0

فواید بی نظیر گوجه فرنگی + مضرات

فواید بی نظیر گوجه فرنگی + مضرات

گوجه فرنگی از بس همیشه همه جا هست آن طور که باید به حقش نرسیده. در بیشتر غذاها و سالادها بالاخره به نوعی از خودش یا فرزندش «رب گوجه» استفاده می شود. قیمتش هم که خیلی گران نیست شاید به خاطر همین است که توجه ویژه و در خورش را نمی بیند، اما همین گوجه فرنگی که پای ثابت بیشتر غذاهاست کلی خواص و فایده دارد. مطمئنا بعد از خواندن خواص گوجه فرنگی به این نتیجه می رسید که چقدر دیر به حقایق این صیفی با خاصیت پی برده اید. با بخش سلامت سایت تفریحی و سرگرمی جیران همراه باشید تا با فواید بی نظیر گوجه فرنگی + مضرات آشنا شوید.

فواید بی نظیر گوجه فرنگی + مضرات

آهن

گوجه فرنگی آهن هم دارد. آهن اساسی ترین ماده اولیه برای ساختن گلبول های قرمز خون و یک ماده مغذی مورد نیاز برای ادامه حیات است. اگر برای ساختن گلبول های قرمز به مقدار کافی آهن در دسترس بدن نباشد ابتدا فرد از ذخایر آهن بدن خود استفاده می کند و در صورت تخلیه آهن، فرد دچار کم  خونی و فقر آهن می شود.


موارد پیشنهادی


ویتامین C

گوجه فرنگی بعد از لیموترش بیش از سایر میوه ها ویتامین C دارد. تحقیقات نشان داده مصرف ویتامین ث برای افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها به علت استرس و فشار روانی زیاد، ضعیف شده است، اثر مثبتی دارد. ویتامین ث نسبت به تغییرات بدن در شرایط پر استرس بسیار حساس است. ویتامین ث همچنین در پیشرفت سرماخوردگی مفید است. پزشکان معتقدند ویتامین ث یک درمان برای سرماخوردگی های معمولی نیست اما مصرف آن در هنگام سرماخوردگی باعث می شود این بیماری پیشرفت نکند و به موارد پیچیده تر مانند ذات الریه و عفونت های ریوی تبدیل نشود. این ویتامین جلوی سکته مغزی را هم می گیرد. پزشکان اخيراً دریافته اند افرادی که میزان ویتامین ث خونشان بالاست ۴۲ درصد کمتر از افرادی که این ویتامین را به اندازه کافی مصرف نمی کنند، در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند. ویتامین ث جلوی پیری پوست را هم می گیرد. این ویتامین هم بر سلول های درون و هم بر سلول های بیرون بدن تأثیر می گذارد. برای بررسی رابطه بین تغذیه و پیری پوست، تحقیقاتی بر روی ۴ هزار و ۲۵ زن ۴۰ تا ۷۴ ساله انجام شده و نتایج آن نشان داده است هرچه میزان ویتامین ث مصرفی در افراد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به خشکی پوست و چین و چروک صورت کمتر می شود. همچنین ویتامین ث در کاهش التهابات و کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی – عروقی نقش موثری دارد.

لیکوپن

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی مهم ترین جزو تشکیل دهنده این صیفی است. نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که کاروتن قرمز لیکوپن) محافظ بسیار خوبی در برابر سرطان های پوست، پروستات، کولون، ریه و سینه است. لیکوپن، احتمال خطر ابتلا به بیماریهای قلبی، آب مروارید و تخریب لکه زرد چشم (دژنراسیون ماكولا) را کاهش میدهد و قبل از اینکه رادیکال های آزاد بتوانند به ساختار سلولی آسیبی وارد کنند آنها را خنثی می کند. مصرف مداوم گوجه فرنگی، خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد. تحقیقی که روی ۳۲ بیمار مبتلا به سرطان پروستات انجام گرفته، نشان می دهد مقدار لیکوپن در بافت پروستات افرادی که در رژیم غذایی آنها گوجه فرنگی و فراورده های آن وجود دارد، زیاد است. آسیب های ناشی از سرطان پروستات در این افراد ۲۸ درصد کمتر از دورانی بوده که گوجه فرنگی مصرف نمی کردند. این آمار، تاثیر زیاد گوجه فرنگی و لیکوپن موجود در آن، در پیشگیری و درمان س رطان پروستات را نشان می دهد، پس می توان از این ماده به عنوان یک مکمل غذایی در رژیم این بیماران استفاده کرد. همچنین کارشناسان تغذیه معتقدند لیکوپن از رگهای بدن محافظت می کند. به نوشته نشریه فرانسوی سانته، زنانی که هر روز در وعده های غذایی خود گوجه فرنگی مصرف می کنند، کمتر از سایر افراد دچار حمله های مغزی یا قلبی می شوند. براساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه هاروارد که بر روی ۴۰ هزار زن آمریکایی طی هفت سال انجام گرفته است، زنانی که هفت بار در هفته غذاهای حاوی گوجه فرنگی مصرف کرده اند، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی – عروقی در آنها ۳۰ درصد کمتر از افرادی است که یکبار در هر هفته گوجه فرنگی خورده اند.

ویتامین B

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین های B۱ و B۲ است. ویتامین B1 یا «تیامین» برای آزاد کردن انرژی از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول های خونی و عضلات انجام می دهد. ویتامین B1 برای رشد بچه ها و باروری در بزرگسالان ضروری است و برای افراد عصبی، نگران و مضطرب هم بسیار مفید است. ویتامین B۳ یا «ریبوفلاوین» هم در تولید انرژی نقش مهمی دارد و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این ویتامین در عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن اهمیت فوق العاده ای دارد.

ویتامین A

ویتامین آ هم یکی از اجزای مهم گوجه فرنگی است. ویتامین آ در رشد سلول ها و اعضای بدن نقش موثری دارد و کمبود آن باعث اختلال در رشد می شود. در نبود این ویتامین، ایمنی بدن در برابر عفونت کاهش پیدا می کند و باعث کم خونی هم می شود. به دلیل تاثیر آن در تولید مثل، کمبود ویتامین A باعث عدم رشد مناسب جنین و سقط خود به خود می شود. به دلیل تأثیر آن بر حفظ بافت مخاطی در صورت کمبود آن بافت های مخاطی بدن که دستگاه گوارش، تنفسی، ادراری و تولید مثل را از ورود میکروب ها محافظت می کنند، تغییر شکل داده و بدن در معرض عفونت قرار می گیرد. در اثر کمبود این ویتامین، لایه مخاطی چشم حالت شفاف خود را از دست داده و در صورت ادامه کمبود دریافت، خصوصا در کودکان مبتلا به سوء تغذیه شدید، کوری به وجود می آید.

نکته

گوجه فرنگی کال را نخورید. ماده ای سمی به نام سولانین در گوجه فرنگی سبز و نارس وجود دارد که خوردن آن باعث مسمومیت می شود و دل پیچه، اسهال و باز شدن مردمک چشم را ایجاد می کند.


بیشتر بخوانید: عکس های یکتا ناصر همراه دخترش


نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + پانزده =

مشاهده بیشتر