنجا و همچنین در چین کشت می شود. در سانسکریت، اشارات ادبی به بادمجان را می توان یافت که قدمت آن به قرن سوم پس از میلاد برمی گردد. استفاده از انواع مختلف بادمجان نیز در تاریخ چین در دوره قرن هفتم تا نهم پس از میلاد ثبت شده است. در قرن شانزدهم در کتاب گیاه شناسی بریتانیا ظاهر شد. بعدها این سبزی از طریق مسیرهای تجاری مختلف به کشورهای مختلف معرفی شد.

بادمجان در آب و هوای گرم بهترین رشد را دارد و محدوده دمایی 21 تا 30 درجه سانتیگراد ایده آل است. خاک غنی و کمی قلیایی با زهکشی خوب نیز برای کشت این سبزی مناسب است. این گیاه به حدود ۵ ماه هوای گرم نیاز دارد تا بتواند میوه بدهد.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 7 =

مشاهده بیشتر