0

خواص بی نظیر باقلا

خواص بی نظیر باقلا

خواص بی نظیر باقلا

حتما شنیده اید که می گویند، خوردن باقلا به زحمتش نمی ارزد، از بس که بی ارزش و بی خاصیت و بی فایده است. اما حتما می دانید که بعضی از سبزیجات آن طور که باید و آن طور که حقشان است شناخته شده نیستند و در گمنامی دست و پا می زنند، ولی اینجا و در صفحه خواص موادغذایی هر ماده خوردنی مفیدی حقش را می گیرد و به خوبی معرفی می شود تا آنهایی که فکر می کردند باقلا هیچ خاصیتی ندارد به اشتباهشان پی ببرند و انگشت حسرت بگزند. پس این صفحه را بخوانید تا با خواص بی نظیر باقلا آشنا شوید.

خواص بی نظیر باقلا

فیبر ، همه کار

باقلا سرشار از فیبر است که به عمل هضم کمک کرده و عمل دفع را آسان تر می کند. فیبرهای خوراکی ای هستند که با تمیز کردن ذرات موجود در خون می توانند سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون را تنظیم و کنترل کنند. مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می شود، از این رو برای بیماران دیابتی بهترین خوراکی است. فیبر خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش میدهد چرا که به حرکت سریع تر غذاها در بدن کمک کرده و باعث پیشگیری از ماندن غذاهای سرطان زا در بدن می شود.


موارد پیشنهادی


ویتامین A ، نور چشم

ویتامین “آ”موجود در آن برای سلامت پوست و رشد استخوان ضروری است. ویتامین «آ» همچنین نقش مهمی در سیستم بینایی بر عهده دارد. عملکرد صحیح بینایی در محیط های کم نور و تاریک نیازمند حضور ترکیب این ویتامین است. کمبود ویتامین «آ» منجر به ضعف بینایی در تاریکی یا مشکل شب کوری می شود. خشکی چشم، خشکی پوست و ریزش شدید موها نیز از پیامدهای کمبود ویتامین «آ» است.

پتاسیم ، فشار منبع

باقلا سرشار از پتاسیم است که تاثیرات مفیدی بر سطح فشار خون دارد. پتاسیم سومین ماده معدنی مورد نیاز بدن است. کمبود آن در بدن باعث ایجاد رخوت و سستی، عمل نامنظم قلب و استرس و زودرنجی می شود. این ماده معدنی باعث افزایش شادابی و تحرک در فرد می شود، فشار خون بالا را کنترل می کند و خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش می دهد. فقدان پتاسیم باعث کاهش سطوح گلیکوژن ذخیره شده می شود و این مساله می تواند خیلی سریع انرژی را پایین بیاورد.

 

فسفر ، انرژی ساز

باقلا فسفر هم دارد. وجود فسفر برای اعمال متابولیکی مربوط به مغز و اعصاب و همچنین عمل ماهیچه ها و تشکیل آنزیم ضرورت دارد. یکی از کارهای دیگر فسفر، آزادسازی انرژی بدن است. فسفر مقوی اعصاب است. کمبود فسفر باعث پوکی استخوان و راشیتیسم می شود. کمبود فسفر؛ ترس، بی خوابی و تشنج را افزایش می دهد.

ویتامین ب – 1 ، قلب دوست

ویتامین “ب – 1” همان تیامین است که در باقلا پیدا می شود. بدن هر فرد برای شکستن کربوهیدرات های روزانه به این ویتامین نیاز دارد. انرژی آزادشده از این سوخت و ساز، صرف فعالیت های تنفسی و حرکتی بدن می شود. ناکافی بودن ویتامین «ب – ۱» در رژیم غذایی باعث بیماری بری بری می شود. در این بیماری سیستم عصبی و قلب گرفتار می شوند.

ویتامین K ، محافظ خون

باقلا ویتامین “کا” هم دارد. این ویتامین به انعقاد خون و نیز جلوگیری از انعقاد کمک می کند. ویتامین «کا » همچنین در سلامت استخوان ها نقش دارد. این ویتامین خطر خونریزی در بیماری های کبدی، یرقان، سوء جذب و یا خطر خونریزی در اثر مصرف بلندمدت آسپیرین و آنتی بیوتیک ها را کاهش می دهد. ویتامین « کا» در پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه موثر است.


بیشتر بخوانید: آش چهارشنبه سوری مازندرانی


نکته

در صورتی که به فاویسم مبتلا هستید، مصرف باقلا به هر شکل و هر اندازه خطرناک است. علائمی مثل رنگ پریدگی، استفراغ، تهوع و تغییر رنگ ادرار و شوک با مصرف باقلا در افراد فاویسم دیده می شود.

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + هفت =

مشاهده بیشتر